Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren kjedsomhet tar jeg meg av og til et sveip innom blogglisten.no & bloglovin.com, og ser hvem som har de mest "populære" postene.

Nesten utelukkende er det ortoreksibloggene som ligger øverst. Plutselig er alle blitt fitnessbabes. Alle anbefaler julebakst med halve lageret til iherb, skryter av dagens trening og sinnsyke "pump" - og flæsher bilder av kesamboksen sin med nøtter. Lykken er å ha ny Better Bodies-treningsbukse fra X-Life. Eller?

Det virker å være det eneste de bryr seg om. Sunn mat og trening.

De hevder de lever så sunt, og har det såååå bra, da er det jo merkelig at de fleste av dem virker nærmest besatt?

Hva skjedde egentlig med sunn fornuft?

Anonym poster: 022763067094f93b80736fc37f5d6f6f

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunn mat og trening er jo bedre enn shopping og silikonpupper??

• Liker 4
Skrevet

Ja, si det. "Strong is the new skinny" har jeg hørt.

Det er selvfølgelig ingenting galt i å være godt trent eller tynn. Problemet er bare disse bølgene som du snakker om; de skaper et press som er riktig så usunt. Å ha et så anstrengt forhold til kropp at det blir en belastning i hverdagen, ser jeg på som et problem. Om man bare trener og bygger kropp fordi man koser seg med det, og har lyst, uten at det ligger en besettelse bak, er selvfølgelig positivt.

Har aldri skjønt den iHerb-trenden egentlig. Mye av det som selges der er bra ting, men samtidig så unødvendig. Det er fullt mulig å få tak i god og sunn mat i butikkene også. Og skal man lage boller en gang i måneden kan man jo bruke vanlig sukker - sååå farlig er det vel ikke. Det handler om å begrense seg. Å spise èn bolle i stedet for tre.

• Liker 5
Skrevet

Tja, mange av dem driver med begge deler. Alt dreier seg tydeligvis om å se BRA BRA BRA BEDRE ut.

• Liker 2
Skrevet

Desverre kombinerer de sunn mat og trening med shopping og silikonpupper... tuvaw.blogg.no feks, 18 år, har tatt silikon, trener hver dag mot målet å bli med/vinne en slags fitness bikini konkurranse.

Anonym poster: b1528587c31eeebdbf2192e454aaaf2d

• Liker 2
Skrevet

Tja, mange av dem driver med begge deler. Alt dreier seg tydeligvis om å se BRA BRA BRA BEDRE ut.

Men vi er jo alle opptatte av å gjøre det beste ut av vårt utseende.
Skrevet

Men vi er jo alle opptatte av å gjøre det beste ut av vårt utseende.

Innenfor rimelighetens grenser, ja, men skal vi la dette styre vårt liv? Det er jo ALLTID noe man er misfornøyd med uansett. Du kan pumpe så mye jern du bare orker, spise så mye proteinpulver du vil, pumpe kroppen full av restylane og botox og skaffe deg løshår fra India - det virker da som det aldri blir nok? Enkelte av dem trenger å jobbe med selvbildet sitt, ikke det ytre.

• Liker 4
Skrevet

Sant, men du glemmer en ting: Det her er unge mennesker, vi kan ikke dømme dem for hardt.

Skrevet

Jeg har alltid drevet med trening, gjerne styrketrening, løping, har en markert kropp, men fortsatt hofter, pupper og rumpe, heldigvis.

Spiser sunt gjør jeg, men får jeg lyst på en pakke potetgull så kjøper jeg det, og lager IKKE mat med ingredienser fra Iherb. Har handlet litt der, men mest for å prøve nye typer godteri, økologisk, eller annet småtteri.

Når denne fitnessbølgen oppstod, lente jeg meg bare tilbake og smilte for meg selv. De kjører på, for hardt, for fort, for mye, de kommer til å gå lei mange av de.

Anonym poster: a795548813bdf3311ab07d92ac854820

• Liker 4
Skrevet

Og alle utdanner seg til å bli personlige trenere. Hurramegrundt. Da kan de faktisk tenke trening 24 timer i døgnet! Hurra!

• Liker 1
Skrevet

er du sjalu for at du er for lat til å henge med ts? :fnise:

Anonym poster: 8e8c1b31eab7abf6b271f9db8b22cf94

Skrevet

er du sjalu for at du er for lat til å henge med ts? :fnise:

Så ikke den komme......... :rolleyes:

Skrevet

Så ikke den komme......... :rolleyes:

Noen er ute og trener andre sitter på kg og syter om det :fnise:

Skrevet

Noen er ute og trener andre sitter på kg og syter om det :fnise:

Trente i dag tidlig jeg, så slapp av du.

Skrevet

Hva får deg til å tro at disse folkene KUN er opptatt av trening og tenker pump og proteinpulver 24/7?

Det er jo som å tro at Manuela eller hva hun nå heter fra passion4baking KUN tenker kakebaking og spiser cupcakes til frokost, lunsj, midadg og kvelds...

Noen blogger har temaer. Noen blogger kun om håndarbeid. Det betyr ikke at de KUN interesserer seg for det, og at de sitter oppe og smughekler om natten. Andre blogger kun om bøker. Det betyr ikke at de også interesserer seg for trening, hekling og baking.

Har du problemer med alle typer temablogging, eller er det kun trenigns- og kostholdsblogging som skjærer deg i øynene? Hvorfor, i så tilfelle? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Anonym poster: 4723768a3c6927c1729545d9d055ff29

• Liker 1
Skrevet

Hva får deg til å tro at disse folkene KUN er opptatt av trening og tenker pump og proteinpulver 24/7?

Det er jo som å tro at Manuela eller hva hun nå heter fra passion4baking KUN tenker kakebaking og spiser cupcakes til frokost, lunsj, midadg og kvelds...

Noen blogger har temaer. Noen blogger kun om håndarbeid. Det betyr ikke at de KUN interesserer seg for det, og at de sitter oppe og smughekler om natten. Andre blogger kun om bøker. Det betyr ikke at de også interesserer seg for trening, hekling og baking.

Har du problemer med alle typer temablogging, eller er det kun trenigns- og kostholdsblogging som skjærer deg i øynene? Hvorfor, i så tilfelle? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Anonym poster: 4723768a3c6927c1729545d9d055ff29

Selv om TS stiller spørsmål vedrørende deres besettelse er det vel ikke interesseområdet deres utenfor trening som er den egentlige problemstillingen som ligger til drøfting? Tren mer for å leve lenger og spre budskapet til resten av verden så du kan trene enda mer og fortsette å jatte om det og vær et levende reklameskilt for utstyrsleverandører og matprodusentene. Man lager nærmest en kult av et fenomen som i utgangspunktet skulle handle om bedre helse og personlige mål og prestasjon, og gjør det om til et sosialt samlingspunkt der alle vil ha sin del av kaka i form av oppmerksomhet og anerkjennelse og flyter på en ukritisk illusjon av at bølgen de rir på er helsebringende og sunn, uten å ta hensyn til mental helse og snusk som prestasjonsfremmende og helseskadelige stoffer som er ganske stuerent for mange av disse folkene. Begrepene trening og helse drukner i alt vissvasset rundt det og trekker til seg en rekke folk som aldri i verden har de rette motivasjonene til å holde på med trening og ender ofte opp med flere komplekser for kroppene sine enn de hadde i utgangspunktet. Og det er begrenset hva man faktisk kan skrive om trening før det blir gjentagende, og da blir det også gjerne litt fordummende at noe som er ganske ukomplisert og enkelt å sette seg inn i skal gjentas over alt og melkes til kua lengst er gått tom og blitt uttørket og at dehydreringen ikke ser ut til å sette en stopper for jurpattingen. Og kollektivt distanserer man seg fra ekte, naturlig selvtillit og prøver å oppnå den overfladiske via annerkjennelse fra andre som gjør at den ektefødte selvtilliten, som forsåvidt er mer nyttig både for seg selv og andre, drukner i viktigheten av validasjon fra omgivelsene som er mindre selvutviklende og nytteverdig for hele samfunnet i grunn.

Det er vel ikke fitnessfenomenet som er så interessant alene, men at folk aldri ser ut til å gå lei av det å ta sin del av rampelyset ved å gjenta og repetere det andre har sagt før å gjøre andres ekte lidenskap om til sitt eget vage mål for å oppnå den samme annerkjennelsen og at folk bare henger seg ukritisk på.

Trening er vel og bra det, men la det nå stå i fokus før og under økten og ikke i alle herrens timer av døgnet. Det bør ikke være viktigere å fortelle verden at en har trent i dag eller vite om andre har trent eller spist korrekt proteininntak til korrekt klokkeslett hver bidige dag når det faktisk andre aktuelle og viktige tema å belyse også.

• Liker 5
Skrevet

Alt handler bare om å være populær.

Anonym poster: 01b23eba625752b0f2b8aea6bb7216eb

Skrevet

Passer bedre i sammen.

Anonym poster: 9e9b8684a20c936d5fb9ce7536ebcf42

Skrevet

Av ren kjedsomhet tar jeg meg av og til et sveip innom blogglisten.no & bloglovin.com, og ser hvem som har de mest "populære" postene.

Nesten utelukkende er det ortoreksibloggene som ligger øverst. Plutselig er alle blitt fitnessbabes. Alle anbefaler julebakst med halve lageret til iherb, skryter av dagens trening og sinnsyke "pump" - og flæsher bilder av kesamboksen sin med nøtter. Lykken er å ha ny Better Bodies-treningsbukse fra X-Life. Eller?

Det virker å være det eneste de bryr seg om. Sunn mat og trening.

De hevder de lever så sunt, og har det såååå bra, da er det jo merkelig at de fleste av dem virker nærmest besatt?

Hva skjedde egentlig med sunn fornuft?

Jeg har spurt meg selv det samme spørsmålet. Prøver å finne noen gode oppskrifter på litt sunnere ting, men jeg må jo gå til innkjøp av proteinpulver, spesialmel og allslags greier for å klare de oppskriftene. Det er nesten litt skummelt å se hvordan denne fitnessbølgen har bredt seg utover landet. MEN så lenge folk holder seg til den sunne delen og ikke drar det for langt så må de bare gjøre det for min del..

Jeg deriomt, kunne ikke brydd meg mindre og hadde vel slitt med både tid og penger for å holde et slik kosthold med iHerb og diverse produkter i tillegg til all den treningen...

Greit med mat og trening når det passe meg ser ut til å fungere for meg =) jeg er fornøyd =)

Skrevet (endret)

Jeg er en av dem som kjenner litt på presset fra Fitnessbølgen, ikke fra bloggerne fordi en kan jo velge om en vil lese dem eller ikke, men fra Instagram og facebook, og i venninnekretsen. I utgangspunktet ser jeg på meg selv som ei sunn og frisk jente, jeg trener på treningssenter 3 dager i uken (oftest blir det ikke så mange dager), hadde PT ifjor for å lære riktig teknikker i styrketrening, baseøvelser o.l. og jeg driver aktivt med dressurridning, har hest osv. I tillegg til at jeg har en 2åring og løpe etter hehe :) Jeg bor på et lite sted der alle kjenner alle, og ser at de fleste på min alder (22+) poster motivasjonsbilder med fitnessquotes omtrent døgnet rundt, loggfører dagens økt på facebook+ poster bilde av maten, nye treningsklær og inspo osv osv. Føler på en måte et press samtidig som jeg prøver å ikke å bry meg med det. Noen ganger føler jeg at jeg også må bli skikkelig fitnessfit, mest fordi jeg kjenner et lite stikk av missunnelse og dårlig samvittighet kanskje, hehe, mens jeg allikevel VET at dette ikke er noe jeg hadde hatt viljestyrke til. Kjenner litt misunnelse på disse jentenes viljestyrke, samtidig som jeg vil unne dem og drive med denne sporten. Jeg vet jo selv hvor mye jeg elsker min sport :)

Edit: skrivefeil

Endret av julielis
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...