Gå til innhold

Rett fra lukket avd. og til juleselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror er innlagt på en lukket psykiatrisk avdeling. Han er schizofren. Har vært innlagt i en måned nå. Planen var juleselskap hos oss. Vi har fire små barn. Han er singel.

Fikk vite av psykiateren hans at han får perm til julaften. Han vil gjerne komme hit.

Jeg kjenner jeg gruer litt. Han er visstnok såpass medisinert nå at det bør gå bra men gruer for hva som evt kan skje om han mister fatningen.

jeg trenger innspill. Er det smart å ta han hit. Rett fra lukket avd og til juleselskap?

Hva med barna, vil det gjøre noe med deres glede, deres jul å ha en psykisk syk onkel her.

Jeg vet ikke. Usikker.

Håper noen vil si noe. Hilsen fra Maia (fast her inne, men anonym nå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer til å gå kjempebra, og at du bekymrer deg unødig. Han er nok sikkert kjempeglad for å få feire jul med dere, og etter erfaring så avtar evt symptomer da. Jeg tror du bare skal glede deg til julefeiringen :)

Anonym poster: 650115a4e923a168844420d473ef0412

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror det kommer til å gå kjempebra, og at du bekymrer deg unødig. Han er nok sikkert kjempeglad for å få feire jul med dere, og etter erfaring så avtar evt symptomer da. Jeg tror du bare skal glede deg til julefeiringen :)

Og ang barna, så kan det være greit å fortelle litt om onkel.

Skrevet

Hvis han får permisjon ( altså ikke utskrevet) har han jo fortsatt plassen sin tilgjengelig, og kan dra tilbake om det ikke fungerer - for han eller dere. Det kan nok dere snakke med de ansatte om, evt. hva dere bør gjøre hvis det skulle oppstå noe problematisk. Jeg ville hørt med de ansatte der han er innlagt. Har de et ambulerende team som kan hente han? Må en av de pårørende kjøre han? Selv om alt forhåpentligvis går helt fint, ville jeg undersøkt litt for å være på den sikre siden og være i forkant!

Lykke til!

• Liker 8
Skrevet

Du kjenner vel gjerne broren din best og vet hvordan sykdommen utarter seg for han.

Jeg har en fetter med samme diagnose, han går på medisiner og fungerer relativt greit. Aldri vært noen utagerende episoder. Så hvordan din bror vil reagere er veldig vanskelig å si.

Håper dere får en flott jul :)

Anonym poster: 18178d3c6924827816f740471f895489

• Liker 4
Skrevet

Når sykehuset vurderer tilstanden hans slik at det er trygt med permisjon, så er det nok ingenting å bekymre seg for. Dersom det er i orden for broren din, kan du kanskje få snakke med noen på avdelingen så du vet hva du skal gjøre dersom noe uforutsett skulle dukke opp? Det gjør neppe det, men kanskje du blir litt tryggere av det? :)

Anonym poster: f843b3b961320d6708361003380cb519

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Sykehuset sier det SER UT SOM han kan få perm. Ikke helt avklart enda, da han ikke har selvinnsinkt ei heller forstår han hvorfor han er innlagt. Vært svært psykotisk.

Jeg kjenner han såpass at jeg vet han kan være ustabil i syke perioder og svært skarp i tungen.

Er litt bekymret for barna våre.

Veldig vondt i magen rundt dette. Han er innlagt utenfor Oslo, mens vi bor i Bergen. Blir så langt unna...og skummelt...Takk for alle svar igjen!!

Gjest rabrabara
Skrevet

Har erfaring med dette og dersom han er medisinert vil det nok helt sikkert gå fint. Mitt familiemedlem fungerer helt greit i familieselskaper når han er medisinert. Ikke gru deg, men dersom noe skjer fins det jo helsevesen i Bergen også.

Skrevet

Hvorfor drar han ikke til foreldrene sine?

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg har en onkel som har en alvorlig schizofren lidelse. Han er ofte sterkt medisinert og i familieselskap er han gjerne litt sløv og i egne tanker. Han er bare snill og god mot barna og det har aldri vært noen ubehagelige episoder. Han er nok like syk som broren din, for han har også vært innlagt på sykehus.

Jeg tror det er greit for barn å se at noen mennesker har en sykdom og at det er en del av livet.

God jul, tenk på hvor hyggelig det blir for sine bror.

Skrevet

Du kan si nei.

Du har sikkert gjennomgått nok med broren din. Det er ingen grunn til at du og hele din familie skal ofte julen for at en person med null selvinnsikt som er frekk i kjeften har lyst til å komme.

Du har er ikke forpliktet til å ta i mot han.

Tenk på deg selv og det du trenger for egen trivsel.

• Liker 6
Skrevet

En i familien min er også schizofren og har vært ut og inn av lukket avdeling, samt bodd på tilrettelagt bolig på et sted hvor de har tilsyn store deler av døgnet. Da han ikke gikk på medisiner var han såpass i sin egen verden at han satt og skjøt på aliens men luftgevær og flyttet inn i hagen til ei han bare hadde hørt stemmen til og som han mente snakket bare til ham...

Da jeg vokste opp var han er "stor hemmlighet" som bare ble snakket forsiktig om og jeg aldri så. Jeg var utrolig nysgjerrig og lagde meg alle disse historiene om hvor gal han egentlig var i hodet mitt. Plutselig en dag dukket han opp (han var invitert) i en julemiddag fordi han ble vurdert til å være stabil og kunne ha perm. Akkurat som dushtek beskriver var han sløv og i egne tanker pga. medisinene. Hadde problemer med å følge lange tankerrekker. Men ellers var han rolig, snill og hyggelig. Tenåring-meg ble selvsagt utrolig skuffet ;)

Jeg forstår bekymringen din, spesielt hvis du er redd for at han skal slutte å ta medisinene sine (du sa han ikke helt forsto hvorfor han var innlagt). Men jeg ville forsøkt, og heller sjekket ut på forhånd hvor jeg kunne henvende meg hen dersom det blir et problem. Spørsmålet er vel om du ønsker å ha denne typen kontakt med ham framover eller ikke.

Anonym poster: c3f10a17761c0557941c029a44d3febb

Skrevet

Du kan si nei.

Du har sikkert gjennomgått nok med broren din. Det er ingen grunn til at du og hele din familie skal ofte julen for at en person med null selvinnsikt som er frekk i kjeften har lyst til å komme.

Signerer.

Skrevet

Jeg synes julaften er en dag hvor det er rom for alle rundt bordet. Så i utgangspunktet ville jeg sagt ja. Kan du snakke med ham på telefon og slik vurdere sinnstilstand? Kan du snakke med institusjon og si at hvis han er medgjørlig så tar du ham, er han kranglete om dagen så vil du de ikke skal gi perm og heller vente til neste jul?

Skrevet

Tar akkurat denne som anonym.

Har selv en bror med diagnosen paranoid schizofreni. Vi har svært dårlig erfaring med sykehuset her. De ønsker stadig at han skal komme å være sammen med familien, selv om han har en voldelig forhistorie. Fra tid til annen slutter han selv på medisin og da blir han svært syk. Jeg mistenker sykehuset for å ta noen snarveier rundt høytidene for å spare penger og minske belastningen på de som er på jobb.

Vi har satt foten ned. Han kan og får ikke være sammen med oss i høytidene eller når barn er tilstede. Ikke for å gjemme bort en syk onkel, men frykter at han skal klikke. Det setter oss voksne i en så vanskelig situasjon, at han ikke får delta. Han ble ikke invitert i bryllupene til oss søskener, ikke i barndåp osv. Ja, det høres "slemt" ut, men vi gjør det både fordi erfaringsmessig kan vi ikke stole på hva sykehuset sier om hans tilstand og også for å beskytte oss selv og han.

Sykehuset kan ikke dele noe særlig med oss pga taushetsplikt, da blir dessverre dette konsekvensen. En ting er at det "går bra" blandt de som hab har et profesjonelt forhold til, noe annet er triggere som ligger i familiehistorien.

Du kan si nei, og så tenke deg om helt til neste jul. Du kan invitere han f eks første juledag, når det er ferre folk der. Du kan skaffe barnevakt og så dra uten barn til f eks dine foreldre å være sammen der.

Ta vare på deg selv først. Du kan som sagt ombestemme deg senere, det MÅ ikke være akkurat denne jula. Det kommer flere juler.

Håper du finner den beste løsninga. God jul!!

Anonym poster: 08a495efc2ce4d947f26827f9ae83fa0

• Liker 5
Skrevet

Du kan si nei.

Hvor ble det av nestekjærlighet, forståelse og empati? Hvis han var somalisk syk, hadde ikke dette vært en diskusjon en gang. Han kan ikke noe for at han er syk. Skal han fryses ut av familien fordi han er syk?

I verste fall ringer dere psykiatriambulansen. Alle fortjener en sjanse. Spesielt i julen!

Kanskje barna dine har godt av å lære litt om julens egentlige budskap?

Jeg er selv innlagt og hadde familien min utelatt meg på den måten, hadde jeg blitt knust. Ingen blir syke med vilje.

Julen skal være for alle. Ikke bare de som er friske

• Liker 10
Skrevet

jeg har erfaring med det her. hver jul er min onkel hos oss. noen år var han da bodd på en institusjon å fått perm til å komme hjem til jula.det har gått kjempe fint. har ikke hatt noen problemer. han sier også han har det veldig koselig. og barna har ingen problemer med det heller.blir det krise kan dere ta kontakt med institusjonen. men vis han får perm så skal det gå bra.

Anonym poster: 506fd8243231c9a89ad09c742ceb4377

• Liker 1
Skrevet

Men dette handler om ts og hennes bror. Av og til må man gjøre valg som er vanskelig og vonde, men er til beste for alle.

Det eneste svaret her er ikke at ts er et dårlig medmenneske som sier nei hvis hun føler det er det beste. Det handler om å ta ansvar for seg og sin familie. Hun har rett til å føle seg trygg selv om hun tilfeldigvis har en psyk bror.

Å være psykisk syk er ikke det samme som å ha knekt en fot eller utlagt tarm. Det er utrolig komplisert når sykdommen sitter i hodet, både for den syke og for de rundt.

Prøv å ikke projisjer egne erfaringer med egen sykdom på henne og hennes situasjon. Du er ikke henne.

Og det er aldeles ikke slik at det bare er å ringe, så kommer noen å henter han. Problem løst. En situasjon kan bli ganske trasig mellom man ringer og de kommer. Dersom de i det hele tatt kommer, da.

Ts, stol på magefølelsen. Det kommer flere anledninger. Det finnes mange mennesker som av andre årsaker ikke kan være med sin familie i julen. Det blir jul allikevel.

Anonym poster: 08a495efc2ce4d947f26827f9ae83fa0

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...