AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Jeg må si jeg er veldig imponert over dere som løper 10 km på under 60 min! Enda mer imponert blir jeg over dere som løper 10 km på 40-45 min! Jeg synes det er helt fantastisk, og ikke minst inspirerende! Jeg har aldri løpt særlig lange distanser, mer korte intervaller fordi jeg synes det er mer morsomt. Jeg har nok blitt veldig rask av det, men utholdenheten min er dårlig. Jeg kan løpe sammenhengende i kanskje 15 min på det som er moderat tempo for meg.... Jeg har prøvd å løpe lengre distanser i det siste, det er for meg 7-8 km(skal jeg jogge 10 km må jeg jo tilbringe laaang tid på tredemøllen..). Må ha mange gåpauser, men i og med at ønsket om å komme i god form er blitt så stort, merker jeg at jeg for første gang synes lengre og roligere distanser er kjempegøy! Faktisk så gøy at det å dra på trening er blitt store høydepunkt i hverdagen. Målet mitt er ikke å løpe milen på så kort tid som overhodet mulig, men å kunne føle at jeg er utholden og i god form. Først og fremst ønsker jeg å kunne løpe 10 km sammenhengende(og under 60 min), det blir jo i første omgang i rolig tempo, men etter hvert også å kunne løpe milen på 50 minutter. Jeg er en 18 år gammel jente, og har veldig lyst til å klare dette til mai/juni. Er dette et realistisk mål? Å klare å løpe milen på 50 min på ca. et halvt år? Jeg har mulighet til å trene relativt ofte. Om ikke på 50 min er realistisk på et halvt år, vil jeg også være veldig fornøyd med å klare å løpe(eller jogge, da) 10 km sammenhengende også, uavhengig av tid. Først og fremst det å klare å løpe sammenhengende er viktig for meg, så får en bra tid eventuelt være neste mål. Problemet er at jeg ikke helt vet hva slags løpeprogram jeg skal følge. Det ligger jo mye ute på nett, men det hadde vært veldig interessant for meg å høre hvordan nettopp DERE klarte å nå målet deres/eller hvordan dere klarte å komme i god form? På forhånd takk! Anonym poster: 41b640f70dacb2d840e0f6d6dde49b66
Gjest *Maja* Skrevet 11. desember 2012 #2 Skrevet 11. desember 2012 Heisann, for min del så fokuserte jeg på lav fart i starten. Det sier seg selv at det er lettere å kjøre raskt tempo på kortere distanser, men med langdistanse så MÅ en være tålmodig i starten. Jeg startet med å løpe 5 km 5-6 dager i uka. Etterhvert prøvde jeg å få inn mila og første gangen brukte jeg nærmere 70 minutter. Lot være å se på fart og klokka; det viktigste var å klare hele distansen uten pause. Tror jeg lå på 10 km/ t. Da jeg klarte den første gangen så hadde jeg brutt en barriere. Hadde nok kunne tatt mila tidligere, men psyken spiller en stor rolle. Når psyken er brutt og viljen overtar så er det ganske utrolig hvor mye krefter kroppen faktisk sitter inne med. Målet ble 1 mil hver uka, så 2,3,4,5. Når mila ble like naturlig som 5 km startet jeg å fokusere på fart og tid. For meg funket det å løpe jevnt på 11 km/t med annenhver halvkilometer på 12/13 km/t. Etter noen måneder ble det naturlig å løpe hele mila på jevnt 12 km/t med intervaller på 14-16 km/t. Men på 12 km/t tar jeg mila på 50 minutter. Rekorden er 44.23 og halvmaraton på 1 t 40 min. Nå røykte jeg 30 om dagen og hadde ikke løpt en meter da jeg startet i en alder av 28. Så med dine unge år og grei fysiske form så er det helt realistisk at du kan klare mila på 50 minutter om 6 mnd. 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 11. desember 2012 #3 Skrevet 11. desember 2012 Heisann, for min del så fokuserte jeg på lav fart i starten. Det sier seg selv at det er lettere å kjøre raskt tempo på kortere distanser, men med langdistanse så MÅ en være tålmodig i starten. Jeg startet med å løpe 5 km 5-6 dager i uka. Etterhvert prøvde jeg å få inn mila og første gangen brukte jeg nærmere 70 minutter. Lot være å se på fart og klokka; det viktigste var å klare hele distansen uten pause. Tror jeg lå på 10 km/ t. Da jeg klarte den første gangen så hadde jeg brutt en barriere. Hadde nok kunne tatt mila tidligere, men psyken spiller en stor rolle. Når psyken er brutt og viljen overtar så er det ganske utrolig hvor mye krefter kroppen faktisk sitter inne med. Målet ble 1 mil hver uka, så 2,3,4,5. Når mila ble like naturlig som 5 km startet jeg å fokusere på fart og tid. For meg funket det å løpe jevnt på 11 km/t med annenhver halvkilometer på 12/13 km/t. Etter noen måneder ble det naturlig å løpe hele mila på jevnt 12 km/t med intervaller på 14-16 km/t. Men på 12 km/t tar jeg mila på 50 minutter. Rekorden er 44.23 og halvmaraton på 1 t 40 min. Nå røykte jeg 30 om dagen og hadde ikke løpt en meter da jeg startet i en alder av 28. Så med dine unge år og grei fysiske form så er det helt realistisk at du kan klare mila på 50 minutter om 6 mnd. Maja, du er så utrulig flink ! Men hvordan klarer du egentlig å løpe så fort? Skulle jeg løpt på 16 km/t hadde jeg seriøst fløyet bakover i 100 km/t... Merker at beina mine er nære ved å flakse når jeg er på 12.... Kan jeg skylde på at jeg har korte bein ?? Jeg har også lyst til å kunne løpe en mil. Eller jogge, gå...samme det, bare jeg klarer det innenfor 1 time eller noe.Har egentlig ikke prøvd på det enda. Jeg går/løper/jogger alt etter som, men gir meg nok litt for fort. Har du noen tips til hvordan jeg kan presse meg selv til å fortsette, selvom jeg er sliten? Har tenkt at det kunne vært veldig morsomt å hatt en personlig trener som kunne pushet meg, for jeg VET jeg kan få det til med litt trening, bokstaveligtalt. Høhø. Tror du det kunne hjulpet? Jeg er ikke ts forresten, jeg bare lånte denne tråden litt
Nowayback Skrevet 11. desember 2012 #4 Skrevet 11. desember 2012 (endret) . Endret 12. mars 2017 av mann_86
Gjest *Maja* Skrevet 11. desember 2012 #5 Skrevet 11. desember 2012 Maja, du er så utrulig flink ! Men hvordan klarer du egentlig å løpe så fort? Skulle jeg løpt på 16 km/t hadde jeg seriøst fløyet bakover i 100 km/t... Merker at beina mine er nære ved å flakse når jeg er på 12.... Kan jeg skylde på at jeg har korte bein ?? Jeg har også lyst til å kunne løpe en mil. Eller jogge, gå...samme det, bare jeg klarer det innenfor 1 time eller noe.Har egentlig ikke prøvd på det enda. Jeg går/løper/jogger alt etter som, men gir meg nok litt for fort. Har du noen tips til hvordan jeg kan presse meg selv til å fortsette, selvom jeg er sliten? Har tenkt at det kunne vært veldig morsomt å hatt en personlig trener som kunne pushet meg, for jeg VET jeg kan få det til med litt trening, bokstaveligtalt. Høhø. Tror du det kunne hjulpet? Jeg er ikke ts forresten, jeg bare lånte denne tråden litt Du, jeg startet med powerwalking med små jogge intervaller. Hadde jeg startet på 16 hadde jeg fløyet av rullebåndet jeg også, hahaha! Når du skal nå mila så skal du være tålmodig. Det er noe helt annet en eksplosive intervaller som 4x4 som koster mye lungekapasitet for kortere distanser. Jeg klarer 3 km på 10 minutter, men da har jeg ikke sjanse å løpe mila. Jeg startet på 8 km/t og fokuserte på teknikk og pust. Målet var å løpe lengst mulig, ikke fortest mulig. Da det ble vane å klare en halv mil 5 ganger i uka økte jeg farta gradvis til jeg ble komfertabel med 11-12 km/t. Det kommer naturlig at du løpe fortere lettere når fysikken er kommet på plass. Økte så med 6-7-8-9 km og til slutt kom mila naturlig. Trikset er uansett hvor langt du klarer å løpe sammenhengende nå: du klarer alltid en halv kilometer ekstra. Det er bare snakk om et par minutter ekstra med pes. Når du bruker det trikset så går det ganske fort å opparbeide en ekstra kilometer slik at du til slutt når mila I starten løp jeg mile på over 70 minutter. Men da mila ble vane så økte jeg. I dag løper jeg den jevnt på 12 km/t i snitt, også kjører jeg noen hardere intervaller innimellom. Det var slik jeg bygget opp formen til å klare mila på under 45 minutter. Så mitt beste råd: IKKE start for hardt! Om du er utkjørt etter et par kilometer så kjører du for hardt.
Gjest Blue Jeans Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Du, jeg startet med powerwalking med små jogge intervaller. Hadde jeg startet på 16 hadde jeg fløyet av rullebåndet jeg også, hahaha! Når du skal nå mila så skal du være tålmodig. Det er noe helt annet en eksplosive intervaller som 4x4 som koster mye lungekapasitet for kortere distanser. Jeg klarer 3 km på 10 minutter, men da har jeg ikke sjanse å løpe mila. Jeg startet på 8 km/t og fokuserte på teknikk og pust. Målet var å løpe lengst mulig, ikke fortest mulig. Da det ble vane å klare en halv mil 5 ganger i uka økte jeg farta gradvis til jeg ble komfertabel med 11-12 km/t. Det kommer naturlig at du løpe fortere lettere når fysikken er kommet på plass. Økte så med 6-7-8-9 km og til slutt kom mila naturlig. Trikset er uansett hvor langt du klarer å løpe sammenhengende nå: du klarer alltid en halv kilometer ekstra. Det er bare snakk om et par minutter ekstra med pes. Når du bruker det trikset så går det ganske fort å opparbeide en ekstra kilometer slik at du til slutt når mila I starten løp jeg mile på over 70 minutter. Men da mila ble vane så økte jeg. I dag løper jeg den jevnt på 12 km/t i snitt, også kjører jeg noen hardere intervaller innimellom. Det var slik jeg bygget opp formen til å klare mila på under 45 minutter. Så mitt beste råd: IKKE start for hardt! Om du er utkjørt etter et par kilometer så kjører du for hardt. Jeg må bare si det, du er veldig inspererende Jeg pleier å trene hver dag (med unntak) men holder meg alltid til det jeg "lett" klarer. Altså, gjør meg sliten der og da, men er ikke sånn at jeg kjenner det lenge etter på, for å si det sånn. Jeg tenker jeg skal starte i morgen jeg! Har god tid, så hvorfor ikke bruke den på noe fornuftig. Om jeg bruker halvannen time så gjør jeg det, bruker jeg mer så gjør jeg det. Jeg pleier uansett å trene 1 time hver dag uansett, men da er det bare for å gjøre det og få litt bedre samvitighet. Jeg har faktisk merket bedring på kondisen siden jeg startet, så er jo en begynnelse allerede:) Jeg har så lyst til å kunne ta en laaang og hard joggetur ute med hunden, uten å føle meg dum. Blir en smule lei av å løpe inne på rommet også, men merker det går lettere når jeg har satt tredemøllen ved tvn, haha:P
Gjest *Maja* Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Jeg må bare si det, du er veldig inspererende Jeg pleier å trene hver dag (med unntak) men holder meg alltid til det jeg "lett" klarer. Altså, gjør meg sliten der og da, men er ikke sånn at jeg kjenner det lenge etter på, for å si det sånn. Jeg tenker jeg skal starte i morgen jeg! Har god tid, så hvorfor ikke bruke den på noe fornuftig. Om jeg bruker halvannen time så gjør jeg det, bruker jeg mer så gjør jeg det. Jeg pleier uansett å trene 1 time hver dag uansett, men da er det bare for å gjøre det og få litt bedre samvitighet. Jeg har faktisk merket bedring på kondisen siden jeg startet, så er jo en begynnelse allerede:) Jeg har så lyst til å kunne ta en laaang og hard joggetur ute med hunden, uten å føle meg dum. Blir en smule lei av å løpe inne på rommet også, men merker det går lettere når jeg har satt tredemøllen ved tvn, haha:P Høres bra ut Løp med tida ikke mot den. Før du vet ordet av det så løper du mila og fortere enn du noensinne kunne ane Noen dager så må du presse litt hardere. Som da jeg begynte å løpe mila lett så måtte jeg etterhvert tvinge frem litt blodsmak for å heve meg til det neste nivået, damen etterhvert ble jo det også en vane. Utrolig hva kroppen kan om vi gir den en sjanse Dette klarer du!!!! Om jeg klarte å stumpe røyken etter å ha røykt 30 om dagen i 15 år og klarte å løpe halvmaraton så klarer du mila
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå