reiseglad Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Min mamma bor på sykehjem nå. Hun er gammel og sliten, men opplever stor glede av blomster, som hun alltid har elsket. Spesielt er hun glad i julestjerner. Men nå før jul kom det opp store oppslag i avdelingen om at det ikke var lov å gi beboere julestjerner, da ansatte var allergiske. Er dette egentlig lov? Kan de nekte min mamma å oppleve glede med å få julestjerner til jul, de vakreste av dem alle (i følge henne)? Tar dere slike hensyn på deres arbeidsplass? Jeg blir lei meg på hennes vegne, dette er tross alt hennes bosted, og det siste som sådann :-( (usikker på om dette er riktig gruppe, kanskje skulle det heller ligge på aktuelt?)
Gjest navnelapp Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Kan du ikkje sjå om du finn ei kunstig julestjerne? Då slepp dei vatning og stell, og den ser jo like fin ut utan at den framkallar allergiske anfall. Eg har ei venninne som er sterkt allergisk mot julestjerner (og sviblar og liljer og....), og ho kunne aldri gjort jobben sin i eit rom der det vaks ei levande julestjerne. Du kan jo sjå det slik at då må ho velge å ikkje få stell på den aktuelle vakta. Og det er vel ikkje eit alternativ? 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Ja, hva mener du de ansatte som er allergisk mot julestjerner skal gjøre? Ta seg fri hele jula slik at din mor kan ha akkurat denne typen blomster på rommet? Anonym poster: be56476074bd656f1da5b95cc9c71303 11
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Tenk deg en arbeidsplan som i utgangspunktet er vanskelig å få til å gå opp, så må noen av de ansatte tas vekk pga allergi. Hadde det gjort julen hennes bedre? 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Selvfølgelig har de lov til det. Det skulle da bare mangle. Sykehjemmet er arbeidsplassen til de ansatte, og hjemmet til mange andre folk. De ansatte skal ikke måtte bli syke på jobb fordi din mor liker julestjerner, og de andre som bor der skal selvsagt ikke måtte bli syke i sitt eget hjem. Kjøp andre blomster til din mor. Enkelt og greit. Amaryllis er en fin juleblomst, samme med svibler, juleglede, osv osv. Julestjernen er en versting når det kommer til allergi. Det er veldig vanlig at det er forbudt på sykehjem og andre steder. Jeg jobber i kontorlandskap, her er det også ulovlig å ta med seg slike blomster. Anonym poster: 8ecde9efc6296bd51c07e5e492c81a25 6
Apefinger Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Enig med forslaget over her, kjøp en kunstig. Ikke like frisk og fin, men man må bare nesten ta hensyn til de som faktisk pleier og hjelper henne :/ 1
Maiava88 Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er også allergisk mot julestjerner og blir skikkelig syk (forkjølelses-syk) ei stund etterpå, bare av å ha oppholdt meg i ett rom med dem over en kortere tid. Ville det vært bedre om de ansatte som var allergiske måtte ligge hjemme og være syk, slik at sykehjemmet blir underbemannet? Nei, det finnes så fine falske julestjerner nå for tiden! Jeg ser ikke forskjell, iallefall.
Gjest loren Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Jeg fant en fin kunstig en på IKEA i fjor, har fått kommentarer på hvor godt den holder seg til at den står hjemme hos meg Kjøp en kunstig, sånn må det nesten bare være, hensynet til ansattes helse må gå foran hva pasienter synes er pent 3
Marsipan Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Jeg vet ikke om de vil godta det, men de fleste allergikere tåler julestjernen godt dersom du kniper av de gule knuppene på toppen. Det er disse som er selve blomsten, mens de røde bladene er - ja, nettopp blader. Sykehjemmet min bestemor bodde på gjorde det sånn, og det gikk kjempefint! 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Jeg vet ikke om de vil godta det, men de fleste allergikere tåler julestjernen godt dersom du kniper av de gule knuppene på toppen. Det er disse som er selve blomsten, mens de røde bladene er - ja, nettopp blader. Sykehjemmet min bestemor bodde på gjorde det sånn, og det gikk kjempefint! Det der er visst en myte - for en gjør det verre for allergikere ved å knipe av de gule knoppene. Da kommer det sånn hvit saft som tørker og forstøver seg, og denne reagerer de fleste langt sterkere på. Anonym poster: 06a0baafa3b187c4523c9834b210c94e 1
Marsipan Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Det der er visst en myte - for en gjør det verre for allergikere ved å knipe av de gule knoppene. Da kommer det sånn hvit saft som tørker og forstøver seg, og denne reagerer de fleste langt sterkere på. Anonym poster: 06a0baafa3b187c4523c9834b210c94e Jøss, det var jeg ikke klar over! Sykehjemmet jeg nevnte gjorde det sånn, og påsto det fungerte. Tidenes placebo-effekt, kanskje?
katinkatinka Skrevet 12. desember 2012 #13 Skrevet 12. desember 2012 Jeg blir lei meg på hennes vegne, dette er tross alt hennes bosted, og det siste som sådann :-( OT, men tror kanskje ikke det gjør saken noe bedre for henne om familien rundt gjør dette til en stor og tragisk sak, noe det faktisk ikke er. Kjøp en kunstig blomst eller gled mamma med en annen type plante. Du behøver ikke krisemaksimere noe så harmløst. 3
Sommersalg Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Kan dere ikke ha henne hjemme i julen? Det er jo for ille om hun skal få ødelagt julen sin pga manglende julestjerner, bare fordi de ansatt ikke gidder å bli syke på jobb! 5
MaiTai Skrevet 12. desember 2012 #15 Skrevet 12. desember 2012 Selvfølgelig er det lov å nekte blomster på et sykehjem. De ansatte er jo faktisk på jobb der. Kjøp en kunstig en, de er jo veldig fine og holder seg uansett Ikke gjør dette til en stor sak, noe det ikke er.
Lyra Skrevet 12. desember 2012 #16 Skrevet 12. desember 2012 Vi har samme forbudet på sykehjemmet der jeg jobber. Er ikke allergisk selv, men syns det er et lite hensyn å ta når det kan ødelegge så mye for noen. Er jo så mange andre fine blomster man kan ha
Sugerøret Skrevet 12. desember 2012 #17 Skrevet 12. desember 2012 Julestjernen Julestjernen gjør mange allergikere syke, og det samme gjelder andre blomster som juleglede, svibler, liljer og tulipaner. Julestjernen tilhører vortemelkfamilien og inneholder slimhinne- og hudirriterende stoffer. Ifølge NAAF finnes det flere studier som viser at julestjernen kan gi luftveisproblemer. Julegleden tilhører begoniaslekten og kan gi noen av de samme reaksjonene som julestjernen - i tillegg til hudproblemer. Et alternativ kan være kunstige utgaver av de typiske juleblomstene, eller du kan pynte med andre blomster, for eksempel asalea, julekaktus, kristtorn, alpefiol, ildtopp, orkide eller guzmania.
Athene Skrevet 12. desember 2012 #18 Skrevet 12. desember 2012 Jeg reagerer mer på at hun må ligge på et sykehjem i julen. Ta henne hjem, og fyll huset med julestjerner og andre gode juleminner for henne i det som kanskje er en av hennes siste julehøytider. Et sykehjem er både en arbeidsplass og et bosted. Derfor må man ha enkelte kjøreregler. Tenk om det skulle vært fritt frem for å ta med det man ville av røkelse, hunder, undulater og alt annet man tidligere likte å ha rundt seg hjemme. 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #19 Skrevet 12. desember 2012 Jeg reagerer mer på at hun må ligge på et sykehjem i julen. Ta henne hjem, og fyll huset med julestjerner og andre gode juleminner for henne i det som kanskje er en av hennes siste julehøytider. Et sykehjem er både en arbeidsplass og et bosted. Derfor må man ha enkelte kjøreregler. Tenk om det skulle vært fritt frem for å ta med det man ville av røkelse, hunder, undulater og alt annet man tidligere likte å ha rundt seg hjemme. Det er dårlig gjort å gi ts dårlig samvittighet for at moren må være på sykehjem i julen. Alvorlig talt! Du vet ikke noe som helst om helsesituasjonen til moren, eller bosituasjonen til ts. Om moren sitter i rullestol er det slett ikke "bare" å ta henne hjem til et hus som ikke er tilpasset det bruket. Trapper, ikke tilpasset toalett, etc etc. Kanskje er moren såpass redusert at hun bare vil sove, og ikke orker å være oppe. Kanskje er hun ute av stand til å ta vare på seg selv, og såpass pleietrengende at det ikke vil være mulig å kombinere med julefeiring utenfor helseinstitusjon. Kanskje må hun ha sprøyter regelmessig, satt av noen som kan dette. Min bestemor døde på sykehjem, og de siste 5-6 julene feiret hun der. I rullestol. Hun sov stort sett fra kl 18 og utover. Hun klarte ikke spise selv, klarte ikke tygge vanlig mat. Hun hadde det så veldig mye bedre i ro og mak på sykehjemmet sitt. Anonym poster: 8ecde9efc6296bd51c07e5e492c81a25 6
Athene Skrevet 12. desember 2012 #20 Skrevet 12. desember 2012 Det er dårlig gjort å gi ts dårlig samvittighet for at moren må være på sykehjem i julen. Alvorlig talt! Du vet ikke noe som helst om helsesituasjonen til moren, eller bosituasjonen til ts. Om moren sitter i rullestol er det slett ikke "bare" å ta henne hjem til et hus som ikke er tilpasset det bruket. Trapper, ikke tilpasset toalett, etc etc. Kanskje er moren såpass redusert at hun bare vil sove, og ikke orker å være oppe. Kanskje er hun ute av stand til å ta vare på seg selv, og såpass pleietrengende at det ikke vil være mulig å kombinere med julefeiring utenfor helseinstitusjon. Kanskje må hun ha sprøyter regelmessig, satt av noen som kan dette. Min bestemor døde på sykehjem, og de siste 5-6 julene feiret hun der. I rullestol. Hun sov stort sett fra kl 18 og utover. Hun klarte ikke spise selv, klarte ikke tygge vanlig mat. Hun hadde det så veldig mye bedre i ro og mak på sykehjemmet sitt. Anonym poster: 8ecde9efc6296bd51c07e5e492c81a25 Jeg vet mye om dette. For jeg har vært gjennom det med to besteforeldre, inkludert rullestol, demens og inkontinens. Vi strakk oss særdeles langt for å ha dem hjemme i høytidene. Sprøyter, som du nevner, krever kun en kort opplæring, det er kjempeenkelt å stte selv. Kanskje jeg er litt krass, jeg ser at det finnes tilstander som ikke er så enkle å handtere privat. Samtidig mener jeg det skal mye til at det er umulig, og mange er alt for lite villige til å strekke seg litt ekstra for å få det til. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå