Gå til innhold

Innføre egen rabatt på mat for fattige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge Wikipedia er man fattig om husstandens samlede inntekt er 196000 kr eller mindre, det betyr at minstepensjonister, uføre og mange trygdede lever under fattigdomsgrensen. Jeg overhørte noen på t-banen diskutere egne rabatterte priser på matvarer for fattige. Synes det var et interessant tema, men det virker vanskelig å gjennomføre. Hvem skal betale mellomlegget?

Anonym poster: 5410f6c46233e6e9a98df730734816a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for et idiotisk forslag.

Anonym poster: 5f5c1aae7975f3a2015fb2a1d41c4ad6

• Liker 4
Skrevet

Food stamps altså.

Anonym poster: 8d589eef8900bf8fcf45914143b13b32

• Liker 4
Skrevet

I USA og enkelte andre land har man jo masse kuponger man kan bruke, som man klipper ut fra aviser, reklameblader m.m. Det må jo være genialt. De som driver aktivt med couponing sparer MASSE og kan til og med gå ut fra butikken og ha fått igjen penger.

• Liker 3
Skrevet

Sikkert en fin tanke, men er det da meningen at jeg skal ha med ligningen og vise den i kassa hver gang jeg handler? Eller må jeg ha et slags fattigkort?

Anonym poster: fbf3675dc0ecf94cb1dcca79c8006649

Skrevet

Mat er ikke dyrt i Norge, man har råd til det selv om man lever under fattigdomsgrensa (ja, jeg gjør det selv).

Anonym poster: d574c519ced4e05ce3a9519f8eff900c

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk inntrykk av at det var snakk om et kort man fikk tilsendt i posten på samme måte som Frikort. Det er mange som skammer seg over å slite økonomisk og jeg ikke tenke meg noe verre enn å måtte vise dette kortet i bygda hver uke. Og å spare kvitteringer og sende disse inn sammen med likningen for så å få tilbakebetalt er jo helt idiotisk.

Anonym poster: 5410f6c46233e6e9a98df730734816a3

• Liker 1
Skrevet

Mat er ikke dyrt i Norge, man har råd til det selv om man lever under fattigdomsgrensa (ja, jeg gjør det selv).

Bare fordi du gjør det selv, betyr ikke at andre klarer det. Og stor forskjell om det er en voksen som lever av 190 000 i året, eller om en voksen og 3 barn lever av 120 000 i året.

• Liker 5
Skrevet

Det hadde vært veldig fint om det gikk an, så de som ikke sitter så godt i det kan få seg et godt måltid daglig, de også, men skjønner at det er lettere sagt enn gjennomført.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke enkle å øke satsene for støtte da? Og evt. minstefradraget på ligningen? Vi andre må jo betale for dette uansett ordning, og da må jo minst mulig administrasjon være målet.

Skrevet

De er selv skyld i at de er fattige. Ikke pokker om de skal bli dullet med og få særbehandling.

Anonym poster: 0a52d43eeb7b3b18ace78c81461f3c4f

Skrevet

Høres ut som en tullete idé!

Vi har nok statlig byråkrati allerede, om man ikke skal innføre enda flere for å koordinere en slik ordning.

Skrevet

Ser heller at de fattige med barn får mer penger. Men det er ikke nødvendig og bruke masse penger på mat. Jeg lever laaaangt under fattigdomsgrensa (student), så jeg klarer meg med ca 1500 kr på mat i måneden. De som ikke har barn kan bare slutte å kjøpe dyr grandis hver dag og heller spise middag til 15-25 kr (jo man får skikkelig gode middager for den summen) og brødmat.

• Liker 1
Skrevet

De er selv skyld i at de er fattige. Ikke pokker om de skal bli dullet med og få særbehandling.

Nå ble jeg nysgjerrig her:

Hvordan er de selv skyld i at de er fattige?

Selvfølgelig finnes det mange tilfeller der de er skyld i det selv, som f.eks hasradiøse investeringer og høy forbruksgjeld. Men du slår fast på et helt genrelt grunnlag at fattige er skyld i det selv.

Du stigmatiserer en hel gruppe mennesker som trenger det motsatte av ufølsomme jævler som leter etter unnskyldninger til å ikke bry seg.

Så jeg vil veldig gjerne høre forklaringen din.

• Liker 1
Skrevet

Rabatt på mat er tungvint og food stamps brukes vel i USA fordi man ikke stoler på a de fattige vil bruke pengene fornuftig.

Fattigdomsgrensa er satt slik at en viss andel av befolkningen havner under uansett, den sier ingenting om levestandarden. Finnes de som har det ille og de som lever bra.

Anonym poster: 2d9431f8994d4595152469a934c2f913

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig her:

Hvordan er de selv skyld i at de er fattige?

Selvfølgelig finnes det mange tilfeller der de er skyld i det selv, som f.eks hasradiøse investeringer og høy forbruksgjeld. Men du slår fast på et helt genrelt grunnlag at fattige er skyld i det selv.

Du stigmatiserer en hel gruppe mennesker som trenger det motsatte av ufølsomme jævler som leter etter unnskyldninger til å ikke bry seg.

Så jeg vil veldig gjerne høre forklaringen din.

Selvsagt er man skyld i det selv. Alle har rett på utdanning i Norge. Få en god jobb og gode forsikringer, og for Guds skyld ikke få barn før økonomien er stabil.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er man skyld i det selv. Alle har rett på utdanning i Norge. Få en god jobb og gode forsikringer, og for Guds skyld ikke få barn før økonomien er stabil.

Hvis man er så uheldig å bli syk, da? Er man skyld i det også selv?

• Liker 3
Skrevet

Alle har rett på - men alle er ikke i en slik tilstand at de kan fullføre en. Noen ikke selvforskyldte årsaker til det følger her:

- langvarig mobbing på skolen, som ingen har tatt fatt i

- mishandling hjemmefra, som gjør en ute av stand til å fokusere

- ordblindhet, som tidligere ble sett på som dunskap (ja, det lever fortsatt mennesker som ikke er så heldige å ha vokst opp i en tid med tilrettelagt undervisning)

- systematisk, men skjult mobbing fra lærer

- psykisk sykdom som følge av et omflakkende liv i forsterhjem som ikke visste hvordan man skulle nå inn eller hjelpe

- psykisk sykdom generelt, og annen sykdom, som har oppstått i barndommen - gjerne i hjem der foreldre ikke har sørget for gode forsikringer

Dette var bare noen av årsakene.

Vennligst forklar meg på hvilken måte disse tilfellene er selvforskyldte?

Skrevet

Alle har rett på - men alle er ikke i en slik tilstand at de kan fullføre en. Noen ikke selvforskyldte årsaker til det følger her:

- langvarig mobbing på skolen, som ingen har tatt fatt i

- mishandling hjemmefra, som gjør en ute av stand til å fokusere

- ordblindhet, som tidligere ble sett på som dunskap (ja, det lever fortsatt mennesker som ikke er så heldige å ha vokst opp i en tid med tilrettelagt undervisning)

- systematisk, men skjult mobbing fra lærer

- psykisk sykdom som følge av et omflakkende liv i forsterhjem som ikke visste hvordan man skulle nå inn eller hjelpe

- psykisk sykdom generelt, og annen sykdom, som har oppstått i barndommen - gjerne i hjem der foreldre ikke har sørget for gode forsikringer

Dette var bare noen av årsakene.

Vennligst forklar meg på hvilken måte disse tilfellene er selvforskyldte?

Det stopper dem ikke fra å få en jobb.

• Liker 4
Skrevet

Hvis man er så uheldig å bli syk, da? Er man skyld i det også selv?

Har man hatt en godt betalt jobb får man grei uførepensjon utbetalt + at man da burde hatt forsikring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...