Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Sønnen vår på snart 13 mnd har blitt et mareritt på kveld og natt. Før kunne vi gi han en flaske og gå ut. Da sov han på rommet vårt i sin seng store deler tiden, men kom over i vår seng i løpet av natten. Vi forsøkte å ta han over på eget rom når vi flyttet i nytt hus, men hver legging ble et mareritt. Vi satt der til han sovnet, men han våknet bare det knirket i beina våre. Etter han tilslutt sovnet (1-1,5 time), gjerne ved å sove i armene våre, så våknet han igjen gjerne 3-4 ganger før vi la oss. Og gjerne 3-4 ganger gjennom hele natten. Dette resulterte i sutrete unge på dagen. Han hylte og virket veldig redd så vi tok han inn på vårt rom igjen. Tenkte det var p.g.a. nytt hus. I starten gikk dette bra. Han sovnet lettere i sin egen seng, og kom over i vår når vi la oss eller i løpet av natten. Alle sov godt! MEN... Nå våkner han ca 1 time etter legging og hyler og vil over i vår seng. Han står i bro og klamrer seg til oss hvis vi forsøker å legge han ned igjen. Vi har selvfølgelig gitt etter og lagt han i vår seng. Gjør vi dette så roer han seg og sovner som regel raskt med et smil......Og da blir han der resten av natten. Men nå sover ingen godt. Han våkner flere ganger i løpet av natten og babler, sutrer, turner og herjer i vår seng. Han er tydeligvis trøtt også for han ruller frem ov tilbake, men finner liksom ikke stillingen din. Vi begynner å bli så slitne nå og trenger råd. Vi skal begge på jobb og jeg er i tillegg gravid. Jeg har snart ikke mer å gå på Hvordan skal vi gå frem for at han skal sove i sengen sin og om ikke så lenge på eget rom? Er dette pga han er redd eller vil han rett og slett bare ha viljen sin? Hva ville dere gjort?
Løvetanten Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 (endret) ... Endret 12. desember 2012 av Løvetanten
tingeling Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Kan være at det er en periode han går igjennom, at det skjer mye med han om dagen? Har han begynt i barnehage (ny?) nylig i tillegg til at dere har flyttet? Kanskje en av dere kan ha en madrass på rommet hans? Det fungerte fint for oss. Da venner han seg til rommet og ikke til sengen deres. Er rommet hans koselig og trygt?
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2012 Kan være at det er en periode han går igjennom, at det skjer mye med han om dagen? Har han begynt i barnehage (ny?) nylig i tillegg til at dere har flyttet? Kanskje en av dere kan ha en madrass på rommet hans? Det fungerte fint for oss. Da venner han seg til rommet og ikke til sengen deres. Er rommet hans koselig og trygt? Han har ikke begynt å barnehagen enda. Men begynner snart. Så er egentlig bare det at vi har flyttet og jeg tror han har veldig lyst på kos Vi har tenkt på det å ha en madrass på rommet hans, men han kommer til å stå i sengen sin å hyle uansett. Og det er da vi blir rådville. Ja rommet hans er veldig fint, koselig og trygt. Han liker å være der å leke, men da er jo vi der med han... Ligger vegg i vegg med vårt og vi har hatt døra på gløtt slik at han kan høre vi er der.
xinnia Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Om du føler at han ikke er helt våken.. så kan han ha det som kalles natt-terror. At han rett og slett har mareritt.. Mine hadde det... de skrek i redsel og klamret seg til meg.. noen ganger så de ting selv om de helt klart tydelig IKKE var våkne. Det er slitsomt mens det står på, for alle parter. for noen går det fort over.. andre sliter litt mer med det. 1
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2012 Om du føler at han ikke er helt våken.. så kan han ha det som kalles natt-terror. At han rett og slett har mareritt.. Mine hadde det... de skrek i redsel og klamret seg til meg.. noen ganger så de ting selv om de helt klart tydelig IKKE var våkne. Det er slitsomt mens det står på, for alle parter. for noen går det fort over.. andre sliter litt mer med det. Jeg har tenkt på det, men tror ikke det er det heller. For han blir jo smørblid når han kommer opp i vår seng. Hadde han bare lukket øyne og sovet videre hadde det vært greit, men han tuller og herjer så mye Hadde jo vært deilig å hatt senge og rommet litt for oss selv før ny baby skal på rommet vårt
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2012 Noen andre råd om hvordan vi skal gå frem eller hva dere hadde gjort i samme situasjon?
Gjest Enny Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Vi samsover i sånne situasjoner. Dere kan kjøpe større seng? hehe
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. desember 2012 Vi samsover i sånne situasjoner. Dere kan kjøpe større seng? hehe Ja må nesten han større seng.. Vi samsover jo hver natt og det funker ikke snart. For han sover jo ikke. Bare herjer og ikke finner stillingen sin Han blir lagt i vår seng før vi kommer å legger oss nå. Er jo redd han detter ut snart.
Gjest lisha Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Madrass inne på rommet er en god ide. Jenta mi var likedan en periode, og det var en periode jeg var veldig sliten og mangel på søvn. Jeg tok henne bare over i senga mi, sa go natt, ga en kos og så lukket jeg øynene. Begynte hun å tulle, så sa jeg at det var natt, at vi skulle sove. Prøvde å virke så kjedlig som mulig, det virket Nå er jenta 3, og har hatt det som en (u)vane å komme inn i vår seng hver natt.. Ofte merker jeg ikke at hun kommer oppi, hun bare ligger der på morgenen og koser seg! Nå begynner hun å bli så stor, at hun tar endel plass (le: halve senga, så jeg og sambo deler andre halvparten), så nå har jeg snakket med henne, og forklarer at hun er stor jente, som må sove i sin egen seng. Vi har laget premiesystem der hun får premie om hun har sovet hele natta i sin seng, og det syns hun er stas At hun kommer og koser om morgenen er selvfølgelig helt greit, men hun skal ikke ligge der hele natten lengre.. Men 13 mnd er nok litt lite for at han forstår det..
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Madrass/gjesteseng på rommet hans. Anonym poster: f7ef4bc6082ad45aa37634cd57111768
Nilma Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Oj, dette kunne nesten jeg ha skrevet, bortsett fra at sønnen vår er 2. Vi har prøvd før å ha ham i sengen når han har vært syk o.l., men da har han ikke slått seg til ro. Nå, derimot, er det himmelen å få ligge mellom mamma og pappa. Og det er sjelden noe annet duger når han våkner om natten, prøver vi å få ham til å legge seg ned i egen seng blir det som regel hyl og skrik. (Det hender han roer seg om jeg holder ham på fanget til han sovner, men siden jeg er gravid og har fått vonde armer p.g.a. karpaltunnelsyndrom er ikke det særlig aktuelt, og han er så mammadalt for tiden at det nytter ikke om mannen prøver.) Men når han først havner i sengen vår, sover han i det minste (stort sett ). Samsoving som løsning er bare ikke aktuelt, dels fordi hverken mannen eller jeg sover godt med en liten tass som ligger og knør mellom oss, dels fordi vi snart får en til, og jeg ser ikke for meg at det å ligge mellom en urolig toåring på ene siden og en baby som får pupp på andre er noe særlig. Ingen gode råd, dessverre, bare masse sympati til TS - det er veldig slitsomt.
Gjest Misteltein Skrevet 12. desember 2012 #13 Skrevet 12. desember 2012 Han har ikke begynt å barnehagen enda. Men begynner snart. Så er egentlig bare det at vi har flyttet og jeg tror han har veldig lyst på kos Vi har tenkt på det å ha en madrass på rommet hans, men han kommer til å stå i sengen sin å hyle uansett. Og det er da vi blir rådville. Ja rommet hans er veldig fint, koselig og trygt. Han liker å være der å leke, men da er jo vi der med han... Ligger vegg i vegg med vårt og vi har hatt døra på gløtt slik at han kan høre vi er der. Er det lenge siden dere flyttet? Det kan være at han reagerer på flytting, og at han ikke er vant til rommet sitt ennå. Han er jo vant med dere, og kan derfor finne trygghet hos dere. Jeg syns det høres ut som en god ide med madrass eller gjesteseng på rommet hans.
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 12. desember 2012 Madrass inne på rommet er en god ide. Jenta mi var likedan en periode, og det var en periode jeg var veldig sliten og mangel på søvn. Jeg tok henne bare over i senga mi, sa go natt, ga en kos og så lukket jeg øynene. Begynte hun å tulle, så sa jeg at det var natt, at vi skulle sove. Prøvde å virke så kjedlig som mulig, det virket Nå er jenta 3, og har hatt det som en (u)vane å komme inn i vår seng hver natt.. Ofte merker jeg ikke at hun kommer oppi, hun bare ligger der på morgenen og koser seg! Nå begynner hun å bli så stor, at hun tar endel plass (le: halve senga, så jeg og sambo deler andre halvparten), så nå har jeg snakket med henne, og forklarer at hun er stor jente, som må sove i sin egen seng. Vi har laget premiesystem der hun får premie om hun har sovet hele natta i sin seng, og det syns hun er stas At hun kommer og koser om morgenen er selvfølgelig helt greit, men hun skal ikke ligge der hele natten lengre.. Men 13 mnd er nok litt lite for at han forstår det.. Noen ganger sover han som en drøm mellom oss, men de siste ukene har han gjerne 1-3 timer hvor han er våken og bare surrer. Vi snakker ikke til han og virker så kjedelige vi bare kan, men det hjelper ikke. Han sparker og kaster seg over oss og styrer. Har blitt sparket i magen noen ganger og det er ikke morsomt.. Ja han forstår nok ikke det enda Oj, dette kunne nesten jeg ha skrevet, bortsett fra at sønnen vår er 2. Vi har prøvd før å ha ham i sengen når han har vært syk o.l., men da har han ikke slått seg til ro. Nå, derimot, er det himmelen å få ligge mellom mamma og pappa. Og det er sjelden noe annet duger når han våkner om natten, prøver vi å få ham til å legge seg ned i egen seng blir det som regel hyl og skrik. (Det hender han roer seg om jeg holder ham på fanget til han sovner, men siden jeg er gravid og har fått vonde armer p.g.a. karpaltunnelsyndrom er ikke det særlig aktuelt, og han er så mammadalt for tiden at det nytter ikke om mannen prøver.) Men når han først havner i sengen vår, sover han i det minste (stort sett ). Samsoving som løsning er bare ikke aktuelt, dels fordi hverken mannen eller jeg sover godt med en liten tass som ligger og knør mellom oss, dels fordi vi snart får en til, og jeg ser ikke for meg at det å ligge mellom en urolig toåring på ene siden og en baby som får pupp på andre er noe særlig. Ingen gode råd, dessverre, bare masse sympati til TS - det er veldig slitsomt. Takk takk Ja blir vanskelig å skal ha han der som sparker og tuller når den lille kommer. Jeg er sliten og begynner å gråte bare jeg tenker over hvor sliten jeg egentlig er.. Ikke noe morro å komme på jobb og er like trøtt hver dag.. Er det lenge siden dere flyttet? Det kan være at han reagerer på flytting, og at han ikke er vant til rommet sitt ennå. Han er jo vant med dere, og kan derfor finne trygghet hos dere. Jeg syns det høres ut som en god ide med madrass eller gjesteseng på rommet hans. Vi har bodd der i ca 1,5 mnd og det var derfor vi tok han inn på vårt rom igjen. Fordi han virket redd på rommet sitt. Men nå vil han jo ikke sove der heller.. Hehe.. skal ikke være lett. Men en madrass har vi tenkt på. Men skal vi da bare sitte/ligge ved siden av sengen hans uansett om han hyler? Eller ta han opp? Skal vi legge han ned når han står i sengen eller la han gjøre dette selv, mens vi ligger ved siden av og sier at alt er bra og at vi passer på? Er så vanskelig dette..
Gjest Misteltein Skrevet 12. desember 2012 #15 Skrevet 12. desember 2012 Vi har bodd der i ca 1,5 mnd og det var derfor vi tok han inn på vårt rom igjen. Fordi han virket redd på rommet sitt. Men nå vil han jo ikke sove der heller.. Hehe.. skal ikke være lett. Men en madrass har vi tenkt på. Men skal vi da bare sitte/ligge ved siden av sengen hans uansett om han hyler? Eller ta han opp? Skal vi legge han ned når han står i sengen eller la han gjøre dette selv, mens vi ligger ved siden av og sier at alt er bra og at vi passer på? Er så vanskelig dette.. Det trenger ikke være at han er redd, men at han er ikke vant med det. Unger på den alderen er skikkelig vanebarn. Jeg vil tatt han opp når han hyler, også lagt han ned når han roer seg. Han forstår jo ikke dette med flytting, og hvorfor alt er nytt.
Smørblomst82 Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 12. desember 2012 Det trenger ikke være at han er redd, men at han er ikke vant med det. Unger på den alderen er skikkelig vanebarn. Jeg vil tatt han opp når han hyler, også lagt han ned når han roer seg. Han forstår jo ikke dette med flytting, og hvorfor alt er nytt. Er sant det. Tror vi må gjøre dette i ferien for det kommer til å bli en skikkelig kamp.. Det merker vi nå bare vi prøver å legge han ned i sin egen seng i stedet for vår.. Kan bruke 30 min elle rmer på å roe han..
Gjest etBrucc PORTRAIT Skrevet 12. desember 2012 #17 Skrevet 12. desember 2012 Kjøp en ekstraseng som dere kan bytte på å ligge i, og la småen få ligge med en av dere i dobbeltsengen. Da sover alle godt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå