HHH Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Har lagt om kostholdet mitt endel, og nå fortiden består det av mest mulig grønnsaker og frukt, minst mulig brød, pasta, hvete og meieriprodukter (grovbrød en gang iblandt), kjøtt, fisk osv. De siste dagene føler jeg at jeg har proppet i meg frukt og grønt, spiser epler, klementiner og pærer jevnlig i løpet av dagen, smoothie til frokost, salat og råkost til lunsj, grønnsakssuppe til middag og evt noen skiver til kvelds. Føler meg lett og fin i kroppen, og litt piggere, metthetsfølelsen er også veldig jevn gjennom hele dagen, MEN er fryktelig oppblåst. Alt jeg spiser er så rent som mulig (altså ikke posesuppe eller tilsetningstoffer) og jeg spiser veldig jevnt igjennom dagen. I tillegg så kommer jo denne luften ut, og jeg har også hatt mageknip, og må på toalettet hele tiden. Har kanskje vært litt VEL mye grønt de siste dagene (spiste ikke noe kjøtt eller brødmat igår) og uvant for magen, vil dette gå over? Er det evt. noe mat som er lurt å spise for å unngå luft osv.?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #2 Skrevet 11. desember 2012 Hmmm, du trenger et variert koshold, så mye frukt og grønt setter nok opp tarmgassen noe veldig ja. Prøv å variere litt, feks fin salat til kjøtt, fisk, eller kylling, så frukter som kos eller mellommåltider? Druer er veldig lakserende, så mange på en gang sender en gjerne på do. Klementiner har jeg samme erfaring med. Pærer fiser jeg mye av osv. Ikke spis bare en type mat hele tiden, varier litt, du kan fortsatt unngå karbohydrater som pasta og ris til middag om du slenger på masse grønnsaker eller salat Anonym poster: ed06034dbe6cb21a2ca12e2130a83367
Kahlan Amnell Skrevet 11. desember 2012 #3 Skrevet 11. desember 2012 Det er mange som har problemer med å ta opp fruktose noe som fører til mye gass. Frukter som inneholder mer fruktose enn glukose er problematiske da glukose hjelper kroppen å ta opp fruktosen. Men det er også begrenset hvor mye total fruktose magen kan håndtere. Det er også mange grønnsaker som kan forårsake mye gass så som løk, bønner, kål, brokkoli, blomkål++. Google FODMAPs hvis du vil vite mer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Det er litt en tilvenningssak. Godt moden frukt, rå grønnsaker, og frukt/grønt med grove fibre er viden kjent for å gi luft i magen. Enkelte er verre enn andre. Som kål, alle former for bønner og erter, mais, løk, brokkoli, klementiner, etc. Det vil antageligvis bli litt bedre når du blir mer vant til det. Husk også å drikke rikelig TIL måltidet. Ikke bare etter. Fiberrik mat suger til seg væske i tarmene, og du må derfor sørge for å drikke nok for å unngå at det dannes for mye gass. Anonym poster: b8ff12e35a6ed2b56fa91af215b8d1fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå