Gå til innhold

Malariatabletter

Anbefalte innlegg

Gjest Jamila
Skrevet

(denne bør kanskje flyttes til Reiseliv?)

Skal til India, og legen har gitt oss resept på Malariatabletter. Nå har jeg sett enkelte steder at de bør kjøpes lokalt (pga pris)

Noen som har tatt malariatabletter tidligere og kan gi noen råd samt erfaring om evt. bivirkninger?

J

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg har absolutt noe å komme med her!

Jeg var i vest-afrika rett før jul.

Legen ville at jeg skulle ta malariatabletter, og skrev ut en fryktelig stor og lang dose til meg. Jeg skulle være borte i 10 dager, og måtte da begynne en uke før jeg dro, og ta tablettene i nesten to uker etter at jeg kom hjem.

For det første, så kostet dette meg over 1000 kroner (!) :o , og for det andre, var hele greia helt høl i huet.

Du bør tenke deg nøye igjennom før du tar disse tablettene.

De gjør magen din veldig rar. Du kan bli dårlig og kaste opp og få skikkelig diarè. Kroppen har ikke godt av dette stoffet du putter i deg.

Dessuten, når du reiser til India, så må du uansett passe på å ikke spise lokal mat, drikke melkeprodukter osv osv. Alt kjøtt må være godt stekt pga bakterier.

Hvis dere skal bo på et hotel som det er mange turister på, så er maten ganske bra. Skal dere bo i dårligere strøk, og hos noen indere som er lokale, så kan det være lurt å vurdere tablettene.

Det jeg prøver å få frem, er at du trenger egentlig ikke å ta denne medisinen! Hold deg heller unna dårlig mat med fluer på, og smør deg godt inn med myggkrem/spray.

Og blir du syk, så kan du få motgift.

Gjest Jamila
Skrevet

Interessant. Takk for tips. Flere synspunkter eller råd?

Skrevet

Ja, det koster lite å ta malariatabletter i forhold til å bli syk!

Vi tok dem en uke før avreise og 4 uker etter hjemkomst. Ingen bivirkninger whatsoever.

Skrevet

Det har kommet en ny type malariatablett på markedet som heter Malarone. Denne er dyr, men sikker! Skal du til ett land der det er fare for malaria, så TAR du malariatabletter!!!

Tro meg, du vil IKKE få malaria, og det har du høy risiko for å få dersom du er i ett land der du iflg www.folkehelseinstituttet.no bør ta malariatabletter.

Var i Vest-afrika selv nå for under en måned siden, og ville aldri i mine villeste fantasier funnet på å reise dit uten å ta malariatabletter!!! Stefaren min som bor der nede og derfor liksom skal være imun... fikk en svak form for malaria en måned før det igjen!!

Du kan faktisk DØ av malaria!! verd å huske på? Mararia er den sykdommen som tar flest liv i Gambia, der dør det ett menneske av malaria hver dag, de tar ikke malariatabletter og blir stukket!! (og aldri i verden om jeg hadde klart å unngått ETT stikk der nede, og det skal ikke mer til en ett!!)

Du skal starte med malariatabletter før du reiser til landet, derfor fraråder jeg deg å kjøpe medisinene der nede. Medisinene der nede er heller ikke garantert å være det samme som du får her, og er derfor ikke garantert å være beregnet for europeiske turister som ikke bor og lever med smitten og myggen hver dag!!

Jeg startet med tablettene to dager før innreise, tok en tablett om dagen mens jeg var der, og fortsatte tablettene en uke etter hjemkomst. Og hadde absolutt ingen mageproblemer eller andre problemer grunnet disse, de er ikke værre for kroppen en de andre vaksinene du skal ta før du reiser ut!!

At det koster penger er sant, men har man råd til å reise på ferie til land med sykdommer vi ikke er vant med, så har man også råd til å ta de vaksiner og medisiner som det blir gitt beskjed om hos legen! Dessuten tror jeg jeg betalte ca 600,- for tabletter før min reise, 24 tabletter, altså for det før, under og etter reisen, og 600 kroner er lite sammenlignet med risikoen for å bli liggende på sykehus med malaria i ett fremmed land!!!

Ta alt av vaksiner og tabletter som folkehelseinstituttet anbefaler du. Du kan også ta turistdiare-vaksine, så slipper du lettere unna å ligge noen dager pga typiske turist-diare greier!!

God reise, og ta vare på helsa di. :wink:

Gjest Jamila
Skrevet

Aline: takk for at du opplyser meg. Er ikke lenger i tvil.

*rusler til apoteket og henter tablettene*

Ønsker forøvrig meg selv en god reise også ;)

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg har aldri fått bivirkninger av malariatabletter, men vet om noen som fikk mye mareritt.

Det er vanskelgi å unngå å spise lokal mat om man skal reise rundt i India....

Selv var jeg ikke syk en eneste dag med diare da jeg var der og bodde ute på landsbygda! Men ha Imodium med i lommeboken, akutt diare kan forekomme.

Skrevet

jeg har fått resept på meflokin og de skal du bare ta en gang i uka. Var ganske nye men hadde en haug med bivirkninger på psyken.

Skrevet

Å la vær å ta malariatabletter ville jeg ikke tatt sjansen på.

Husker ikke helt navnet på den sorten vi tok - men mener det var klorokinfosfat .. og det var bare snakk om en (eller 2) tabletter 2 ganger i uken - en uke før avreise .. under turen og 2 uker etterpå...

Ikke fikk noen av oss noen former for bivirkninger heller ..

http://www.fhi.no/dav/A706FC69E3084340B35B...DE045C5AECB.pdf

Gjest Jamila
Skrevet
jeg har fått resept på meflokin og de skal du bare ta en gang i uka. Var ganske nye men hadde en haug med bivirkninger på psyken.

Hva slags bivirkninger, liv?

Skrevet

mareritt og depresjoner, hallusinasjoner og andre lumskheter

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud, dere er helt hypnotisert av legene deres! Visste dere at legene tjener PENGER på at vi tar medisiner!

Hvis en lege forteller deg at du kommer til å dø hvis ikke du tar disse pillene, selvfølgelig tar du pillene!

Men hva med å undesøke litt på forhånd?

Jeg har vært i Gambia selv for noen måneder siden, og snakket med mange der nede ang malaria. De bare lo av meg da jeg fortalte at legene i Norge hadde skrevet ut malariatabletter.

Mange frarådet meg å ta tablettene. Men som noen av dere her inne var jeg redd for å dø og for å bli syk at jeg ville ikke ta sjansen. Jeg tok de, og angret etterpå.

Skrevet

Kjære siste gjest... Det er da nok av dokumentasjon på at malaria er farlig. :roll: Problemet nå, og spesielt når det gjelder myggen i Afrika, er at den muterer og kan påføre mennesker typer malaria som ikke det er utviklet medisiner for ennå. Ergo er det kanskje enda mer risikabelt enn før?

Jeg har selv en bekjent som for kort tid siden med et nødskrik klarte å redde livet etter et fryktelig malariaanfall. Aldri i livet om jeg vil utsette meg selv for noe slikt... Selv har jeg ALLTID tatt malariatabletter som foreskrevet når jeg har dratt til utsatte strøk.

Vær imidlertid obs på at det ofte ikke er smittefare dersom du befinner deg i storbyer - selv om landet du er i går for å være malariautsatt. Det skyldes at myggen trenger fukt (sumper, vann osv) for å leve, legge egg og formere seg. Dette er likevel ikke noen grunn til å la være å ta tablettene just in case, synes nå jeg.

Det er forresten svært individuelt hvordan man reagerer på malariatabletter. Selv har jeg aldri hatt bivirkninger, mens andre jeg kjenner har blant annet fått synsforstyrrelser i en periode.

Skrevet
...

Jeg har vært i Gambia selv for noen måneder siden, og snakket med mange der nede ang malaria. De bare lo av meg da jeg fortalte at legene i Norge hadde skrevet ut malariatabletter.

Mange frarådet meg å ta tablettene. Men som noen av dere her inne var jeg redd for å dø og for å bli syk at jeg ville ikke ta sjansen. Jeg tok de, og angret etterpå.

Vel, jeg stoler mer på min stefar og hans familie som er født og oppvokst der nede, og som også jobber med å hjelpe mennesker som ikke har så mye penger eller mulighet til hjelp når man først får sykdommer etc.

Når både han OG Folkehelseinstituttet, som ikke tjener så mye på om jeg som enkeltperson kjøper piller eller ikke, sier at det er stor risiko for malaria i området, da velger jeg å stole på det. Om man ikke ønsker det, så for all del, men som sagt lå stefaren min en måned syk pga dette, og han bor der.

Folk i Gambia dør av malaria hver dag, at de da velger å le av oss som tar medisin for å unngå denne sykdommen, får være deres valg! At du velger å le av oss som ikke ønsker å risikere livet og helsen vår pga andres latter, det får være din sak også.

Tar du de andre vaksinen da? Sikkert ganske latterlig for noen at man tar Gulsot-vaksine også, hadde sikkert klart oppholdet uten å bli syk kanskje.... :roll:

Og ærlig talt, du må ha det rimelig guffent når du en gang må til legen, siden du er så overbevisst om at den medisinen han/hun sier du må ta, bare er noe han/hun ber deg om for å tjene ekstra penger på deg!! :o

Føler du deg noen gang trygg på legen din?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tar du de andre vaksinen da? Sikkert ganske latterlig for noen at man tar Gulsot-vaksine også, hadde sikkert klart oppholdet uten å bli syk kanskje.... :roll:

Og ærlig talt, du må ha det rimelig guffent når du en gang må til legen, siden du er så overbevisst om at den medisinen han/hun sier du må ta, bare er noe han/hun ber deg om for å tjene ekstra penger på deg!! :o

Føler du deg noen gang trygg på legen din?

Nei, jeg tar ingen vaksiner. Vaksiner er ordentlig dårlig for kroppen. Barna mine er ikke blitt vaksinert engang. De skal ikke få en eneset sprøyte med gift i kroppen sin.

Visste du at når du blir vaksinert, så blir du vaksinert med det du vaksinerer deg mot??

Så når du vaksinerer deg mot vannkopper, så spruter de en kjemisk form for vannkopper inn i kroppen din, slik at du ikke får det senere.

Det er helt høl i huet med vaksiner!

Og dessuten går jeg veldig sjeldent til lege. Jeg har ikke fastlege engang. Og blir jeg bedt om å ta noen piller for noe sykdom, så kaster jeg bare resepten når jeg kommer ut av kontoret.

Jeg orker ikke gå inn på bruken av piller. Men det er kjemisk laget for å "hindre" kroppen i å bli syk. Feilen er at man da blir syk innvendig, for piller er direkte USUNT.

Det er ikke meningen å provosere noen her, men det er et diskusjonsforum, og man har lov til å diskutere, ikke sant? :wink:

Gjest marilyn
Skrevet

har reist tre måneder i india og 5 måneder i sørøst asia... hadde ikke turt å gjøre det uten malaria tabeletter nei.. vi merket ikke noe til bivirkninger. hadde med oss en enorm mengder malaria tabeletter,, hadde to sorter.. lariam og en sort til ,,, het noe på K tror jeg....klorofi...ett eller annet... husker ikke helt.. Hadde med oss nesten 40 esker med tabeletter,, det føltes litt snålt ut ja... halve sekken var jo full av medisiner :tunge1: . følte oss paranoid, men det er jo greit å være litt "føre var"... Myggen i India var "morder-stor"... så gjett om vi var glad for tabelettene.. særlig myggen i Goa var stor... de lagde veldig høy lyd og du kjente faktisk at de beit...det gjorde VONDT... Gudene må vite hva slags mygg de store var,, mulig de var helt ufarlige, men vi syntes iallefall de var kjempe skumle...

Apropos mat.. man må jo spise lokal mat da... så at noen nevnte det,, hva er ellers vitsen med å dra til andre land?? vi spiste det vi kom over på o

hele asia turen vår og hadde våre opp og ned-turer med mage-sjau.. hadde feks mye vondt i magen i kina,, som var begynnelsen på turen vår.. mulig at vi ble vant til bakteriene, for etter 2 måneder ble det mye bedre.. ellers var det det at da kom vi til vietnam og at da ble bakteriene "snillere"...

I india ble jeg skikkelig dårlig 2 uker før vi skulle reise hjem... drakk en kopp cappuchino,, skimtet så vidt i mørket at det så ut som om melka fløt i biter oppå..... (hallo idot!!!!)men drakk den likevel......bodde på do i tre døgn etterpå og hadde diare i helt hjem til norge,,, var så dårlig at jeg trodde ikke jeg skulle greie å komme meg hjem... lett å le av det nå ja.. men der og da :veldigsur: ....

foruten den siste cappuchinoen min sier jeg bare :spis og vær glad... villegjort det samme om igjen!!!!

god tur.

Skrevet

Nei, jeg tar ingen vaksiner. Vaksiner er ordentlig dårlig for kroppen. Barna mine er ikke blitt vaksinert engang. De skal ikke få en eneset sprøyte med gift i kroppen sin.

Visste du at når du blir vaksinert, så blir du vaksinert med det du vaksinerer deg mot??

Så når du vaksinerer deg mot vannkopper, så spruter de en kjemisk form for vannkopper inn i kroppen din, slik at du ikke får det senere.

Det er helt høl i huet med vaksiner!

Og dessuten går jeg veldig sjeldent til lege. Jeg har ikke fastlege engang. Og blir jeg bedt om å ta noen piller for noe sykdom, så kaster jeg bare resepten når jeg kommer ut av kontoret.

Jeg orker ikke gå inn på bruken av piller. Men det er kjemisk laget for å "hindre" kroppen i å bli syk. Feilen er at man da blir syk innvendig, for piller er direkte USUNT.

Det er ikke meningen å provosere noen her, men det er et diskusjonsforum, og man har lov til å diskutere, ikke sant? :wink:

Var det du som hadde vært i Gambia for ca en måned siden?

Man kommer ikke inn i Gambia og flere andre land uten vaksinasjonskort som viser at du har tatt minimum gulsot!!

De sjekket ihvertfall ALLE vaksinekorta når vi reiste, når mamma har vært der tidligere, så har de stått klare med sprøyta ved siden av kontrollboksen, og de som ikke har tatt, blir satt på der og da!!

Åssen klarte du å lure deg forbi der?

Dessuten, grunnen til at de sprøyter inn minimale menger med den sykdommen man vaksineres mot er jo fordi vi faktisk har ett genialt forsvarsverk i oss som heter IMUNFORSVAR. Dersom imunforsvaret ikke har fått opparbeidet seg beredskap mot diverse fremmede sykdommer, så risikerer vi å bli seriøst syke og dø av sykdommen, som kunne vært unngått ved vaksinering.

Vaksiner er faktisk noe av det som redder store folkemengder fra epidemier, så det er faktisk ikke høl i hue med vaksiner, de ble laget fordi altfor mange mennesker døde av sykdommene som vi i dag har under kontroll GRUNNET vaksiner!! :roll:

Viser til folkehelseinstituttets svar på spørsmål om vaksiner, se punkt 3 og fire:

Se her

• Liker 1
Gjest Jamila
Skrevet

Vel, jeg har nå vært hos legen og fått følgende:

vaksine mot stivkrampe, polio og Hepatitt A/B

flytende vaksine mot kolera

Resept på klorokinfosfat.

Meflokin som liv hadde tatt har de i stor grad gått bort fra, nå får de fleste klorokinfosfat eller malarone. Dette på grunn av de psykiske bivirkningene som du nevner. Heldigvis viser studier at disse er sjeldne, men siden de er så alvorlige er det jo bedre å velge et alternativ med færre dokumenterte bivirkninger.

Og ja, etter å ha lest MYE om malaria det siste døgnet så ER det viktig å ta sine forhåndsregler. Jeg finner ikke oppdaterte tall over tilfeller for 2003, men i 1998 var det 119 etniske nordmenn som ble smittet med malaria i Asia. Antallet malariatilfeller har nok ikke gått ned totalt sett siden da, mens det derimot er flere nordmenn som reiser til Asia nå enn i 1998. Jeg velger da å konkludere med at det er stor mulighet for å bli smittet av Malaria ved reiser i områder med stor malariaspredning, og at riktig bruk av riktig medisin er god forebygging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...