Gjest meh Skrevet 18. desember 2012 #81 Del Skrevet 18. desember 2012 Og med det du skrev der klarte du selvfølgelig å misse hele poenget i det jeg skrev, nemmelig at likestilling har ført til større valgfrihet og åpenhet. Hvorfor skal man drive å slenge så mye dritt fra en side til en annen, istedet for faktisk å se på forskjellene mellom oss og være glade for de? Ingen MÅ gjøre noe som helst, jeg er overlykkelig over at jeg ikke er kvinne i Saudi-Arabia eller mannlig barnesoldat i Somalia for den saks skyld. De sure oppgulpene som Ottar kommer med av og til har jeg like lite til overs for som mannsjåvinistisk oppgulp fra de som mener at likestillinga har ødelagt kjernefamilien... Eh... Hva hadde innlegget mitt med mannsjåvinisme og avsky mot likestilling å gjøre? Jeg anerkjenner bare at det er klare biologiske forskjeller mellom kjønnene som i stor grad avgjører våre interesser og til en viss grad egenskaper, derav så er det både dødfødt og urettferdig å forsøke yte motstand mot dette og forsøke å skaffe statistisk likhet. Akkurat som feministene på venstresiden aktivt går inn for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #82 Del Skrevet 18. desember 2012 Er det ikke greit at hver enkelt finner ut hva som passer for seg? Hverken feminist eller mannsjåvinist skal bestemme over meg, det klarer jeg faktisk selv å finne ut av Folk har faktisk forskjellige behov, og det er det som er litt greit med denne likestillinga at hvis man er kvinne og ønsker å satse på karriere istedet for barn, så er det faktisk ok. Hvis du er en mann og har lyst til å være hjemmepappa så fines det nå faktisk muligheter for dette. Likevel ser man jo av statistikken at de aller fleste trives i mer eller mindre tradisjonelle kjønnsrollemønster og fordelinger og det er jo nettopp dette som er fint, at alle finner ut av hva som passer for seg og sine Jeg blir bare så jævla lei av at folk skal fortelle meg at jeg skal lengte tilbake til en kjøkkenbenk med forkle, eller at jeg skal bryte ut av et patriarkisk samfunn.. Jeg liker faktisk livet mitt veldig godt uten å være noen militant feminist eller underkua dama som blir spanka av typen sin hvis ikke middagen står på bordet og huset er vaska... Problemet er bare at dette altfor ofte ikke innebærer likestilling for begge kjønn. Når kvinner velger å være hjemme med barn, så må menn både jobbe 100% og vel så det for å få det til å gå rundt. Det er faktisk ikke like akseptert for en mann å være mer hjemmeværende samtidig som man har en høytlønnet kone ute. Det motsatte er mye mer akseptert, altså at kvinnen er hjemme på deltid eller heltid, samtidig som mannen jobber ute. Det meste av statistikk viser at kvinner glatt velger bort menn som har for liten forsørgerevne, f. eks i form av dårlig utdannelse og/eller en lavt betalt jobb. Altså er det ikke snakk om noe reelt valg for menn om man samtidig ønsker seg familie på samme måte som det er for kvinner. Jeg syntes faktisk det er ganske problematisk. Anonym poster: c38590245db9c700004fdb498cda02af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. desember 2012 #83 Del Skrevet 19. desember 2012 Eg trur dette handlar meir om ein måte å få ein enklare kvardag med barn, enn akkurat eit husmorideal (sjølv om det idealet au verkar populært for tida). Det er travelt å ha små barn, og mange (kvinner) opplev at dei ikkje strekk til som foreldre. Det er venta at kvinner har eit større ansvar for barn/familieliv, og dermed er det mange kvinner som føler det er naturleg å jobbe deltid for å gjera det lettare for heile familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 19. desember 2012 #84 Del Skrevet 19. desember 2012 http://www.dagbladet...rolle/12802229/ Utrolig at enkelte fortsatt tror menn og kvinner er helt like. I verdens mest likestilte land foretrekker fortsatt flertallet av kvinner en mannlig forsørger! Svart på hvitt: Damer flest ønsker helst å jobbe lite eller ingenting, å bruke desto mer tid foran kjøkkenbenken! Anonym poster: 2da5a1e02bc7029699355de0faf94a2e Det kan godt hende at flertallet av kvinner vil forsørges, og det er HELT greit for meg, selv om jeg er feminist. Jeg vil bare at alle skal få velge å leve som de vil (innenfor lovens grenser), uavhengig kjønn. Så hvis venninna mi får glede av å være hjemmeværende kone, så er det greit for meg, så lenge det er greit for henne at jeg ønsker å ha en jobb og delta i å tjene pengene i mitt forhold. Vi er ALLE forskjellige. Men, det er faktisk ikke økonomisk forsvarlig at alle kvinner skal gå hjemme uten jobb, for så godt tjener ikke alle. Man må faktisk forholde seg til den virkeligheten som er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 20. desember 2012 #85 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Men, det er faktisk ikke økonomisk forsvarlig at alle kvinner skal gå hjemme uten jobb, for så godt tjener ikke alle. Man må faktisk forholde seg til den virkeligheten som er. Nå er det da langt fra alle kvinner som er hjemmeværende uten jobb, og når de er det så er det som regel bare i en kort tidsperiode, tror du skal forholde deg til virkeligheten som den er selv Økonomisk uansvarlig er det å være hjemmeværende i det man ikke kan finansiere det økonomisk, og da går det jo ikke lenger slik at det regulerer seg selv, uten at antiliberale feminister trenger å komme på banen. Endret 20. desember 2012 av meh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 20. desember 2012 #86 Del Skrevet 20. desember 2012 Nå er det da langt fra alle kvinner som er hjemmeværende uten jobb, og når de er det så er det som regel bare i en kort tidsperiode, tror du skal forholde deg til virkeligheten som den er selv Økonomisk uansvarlig er det å være hjemmeværende i det man ikke kan finansiere det økonomisk, og da går det jo ikke lenger slik at det regulerer seg selv, uten at antiliberale feminister trenger å komme på banen. Det er jeg da fullt klar over, og jeg har heller ikke sagt det. Poenget mitt var at selv om mange kvinner kanskje kunne tenke seg å være hjemmeværende, så er det en økonomisk umulighet for mange - ikke at alle norske kvinner er hjemmeværende, det er vel de alle fleste av oss klar over at de ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå