Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fornuftig ut !

"Forskerne viser til at for de to vanligste årsakene til uførhet i dag, lettere psykiske lidelser og muskel- og skjelettlidelser, vil aktivitet og arbeid tvert imot være helsebringende"

Godt poeng! Utfordringen slik jeg ser det vil være å få bedrifter til å inkludere slike i bedriften sin.

• Liker 4
Skrevet

Lurt. Har slitt med angst i 10 år, greier ikke skaffe jobb. Hadde det vært tilbud til meg, hvor jeg kan jobbe og gjøre ting hver dag slik som andre "normale" mennesker tror jeg faktisk at jeg hadde vært helt frisk i dag.

Anonym poster: c358de04eb84d262431f6ce10e6fe4f0

• Liker 3
Skrevet

Problemet er at de arbeidsgivere som er villige til å "hjelpe" personer ut i arbeid er arbeidsgivere som bare er villige så lenge de får betalt for det. En jeg "jobbet" for (jeg ble satt til å sitte på et kontor 2,5 dag i uken og surfe på nettet, slå i hjel tid, gjøre ingenting, det var min jobb) fikk 15.000 måneden av NAV for å ha meg der. Den avtalen varte i 1.5 år. Når den var løpt ut så fant han plutselig ut av at firmaet hans var på konkursens rand og han hadde ikke råd til å ha meg der likevel.

Arbeidsgiveren jeg hadde før det jobbet jeg 45-47.5 timer i uken for. Det mente han var en 60% stilling og betalte meg så dårlig (til å begynne med 3.5 i måneden, senere gikk jeg opp i lønn til hele 5 i måneden) så jeg var avhengig av sosialhjelp samtidig som jeg jobbet for han. Sosialkontoret var selv hjemme hos han og slo av en prat med han. Han skrøt av at jeg var den beste arbeidstakeren han noensinne hadde hatt, men han hadde ikke råd til å betale mer i lønn. Etter et år ble jeg så dårlig så legen skrev ut sykemelding til meg. Jeg ba ikke om det - han så det på meg at jeg ikke var i form. Når jeg kom med den sykemeldingen til sjefen så ble han sur og lurte på om jeg var ute etter å ødelegge for han. En halvtime senere fikk jeg en telefon med beskjed om å levere over alle arbeidsting til han og så trengte jeg ikke å vise meg på jobb mer, for jeg hadde ingen.

Skal man faktisk hjelpe mennesker som er utslitt psykisk, som har det vanskelig fra før, så må man for all del ikke ansette de hos arbeidsgivere som er useriøse og utnytter dem. Det gjør ikke noe positivt for psyken til folk.

Anonym poster: 00a4b9d5e06fe6c862e4c615b546c6ca

• Liker 4
Skrevet

Denne ideen er selvfølgelig helt på trynet og kommer bare til å gjøre syke mennesker sykere. God dag mann økseskaft...

• Liker 3
Skrevet

uff..vi uføre får ALDRI fred. alltid noen som skal hakke på oss og ha oss ut i jobb. såklart det finnes uærlige uføre der ute men hva med de som blir sliten bare av å ta seg en tur på wc??? det har dere ikke tengt på nei...

Anonym poster: 636104cf9b42e4cc3eb753602ebf22bf

• Liker 5
Skrevet

På høy tid med endringer ja. Men det kommer neppe med de rødgrønne. De sier alltid "Vi må ta hensyn til at alle er forskjellige", joda det må vi selvsagt, men problemet er at i deres hode er det ensbetydende med "Å kjenne litt sommerfugler i magen ved tanken på å møte nye mennesker kvalifiserer like mye til uføretrygd som å være lam fra halsen og ned".

Den lamme er nå i kontorjobb mens den engstelige uføre er ute på fest, med nye mennesker, hver helg. Så nei det holder ikke å si at folk er forskjellige, man bør også fokusere på hvilke forskjeller det egentlig er snakk om. Et slikt forslag vil kanskje kurere de som sliter med vondt i viljen.

Anonym poster: d46506046c3d98df55d63c5197588300

• Liker 3
Skrevet

På høy tid med endringer ja. Men det kommer neppe med de rødgrønne. De sier alltid "Vi må ta hensyn til at alle er forskjellige", joda det må vi selvsagt, men problemet er at i deres hode er det ensbetydende med "Å kjenne litt sommerfugler i magen ved tanken på å møte nye mennesker kvalifiserer like mye til uføretrygd som å være lam fra halsen og ned".

Den lamme er nå i kontorjobb mens den engstelige uføre er ute på fest, med nye mennesker, hver helg. Så nei det holder ikke å si at folk er forskjellige, man bør også fokusere på hvilke forskjeller det egentlig er snakk om. Et slikt forslag vil kanskje kurere de som sliter med vondt i viljen.

satt bare å venta på at en bedreviter som deg skulle dukke opp. håper du selv blir ramma av psykiske lidelser selv en dag så skal du se hvordan det er å ha sommerfugla i magen som du så fint kaller det:)

• Liker 5
Skrevet

Kommer ikke til å fungere der det virkelig teller - i praksis. Ingen er interessert i å ansette noen som ikke kan yte 100% når det er 50 andre søkere som kan gjøre det.

Anonym poster: 70a5b26e392614cfaf2a21982e8f77df

• Liker 8
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Tja, hadde jeg kunnet jobbe fulltid så hadde jeg jo gjort det, men jeg er enig i at i mange tilfeller blir man sykere av å bare slafse rundt hjemme. Man får knapt med mental stimuli men igjengjeld masse ekstra tid til å gruble, fundere, tenke, kverne og grave seg ned. Det er kanskje det man trenger en liten stund for å samle sjelen sin igjen, men i lengden er det bare skadelig.

Og jeg er fullstendig skyldig i det jeg også.

Men fulltidsjobbing er jeg ikke helt enig i, det kan fort gjøre folk sykere.

• Liker 5
Skrevet

satt bare å venta på at en bedreviter som deg skulle dukke opp. håper du selv blir ramma av psykiske lidelser selv en dag så skal du se hvordan det er å ha sommerfugla i magen som du så fint kaller det:)

Hvorfor føler du deg truffet av innlegget mitt? Sliter du med vondt i viljen?

For øvrig er det ikke pent å håpe at andre skal bli rammet av psykiske lidelser.

Får vel unnskylde det med at det skyldes dine.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor føler du deg truffet av innlegget mitt? Sliter du med vondt i viljen?

For øvrig er det ikke pent å håpe at andre skal bli rammet av psykiske lidelser.

Får vel unnskylde det med at det skyldes dine.

jeg e ufør ja. og drittlei av sånne som deg som prøver å bagatellisere sånne som meg. har prøft å være i jobb, jeg vil virkelig, men det går ikke.

• Liker 3
Skrevet

Det som er den største bøygen for mange er å faktisk komme inn i arbeidsmarkedet. Eldre mennesker i arbeid som rammes av sykdom har en arbeidsgiver som har krav på seg til å forsøke å tilrettelegge arbeidet de allerede har og det finnes økonomiske hjelpemidler som gjør at de kan holde seg i jobb enda noen år. For spesielt unge uføre er det vanskelig å få til løsninger i dag. Det er ingen som MÅ tilrettelegge for at de skal jobbe og de får da heller ikke muligheten til å finne ut hva de kanskje kunne mestre.

Har ingen gode svar på hvordan man kan løse probemet, men registrerer at gode tiltak som grønn glede sjelden videreføres slik at man kan innføre de gode løsningene som universelle tiltak, ikke bare for de tilfeldige få.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg tenker fortsatt at om det hadde vært flere jobber man kunne gjort hjemmefra så kunne flere uføre vært i arbeid.

• Liker 5
Skrevet

jeg e ufør ja. og drittlei av sånne som deg som prøver å bagatellisere sånne som meg. har prøft å være i jobb, jeg vil virkelig, men det går ikke.

Igjen, hvorfor føler du deg truffet? Har du vondt i viljen? Hvis ikke så er det jo ikke sånne som deg jeg snakker om. Leser du dårlig?

Artig det, hver gang noen kritiserer velferdssystemet så er det noen som klikker i vinkel fordi DE har så visst ikke gjort noe galt. Med mindre de mener systemet er 100% feilfritt og at alle dets brukere er i nøyaktig samme situasjon som dem selv, så er faktisk deres egen individuelle situasjon fint lite relevant som argument. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Skjønner de virkelig ikke at det bare fremstår som om de føler seg veeeeeeldig truffet? Og så skal de forsvare seg mot noe de uansett ikke har blitt anklaget for, og så har man det gående. Sånt gjør at man aldri får en skikkelig og saklig debatt rundt problemene. Makan til selvsentrert egoist. Men hva kan man vente fra en som ønsker psykiske lidelser for andre.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg tror det kan være ganske så bra for mange uføre å få lov til å få noe fornuftig å gjøre, føle seg nyttig igjen og komme seg ut blandt folk uten å være tvunget til å yte 100%

Derimot så tror jeg at mange som virkelig ikke klarer dette blir presset ut i slike jobber som gjør dem enda sykere. Og her må man trå veldig forsiktig og faktisk lytte til den uføre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke ufør, jeg jobber. Store angstproblemer, for det så vidt til å gå rundt. Men skulle gjerne ha fått penger og hatt fri hele dagen, hadde vært så digg. Men har liksom ikke samvittighet til å forsøke å ta den kampen med nav.

Anonym poster: d316efd1e33b592437cd660fdda29eea

• Liker 2
Skrevet

De aller fleste ønsker jo faktisk å ha en arbeidsplass å gå til når de er friske nok til det. Men hvem vil ansette en person som man aldri vet om kommer på jobb i dag eller denne uken? Og for veldig mange som reellt sett har restarbeidsevne så er det den ustabiliteten som er bøygen.

Jeg har selv en svært godt tilrettelagt arbeidsplass, og det er eneste grunn til at jeg klarer å stå i full jobb. I følge legen min vil normalen for meg, i hvilken som helst bedrift, offentlig som privat, være nærmere 50% restarbeidsevne. Men jeg klamrer meg nå til arbeidslivet så lenge jeg klarer, og om den dagen kommer når jeg ikke klarer å jobbe fullt lenger, så lar jeg gladelig både ledere og politikere som foreslår at jeg burde være fullt ansatt et sted gå et par år i mine sko. Så får nok fløyta en annen lyd...

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Nav må allerede betale bedrifter for at de skal gidde å ha folk der i arbeidspraksis. Altså det er ofte ikke nok at de får gratis arbeidskraft på det offentlige sin regning, de må ha betalt for det i tillegg. Så lite interessert er de nemlig. De fleste stillinger uføre er aktuelle for er de som ikke krever formell kompetanse eller utdanning og der har arbeidsgivere ofte 50-100 søkere i topp helse og humør å velge fra. På østlandet er bunken enda større, med hauer av svenske-ungdommer som jobber lenger dager, til lavere lønn og færre sykedager enn den gjevne nordmann. Hva faen skal de med uføre? - Problemet er ikke at uføre ikke vil jobbe, men at jobber ikke vil ha de som ender opp som uføre...

For all del, det er fult gjennomførtbart, men det offentlige kommer IKKE til å spare penger på det. Det blir mer byrokrati rundt det å finne arbeidsplasser, godkjenne, følge opp osv og det blir utgifter rettet mot private bedrifter for at de skal gidde å finne seg i all tilpassingen og kontakten med NAV.

• Liker 5
Skrevet

jeg er ufør, gikk på AAP i 1 år så ble jeg varig ufør.

jeg har en medfødt psykisk lidelse og flere miljøpåvrker lidelser PF, deprisjon, angst osv.

jeg har helle livet stått på med skole og jobb siden jeg var 11 år hadde jeg fast jobb + skole, ble mobbet på skolen hadde ikke venner før jeg ble 18 år gammel, ble fortalt av familien at jeg bare var lat(fikk bank for å være "lat", og bank genrelt bare for å få bank) osv

nå endelig er jeg ufør, jeg er sikret å ha litt til å overleve, selv om jeg sliter med å holde følge med venner og familie som vil ha meg med på ting, syns jeg at jeg endelig for første gang i livet har det bra, jeg har energi til å gå i terapi, jeg har tid til litt hobby og tid tid(råd) til å lage meg skikkelig mat.

ingen kan komme og fortelle meg at jeg er frisk når jeg på sort hvit har diagnoser av en av de beste og mest erfarne psykologene i distriktet!!

så *fingen* til de som mener jeg burde jobbe, jeg er faktiskt IKKE lat ;)

Anonym poster: 2b4da58f21f6a9b39265c40ead66f051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...