Gå til innhold

Malariatabletter

Anbefalte innlegg

Gjest Jamila
Skrevet

Siste Gjest-

ja, jeg tar vaksinene og tablettene denne gangen her.

Jeg har tidligere reist mye rundt både i Asia, Australia og til dels sør-Amerika, men da har jeg stort sett vært i storbyer og "trygge" strøk. Tidligere har jeg aldri tatt en tablett eller vaksine. Når jeg nå skal tilbringe en del tid i områder med stor fare for denne type sykdommer velger jeg denne gangen å ta mine forhåndsregler.

Gjest Poirot
Skrevet

Lokalbefolkning er i større grad enn oss noe mer motstandsdyktige mot malaria. Men svært mange dør like fullt. Selv kjenner jeg en som holdt på å dø av malaria, han ble ikke bra på nærmere ett år.

Gjest Maikana
Skrevet

Jeg skal ikke komme inn paa diskusjonen om det er verdt aa vaksinere seg eller ikke, men jeg vil bare si at da jeg var i Afrika saa fikk jeg hoere at malariatablettene som heter Lariam kunne vaere ganske toeffe for psyken. Jeg tok de kloro...et eller annet og var fornoyd med det.

God tur!

:kul:

Skrevet
...

Ja, jeg var i Gambia for noen måneder siden.

Jeg hadde med meg malariatabletter, men utenom det var jeg ikke vaksinert mot noe. Jeg hadde ingen papierer på det heller.

Vi ble ikke sjekket for dette, og de spurte ikke om vi hadde tatt tablettene engang.

De nevnte i bussen på veien til hotellet at det var lurt å ta malariatablettene pga mygg. Men ellers virket det ikke så strengt.!

hmm, da hadde du flaks tror jeg, for mamma og andre jeg kjenner som har vært i Gambia mye forteller om at det alltid er kontroll og at de står klar med gulsot-vaksine for de som ikke har tatt.

Malaria sjekker de ikke at du tar, det er ikke påkrevet fra landets side, bare gulsot.

...Vi snakket med to par som bodde der nede store deler av året (kanskje du kjenner de siden stefaren din bor der?)' date=' og de sa at de tok aldri malariatabletter eller vaksiner.![/quote']

Stefaren min er gambisk og har liten kontakt med europeere som bor i Gambia, vi møtte nesten ikke hvite mennesker mens vi var der, er ikke mye i turistområder, mest der det er innfødte. Kjenner dem nok ikke, men det er mulig stefaren min gjør det da, spørs jo hvor i Gambia de bor det. :wink:

Hvilket Gambia har du vært i??? Det er enorm forskjell på rik og fattig i gambia og gambia er ett veldig fattig land, de er fremdeles uvanlig blandt lokalbefolkningen med dusj og do og annet en stråtak og bølgeblikk, de har akkurat det de trenger, men ikke mer heller. Har vi vært i forskjellige land du og jeg? Gambia er faktisk ett uland der folk ikke har råd og mulighet til utdanning og jobb, og flere hjelpeorganisasjoner er inne i landet for å hjelp, også norske. Det er mulig det er mange i "storbyene" som har penger, men det er for få storbyer til at man kan si at mange gambianere har greit med penger.

Leser du linken som jeg la ved tidligere, så ser du at det ER så alvorlig, det dør barn av malaria hvert 3 minutt, jeg trodde hver dag, men det var altså værre en det! I gambia gir ikke den korrupte ledelsen NOE gratis! Derfor er det ikke gratis. Og for oss turister får vi ingenting gratis fordi vi faktisk VELGER å reise dit, vi velger selv å dra til risikoland, da får vi selv betale prisen for å beskytte oss.

Greit det vettu, håper bare du fortsetter å være heldig i kontrollen inn i landet, for det er flere land en gambia som kontrollerer vaksinasjonskort. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er 100 ganger større kjangs til å få malaria i afrika enn i asia.

• 7 år senere...
Gjest traveller
Skrevet

Hei!

Jeg skal snart reise i sørøst asia i to måneder og fikk nettopp ordnet meg med vaksiner og malaria tabletter.

Selv om alle har rett til sin egen mening, blir jeg litt oppgitt over komentarene til anonymous.

quote:

Visste du at når du blir vaksinert, så blir du vaksinert med det du vaksinerer deg mot??

Så når du vaksinerer deg mot vannkopper, så spruter de en kjemisk form for vannkopper inn i kroppen din, slik at du ikke får det senere.

osv...

Immunforsvaret fungerer på den måten, at når kroppen først har blitt utsatt for, for eksempel en bakterie en gang, bekjemper den bakterien og 'husker på' denne typen infeksjon til neste gang. dermed neste gang denne bakterien kommer seg inn i kroppen, blir den med en gang kjent igjen og ødelagt før den rekker å utvikle sykdom i kroppen.

Når det brukes en vaksine brukes inaktiverte eller døde bakterier som hjelper kroppen til å 'bli kjent' med denne typen bakterie, samtidig som den ikke er i stand til å utvikle sykdom.

Det er slik immunforsvaret virker. Det er ca. samme prinsippet som at overbeskyttede barn som ikke fikk leke i søla og spise et par ting de kanskje ikke burde mens de var små, kan ende opp med svakere immunforsvar når de blir eldre. Å la kroppen møte en potensielt dødelig eller skadelig sykdom i inaktivert (ufarlig) form er i mine øyne et mye bedre alternativ enn å muligens ende opp med selve sykdommen. spesielt hvis man planlegger å reise til deler av verden der denne sykdommen er utbredt.

Kanskje man burde prøve å lære seg litt om prinsippet bak noe, før man forkaster ideen fullstendig. Å se noen gi råd om noe de tydeligvis ikke har peiling på er litt frustrerende. For all del, jeg sier ikke at du tar feil, jeg sier bare at det finnes flere fakta og synspunkter å ta hensyn til.

Vaksiner er ikke perfekte, det finnes bivirkninger og det er et valg en må ta for seg selv. Men selv mener jeg fordelene overgår ulempene. Better safe than sorry.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest igjennom alt som står her fra før av, men da du ikke skal være der lenger ville jeg vurdert om jeg skulle ta de for å forebygge eller om jeg heller skulle tatt de da jeg kommer hjem hvis jeg hadde blitt dårlig.

Jeg var i afrika i over en mnd så jeg tok sist jeg var der, men ble veldig dårlig i magen og slapp/dårlig/dehydrert av dette. Jeg tok fordi jeg skulle være der så lenge og ikke tok risken med sykehus der nede da jeg var langt unna der noen turister pleier å ferdes.

Med kun en ti dagers reise tror jeg nok jeg heller ville tatt en dose hvis det viste seg at jeg hadde fått malaria, i etter tid, istede for å risikere å ødelegge turen.

Dette er andre gang jeg har blitt dårlig av to forskjellige typer malariatabletter. Jeg hadde malarone nå sist som skal være de beste og med minst bivirkninger, og de desidert dyreste.

Jeg ville også sjekket ut hvordan det er med malariområder der. Det er jo ikke alle steder man trenger malarimedisiner engang. Da slipper du jo å tenker på det!

Ellers så tar det som regel 1-2 uker fra man blir stukket til man evt begynner å bli syk, så det skal jo uansett endel til for at du blir dårlig der nede da du ikke skal være lenger. Da kan du heller få hjelp av norske leger da du komme hjem hvis det skulle bli aktuelt!

Uansett hva du velger ønsker jeg deg en kjempe god tur :)

Skrevet

Bare for all del IKKE velg malariatabletter utfra de som er billigst. Det gjorde jeg, og ble HELT ødelagt :P Hallusinerte, hadde psykedeliske mareritt og ble generelt helt koko... Måtte slutte på tablettene OG ta ned myggnettet over sengen fordi jeg trodde det skulle angripe meg... :P

Så jeg var noen uker uten myggnett og uten tabletter :(

Forøvrig er grunnen til at så mange dør av malaria i afrika, at de fleste ikke har råd til medisinen når de først blir syke. Jeg sier ikke at vi vestlige/rike er udødelige når det kommer til malaria, men det er gjerne greit å tenke på det når man ser på dødstallene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...