Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha en muntlig fremføring til fredag, og jeg gruer meg veldig. Har aldri vært komfortabel med å ha det. Fremføringen til fredag er det ganske viktig at går bra, siden den har stor innvirkning på karakteren i norsk muntlig i år (går i vg3, stusp).

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Og hvordan kan jeg få det til å høres naturlig ut, og ikke innøvd?

Anonym poster: 5ae408e176076c00710e4e16f60360a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forberede deg godt, lære deg foredraget og øve, øve, øve! Om du har mulighet til å ta det opp ville jeg gjort det etter noen øvinger foran speilet og så tatt det opp og sett på hva du kan gjøre annerledes.

Ha gjerne et lite ark med disposisjon og stikkord, men sørg for at du ikke blir bundet til det. Eller hvis du skal ha powerpoint, sørg for at du kan den slik at du får glidende overganger :)

For å dempe nervøsitet er det mange som har ulike meninger. Jeg fikk tipset om å se for meg klassen i undertøyet en gang, og jeg holdt på å gå i bakken. Så det funket ikke. For meg så hjelper det å "finne sonen". Trekke pusten dypt og puste rolig ut igjen flere ganger, fokusere på det jeg skal snakke om og gjerne ha gått igjennom det verste som kan skje i hodet mitt og hvordan jeg i så fall skal takle det. Men det er jo opp til hver enkelt!

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg får helt panik når jeg må fremføre for noen! Det ble så ille at jeg fikk beroligende av legen, og det hjalp en del :) Nå sier jeg ikke at alle skal gå å sløve seg ned, men når man spyr i søppelbøtta under en fremføring, så er det på sin plass med litt dop!

Du bør også lese det høyt for deg selv mang ganger. Ha arket i hånden og ta det opp kun for å sjekke at du er på rett spor eller har glemt noe. Hvis det er en bit du sliter veldig med å huske, så skriv den om.

Anonym poster: e4db5e14d4c924893629035bf4d0a8bb

Skrevet

Tusen takk for tips! :) Kan hele foredraget utenat nå, bruker kun punkter for å huske rekkefølgen på det jeg skal si. Et av problemene mine er at jeg syns det høres for innøvd ut. Jeg tør ikke å slippe meg løs og variere stemmebruken, gestikulere osv, det føles veldig unaturlig for meg! Et annet problem, er at uansett hvor godt jeg kan det hjemme, så føler jeg at jeg bare glemmer alt når jeg står foran klassen..

Skrevet

får dere bruke powerpoint? i så fall skriver du stikkordene i en annen rekkefølge der, en du har på arket ditt. Det forvirre hjernen litt, slik at du må tenke. Pass på å ikke ha hendene i lommen i alle fall, for det er så teit å se på. Snakk gjerne ett hakk høyere en hva du føler er nødvendig, det hjelper i alle fall meg med å snakke mer naturlig og fritt :)

Skrevet

får dere bruke powerpoint? i så fall skriver du stikkordene i en annen rekkefølge der, en du har på arket ditt. Det forvirre hjernen litt, slik at du må tenke.

Det var skikkelig elendig råd! Det siste jeg trenger om jeg er pissnervøs og skal fremføre noe, er å forvirre meg selv på den måten!

Anonym poster: 6a3d8e239999309b16ff46ebe9c87372

• Liker 1
Skrevet

Bruk powerpoint istedenfor stikkordsark. Så bruker du bare stikkordene på powerpointen.

Det hjalp hvertfall meg, da kunne jeg se kjapt på powerpointen når jeg ble usikker.

Det trekker veldig opp hvis du ikke har med stikkordsark, pluss at det er veldig lett å bli stående med arket foran trynet hele foredraget :)

Skrevet

Jeg er akkuratt sånn som deg! Har gått til psykolog og alt fordi jeg er så nervøs. Det er ofte jeg slipper å fremføre forran klassen, men får heller lov til å fremføre for en lærer. Men de gangene jeg MÅ, så skriver jeg hele setninger på et ark, og få stikkord på powerpointen.

Så leser jeg opp et stikkord på powerpointen, og leser det som står på arket. Om jeg føler det går bra, så pleier jeg å se opp, for å late som om jeg kan temaet veldig godt. I tillegg virker det da som om jeg ikke er så nervøs, og at jeg klarer å slippe meg løs fra arket.

Arket hjelper meg iallefall om jeg får helt hjernteppe, så kan jeg heller lese opp alt om det går dårlig. Da har jeg en backup iallefall. Det funker veldig bra.

Anonym poster: 7ee949a32f937cde91abab683ab20932

Skrevet

Vi skal ha en fremføring på 15-20 minutter, fordypningsemne i norsk. Tror jeg ikke skal satse på å gjøre det uten notatark da det kan få store konsekvenser om jeg går glipp av noen viktige poenger. Skal bruke PowerPoint, men har ikke skrevet alle stikkordene som jeg har på lappene på den. Har heller mer skjematiske oversikter på PP'en.

Sliter med prestasjonsangst, og dette er vel en av de første gangene jeg har fremføring alene på den måten. Tidligere har jeg fått fritak fra å gjøre det..

Takker for mange gode tips! :) Er litt beroligende å lese om at andre også kan oppleve det på den måten.

Skrevet

Jeg bruker å fortelle mine elever at 1) Det er de som er sjefen når de har framføring 2) Det er bare de som vet hva de hadde tenkt å si, så om noe blir glemt, kommer i en annen rekkefølge e.l er det ikke noen som legger merke til det! Kan du temaet du skal snakke om godt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...