Gå til innhold

Fitnessbølgen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehehehe.. fitnessbølge..

Fitness er i den store samenhengen en bitteliten gren i Norge - og da mener jeg bitteliten! Det blir bare mer synlig når jentene er kommet mer på banen. Jenter er nok mer opptatt av å synes i sosiale medier enn gutter. Hvor lenge har ikke den samme andelen mannfolk holdt på med kroppsbygging? Ingen som snakker om noe endret fokus på den fronten.

Bikinifitness er en ny klasse i Norge, ble avholdt første gang i år. Det å kunne stille i bikinifitness har gjort tilgangen til å kunne stille i fitness MYE enklere. Det kreves langt mindre i bikinifitness enn i vanlig fitness. Jeg tror at lanseringen av denne grenen kan ha mye å gjøre med at så mange unge jenter ut av det blå har fattet interesse. De aller fleste vil jo ikke bli store.

Så, om det er en bølge, er det i så tilfelle bikinifitnessbølge. Tror ikke det er så stor endring i antall personer som stiller i vanlig fitness. Tror forsåvidt ikke hovedvekten av alle disse bloggerene kommer til å stille i det hele tatt. De ser at folk interesserer seg (kropp selger), derfor blogger de om det, for å få reklameinntekter, og for å bli sponset.

Ikke at det er noe galt i å trene mye, og ja, denne livsstilen er altoppslukende. Man tenker trening og kosthold hele tiden, fordi man hele tiden må passe på det. Og ja, det er dyrt å spise slik en bør. Men er det dermed sagt at alle må spise som om man skulle stilt i fitness da? Dere som snakker om at dere har lyst til å spise sunt, men det er så dyrt å kjøpe in proteinbøtter og spesialmel - hva er ditt personlige mål? Om du ikke driver toppidrett (som det faktisk er å stille i fitness), men kun trener for å holde deg i form, gå ned i vekt osv, så går det fint an å bake en helt normal kake og kose seg med det en sjelden gang, og legge fokus på brokkoli, spelt og vanndrikking i hverdagen. Om man ikke trener for å bygge, er faktisk gainer og kreatin overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, si det. "Strong is the new skinny" har jeg hørt.

Det er selvfølgelig ingenting galt i å være godt trent eller tynn. Problemet er bare disse bølgene som du snakker om; de skaper et press som er riktig så usunt. Å ha et så anstrengt forhold til kropp at det blir en belastning i hverdagen, ser jeg på som et problem. Om man bare trener og bygger kropp fordi man koser seg med det, og har lyst, uten at det ligger en besettelse bak, er selvfølgelig positivt.

Har aldri skjønt den iHerb-trenden egentlig. Mye av det som selges der er bra ting, men samtidig så unødvendig. Det er fullt mulig å få tak i god og sunn mat i butikkene også. Og skal man lage boller en gang i måneden kan man jo bruke vanlig sukker - sååå farlig er det vel ikke. Det handler om å begrense seg. Å spise èn bolle i stedet for tre.

"Iherb-trenden"...handler en del på iHerb selv, men at det var en trend, si det var nytt for meg. De har et utrolig utvalg til en langt billigere penge enn her hjemme..og frakten er latterlig lav. Jeg bruker utelukkende sukrin og andre søtningsstoffer fordi kroppen min fungerer bedre uten sukker...Du har rett i at det handler om å begrense seg, men det handler også om å ha en kropp som funker. Vi er alle ulike og kroppene våre fungerer ulikt. Min kropp fungerer ikke med hvetemel, pasta og sukker. Desverre. Og nettop derfor bandler jeg på iHerb;)

Når det er sagt, så er jeg helt enig i hva du skriver om treningsbesettelse. Det er trist å lese enkelte blogger med et fokus på mat og trening som er bekymringsverdig. Jeg er en voksen kvinne som er relativt trygg på meg selv og eget utssende. Husker selv hvor grusomt gruppepress i tenårene kunne være, jeg vokste opp på 90-tallet uten blogger og sosiale medier.Takk og pris. Vet vi egentlig konsekvensen av hva disse rosabloggerne gjør med folk? Hva all denne "fasaden" på instagram,facebook og ja..blogger gør med vårt selvbilde og psyke!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skummelt om det man blir for oppslukt i det så man får ortodoksi. Jeg ser noen av vennene mine som tidligere har hatt spiseforstyrrelser har kastet seg på Fitness trenden og er oppslukt av kosthold og trening.

Jeg lurer på om dette ikke er et norsk/skandinavisk fenomen? Bodd i utlandet en stund og der var jeg den eneste jenta som løftet vekter. De jentene som brukte vekter løftet aldri mer enn max tre kilo, og da er det vel mer for bevegelighetens.

Jeg fikk inntrykk av at mange var redd for å få store muskler, og at muskler på damer ikke ble ansett som noe fint.

Jeg syns det er flott at flere og flere kvinner vil trene styrke. Også er detveldig fint med en sterk kvinnekropp! :)

Jeg er heldig og bygger muskler veldig lett, og har ikke noe behov for protein pulver m.m. Og det tror jeg egentlig de færreste har - det er jo bare å spise normalt og fornuftig. Så jeg syns vel at mange tar litt vel av…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...