Gå til innhold

Spekeskinka tom? Godt råd følger!


Valentina

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå skal dere høre hva jeg gjør når det nesten ikke er igjen bare bein på spekeskinka mi.

Noen av dere vet det nok allerede, men jeg har inntrykk av at det brukes mest her i Gudbransdalen. Retten har mange navn, jeg kaller det"gamledags kål" ( kommer av at man tar "kål" på skinka.) Noen kaller det erter, kjøtt og flesk....

Men altså her kommer den:

Erter og bygg-gryn legges i bløt natten over.

Når skinka di er tom, dvs. det er vanskelig å skjære av mer kjøtt av den, så deler du den opp i passende evner ( jeg pleier å få tre evner av ei skinke) Du må ha en stor kasserolle, f.eks 15 liter.

Legg beinene (evnene),erter og grynene i kjelen. Tøm over vann, la det dekke beinene.Skal koke i 3-4 timer. Ha i gulerøtter i terninger, siste 10 min. av koketiden.( Andre gr.saker kan også brukes, f.eks purre, kålrot, løk osv.)

Du tar så ut beinene og skjærer av det kjøttet som er igjen, noe av kjøttet har nok løsnet fra beina og er i suppen. Server kjøttet med kålrostappe og poteter, eller potetmos med flatbrød og lefse/lompe. Suppen spises ved siden av.

Du kan med fordel koke med en lettsaltet knoke, og/eller fenalår-bein.

Ja, dette var en av mine mange yndlingsretter. Det som er så fint er at du får utnyttet skinken til det siste. Evnene kan også fryses ned, til du har tid til å koke det.

Det blir mye mat, så vi har i to dager.

Håper noen drar nytte av det, og syns det er like godt som meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner godt denne retten jeg.

Vi pleier å ha melboller i suppa. De er egentlig det beste med hele greia!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅååååååå, det er såå godt Valentina!

Får helt vann i munnen her jeg sitter. icon_wink.gif Tror jeg må lage dette snart.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tror at melbollene blir laget av mel og vann. Har aldri laget dem selv, men de formes til små "egg" som trekkes i suppa. Skal se om jeg finner oppskrift jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Åååå, takk for at du minte meg på denne, Valentina!!! Stemmer, ganske vanlig i Gudbrandsdalen. Desverre lenge siden sist jeg spiste det, men det blir nok mulighet for det nå til høsten!!! NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...