AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Heihei! Vasken på kjøkkenet er potte tett og trenger nok en runde med avløpsåpner. Problemet er at det står vann nedi vasken. Må jeg fjerne vannet før jeg kan ha i avløpsrens? Vasken har to kummer, sånn at det står vann i begge. Hvis man fyller i den ene, kommer det opp i den andre. Bør jeg stenge den ene før jeg heller i avløpsåpneren? På forhånd takk... Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8
absinthia Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Det går greit å bare ta på seg hansker og åpne avløpet for hånd også, Du kan sikkert bare helle i uten å stenge, det hadde jeg gjort om jeg ikke skulle skru opp og renske opp fra undersiden.
Athene Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Ikke bruk avløpsåpner på en helt tett vask. Hent en bøtte og et par hansker, og gjør jobben mauelt. 1
Solbærsaft Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Kan ikke svare deg på det du lurer på, men vil bare fortelle deg om at du ikke bør bruke plumbo dersom det er helt tett. Hvis plumboen ikke klarer å løse opp det som er tett, og det derfor blir liggende plumbo i rørene, så vil dette forsteine seg og bli som sement og du må bytte rørene. Kjøp en flytende variant basert på svovelsyre (ta på verneutstyr som briller og hansker og luft kjøkkenet GODT!)
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Det går greit å bare ta på seg hansker og åpne avløpet for hånd også, Du kan sikkert bare helle i uten å stenge, det hadde jeg gjort om jeg ikke skulle skru opp og renske opp fra undersiden. Okei Jeg titta under vasken og rørsystemet ser rimelig innviklet ut. ( Bor i ny leilighet og det er min første tette kjøkkenvask ). Har brukt bøtte på baderomsvask tidligere, men der er det mye enklere å åpne opp under vasken. Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Kan ikke svare deg på det du lurer på, men vil bare fortelle deg om at du ikke bør bruke plumbo dersom det er helt tett. Hvis plumboen ikke klarer å løse opp det som er tett, og det derfor blir liggende plumbo i rørene, så vil dette forsteine seg og bli som sement og du må bytte rørene. Kjøp en flytende variant basert på svovelsyre (ta på verneutstyr som briller og hansker og luft kjøkkenet GODT!) Kan den flytende fra Jif funke tror du? Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Ikke bruk avløpsåpner på en helt tett vask. Hent en bøtte og et par hansker, og gjør jobben mauelt. Var det jeg tenkte først, helt til jeg titta inni skapet og så hvordan systemet så ut Men får prøve å se om jeg får skrudd det opp en eller annen plass. Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Ring en rørlegger.............. Anonym poster: dba1367589c8cfa8d52ecbb71f95a608
Minya Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Heihei! Vasken på kjøkkenet er potte tett og trenger nok en runde med avløpsåpner. Problemet er at det står vann nedi vasken. 1. Må jeg fjerne vannet før jeg kan ha i avløpsrens? Vasken har to kummer, sånn at det står vann i begge. Hvis man fyller i den ene, kommer det opp i den andre. 2 Bør jeg stenge den ene før jeg heller i avløpsåpneren? På forhånd takk... Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8 Heavy gel'en fra Plumbo er genial til sånne "potte tette" kjøkkenvasker. Ikke bruk pulverversjonen. Geléen synker ned gjennom vannet og ned til der det er tett i røret og løser opp det som måtte sitte fast nedi der. Hell i en hel flaske, la stå over natta, etterskyll med noen liter kokende vann. Gjenta om nødvendig. Forebyggende kan du bruke en halv flaske nå og da for å unngå at det blir tett igjen. 1; Nei, heavy gel'en kan du bare helle rett nedi om det fortsatt står vann i vasken. 2; Nei, har du en "oppvask-vask" og en utslagsvask, heller du gel'en ned i utslagsvasken. Har du en sånn sugekoppgreie (dass-mokkert på min dialekt), kan du etter første runde med skylling la springen renne ned i vasken mens du pumper sluket litt. Da må du ha en propp og gjerne et par liter vann i den andre vasken for å unngå at det spruter opp. -Minya, som har lang erfaring med gamle bygård-rør etter syv år i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Plumbo skal ALDRI brukes. Det er noe dritt som ikke fungerer. Og etterpå ringer folk rørleggeren, og de kommer med noe som faktisk virker, men det kan de ikke bruke hvis man har brukt plumbo. Da må de stå og stake opp dritten av rørene. Plumbo er søppel. Anonym poster: 82deef2465b6ae6d6a0a15fe78158688
Butterball Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Plumbo skal ALDRI brukes. Det er noe dritt som ikke fungerer. Og etterpå ringer folk rørleggeren, og de kommer med noe som faktisk virker, men det kan de ikke bruke hvis man har brukt plumbo. Da må de stå og stake opp dritten av rørene. Plumbo er søppel. Anonym poster: 82deef2465b6ae6d6a0a15fe78158688 Det er vel bare pulverplumbo vel? Jeg har brukt Plumbo Heavy-gel i alt som er, og det funker som bare det 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 Tusen takk for svar og tips alle sammen Vannet hadde rent ned av seg selv etter 2-3timer, så tømte en 1/4flaske zalo nedi og lot det virke i ca 10min. Deretter tømte jeg på med kokende vann. Gjentok prosessen 4-5ganger og voila! Så det var nok sikkert fett som hadde klumpa seg, eller noe. Anonym poster: 127e647a71923ed643e5f17b536cc4c8
Gjest Lille-pus Skrevet 13. desember 2012 #13 Skrevet 13. desember 2012 Bare en ting å gjøre her, nemlig å rense vannlåsen. Det er i den at all 'gørra' som folk soper ned i kjøkkenvasken samler seg. Rydd ut av skapet under vasken. Sett under en bøtte (en stor bøtte siden vasken er full av vann. Så skrur du vannlåsen opp, og lar vannet i vasken renne ned i bøtten, og heller det i do. Så tar du vannlåsen og graver ut det som har samlet seg oppi denne, og skrur den på plass igjen. Møkkajobb ? Ja, litt Enkelt ? Oh yes ! Easy peacy. Dette er det enste som virker, det er det billigste og det er det beste. Skulle det fremdeles være tett etter at du har renset vannlåsen så ringer du rørlegger for da sitter proppen lenger nede i systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå