Gå til innhold

Funnet leilighet - ta opp lån til depositum?

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei alle sammen!

Noen av dere fikk sikkert med dere at jeg og min kjære har blitt kastet ut. Kjæresten ser ingen grunn til å begjære oppsigelsen til utleier ugyldig da vi uansett ikke hadde store planene om å bo her "for ever".

Kompisen vår vil heller ikke bo her lengre fordi utleier er såpass ustabil og tenker som så at; hvor lenge er det til de finner ut at jeg skal kastes ut også?

Vi har funnet noen godbiter på finn, men pga tre innekatter er det ikke alle vi får napp på. MEN jeg og kjæresten var på visning på søndag. Leiligheten lever opp til våre forventninger med tanke på størrelse og leie, samt at utleier ikke hadde noe i mot dyrehold der. (Så lenge det ikke var en stor hund som er hjemme alene i flere evigheter og som kunne ødelegge parkett osv)

Depositummet er litt dyrt og siden kompisen vår ikke betalte noe depositum da han flyttet hit får han heller ikke noe "igjen" når han flytter. Derfor lurer jeg på om jeg skal ta opp et lån for å kunne betale depositum og evt et par mnd. Jeg er også den eneste som kan ta opp lån da jeg er den eneste med fast inntekt.

Er det dumt å gjøre?

Tenkte at hvis jeg gjorde det skal jeg lage en kontrakt med kjæresten og kompisen om at de skal betale tilbake de pengene jeg la ut for dem slik at jeg ikke blir sittende med sjegget i postkassa. Tenker da at de betaler en sum til meg én gang i mnd.

Depositum er på 38 000, men om jeg forstod utleier rett kunne depositumet diskuteres. (Står også i annonsen)

Er for så vidt kun kompisen som er en brems på leiligheten da han mener at det soverommet som blir hans er aaaalt for lite. (Er 6kvadrat, men om han ønsket større rom kunne han flytte veggen litt ut for å få større rom -utleier. Jeg personlig ser ikke problemet da jeg og kjæresten per dags dato sover på et rom som er på ca 6kvadrat nå, og vi er TO personer - jeg synes også det er drøyt at han som er ÉN person skal ha det største rommet ) dessuten er kompisen helt låst på et hus vi kan leie til 14 600ca, men om vi ser på det økonomisk har vi ikke råd. Det blir kanskje to tusen Kr ekstra med strøm, Internett og tv ++ og da går vi alle personlig konkurs og i en saftig minus allerede før vi flytter.

(Beklager avsporingen, men er også litt frustrert pga det. Man må kunne ofre litt om man vil ha tak over hodet og mat på bordet)

Er det dumt å ta opp lån for å betale depositum og et par måneder av leia?

Tenker at jeg tar avbetalingen over en god del år, og dersom vi bestemmer oss for å finne noe eget igjen så kan jeg betale resten av lånet med de pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei!

Det første jeg tenker, er at det er synd at de tre kattene deres skal ha en slik begrensning på leiemarkedet. Ellers går alarmen i mitt hode når jeg leser at du er den eneste med fast inntekt! Hvorfor i alle dager skulle du ta opp lån for depositumet på 38.000? Det må da finnes en annen løsning. Disse guttene er jo sånn sett veldig heldige som har deg, men det er jo deg dette går utover til tross for en evt. kontrakt.

Jeg syns ikke kameraten din skal ha noe å si på størrelsen på rommet, da han tross alt er avhengig av deg for i det hele tatt å leie denne leiligheten sammen med deg og kjæresten din. Hvordan er kameraten din låst til det huset? Uansett kan han vel bare leie det ut til noen andre, regner jeg med?

Jeg syns risikoen blir for stor for deg når det gjelder å ta opp lån pga. dette. Da er det bedre å vurdere om det kan være en ide å lete litt mer etter leilighet, evt. omplassere kattene siden det er såpass mange som ikke ønsker dyr.

• Liker 3
Gjest snoopy_93
Skrevet

Heihei!

Det første jeg tenker, er at det er synd at de tre kattene deres skal ha en slik begrensning på leiemarkedet. Ellers går alarmen i mitt hode når jeg leser at du er den eneste med fast inntekt! Hvorfor i alle dager skulle du ta opp lån for depositumet på 38.000? Det må da finnes en annen løsning. Disse guttene er jo sånn sett veldig heldige som har deg, men det er jo deg dette går utover til tross for en evt. kontrakt.

Jeg syns ikke kameraten din skal ha noe å si på størrelsen på rommet, da han tross alt er avhengig av deg for i det hele tatt å leie denne leiligheten sammen med deg og kjæresten din. Hvordan er kameraten din låst til det huset? Uansett kan han vel bare leie det ut til noen andre, regner jeg med?

Jeg syns risikoen blir for stor for deg når det gjelder å ta opp lån pga. dette. Da er det bedre å vurdere om det kan være en ide å lete litt mer etter leilighet, evt. omplassere kattene siden det er såpass mange som ikke ønsker dyr.

Kompisen er ikke låst til huset, men han er fast bestemt på at det huset skal han leie, koste hva det koste vil. "Det et jo perfekt! En enebolig med uteområde til kattene, fire soverom osv osv" ja, det hadde vært perfekt - om vi hadde hatt økonomi til det. Dessuten ligger det et godt stykke unna jobben min og jeg aner ikke hvordan det er med kollektiv transport tidlig om morgenen der. (Har verken lappen eller bil)

Leiligheten ser jeg på som den beste løsningen for alle sammen. Den er ganske stor og kattene ville fått bedre plass der enn de har her.

Skrevet

Ok, da forstår jeg. Han har mange meninger, han kameraten din.

Hvis dere går for den leiligheten du tenker på, så syns jeg de andre bør være med og bidra endel på depositumet om det er mulig. Evt. går det kanskje an at dere kan låne litt hver av noen i hver deres familie? Så slipper du belastningen med å ta opp lån samt renter osv:)

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Kjæresten kan spørre pappaen sin, men regner med å få avslag. Kompisen vet jeg ikke helt, men tror foreldrene hans skylder han en del penger.

Mine foreldre har dårlig råd fra før, så de kan jeg heller ikke spørre.

Skrevet

Er ikke dette den samme kompisen som bor gratis med dere og spiser opp maten din?

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt den risken med å ta opp ett så høyt lån, tenk om noe skjer, så står du igjen med lånet. osv.

Hvorfor må kompisen bo hos dere? vil dere ikke heller bo alene?

Uansett slik jeg ser det så blir depositumdelen pr. pers. ca 12500,- hver og en bør skaffe sin del av dette. Spesielt han kompisen deres. Du må tenke på at hvis du tar opp ett lån for å betale depositumet så blir det mye renter å betale hver mnd i tillegg til avdraget. Og det er du som er ansvarlig for at det blir betalt. Veldig dumt om han kompisen din plutselig ikke har penger til å betale den ene mnd eller to, så må du betale lånet for alle tre, pluss husleie.. osv...

en VELDIG dårlig ide!

Anonym poster: d10aa2b001093218da0aa5183a1c3e1d

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har ikke de andre inntekt? Man klarer ikke å betale husleie uten inntekt.

Anonym poster: 1643b8cd37f40f82d103dd8ee359b8ae

• Liker 4
Skrevet

Kan jeg spørre hvor gamle dere er? Har kjæresten din og kameraten deres arbeid? Om så er, så kan de jo prøve å arbeide litt mer, søke på faste jobber etc?

Lurer forøvrig på om det kanskje da er mulig å spørre noen andre i familien/slekta. Evt låne av to ulike personer hver, da blir ikke lånesummen så altfor høy.

Håper det ordner seg for dere:)

Skrevet

Hvorfor har ikke de andre inntekt? Man klarer ikke å betale husleie uten inntekt.

Anonym poster: 1643b8cd37f40f82d103dd8ee359b8ae

Lurer også på dette, og syns da spesielt kameraten har litt for mange meninger å komme med!

• Liker 1
Skrevet

Syns du risikerer alt for mye for dette, hva med mindre leilighet for bare deg og kjæresten?

Skrevet

Jeg gjorde dette en gang, dum som jeg var.

Jeg og bestevenninnen min ville flytte sammen da vi var 19 år gamle. Vi hadde bodd hos hverandre mer eller mindre konstant et år i forveien, og forholdet vårt var veldig bra. Vi fant en leilighet og jeg tok opp et depositumslån på 16.000. To uerfarne 19-åringer tenkte ikke på å sette opp en kontrakt oss i mellom på at hun skulle betale meg halvparten, vi hadde bare en muntlig avtale.

Det gikk som det måtte gå, en haug av ting skjedde og mot slutten var forholdet vårt iskaldt. De siste par månedene hadde hun ikke betalt meg en krone. Vi flyttet ut, hun først og jeg en måned etter. Husverten overkjørte meg fullstendig ved gjennomgang av leiligheten, og endte opp med å ta nesten hele depositumet på grunn av dårlig vask og manglende husleie (fra venninnen min sin side).

Jeg fikk ikke en krone igjen av henne. Totalt har hun vel betalt 2000 kr av sin del, og jeg endte opp med inkasso og betalingsanmerkning.

Jeg sier ikke at dere kommer til å falle ut som uvenner, dette er ment som et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå uten en juridisk bindene kontrakt. Hvis du bestemmer deg for å gjøre dette, få tak i en jurist som kan gå gjennom alle detaljer med deg slik at du er sikker på at alle tre er ansvarlige for hver sin (like store) del.

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

De søker jobber, men får ikke napp. (For kjæresten sin del er det kanskje ikke så lett når han kun har 1året på vgs og ungdomsskolen som bakgrunn)

Kompisen pusser opp leiligheten til søsteren sin og skal få en sum i måneden. (Noe han ikke har fått eller krevd. Han har kun fått en tusen lapp når han har "hatt behov" for det)

Planen er at de begge skal på NAV å få hjelp til å komme seg ut i jobb, men det blir drøyd til "i morgen" hele tiden. Uansett hvor mye man maser. (Foreldrene til kjæresten, besteforeldrene og jeg maser litt på han)

Grunnen til at vi vil bo sammen alle tre er fordi det blir billigere. Jeg tenker på å ta lån, men jeg vet ikke helt.. Som sagt så vil jeg ikke sitte igjen med sjegget i postkassa, inkassovarsel og betalingsanmerkninger..

Jeg skjønner egentlig heller ikke hvorfor kompisen har så mye å si når han betaler minst av oss nå. (hvis jeg og kjæresten går som en betaler vi 4000 (over halvparten av leia) og kompisen 2000)

Som sagt synes jeg det er viktigere å i det hele tatt ha tak over hodet og mat på bordet, enn å ha et stort soverom.

Kjæresten og jeg er begge 19år og kompisen er 23.

Skrevet

Leste i den forrige tråden at dere må bo dyrt og sentralt på grunn av skole (?). Bor dere i Oslo? Kan du og kjæresten din finne dere noe sammen?

Skrevet

Jeg tok opp et lån på 30.000 nylig for depositum.

Det er egentlig ikke så farlig så lenge du kan betale ned lånet fortere en den betalingstiden du tok lånet på. Det er stor forskjell på å betale ned et slikt lån over 6 måneder enn over 2 år. Renter er dyrt. Jeg betaler ca 200 kroner i måneden på renter, det overlever jeg.

Flytta for øvrig inn med kjæresten, men syntes en kontrakt blir unødvendig. Siden dere er kompiser kan det vel være greit?

Skrevet

Det er veldig høyt depositum om jeg forstår deg rett. Hvis dere skal betale 6000,- pr måned i husleie, så er 38000,- i depositum skrekkelig mye. Vanligvis er depositumet 3 X månedsleie. Dvs det er naturlig for dere å betale 18.000,- i depositum her.

Ikke bli minibanken til gutta. Ikke forsørg dem. Ikke kjøp mat til dem. Sett krav.

Du ruinerer deg selv og gjør dem en bjørnetjeneste om du ikke forventer at de står for sin del.

Og for all del, ikke sett deg i gjeld på deres vegne.

Kan du flytte hjem en periode mens du sparer penger?

Og så må du ta en vurdering på kattene. Der er ikke lett å eie dyr når man ikke eier sin egen bolig. Der er heller ingen livsnødvendighet å ha kjeledyr. Du må prioritere dine egne behov først, og så se om katt er lurt akkurat nå.

• Liker 4
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg tok opp et lån på 30.000 nylig for depositum.

Det er egentlig ikke så farlig så lenge du kan betale ned lånet fortere en den betalingstiden du tok lånet på. Det er stor forskjell på å betale ned et slikt lån over 6 måneder enn over 2 år. Renter er dyrt. Jeg betaler ca 200 kroner i måneden på renter, det overlever jeg.

Flytta for øvrig inn med kjæresten, men syntes en kontrakt blir unødvendig. Siden dere er kompiser kan det vel være greit?

Vi er kompiser ja, men kompisen er ikke så altfr flink til å betale tilbake det han skylder. Derfor er det greit med en kontrakt. :)

Skrevet

Vi er kompiser ja, men kompisen er ikke så altfr flink til å betale tilbake det han skylder. Derfor er det greit med en kontrakt. :)

Kompiser som snylter er ikke egentlige kompiser.

Sett grenser!

• Liker 6
Gjest snoopy_93
Skrevet

Det er veldig høyt depositum om jeg forstår deg rett. Hvis dere skal betale 6000,- pr måned i husleie, så er 38000,- i depositum skrekkelig mye. Vanligvis er depositumet 3 X månedsleie. Dvs det er naturlig for dere å betale 18.000,- i depositum her.

Ikke bli minibanken til gutta. Ikke forsørg dem. Ikke kjøp mat til dem. Sett krav.

Du ruinerer deg selv og gjør dem en bjørnetjeneste om du ikke forventer at de står for sin del.

Og for all del, ikke sett deg i gjeld på deres vegne.

Kan du flytte hjem en periode mens du sparer penger?

Og så må du ta en vurdering på kattene. Der er ikke lett å eie dyr når man ikke eier sin egen bolig. Der er heller ingen livsnødvendighet å ha kjeledyr. Du må prioritere dine egne behov først, og så se om katt er lurt akkurat nå.

Har ikke mulighet til å flytte hjem, da må jeg si opp jobben eller pendle veldig langt. (2timer hver vei)

Skrevet

Har ikke mulighet til å flytte hjem, da må jeg si opp jobben eller pendle veldig langt. (2timer hver vei)

Har du mulighet for å bo for deg selv en periode? Et hybelfelleskap med jenter eller noe sånt? Der du får ha ditt i fred.

Så kan du heller møte kjæresten din og ha det hyggelig med han når det passer.

Høres ikke ut som om han (og ikke minst den andre karen) er klar for et skikkelig samboerforhold på godt og vondt.

Voksne mennesker forstår at de må bidra.

Du setter deg i en veldig vanskelig situasjon om du hele tiden føler at du må ta ansvar for dem.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...