Gå til innhold

Flertallet av kvinner vil forsørges! Nå må feministene gi seg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest navnelapp

Nå er vel ikke poenget at det nødvendigvis behøver å være en superkarriere heller, men snakk om at man jobber fullt uansett hva slags ambisjoner man har i jobben. Å gjøre "karriere" handler for de aller fleste faktisk ikke om å bli toppleder, de færreste ender der uansett i det lange løp. Jeg syntes karrierebegrepet begynner å bli utvannet, men jeg syntes da man bør ta sikte på en fulltidsjobb uansett kjønn. Både med tanke på eget nettverk og for å få inntrykk man går glipp av som deltidsarbeidende eller hjemmeværende, og ikke minst med tanke på sin fremtidige pensjon.

Anonym poster: c38590245db9c700004fdb498cda02af

Kloke ord. Eg er jurist og har ei "karriere", har vore sjef, men no er eg glad eg ikkje er det. Det går heilt fint å kombinere familie og full jobb, viss ein har eit samliv med ein person som stiller opp og tek sin del av ansvaret. Når eg blir pensjonist får eg full pensjon, og om eg skulle måtte stå åleine nokre år økonomisk fordi eg vart skilt eller enke så klarer eg det utan å måtte flytte eller endre livet drastisk på andre måtar. Det gjer at eg føler meg trygg på at eg alltid vil klare meg økonomisk og juridisk.

Å bli forsørga hadde vore fint, det, men på lang sikt ville det vore ei økonomisk katastrofe for heile familien, og særleg for meg sjølv når eg sit att som pensjonist med veldig låg pensjon. Det same gjeld om eg skulle bli ufør, har du hatt låg eller inga inntekt før du får uføretrygd vil ytingane du mottek bli drastisk redusert.

Eg trur mange har ei romantisk forestilling om kor fint det er å gå heime og ha ein strøken heim og bake cupcakes, men då tek dei ikkje omsyn til kva økonomiske konsekvensar dette vil få for dei. Eg er ikkje så korttenkt, eg sikrar meg økonomisk slik at eg ser ein trygg alderdom i møte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke det som er den store forskjellen på kvinner og menn da? Menn ønsker å utvikle seg, lære seg nye ting, føle at de skaper noe, bidrar med noe. Kvinner ønsker å gjøre, tjene, føle at de bidrar ved å støtter, lager mat, vasker, rydder, osv. For menn er ikke husvask moro. Det er derfor kvinner gjerne blir hjemmefruer i mens menn gjerne arbeider heltid og mer enn det.

Anonym poster: 8aa3c313337a5e903d745167897430be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Er det ikke det som er den store forskjellen på kvinner og menn da? Menn ønsker å utvikle seg, lære seg nye ting, føle at de skaper noe, bidrar med noe. Kvinner ønsker å gjøre, tjene, føle at de bidrar ved å støtter, lager mat, vasker, rydder, osv. For menn er ikke husvask moro. Det er derfor kvinner gjerne blir hjemmefruer i mens menn gjerne arbeider heltid og mer enn det.

Wow, for ei analyse...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe drøm om å gjøre karriere på noe som helst måte. Aldri hatt noe yrke jeg ønsker å utdanne meg innen. Jeg syns det er helt greit "å jobbe i kassa på Rimi" om det så skulle være.

Hadde jeg hatt en mann som var rik hadde jeg lett jobbet deltid, skal innrømme det.

Men ikke for å stå på kjøkkenet for å lage middag, for det suger jeg i, jeg klarer å svi vann, vil heller ikke oppdra barn, for barn vil jeg ikke ha.

Men, skulle gjerne jobbet frivillig på suppekjøkken, herberg og dyrebeskyttelsen fulltid, det er noe jeg brenner for, men det er er jo ikke betalt.

Det er kanskje ikke akkurat feministisk eller en bra nok tankegang for "medkvinnen", men det skal jeg ærlig talt si jeg driter i.

Men, om ikke vi ikke kommer på en helt genial ide som gjør han rik, så må vi nok jobbe begge to og tjene penger til husholdningen. Og det er helt greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for ei analyse...

Ja, men du ser poenget mitt? Vi menn finner ingen glede i å vaske og rydde. Sånn sett er kvinner heldige, dere får vært hjemme og gjort slikt som dere liker, rengjøring, ordne med vask, drive på med gardiner og interiør, osv. i mens vi menn må jobbe og slite hele dagen. Så når vi kommer hjem så orker vi ikke stort mer enn å sette oss ned og få med nyhetene på tv og lese avisen i mens dere lager mat. Sånn fyller mannen og kvinnen ut hverandre og passer perfekt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du ser poenget mitt? Vi menn finner ingen glede i å vaske og rydde. Sånn sett er kvinner heldige, dere får vært hjemme og gjort slikt som dere liker, rengjøring, ordne med vask, drive på med gardiner og interiør, osv. i mens vi menn må jobbe og slite hele dagen. Så når vi kommer hjem så orker vi ikke stort mer enn å sette oss ned og få med nyhetene på tv og lese avisen i mens dere lager mat. Sånn fyller mannen og kvinnen ut hverandre og passer perfekt sammen!

Noen av oss hater slike ting.

Hadde jeg sluppet å vaske resten av livet hadde jeg egentlig vært storfornøyd.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, for ei analyse...

Disse kjønnsrollene er biologisk innprentet og du ser tendensene allerede i hvordan små barn leker.

Anonym poster: 3d247ca412feba56d181be0f5ce89b32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Rart de ikke stiller MENN det samme spørsmålet. Dersom kjerringa mi kunne forsørge meg, så hadde jeg gladlig vært hjemme. Sikker på at 80% av alle menn som tross alt har kjedelige jobber kunne tenke seg det samme. Tenk da..henge litt med ungen, lage mat, støvsuge gulvet? Menn er jo dessuten mye mer effektive enn kvinner, så man kunne sikkert tatt av seg den delen på ett par timer. Resten av dagen sitter man i sofaen med en pils og ser dokumentarer og idrett på tv. Når kjerringa kommer hjem serverer du middag også stikker du ut på fisketur eller drar å mekker på bil med gutta. Drømmelivet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Haha. Kjerringa mi finner absolutt ingen glede i å vaske eller rydde. Hun er gründer og tjener garantert bedre enn deg og meg til sammen. Heldigvis er ingen av oss så veldig pertentlige, og jeg jobber deltid for å ha tid til hobbyen min. Derfor fikser jeg middag og tar meg av klesvask osv. Har 2-3 dager i uka jeg kan styre med hobbyen min. Hun elsker å jobbe, så da gjør hun det. Vi er forskjellige kis. Damer også, utrolig nok.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

:kvalm:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet...rolle/12802229/

Utrolig at enkelte fortsatt tror menn og kvinner er helt like. I verdens mest likestilte land foretrekker fortsatt flertallet av kvinner en mannlig forsørger! Svart på hvitt: Damer flest ønsker helst å jobbe lite eller ingenting, å bruke desto mer tid foran kjøkkenbenken!

Anonym poster: 2da5a1e02bc7029699355de0faf94a2e

Vel, nå er det fremdeles slik at det er sosialt akseptabelt å være hjemmeværende mor. En stor del av kvinnebefolkningen går i jobber som ikke er spesielt givende og/eller er slitsomme. Da blir det fristende å være hjemmeværende.

I Europa har vi et stort problem med lav fødselsrate, noe som knyttes opp mot hvordan de økonomiske premissene har vanskeliggjort familielivet. Norge har svært generøse ordninger som har gitt en positiv effekt, men selv Norge har ikke en bærekraftig fødselsrate og er avhengige av innvandring for å opprettholde befolkningstallet. Hvis det skal bli sånn at verken kvinner eller menn kan være hjemme med barna på grunn av økonomiske hensyn, har vi latt økonomi få for mye makt i våre liv. Det er skadelig for samfunnet på lang sikt, og kan være skadelig for enkeltmenneske i sitt personlige liv. Det totale menneske er mer enn en karriere. Et menneske har et tankeliv, et sosialt liv, et økonomisk liv og et familieliv. Vi trenger et samfunn som vokser og respekterer det totale menneske, ikke bare det økonomiske menneske.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmelivet.

Aaaaah, sikler bare av tanken. Hadde gladelig gitt avkall på yrkeslivet for noe sånt, spesielt om det var normen i samfunnet og kompisene kunne kommet over mens kona var på jobb.

Hvilken hobby er det du snakker om, forresten?

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når menn passer barn, så gjør de bare det. Min vasket verken gulver eller tok seg av matlaging. Han husket knapt å gi ungen mat. Og han dør ved siden av brødboksen hvis han ikke får maten servert. Min var hjemme i 4 uker, mens jeg var på kurs på dagtid. Jeg kom hjem til bombet hus hver dag. Det eneste de gjorde var å leke. Ikke noe annet. Kleshaugen vokste, lekene fløt og det var jeg som måtte ta meg av alt hjemme etter kurset. Da var han så sliten av å passe mini, at han måtte sove middag.......så, nei. Jeg jobber gladelig deltid for å holde hus og hjem rent, ordentlig og perfekt nok for meg. Jeg trives ikke i rot og skitt, så her ryddes og vaskes det 2-3 ganger i uken.

Anonym poster: 66f865b029c3b8f275a9ec5cd6d05bc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart de ikke stiller MENN det samme spørsmålet. Dersom kjerringa mi kunne forsørge meg, så hadde jeg gladlig vært hjemme. Sikker på at 80% av alle menn som tross alt har kjedelige jobber kunne tenke seg det samme. Tenk da..henge litt med ungen, lage mat, støvsuge gulvet? Menn er jo dessuten mye mer effektive enn kvinner, så man kunne sikkert tatt av seg den delen på ett par timer. Resten av dagen sitter man i sofaen med en pils og ser dokumentarer og idrett på tv. Når kjerringa kommer hjem serverer du middag også stikker du ut på fisketur eller drar å mekker på bil med gutta. Drømmelivet.

Det får vi nok ikke vite før en sånn undersøkelse blir produsert, men normen er nok fortsatt sterkere for menn enn for kvinner når det kommer til utearbeid. Dessuten synes jeg det er en skremmende utvikling at folk helst vil subbe hjemme, kviner som menn. Av alle de tusen spennende fagområder vi har mulighet til å jobbe med i dagens samfunn, også vil man heller være hjemme å ligge på sofaen uten å bidra til en bedre verden. Uforståelig etter min oppfatning! Det er tydelig at velferdssamfunnet har blottet oss for all arbeidsmoral. Når lykken er å dasse hjemme, bake, se fotball, og trene et par ganger i uka er det tydelig at vi har det for godt (Det vil si for godt til å skjønne vårt eget beste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål! Synes det du påpeker her er et godt bevis på at vi ikke har god nok likestilling mellom kjønnene. Hvorfor er det ingen menn som får høre «hvordan har du tenkt å gjøre det med barn og familie og sånt, da?» når de velger en krevende karriere?

Vi møter ulike forventninger i arbeidslivet og familielivet, og det provoserer meg.

Jepp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Det får vi nok ikke vite før en sånn undersøkelse blir produsert, men normen er nok fortsatt sterkere for menn enn for kvinner når det kommer til utearbeid. Dessuten synes jeg det er en skremmende utvikling at folk helst vil subbe hjemme, kviner som menn. Av alle de tusen spennende fagområder vi har mulighet til å jobbe med i dagens samfunn, også vil man heller være hjemme å ligge på sofaen uten å bidra til en bedre verden. Uforståelig etter min oppfatning! Det er tydelig at velferdssamfunnet har blottet oss for all arbeidsmoral. Når lykken er å dasse hjemme, bake, se fotball, og trene et par ganger i uka er det tydelig at vi har det for godt (Det vil si for godt til å skjønne vårt eget beste)

Tja. Jeg har ingen karriere. Trives forsåvidt i mitt arbeid, men har ingen karrieremessige ambisjoner. Mine ambisjoner går på å presse kroppen, nyte naturen og lure ørreten. Så vi er jo forskjellige alle. Så du kan jo ikke kritisere meg (eksempelvis) for å ha dårlig arbeidsmoral når jeg jobber det JEG trenger for å kunne leve mitt liv. Jeg har ordnet meg bra med kjerring, vovve, villa og stasjonsvogn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg vil IKKE bli forsørget, og jeg som feminist gir meg ikke.

Selvom det blir slått opp på Dagbladet, så tror jeg ikke helt på dette.

Jeg blir bare provosert over dagbladet, og enkelte.

Hvis de hadde spurt meg, og de fleste av venninene mine så ville de svart IKKE bli forsørget.

Kan jo nevne, at jeg måtte forsørge ekssamboeren min, for han gadd ikke jobbe. Ikke rydde. Men litt mat av og til.

Så det er begge veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse damene tråkker på årevis med kvinnekamp!

Tråkker på kvinnekampen ved å velge selv? Hmm, var det ikke det som var poenget med kvinnekampen i det hele og det store, rett til å velge selv?

Men jeg vil IKKE bli forsørget, og jeg som feminist gir meg ikke.

Selvom det blir slått opp på Dagbladet, så tror jeg ikke helt på dette.

Du gir deg altså ikke med å forsøke å tvinge folk til å gjøre noe de ikke har lyst til? Ærlig talt, hva faen har du med hva andre gjør med livet sitt?

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne, at jeg måtte forsørge ekssamboeren min, for han gadd ikke jobbe. Ikke rydde. Men litt mat av og til.

Er det ikke ironisk? Feminister ønsker at menn skal bli feminiserte og svake, vise følelser for den minste ting og gråte stadig vekk. Men en slik mann er det ingen feminist som ønsker seg, nei. Dere ønsker dere skikkelige bad boys som utnytter dere, så dere kan komme på skulderen til han snille og gråte og beskylde alle menn for å være slik som han eksen din.

For det er alt en feminisert mann er godt for, for dere. Livet er en komedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...