Gå til innhold

Skatt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer en i en annen skatteklasse etter en er gift? Er det noen økonomiske fordeler ved ekteskap???

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg lurer på dette jeg og. Ingen som vet?

Skrevet

Her skjer det visst bare en endring dersom den ene tjener vesentlig mindre enn den andre. Hjemme hos oss blir det altså ingen endringer. icon_wink.gif12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Vi giftet oss i fjor, og jeg gikk ned en skatte klasse, men jeg tjente ikke mye mindre enn min mann.

Maja

Gjest Anonymous
Skrevet

Ektefeller som lignes hver for seg:

Ektefeller som lignes hver for seg, blir skattelagt som to selvstendige skattytere. Det er viktig å være oppmerksom på at ligning hver for seg ikke er det samme som særskilt ligning. Når ektefeller lignes hver for seg skal de lignes i klasse 1 med minder den ene elelr begge blir anstt som enslig forsørger. Enslig forsørger har krav på klasse 2. Klasse 2 kan også innrømmes hvis skattyter gir avkall på inntektsfradrag for underholdningbidrag til tidligere ektefelle.

Ektefeller som lignes sammen:

Hovedregelen er at ektefeller som har giftet seg før 1. november 2000 (gjelder for ligningen for 2001), skal lignes under ett for begges samlede formue og inntekt uansett som doen av dem har særeiemidler. Dette vil si at ektefellenes formue og inntekt blir slått sammen ved ligningen, og skattene blir regnet ut under ett på grunnlag av den salmede formue og inntekt i klasse 2. Denne skatt kan ektefellene kreve fordel mellom seg etter størrelsen av den formue og inntekt hver av den har.

Skattespørsmål finner dere mye informasjon om på Skattebetalerforeningens sider: http://www.skatt.no/

Gjest lilletroll
Skrevet

Skjønte egentlig ikke så mye av det der, jeg...icon_smile.gif12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...