AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Veldig ufullstendig overskrift, så skal prøve å forklare situasjonen: jeg skal, av flere årsaker, bytte hus med foreldrene mine. I dag eier foreldrene mine tomten huset mitt står på, og de har stilt som kausjonister for lånet mitt. Jeg eier selv (dvs har lån på) selve huset selv. Når jeg nå bytter med foreldrene mine, vil jeg eie både hus og tomt selv. Takst på mitt hus, og deres hus+tomt er omtrent like, og jeg vil ikke ta opp mer lån. Derimot vil jeg komme innenfor 60% av verdien, og trenger derfor ikke at de stiller sikkerhet for meg lenger, da jeg vil ha tilstrekkelig sikkerhet i det nye huset mitt. MEN, jeg har et svært høyt lån i forhold til inntekt. Dette hadde jeg også da lånet ble tatt opp, men det er enda mer nå pga samlivsbrudd osv. Jeg klarer fint utgiftene mine (hater alt som heter shopping, lever sparsommelig), og har aldri betalt for sent, fått betalingsanmerkninger eller annet. Jeg har heller ikke trengt å søke om avdragsfrihet. Spørsmålet er: vil banken alikevel reagere og gjøre noe i min situasjon? Vet ikke helt hva de skulle gjort, men.... Det eneste det er snakk om er at jeg flytter sikkerheten for lånet fra en bolig til en annen. Anonym poster: 1af4099b63c88f4470a3cae502ff8a54
Frøken S Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Du må innfri dagens lån og søke nytt lån. Lån kan ikke "flyttes". Du må da regne med å bli vurdert på nytt, men det er jo ikke dermed sakt at du får avslag. Gå i banken din, søk om lån, så vet du hva du har å forholde deg til før du gjør noe mere.
Glitnir Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Jeg kjenner til flere som har et lån som de betjener greit, men som har fått beskjed av banken at de ikke vil få et nytt lån tilsvarende det de har for å kunne flytte, på grunn av for lav inntekt. Hvor mye tjener du, og hvor mye lån er det snakk om?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Snakk med banken først, hvis de ikke gir deg nytt lån, er det bare å vente til du enten har fått betale ned endel på lånet eller spart opp noen penger. Anonym poster: d7e7f13db1c3c7e7c130c5fea1ba3ecb 1
Rosalie Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Kan dere ikke bare flytte inn i hverandres hus, da, også fortsetter dere å betale på hverandres boliger? Burde ikke være noe problem så lenge de er verdt omtrent like mye... 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #6 Skrevet 14. desember 2012 Takk alle sammen! Jeg har i dag et lån som er over 5 ganger inntekt. Det var høyt den gangen jeg fikk det innvilget også, men ikke mer enn litt over 4 ganger inntekt. Grunnene til at jeg fikk det innvilget den gang var et godt kundeforhold i banken, prikkfri betalingshistorikk og god evne til sparing. I tillegg strakk banken seg noe lenger for å la meg beholde huset etter samlivsbrudd. Grunnen til at inntekten min er redusert er fordi jeg, av helsemessige årsaker, studerer fulltid. Jeg jobber 60% ved siden av. Har en sum med oppsparte midler, så banken ser at jeg ikke er noen sløser. JEG lever godt med min økonomi, men kan ikke på noen måte se at banken innvilger nytt lån når inntekten min er redusert. Løsningen blir nok som Rosalie sier, at vi bytter hus, men eier som før. TS Anonym poster: 1af4099b63c88f4470a3cae502ff8a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå