Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til mamma, pappa, søster og besteforeldre? :-)

Og evt. Kjæreste til søster?

Jeg føler jeg er så gjerrig, siden jeg bruker så mye penger på meg ellers i året. (jeg går på AAP, siden jeg er sykmeldt og bor hjemme)..

Også føler jeg at jeg må gi samme sum til alle. Blir gal av tankegangen min. Tenkte 400-500 på mamma og pappa hver og 400 pr steforeldre. Ca 400 på søsteren og 500 tilsammen på besteforeldrene.

Men har ikke allverdens penger nå da, siden jeg har brukt endel i det siste og er langt under sparegrensa på kontoen min. Hahaa..

Både mamma og pappa har sagt at de ikke vil ha så mye. Men de gir jo oss barna så mye.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra år til år og fra person til person - gir ikke ut i fra en fast sum, men prøver å finne noe jeg virkelig har lyst å gi til den personen. Da er det jo naturlig at det varierer i pris, har aldri vært opptatt av at det skal være "likt". En gave er en gave, fordi jeg vil gi noe til deg, hva x får har ingenting å si. Men gjennomsnittlig ligger det vel på en 3-600 kr kan jeg tenke meg per pers, mens noen får i år for 1500 kr fordi det var noe som passet så bra. Ikke ha dårlig samvittighet i forhold til julegaver, det skal jo bare være noe hyggelig:)

Skrevet

Sant nok. Er jo tanken som teller :-) Men liker at det ligger mer enn en julegave under treet fra meg.

Men det blir jo enten en "større" gave eller to små da nesten..

Skrevet

Det viktigste er ikke summen man kjøper for, men tanken man legger i gaven. Og da mener jeg ikke at en hvilken som helst gave er topp fordi det er "tanken som teller". Men om du tenker på hva som gleder mottakeren og treffer så er ikke summen så viktig.

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er ikke summen man kjøper for, men tanken man legger i gaven. Og da mener jeg ikke at en hvilken som helst gave er topp fordi det er "tanken som teller". Men om du tenker på hva som gleder mottakeren og treffer så er ikke summen så viktig.

Så utrolig enig. Det er det der som menes med at tanken teller. Nemlig at det ligger en (god) tanke bak noe. Mye heller en billig ting mottaker har nevnt/trengt i året som gikk og som giver husker på, enn en dyr og fancy dings.

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er helt klart tanken, at du kjøper noe du tror den personen vil like/trenger.

Prøver selvsagt å finne noe egnende i første omgang, og til mine foreldre har vi vært noe "løs" på pengeboka, alt fra 500,- - 1500,- til begge. Nå som det bare er pappa igjen, bruker vi 500-1000,-. På mine svigerforeldre derimot, mellom 100-200,-...

Barna gir vi ca 400,- hver, men er selvsagt ikke veldig striks på det.

Skrevet

Altså, du må jo absolutt ikke føle deg gjerrig! AAP er ikke allverdens å skryte av, så med det som utgangspunkt vil jeg heller kalle deg det motsatte. Det spiller ingen rolle hva en gave koster som de sier over her, det er selvfølgelig tanken som teller. Og man kan finne mange fine ting som er en personlig gave uten at det koster all verden. Er mange fine tilbud ute å går også som man kan benytte seg av (står mer om det i en annen tråd her inne). Jeg synes fint du kan holde deg til en gave per pers, bare sørg for å gi dem noe du vet dem liker. Om du synes det er stusselig, så skriv et fint kort til hver som en ekstra gave. Hvor du forteller personlige ting du ikke sier til vanlig, det kan jeg love deg foreldre/besteforeldre blir glad for ihvertfall.

Når du sier at foreldrene dine bruker så mye penger på barna så må du ikke glemme at de er i en helt annen situasjon enn deg. For det første er det det økonomiske. Regner med at de har fint råd til det - derfor ønsker de å gi fine, dyre gaver, noe som gleder barna, som igjen gleder dem. Det er også ofte lettere å glede barna sine med noe dyrt, da slipper man egentlig å tenke så mye - man bare kjøper det som ligger øverst på lista = stor glede for begge parter. En rimeligere gave måtte de tenkt seg mer om for å få samme reaksjon.

For det andre så er dere jo barna deres. De vil jo skjemme dere bort så lenge de har råd og lysten til det. Og det er det jo ikke noe galt med, men det betyr ikke at de forventer det samme fra deg. De har antageligvis råd til å kjøpe det de evt har veldig lyst på selv, så det de ønsker fra deg er rett og slett at du skal vise at du har tenkt på dem. Det finnes jo mange gratis gaver du kan gi til dem også, spesielt siden du bor hjemme. Alt fra rydde/vaske, massasje, lage fin middag til kun dem to eller noe annet lurt (vet ikke hvor mye du klarer når du er sykemeldt men).

Angående besteforeldre har jeg aldri hørt om noen som forventer noe dyrt på julaften. De vil av min erfaring at du skal bruke pengene på deg selv, og gi dem noe lite og personlig. Slå deg sammen med søsteren din og lag foto kalender til 2013. Bilder generelt sett er jo en vinner, både i rammer og på krus. Om de er litt med i tiden synes de kanskje en digital fotoramme er spennende. De vil nok også sette veldig pris på det personlige kortet jeg nevnte tidligere. Ellers er jo som regel kremer og fine pyntegjenstander en vinner til bestemor og noe spisende til bestefar? Konjakk, konjakk-sjokolade, hjemmelaget sild, småkaker og kanskje en sigar! Fins ihvertfall mange fine ting som ikke koster all verden du kan gi, uten at du trenger å føle deg gjerrig.

Mtp søsteren din kan dere jo avtale en ca. sum og ønske dere ting utifra dette? Slipper du å tenke på om du kjøper for mye eller for lite (ettersom du føler deg gjerrig). Jeg og søsteren min holder oss rundt 200, har aldri vært noe problem for noen av oss.

Uansett, håper ikke du føler deg gjerrig lengre ihvertfall. Legg tanke ned i det du gjør, så skal du se at alle blir veldig glade på julaften. Og ikke glem at gaver er ikke det viktigste, det viktigste er jo å være sammen!

Skrevet

Vet egentlig ikke helt nøyaktig sum jeg har brukt på julegaver til hver enkelt person i år (heldigvis), da jeg har kjøpt en del småting fordelt utover året.

Sånn grovt utregnet, så får vel mamma og pappa for ca. 250 kroner hver, brødrene mine + samboere for ca 500 kroner, og bestemor og farmor får for 100 kroner (julebakst som de ønsker seg). Her får alle for forskjellig pris fra alle, og ingen har rynket på nesen eller reagert på det, siden de får det de ønsker seg.

Skrevet

kjæresten: ca 1500 ,- (pluss gave til kjæresten fra katten...... 250,-)

mamma og stefar: 1000,-

pappa og stemor: 200,-

bror og svigersøster: 200,-

tantebarn;(de er tre) 300 ,-

besteforeldre: 200,-

venner; 300,-

sååå... tilsammen ca 4000?

Skrevet

I år har jeg laget en øvre grense på ca. 300,- per pers. men sørger også for at det er gjennomtenkte gaver. Til mine foreldre er maksgrensen 1000,- men spleiser med min bror så da blir det ikke så dyrt alikevel. Ca 400 til bror. Pluss hjemmelaget godis til alle da.

Til mannen har jeg ingen anelse... Kjøper kanskje noe dyrere, men som vi begge ønsker oss.

Skrevet

Jeg er student, så i år blir det gaver til ca 100-150 til mamma, pappa, steforeldre og stesøsken.

Besteforeldre får et bilde av meg og kjæresten i år i en enkel ramme, og det ble kjempebillig, kanskje 50 kr.

Søsteren min får til ca 200, kjæresten ca 500-600.

Kjøpt mange av gavene på ebay i god tid, så har klart å holde det ganske billig i år! Merker det er vanskelig å finne noe fint til 100 kroner hvis man handler rett før jul.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Totalt ca. kr. 3050,-

I gj.snitt blir det 300 kr per person.

Endret av fr21_5ffdsa
Skrevet

Mamma og pappa: ca 300-400kr pr

Samboer: 600kr

Søster: 300kr

Besteforeldre: 200-300kr pr

Tante og onkel: 200-300kr pr

Ei venninne: 300kr

Er arbeidsledig så bruker litt mindre på gaver i år enn vanlig.

Skrevet

Til foreldre: ca 800 kr

Til samboer: 600 kr

Til datter: 700 (hun får ski)

Til sønn 150 (han får et akebrett, skal kjøpe litt mer ting han trenger men vil vente og se hva han får til jul og bursdag som er rett over nyttår).

Til venninner: 100 kr (2 stk)

Til besteforeldre: 300 kr

Til nevø: 300 kr

Til niese: 300 kr

Til samboers niese: 300 kr

Dette er ca det jeg har brukt :)

Skrevet

Jeg er student. Jeg bruker ca 1000 kr til sammen på begge foreldre, en søster og tre venninder. Jeg pleier ikke å kjøpe så dyre ting til mamma og pappa, for de har uansett råd til å kjøpe seg det de vil ha. Pleier heller å lage noe/gjøre noe for dem. Bruker 400-600 kr på min søster og 100-150 per venninde.

Skrevet

i år:

mamma 400kr

, pappa 400 kr,

søster 400kr

Svigers 800kr

Bror til kjæreste 300kr

tantebarn: 400 kr

Kjæreste: Fellesgave 3000kr.

5700kr totalt på julegaver i år. 3000,- går til oss da!

Skrevet

Jeg er student, så kan ikke gi noe dyre gaver.

Mamma og stefar: 150

Pappa og stemor: 150

Besteforeldre: Skal lage noe stilig, blir billig :) toppen 100 kr for alle tre parene

Søster: 50-100

Bror: 50-100

En venn: 200 (syns det er for mye, men vi er en vennegjeng som skulle ha secret santa og summen var 150-200)

Og til slutt kjæreste: 500 ca

Så 1300 til sammen kanskje.

Skrevet

Nærmere 20.000,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...