Gå til innhold

Berner sennen gutt eller jente.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er en fam på fire med to små gutter i alderen 3 og 6år. Vi vurderer å kjøpe en Berner sennen valp, men vet ikke om vi skal kjøpe en gutt eller jente... Har stort hus og stor hage.

Hadde vært veldig fint hvis dere med erfaring fra de forskjellige kjønnene hadde kunne kommet med både positive og negative punkter...

Tusen takk

Anonym poster: da443b9f1f2408067ea6583cbf2dd54b

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Tisper har løpetid (blør). Hanner kan være fryktelig opptatt av tisper som har løpetid f. eks når man skal på tur. Noen mener tisper kan være sære og egne, andre mener de er flotte. Noen mener hannhunder kan være vanskelige, andre at de er flotte. Det er liksom smak og behag, og veldig individuelle forskjeller.

Når tispa løper, er det kjempeviktig å passe på og holde henne unna andre hannhunder, ikke slippe løs osv.

Det kan være en ide å besøke mange av hundene, begge kjønn, og se om dere liker noe bedre/misliker noe ved en av kjønnene.

Kan ikke så mye om rasen, men jeg har hatt 2 hannhunder av forskjellige raser og er fornøyd. Men prøver nok tispe neste gang.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hei. Vi er en fam på fire med to små gutter i alderen 3 og 6år. Vi vurderer å kjøpe en Berner sennen valp, men vet ikke om vi skal kjøpe en gutt eller jente... Har stort hus og stor hage.

Hadde vært veldig fint hvis dere med erfaring fra de forskjellige kjønnene hadde kunne kommet med både positive og negative punkter...

Tusen takk

Hunder, og alle andre dyr, er ikke gutter og jenter. Det er det bare menneskebarn som er. På dyr er det andre betegnelser.

Skrevet

Tusen takk for svar Badebuksa....

Arabella: dette hadde ikke noe med spørsmålet mitt gjøre. Har du noe å komme med til selve spørsmålet tar jeg det imot med takk.

• Liker 1
Skrevet

Denne må jeg følge med på... :)

Skrevet

Stort hus og hage har lite å si egentlig.Det som må til er kurs og faste turer hver dag.Det må dere ha tid til.Samt pelsstell.

Tisper har jo løpetid som mange synes er slitsomt.Hanner kan bli enda større idioter når tispene lukter himmelsk.

Kjønnsaggresjon finner du på begge parter,samt markering. Noen tisper er sure som fy,mens noen hanner tror de er kongen og liker å være "sjef " ute.

Du må nesten bruke tid på å være rundt tisper og hanner,finne ut hva som passer best hos dere.Snakk med fagfolk innenfor rasen,samt andre med hund.

Skrevet

Jeg har en bernerhann, og syns ikke han utmerker seg noe "kjønnsvis". Han satt på verandaen og ulte et par ganger under løpetid i nabolaget når han var unghund, men det gjør han ikke som voksen. Vi kjenner 1 annen bernerhann som dessverre ikke går overens med vår, men det kunne kanskje vært sånn om de var 2 tisper også. Ellers er han med overalt, er aldri stressa og går fint overens med både barn og alle andre dyr :)

Skrevet

Foretrekker hanndyr uansett om det er hund, hest, chinchilla eller rotte. Erfaringsmessig har jeg merket at hunner kan bli litt sære, grinete, og lunefulle mens hanner har litt mer glimt i øyet, og mindre kompliserte. Men Bernertisper har jeg bare gode erfaringer med :) Men så er jo det en herlig rase i utgangspunktet (om man ser bort i fra arvelige sykdommer og at gjennomsnittslevealder er på 6-8 år pga kreft)

Anonym poster: 74c274b640f815c55015c9fbc31ba8ea

Skrevet

Jeg kjenner en Bernergutt og han er herlig, kjenner også en Bernerjente og hun er like fin.

Skrevet

Jeg er oppvokst med både tisper og hanner, og selv om det er store individuelle forskjeller vil jeg uansett si at tispene som oftest er mykere i gemyttet. Selv om de kan være sære, så har de fortsatt en feminin mykhet som er helt herlig. Ja, man må passe på ved løpetid, men det er bare å være obs den perioden.

Hannhundene blir noe større og en del sterkere, selv om begge rasene er fysisk kjempesterke!

Er dere vant med å ha hund begge to? Uansett bør dere dra på valpekurs og det er kjempeviktig at dere sjekker opp oppdretteren og sørg for at det er utenlandsk blod i nærmeste slekstre, for den norske berneren er dessverre svært innavlet og vi har kun hatt noen få bernere som har blitt eldre enn seks på grunn av arvelige sykdommer.

Men det er fantastiske familiehunder. De er rolige når de blir voksne, trygge og veldig kjærlige. Men de trenger sin trim og hjerneutfordring, de kan absolutt bli destruktive om de blir understimulerte og en destruktiv berner er lite hyggelig, spesielt på grunn av størrelse og styrke.

Håper det hjalp litt?

Skrevet

Hannhund og tispe er veldig smak og behag. Det er positivt og negativ med begge deler. tisper får løpetid to ganger i året, og noen tisper blir da også grinete. Mens hanner har "løpetid" året rundt. Min hannhund har ikke det, men noen hanner kan bli litt tussete hvis det er løpetisper i nærheten.

En annen ting du kan tenke på er at tispene blir betydelig mindre enn hannene.

Men hvis du vil ha ett "godt" tips så vil jeg anbefale å finne en god oppdretter og så bryr du deg ikke så veldig om du får tispe eller hannhund, du får oppdretteren til å finne den valpen de mener vil passe best inn i din familie. Dere kommer til å bli like gald i hunden uansett kjønnet :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med både tisper og hanner, og selv om det er store individuelle forskjeller vil jeg uansett si at tispene som oftest er mykere i gemyttet. Selv om de kan være sære, så har de fortsatt en feminin mykhet som er helt herlig. Ja, man må passe på ved løpetid, men det er bare å være obs den perioden.

Hannhundene blir noe større og en del sterkere, selv om begge rasene er fysisk kjempesterke!

Er dere vant med å ha hund begge to? Uansett bør dere dra på valpekurs og det er kjempeviktig at dere sjekker opp oppdretteren og sørg for at det er utenlandsk blod i nærmeste slekstre, for den norske berneren er dessverre svært innavlet og vi har kun hatt noen få bernere som har blitt eldre enn seks på grunn av arvelige sykdommer.

Men det er fantastiske familiehunder. De er rolige når de blir voksne, trygge og veldig kjærlige. Men de trenger sin trim og hjerneutfordring, de kan absolutt bli destruktive om de blir understimulerte og en destruktiv berner er lite hyggelig, spesielt på grunn av størrelse og styrke.

Håper det hjalp litt?

Jeg syntes det var et bra svar i vertfall :sjenert:

Skrevet

Vi har en bernertispe :)

Bernerjenta vår har ikke hatt noen innbilte svangerskap, hun blir litt grinete før hun får løpetid; vil ha veldig mye kos, går en del oppi meg, syns generelt synd på seg sjøl. Dette går over når løpetiden kommer.

Utenom løpetiden så er det en trygg hund, foretrekker folk hun kjenner, er ikke veldig interessert i å hilse på fremmede.

Jeg har dessverre ikke noe mer erfaring med han-bernere enn de vi har møtt ute, men mitt inntrykk er at når de beskriver sin bernergutt så kjenner jeg meg veldig igjen i hvordan vår jente oppfører seg :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Det hjalp veldig.

Vi skal ta kontakt med oppdretter og høre litt med de ifh til erfaring om hva som kan passe best for oss.

Begge har hatt hund som barn, men jeg husker lite av vår hund da den gikk bort mens jeg var veldig liten og min mans hund var hos far som han var lite med (skilte foreldre)

Vi må absolutt på valpekurs. :)

Skrevet (endret)

Jeg syntes det var et bra svar i vertfall :sjenert:

Og jeg syns ditt svar var bra. ;)

Akkurat når det gjelder berner er det nemlig vesentlig forskjell i størrelse og det er av ganske stor betydning vil jeg si, nesten som to ulike raser mange ganger.

Mannen min hadde en bernerhann unghund da vi møttes, og han vokste til et svært beist etter hvert. Litt større enn rasestandard attpåtil. Veldig oppmerksom, lydhør og tvers gjennom god. Men da han ble godt voksen ,4+, fikk han litt mer edge liksom, lot seg ikke pille på nesen blant andre hunder lenger. Man føler seg ganske liten mange ganger, og pga størrelsen er man prisgitt god lydighet. For bikkja gjør virkelig som den vil, hvis den vil.

Du safer litt om du velger tispe. Selv om jeg likevel foretrekker hannhunder selv. :)

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

Godt poeng angående størrelsen, la flaca! Hannen min er 63 kilo - og han finnes ikke overvektig. Søstrene hans er mye mindre, og moren hans veier bare litt over 40 kilo.

Endret av Olive
  • Liker 1
Skrevet

Godt poeng angående størrelsen, la flaca! Hannen min er 63 kilo - og han finnes ikke overvektig. Søstrene hans er mye mindre, og moren hans veier bare litt over 40 kilo.

Ja, det er store kjønnsforskjeller hos mange raser på størrelsen altså. Eurasierhannen min er også dobbelt så stor som søstra si omtrent.
Skrevet

Det kan bli litt skummelt det der ja. Har selv en Border collie hann på 30 kg og 60 cm høy! Han er ikke overvektig. bare evig stor og kraftig til BC å være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...