Gå til innhold

Flertallet av kvinner vil forsørges! Nå må feministene gi seg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/08/02/tema/jobb_og_utdanning/karriere/kjonnsrolle/12802229/

Utrolig at enkelte fortsatt tror menn og kvinner er helt like. I verdens mest likestilte land foretrekker fortsatt flertallet av kvinner en mannlig forsørger! Svart på hvitt: Damer flest ønsker helst å jobbe lite eller ingenting, å bruke desto mer tid foran kjøkkenbenken!

Anonym poster: 2da5a1e02bc7029699355de0faf94a2e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det er jo valgfrihet i dette landet. Men jeg er enig med forskeren i artikkelen og syntes også at dette er trist. Det er heller ikke helt risikofritt hvis man tenker fremover og innser at det kommer en periode etter alderdommen der en da må leve av sterkt redusert pensjon. En kan heller ikke utelukke at pensjonene blir redusert siden velferdsstaten slik den er nå ikke er bærekraftig, og jeg tipper det vil bli mange som angrer på valget om å jobbe deltid.

Anonym poster: c38590245db9c700004fdb498cda02af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

http://www.dagbladet...rolle/12802229/

Utrolig at enkelte fortsatt tror menn og kvinner er helt like. I verdens mest likestilte land foretrekker fortsatt flertallet av kvinner en mannlig forsørger! Svart på hvitt: Damer flest ønsker helst å jobbe lite eller ingenting, å bruke desto mer tid foran kjøkkenbenken!

Anonym poster: 2da5a1e02bc7029699355de0faf94a2e

:O Hva faen er galt med verden! Det tristeste jeg ser er jenter som kaster bort alt potensialet sitt på å sitte hjemme og se på TV mens de sminker seg, for så å lage litt mat og dulle med barna. Disse damene tråkker på årevis med kvinnekamp! Jeg er glad for at jeg skal bli jurist. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å velge mellom familie og karriære så hadde jeg faktisk valgt karriære! (men heldigvis kan jeg få begge deler)

Her har vi hværtfall et bevis på at det lønner seg å jobbe hvis du vil bli vellykket, også som familiekvinne.

"Kvinner som lykkes med karrieren, er i større grad gift og har flere barn enn gjennomsnittet av norske kvinner. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GjesteModerator

:O Hva faen er galt med verden! Det tristeste jeg ser er jenter som kaster bort alt potensialet sitt på å sitte hjemme og se på TV mens de sminker seg, for så å lage litt mat og dulle med barna. Disse damene tråkker på årevis med kvinnekamp! Jeg er glad for at jeg skal bli jurist. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å velge mellom familie og karriære så hadde jeg faktisk valgt karriære! (men heldigvis kan jeg få begge deler)

Her har vi hværtfall et bevis på at det lønner seg å jobbe hvis du vil bli vellykket, også som familiekvinne.

"Kvinner som lykkes med karrieren, er i større grad gift og har flere barn enn gjennomsnittet av norske kvinner. "

Alle kvinner er jo ikke like. Det finnes så klart kvinner som ville ofret familie for karriere og som har et genuint ønske om å komme seg inn i styre og stell....akkurat som det finnes menn som liker å kle seg i kjoler også.Folk må få gjøre akkurat hva de vil. Det var vel også den originale tanken bak feminismen, før rødstrømpefeminismen gjorde sitt inntog, krevde spesialbehandling for kvinner og rakket ned på de kvinner som valgte konservativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er karriære?

Kanskje en ide å forbedre språket ditt om du vil bli jurist ;)

Anonym poster: b7acab2f94eb91f8d327055e5927d228

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bli jurist? Da bør du lære deg å skrive karriere riktig.

Anonym poster: 913c2c4f3fa136216ea942b8e0657401

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GjesteModerator

Hva er karriære?

Kanskje en ide å forbedre språket ditt om du vil bli jurist ;)

Gud, som jeg forakter det "argumentet" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli jurist? Da bør du lære deg å skrive karriere riktig.

Anonym poster: 913c2c4f3fa136216ea942b8e0657401

Ja, det burde man i hvÆrtfall kunne ;)

Anonym poster: b7acab2f94eb91f8d327055e5927d228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at enkelte fortsatt tror menn og kvinner er helt like.

Har noen undersøkt hvor mange menn som ville valgt å bli forsørget hvis de hadde muligheten til det?

Anonym poster: 4b20d025bf05d104c7b827b811629658

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke poenget at det nødvendigvis behøver å være en superkarriere heller, men snakk om at man jobber fullt uansett hva slags ambisjoner man har i jobben. Å gjøre "karriere" handler for de aller fleste faktisk ikke om å bli toppleder, de færreste ender der uansett i det lange løp. Jeg syntes karrierebegrepet begynner å bli utvannet, men jeg syntes da man bør ta sikte på en fulltidsjobb uansett kjønn. Både med tanke på eget nettverk og for å få inntrykk man går glipp av som deltidsarbeidende eller hjemmeværende, og ikke minst med tanke på sin fremtidige pensjon.

Anonym poster: c38590245db9c700004fdb498cda02af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibompibomp

kaster bort alt potensialet sitt på å sitte hjemme og se på TV mens de sminker seg, for så å lage litt mat og dulle med barna. Disse damene tråkker på årevis med kvinnekamp!

Og gudene skal vite at jeg (og mange med meg) heller velger kvinnene DU her ser så til de grader ser ned på og tråkker på med juriststilletthælen din!

Disse damene tråkker faen meg ikke på årevis med latterlig kvinnekamp nei, de velger derimot noe DU bare ønsker å ha som hobby, nemlig et verdifullt og fullendt familieliv, og skape en trygg og omsorgsfull oppvekst for sine barn samt holde heimen i orden.

Om du tror et hjem er noe som gjør seg selv, eller har så god råd at du ansetter "folk til slikt lavstatusarbeid", valget er ditt...

Men kom ikke her med karriereberteoppgulpet ditt for å fremheve at ditt valg er det eneste rette, det blir i beste fall bare latterlig dumt, og i verste fall med på å skape enda mer konflikter i et allerede overopphetet, kunstig fremkjempet likestillingssamfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Har noen undersøkt hvor mange menn som ville valgt å bli forsørget hvis de hadde muligheten til det?

Anonym poster: 4b20d025bf05d104c7b827b811629658

Godt spørsmål! Synes det du påpeker her er et godt bevis på at vi ikke har god nok likestilling mellom kjønnene. Hvorfor er det ingen menn som får høre «hvordan har du tenkt å gjøre det med barn og familie og sånt, da?» når de velger en krevende karriere?

Vi møter ulike forventninger i arbeidslivet og familielivet, og det provoserer meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt spørsmål! Synes det du påpeker her er et godt bevis på at vi ikke har god nok likestilling mellom kjønnene. Hvorfor er det ingen menn som får høre «hvordan har du tenkt å gjøre det med barn og familie og sånt, da?» når de velger en krevende karriere?

Vi møter ulike forventninger i arbeidslivet og familielivet, og det provoserer meg.

Ah, men du skjønner, små firmaer har ikke råd å betale en kvinne som plutselig blir gravid og må ut i permisjon. Da går hele firmaet under. Eventuelt en kvinne som har barn og som blir hjemme stadig vekk fordi ungen blir syk. Derfor får kvinner slike spørsmål. Den dagen menn kan og blir gravide så vil menn møte de samme spørsmål. Så langt er det naturen som diskriminerer. Den får dere kvinner bare tåle.

Anonym poster: 8aa3c313337a5e903d745167897430be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Ah, men du skjønner, små firmaer har ikke råd å betale en kvinne som plutselig blir gravid og må ut i permisjon. Da går hele firmaet under. Eventuelt en kvinne som har barn og som blir hjemme stadig vekk fordi ungen blir syk. Derfor får kvinner slike spørsmål. Den dagen menn kan og blir gravide så vil menn møte de samme spørsmål. Så langt er det naturen som diskriminerer. Den får dere kvinner bare tåle.

Du får det samme spørsmålet om du skal jobbe i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mor er sett på som beste og viktigste voksenperson for barnet er slike spørsmål naturlige. Du kan jo spørre menn som taper barnefordelingssaker kun på grunnlag av kjønn, så hadde de sikkert vært helt enige med deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marsvinet

Og gudene skal vite at jeg (og mange med meg) heller velger kvinnene DU her ser så til de grader ser ned på og tråkker på med juriststilletthælen din!

Disse damene tråkker faen meg ikke på årevis med latterlig kvinnekamp nei, de velger derimot noe DU bare ønsker å ha som hobby, nemlig et verdifullt og fullendt familieliv, og skape en trygg og omsorgsfull oppvekst for sine barn samt holde heimen i orden.

Om du tror et hjem er noe som gjør seg selv, eller har så god råd at du ansetter "folk til slikt lavstatusarbeid", valget er ditt...

Men kom ikke her med karriereberteoppgulpet ditt for å fremheve at ditt valg er det eneste rette, det blir i beste fall bare latterlig dumt, og i verste fall med på å skape enda mer konflikter i et allerede overopphetet, kunstig fremkjempet likestillingssamfunn!

Hoho. Jeg ser at jeg provoserer flere her? Føler dere at dere blir truet av mitt ønske om å bli jurist? Hadde det vært tryggere for dere om samfunnet hadde nektet meg retten til utdannelse? Om du ønsker en kvinne som bare sitter hjemme og steller huset, mens hun bruker pengene som du har tjent på klær og sminke så velbekomme! Jeg har selv en mor og far som jobber og har utdannelse (det er faktisk moren min som tjener mest), og fortsatt har klart å stelle hjemmet og oppdra to barn sammen. De deler likt på de fleste oppgaver og kostnader. Å være karrierekvinne betyr altså ikke at man må gi opp familielivet, men om én person skal forsørge en hel familie alene så må kanskje han det...

Dagbladets statistikk sier at de kvinnene som jobber og har utdannelse er mest vellykket i familielivet også. Jeg ville forresten aldri ha vært sammen med en tulling som mener at likestillingssamfunnet er kunstig fremkjempet. Mener du at likhet for etnisitetene også kunstig fremkjempet? Hah. Du tør ikke å skrive uten å skjule deg bak AB en gang. Jeg kan godt skjønne at selvstendige kvinner med utdannelse ser ned på deg (dine ord). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg kan forstå denne problemstillingen. Kvinner blir gravide. Når det er sagt så vil jeg si at menn har samme ansvar for å passe barn hvis de blir syke. Mine foreldre delte alltid sykefraværsdagene likt da jeg gikk i barnehage. Da jeg begynte på skolen var jeg alene hjemme når jeg ble syk. Det at man har barn burde derfor ikke være mer negativt for kvinner på jobbmarkedet enn menn. Menn har vel forresten også pappapermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle pro-husmødre-tråder her inne, så er jeg ikke overrasket.

Mange av de populære mammabloggerne viser jo jenter som verken har utdanning eller jobb - som går hjemme både lenge før og lenge etter den vanlige mammapermen.

" Mamma på heltid " må vel være en av de mest brukte stillingsbeskrivelsene på Facebook for tiden også.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet bibliotekar, men får ikke jobb, så akkurat nå er jeg husmor og avskyr det, kjedelig med husarbeid. Vil heller tjene penger så jeg kan bidra i husholdningen.!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...