Angelheart2 Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 I utallige artikler på nett og i avisene mases det om dette årlige julestresset. "Slik blir du kvitt julestresset", "Sex hjelper mot julestresset" osv. Men jeg har aldri opplevd denne tiden som stress, jeg. Bare kos! Koser meg med gaveshopping, nyter tiden til baking og matforberedelser, synes til og med julevasken er trivelig. Hvordan er det med dere, er det julestress eller førjulskos som står på agendaen disse dagene? Dersom dere føler dere stresset, hva er det som gjør at dere synes det er stress? 1
Blådiamant Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Hadde droppet julen om det hadde vært stress. Koser meg i adventstiden og resten av jula 2
Gjest bambam Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 JULESTRESS!! Men nå er ikke jeg ett julemenneske heller da, så kanskje det er derfor. Jeg syns det er stress å pynte til jul, handle gaver som alle kommer til å like, være glad hele tiden (ikke det at jeg er sur ellers, men stress er ikke bra for humøret). Baking setter jeg pris på da! Bortsett fra når det begynner å bli tomt to uker før jul. Da blir jeg stressa.... 1
ainna Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 blir litt stressa hvis jeg ikke får ryddet alt rotet som står plassert oppå kjøleskapet. Det er mitt eget krav til meg selv, som jeg ønsker å gjøre fordi det gir meg julestemning å ha det ryddig oppå kjøleskapet denne ene gangen i året. Akkurat det julestresset hører liksom med, det er en del av julekosen. Fint julestress. Ellers mååå jeg få vasket badet skikkelig. Også det er for min egen velværes skyld. For øvrig legges lista lavt.
Akuline Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Både og. Jeg syens gaveshopping er stress. Jeg hater å gå i butikker, og det hjelper definitivt ikke på at det er tusen millioner andre ute i de samme butikkene, og at de jeg skal kjøpe til ikke ønsker seg noe og heller ikke har noen spesielle interesser, så jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe. Julebaking er kjempekos, men i år blir det stress av den enkle grunn at jeg takket være krise på jobb ikke får tatt ut fridagene før jul jeg hadde regnet med, så jeg har dårlig tid å bake på. Det er også litt stress med all sosialiseringen. Juleavslutninger og julebord, og "vi MÅ jo treffes før jul og gi hverandre presanger og slikt" med venner. Oppi alt annet. Det er så mye som skal skje på så kort tid at det blir kav. Selvsagt kan man jo si at da må jeg begynne tidligere. Men jeg vil ikke strekke julen ut til å begynne i oktober, da er det ikke noe stas. Baker jeg julekaker for lang tid før jul er de ett opp før julen kommer, og jeg må bake nytt. Ingen kommer med ønskelister før ut i desember, så shoppingen blir vanskelig. Juleavslutninger og julebord har man naturlig nok tett opptil jul, det går ikke an å tjuvstarte med slikt.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Her er det før julskos Men så er jeg veldig glad i jula. Koser meg med å pynte, pakke inn gaver, planlegge hva jeg skla kjøpe i gave, bake og lage julekort. Og syntes det er enda koseligere nå som vi er en liten familie på tre å pynte for
Dolce Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Her er det også bare kos! Er ute i god tid med gaver, så i desember gjenstår bare å gradvis julepynte huset og nyte førjulsstemningen. Noen kvelder går med til litt kakebakst og matlaging, men det tar jeg med stor ro - og noe godt i glasset 1
Miss_Sunshine* Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Førjulskos her også, igrunn. Litt stress før gavene er i boks, men i år har jeg vært forut min tid, og jeg kan nyte de siste 12 dagen før julaften!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Det som gjør at det blir stress er alle forestillinger, avslutninger osv som barna skal på/være med på. I tillegg er det stress å planlegge og handle inn mat/snop/drikke for 10-11 pers (har alltid masse besøk boende her) for en hel uke, bake - og ikke minst det å stå på kjøkkenet HELE jula! Neste år blir det Thailand eller noe:-) Men det er koselig å se barna kose seg da:-)
Fandenivoldsk Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Kos her og! Før pleide jeg å løpe superstressa rundt på kjøpesentrene den 22 desember, men etter at jeg ble flinkere til å handle julegaver i god tid har jeg ikke opplevd noe særlig stress i førjulstida. Baker det jeg vil, pynter fordi jeg vil, hører på julesanger og slenger meg ned på sofaen med julefilmer om kveldene
Eple:) Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Stress, mest på grunn av 4 eksamener veldig tett opp mot jul. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 12. desember 2012 #13 Skrevet 12. desember 2012 Baaare julekos! Stress pga utdanning, men jeg koooser meg med juleting! Kan ikke spise så mye "julesnop", men allikevel har jeg stemninga, ser julefilmer hver helg og teller ned til , fortsatt, en av årets største begivenheter, nemlig julaften!
Gjest Wilhelmine Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Bare kos med juleforbredelser og gaveshopping. Derimot blir det litt (høh, mye) stress i førjulstida pga eksamener... Men det teller vel ikke helt
Fantomina Skrevet 12. desember 2012 #15 Skrevet 12. desember 2012 Kombinert med fire eksamener synes jeg det er vanskelig å få tiden til å strekke til. På vanlige dager er jeg på skolen i ni-ti timer, seks-åtte i helgene. Da er det vanskelig å holde ut lenge nok om kveldene til å gjøre ting sammen med andre enn samboeren min. Har gjort unna mesteparten av julegavene og forberedelsene på forhånd, så dét er ikke stress, men skulle gjerne f.eks. dratt på gløggkveld eller pepperkakebaking med venner. I fjor var jeg ferdig på skolen 1. desember. Da var det kun førjulskos med kjæresten, venner og famile - og null stress. Jobbet en del da jeg hadde fri på skolen, men kan ikke sammenlignes med eksamensperiode.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #16 Skrevet 13. desember 2012 Æsj, dritt! det er bare stress!!! Anonym poster: 9b63088861ebe5fb791f0ee4675653c5
Furstina Skrevet 13. desember 2012 #17 Skrevet 13. desember 2012 Det kan vara stress men i år har jag valt att göra andra saker än att förbereda julen så där enormt mycket. Vi har plockat fram tomtar/nisser och halmbockar, satt upp en ljusgardin och en ljusslinga men det är allt trot jag. Jag har INTE ännu: * Bakat, monterat och pyntat det traditionella pepparkakshuset * Bakat pepparkakor * Bakat kakemenn * Bakat lussebullar * Gjort apelsiner med nejlikor * Gjort snö/islyktor * Bjudit på glöggträff * gjort knäck eller ischoklad. * Köpt en enda julegave Jag HAR * Följt barn på träningar * Följt med på simtävling * Tränat * Jobbat * Ska på heldags inomhusfotbollscup * Bett mannen ordna med julegaver som ska skickas till hans familj * Ordnat med nyårresa * Fixat pass Det HADE varit stressande om jag hade dåligt samvete för allt jag inte gjort, nu inser jag att jag har prioriterat det löpande livet. Nästa vecka är det lugnare, då ska jag försöka få pysslat lite varje kväll med barnen. Och sen kommer svigers till jul :D
Gjest Funky Punk Skrevet 13. desember 2012 #18 Skrevet 13. desember 2012 Syns det bare er julekos Det betyr ikke at det aldri er stressende, for det kan det være innimellom, men det er slikt stress som hører til syns jeg og derfor blir det bare koselig. Det jeg stresser med er å få ferdig bakst, rydde og vaske og reise rundt til familie og venner for å ønske god jul og levere julegaver. Ikke fordi det er stress i seg selv, men fordi det må planlegges, avtales og man må rekke over alt
Lyra Skrevet 13. desember 2012 #19 Skrevet 13. desember 2012 Adventstiden er det man gjør det til selv syns jeg. Om man nekter å begynne på noe som helst forberedelser før desember fordi det er "for tidlig", men allikevel insisterer på full nedvask av huset og bake minst sju sorter skjønner jeg at det fort at det kan bli stress. Selv stresser jeg ikke. Vi skal snart flytte så tar ikke noe mer enn vanlig helgevask, baker det jeg får tid til og begynte på julegavene i oktober. Nå blir det litt ekstra stress opp mot jul da, for jeg har klart å brekke håndleddet, så det blir mye ekstraarbeid på mannen. Men om det ikke er nyskurt i hver en krok og noen av julekakene er fra Rema så gjør det ingenting, det blir jul allikevel Jula skal være kos, blir det stress mister man hensikten med feiringen syns jeg 2
Mubba Skrevet 13. desember 2012 #20 Skrevet 13. desember 2012 Kos!!! Jeg hadde aldri feiret jul om det hadde vært stress da stress ødelegger kroppen min totalt! Nyter hver eneste dag i desember så godt jeg kan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå