Wanita Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 (endret) Om en feil eller mangel oppstår i et produkt kjøp hos oss, så skal vi gjøre det vi kan for å rette opp i dette på en så smidig måte som mulig. For forbrukerkjøp er det i Forbrukerkjøpsloven gitt noen retningslinjer for hvordan dette kan og skal skje. Her beskriver vi det vi mener er de viktigste punktene, men du kan selv lese detaljene i Forbrukerkjøpsloven om du ønsker det. Løsning: Om et produkt får en feil eller mangel som dekkes av reklamasjonsretten, så er det to mulige løsninger på dette, enten omlevering eller reparasjon. Hvilken løsning som velges er i hovedsak forbundet med kostnden av løsningen. Generelt så vil XXXXXXX omlevere på stedet produkter med lav pris, f.eks tilbehør, små kjøkkenprodukter og en rekke andre produkter hvor reparasjon ikke er fornuftig. Når vi omleverer, så vil XXXXX omlevere til samme, tilsvarende eller bedre produkt avhengig av hva som er tilgjengelig. Om du har et produkt som er defekt og du lurer på hvordan vi vil løse dette, så kan du kontakte oss på vårt kundesenter for mer informasjon. Det jeg har uthevet er vel det jeg egentlig lurer på. Jeg har nemlig hatt en dockinghøyttaler jeg har vært svært fornøyd med, men dessverre har den begynt å skurre så lyden er helt grusom. Dessverre hadde de ikke samme produkt inne, men jeg fikk tilbud om to andre høyttalere som kosta 100kr mer enn det jeg hadde betalt for min. Meeen....de jeg ble tilbudt var ikke tilsvarende det jeg hadde hatt, dermed ønsket jeg ikke disse. Da fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte regne med et mellomlegg på 1000kr for å få noe av det jeg ønsket i en slik type høyttaler. Det syns jeg er litt vel mye, så ønsket ikke det. Jeg ville jo da ha pengene tilbake, men det kunne jeg ikke få. Men fikk tilgodelapp. Så jeg har hverken fått tilsvarende eller et bedre produkt, bare beskjed om at da må jeg legge i mer penger. Kan jeg gå tilbake og kreve et bedre alternativ enn det jeg har fått? Endret 12. desember 2012 av Wanita
Zzyzx Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Det spørs litt på hvor stor forskjellen er på det du hadde og det du ble tilbudt. Om det er noe som kan regnes for å være vesentlig eller ikke. Videre benytter selger seg av §29, første ledd, i forbrukerkjøpsloven som begrunnelse for å ikke kunne gi deg et vesentlig dyrere produkt. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Min utheving.
Wanita Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2012 Hmmm....nettopp. Noe usikker på om det kan regnes som det samme. Altså det jeg hadde var: - Dokcing som var oppladbar - Liten - God lyd (tilsvarende størrelsen vel og merke) - Ladet telefonen om den var koblet til strøm De to jeg fikk tilbud om Nr. 1 var ikke oppladbar, ikke like god lyd Nr. 2 oppladbar via pc-kabel, ikke like god lyd, kan ikke lade telefonen. Skulle gjerne ha lagt ut hvilket produkt jeg hadde og hva jeg fikk tilbud om, men jeg vet jo ikke produktnr, så jeg finner dem ikke.
Wanita Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2012 (endret) Men jeg fant den jeg hadde på nett http://www.gear4.com...14/explorer-sp/ Edit: Fant nå et av tilbudene jeg fikk: http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/streaming-tradlos-lyd/SPSBT12E/sandstrom-tradlos-hoyttaler-spsbt12e-sort Her står det at den er oppladbar, men i butikken var det han jeg snakket med som sa den måtte lades via pc Endret 12. desember 2012 av Wanita
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Nei, du får ikke pengene tilbake. Kun bytte i ny vare eller tilgodelapp Anonym poster: b9d3d5adac3d404262c490b427de20cf 1
Wanita Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2012 Jeg ser jo den at de egentlig ikke kan gi meg penger....men jeg ønska jo det siden de ikke kunne gi meg ny vare Så får ta en titt i romjul/januar kanskje og se om de har noe på tilbud da 1
svante Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Hvis du velger å drite i garantien og heller reklamere så kan du kreve at omleveringsvaren skal være minst like god som den du har. Hvis de ikke kan omlevere til et slikt produkt kan du kreve kjøpet hevet, altså pengene igjen. (Dette forutsetter forøvrig at butikken allerede har fortalt deg at de ikke ønsker å forsøke å reparere varen.) 1
Zzyzx Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Butikken har jo gitt tilbud om omlevering, men dette har TS valgt å avstå fra. Om hun kan kreve å få heve kjøpet vil avhenge helt av om produktene hun ble tilbudt oppfyller samme funksjon som det defekte. "God lyd" kan i dette tilfellet fint være subjektivt, det eneste jeg kan se at hun ikke får med nytt produkt som hun hadde med det gamle, er dette her med lading av telefonen mens den er docket. Da må man argumentere med at dette er hovedårsaken til, eller en av hovedårsakene til at produktet ble innkjøpt i utgangspunktet. For å ha det på det rene, jeg snakker om reklamasjonsrett, det samme gjør butikken i sitatet i HI, at det står garanti i tittelen er nok bare en misoppfattelse. Når det er sagt, jeg ville nok argumentert for en heving av kjøp i dette tilfellet, hvis den dockingen med akkurat de funksjonene var viktig for meg. Spesielt siden det er Lefdal. 1
Wanita Skrevet 13. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 13. desember 2012 Det er ikke kjøpt på lefdal bare så det er sagt, men jeg fant ikke de to høyttalerne jeg ble tilbudt på butikkens hjemmeside. Og ja, det er nok reklamasjonsrett jeg tenker på egentlig. Er bare jeg som ikke tenkte over forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Skal ringe bort dit nå tenkte jeg. Om å ikke få ny vare så er det ihvertfall for å si ifra om hvordan jeg følte meg møtt. Men hvordan samtalen var mellom meg og selger følte jeg egentlig ikke var så relevant å skrive om her.
Wanita Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2012 Endte faktisk med at jeg fikk penger igjen siden de ikke kunne omlevere en ny vare til meg måtte ikke klage en gang, bare snakke med en annen person
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå