SubHuman Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 (endret) Hei skrev en tysk tekst, den beveget seg etterhvert mot at jeg snakket om -faget- samfunnsøkonomi. På tysk er dette Wirtschaftswissenschaft. Jeg forklarte at Ökonomik er et annet ord for dette, og fortsatte å omtale samfunnsøkonomi som Ökonomik (på norsk Økonomi). Tysklæreren min sier at Ökonomik ikke er et ord på tysk, ei heller et fag. Er dette riktig? Fordi at jeg sjekket på wikipedia og det bekreftet bare det jeg sa. Er ganske kjipt siden det var en av de få tingene som trakk meg ned (og blir mye etterhvert når jeg bruker Ökonomik flere ganger). Altså fikk 4+, mye pga. at jeg brukte et ord som "ikke finnes på tysk".. Resten sa han at var nærmest perfekt tysk. Endret 11. desember 2012 av SubHuman
feuerstein Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Ökonomik er korrekt tysk. Jeg vil anbefale deg å vise tysklæreren resultatet av et google-søk på Ökonomik, enten du demonstrerer live på pcen eller formidler en print screen. Jeg fikk 393,000 treff og blant de øverste var en rekke seriøse institusjoner/organisasjoner innen samfunnsøkonomi. Pass på at du ikke gjør dette i form av en "utdriting" for full sal, men uten at andre er tilskuere slik at læreren kan innrømme feilen uten å miste ansikt. For øvrig ikke første gang jeg erfarer at norske tysklærere gjør banale feil, oftest relatert til v vs w og u vs ü, og unntaksvis har dem til og med nektet for at jeg kan ha rett, til tross for at de lett burde høre at tysk er mitt førstespråk. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Ökonomik er mer metoden enn selve faget, så helt rett har du ikke. Men likevel er det nok her snakk om en lærer som ikke kan alt, og det er jo heller ikke så rart. Lærere er også bare mennesker, og alle fagområder kan de heller ikke holde styr på ordforrådet til. Anonym poster: d64f894e3a6d3deb5b2de1047dffab12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå