Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har brukt Vitex i to sykluser, da jeg har lest at tilskudd av det kan føre til mer stabile sykluser. Før jeg begynte på Vitex hadde jeg ca 45 dagers sykluser, men forrige syklus m/Vitex endte på 51 dager. Jeg er nå på 35 dag i denne syklusen, og jeg har enda ingen antydning til at EL er på vei. (jeg tester for EL, og er temmelig sikker på at jeg har EL hver syklus, dog med altfor korte lutealfaser.)

Er det noen som har negative erfaringer med Vitex eller erfaringer med å få lengre syklus ved tilskudd av det..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos mange klusser vitex virkelig til syklusen. Jeg er veldig skeptisk til bruk av naturprepartater som ikke har bevist virkning, og ut i fra alle forskningsartikler jeg har lest har vitex i beste fall ingen effekt på syklusen.

Skrevet

Oki, jeg lurer på om jeg skal kutte ut Vitex etter neste menstruasjon.

Jeg lurer litt på å oppsøke en akupunktør over nyttår med håp om at akupunktur kanskje kan ha noe positiv effekt på sykluslengde samt kort lutealfase (ja, jeg er villig til å prøve mye rart og forskjellig ;)).

Har du eller noen andre erfaringer med det?

Skrevet

Akupunktur er i alle fall ganske harmløst, det eneste du risikerer er å tape pengene du bruker på det.

Hvor lenge er det siden prevansjonsslutt, og hvor lenge har du prøvd? Ofte trenger kroppen bare litt tid for å stabilisere seg, og klarer den det ikke selv er det like greit å oppsøke lege og få hjelp som faktisk virker.

Jeg kastet bort en del penger på alt mulig rart før jeg begynte å lese forskningsartikler og fagbøker, og fikk medisinsk hjelp.

Skrevet

Takk for at du gir respons, Athene. :)

Vi kuttet prevensjon i februar, og vært prøvere siden da. Jeg vet at kroppen ofte trenger opptil ett år før den klarer å stabilisere seg, men i og med at jeg i snitt har sykluser på 49 dager samt lutealfase på mellom 6 og 9 dager har jeg en sterk følelse av at noe ikke er som det skal.

Jeg har vært hos legen og tatt hormonprøver, men disse var fine. Siden hun kunne forstå min bekymring, nettopp med tanke på lang syklus og kort lutealfase, foreslo hun ultralyd (og en undersøkelse med noe kontrastvæske) samt hevisning videre over nyttår...

Skrevet

Jeg slår gjerne et slag for akupunktur til tross for at det på ingen måte er en dokumentert effekt. :) Som Athene sier, er nok det værste som kan skje at du taper penger.

Jeg gikk til akupunktur som siste forsøk på å fikse noe annet da dette sammenfalt med at vi begynte prøvingen på barn 1. Jeg hadde lange og rare sykluser og akupunktøren satte nåler for å rette dette og jeg tok det som en bonus dersom det skjedde noe godt. Etter kun 3 PP ble jeg gravid i en 50dagers syklus og det "noe annet" hadde også blitt bra. Jeg brukte også akupunktur som modning og hadde en veldig greit åpningsfase. Om det kan skyldes akupunkturen - ingen anelse. :)

Da vi skulle prøve på barn 2 brukte vi laaang tid. Etter nesten 2 år gikk det, men da med hjelp av pergotime. Hadde ikke pergotime fungert, hadde jeg helt klart forsøkt akupunktur igjen. og jeg tenker at jeg forsøker modning med akupunktur igjen når den tid nærmer seg.

hva jeg vil med dette? Hm. ikke annet enn, til tross for at det med stor sannsynlighet er tilfeldig, så tror jeg faktisk at akupunktur er verdt å prøve. :)

Skrevet

Takk for innspill, og gratulerer med svangerskap nummer 2, :)

Jeg tror jeg skal bestille time hos en akupunktør over nyttår. Som dere skriver; det vil ihvertfall ikke skade annet enn lommeboka..

I tillegg har jeg valgt å slutte med Vitex. Jeg tok siste kapselen i går. Jeg vet ikke om det spiller noe rolle hvorvidt jeg slutter midt i perioden eller ved menstruasjon..?

Skrevet

Hmm.. de sier vel at du skal bruke den 6 mnd'er før den stabiliserer og balanserer? Var det ikke så? Vi prøvde i rundt 16 mnd'er, hadde 45-50 dagers sykluser, første syklus med vitex gikk det ned til 38 og neste syklus ble jeg gravid! Så jeg ville vel ikke gitt den opp helt enda! Kan jo dog være tilfeldig det var den mnd'en det klaffa, men når det gikk så mange mnd'er først uten resultat så har jeg litt trua på den der!

Skrevet

Takk for innspill! :)

Jeg er veldig usikker på hvorvidt jeg skal forsøke med Vitex videre. Jeg kuttet det ut for en uke siden, og etter et par dager fikk jeg positiv EL-test. Det kan ha vært tilfeldig, men vet ikke.. Jeg kjenner jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med, eller hvordan jeg skal tolke det, at syklusene mine virker å bli lengre og lengre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...