Gå til innhold

Sølvkre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse små krabatane kom plutselig på baderommet. De liker visst fukt, og når damen min dusjer minst en halvtime, så blir det jo rene damprommet. Siden vi nå er oppmerksomme på det, så har vi alltid god lufting der for å holde det tørt, og vi støvsuger ofte. Har ikke sett en sølvkre på noen uker nå.

Men så idag, når jeg stod opp.. Så krøp det en dækel på KJØKKENET!

Hva i all verden betyr det? Trodde ikke de kunne komme seg "videre" fra WC..

Kjøkkenet er også alltid tørt, bortsett fra når man lager middag og må ha viften på.

Er dette noe jeg bør uroe meg for?

Liker ikke akkurat tanken på at de har nå blitt sett andre steder enn WC :(

Anonym poster: ad4e1ac318a939a7b28041e5565629b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett og annet sølvkre er ganske så ufarlig.

Ja de trives på fuktige steder, men de trenger såpass lite fukt at de kan bo på badet ditt eller under kjøkkenvasken uten problemer.

Det du skal være obs på, er om de plutselig blir veldig veldig mange.

Sølvkre har veldig lang formerings-syklus, de bruker lang tid på å bli voksne og kjønnsmodne, og får ikke veldig mange "barn" når de først formerer seg.

De er ikke farlige og bærer ingen skumle sykdommer, det eneste er om du selv synes de er ekle.

Jeg er vant til dem, har hatt sølvkre på badet i alle hjemmene jeg har bodd, ett sted bodde de også i kjøkkenskuffen.

Nå bor det tre stykker på do, muligens et par til, men katta vår elsker å trampe på dem, så de lever ikke så lenge når de først løper rundt der. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

For et sølvkre du ser så er det 7 som allerede har klart å gjemme seg.

Sølvkre kan være tegn på fuktproblemer inni veggene så eiger dere ville jeg tatt meg bryet og råd til å få noen til å sjekke tilstanden.

Anonym poster: c7e6fa2f3dee7163b78be92d8b64c745

Skrevet

Her jeg bor dukker det opp ett og annet sølvkre fra tid til annen. Altså ikke noe stort problem. Vi er anbefalt (av de som har bygget blokken), at det er lurt å ha på varmekabler døgnet/året rundt og å bestandig ha lyset på, for sølvkre liker seg best i mørket.

Anonym poster: 38610874ea024a136cc6ab552bd1608e

Skrevet

Glemte å legge til at det er på badet jeg tenkte på, da, men det skjønte du sikkert :) .

Anonym poster: 38610874ea024a136cc6ab552bd1608e

Skrevet

Vi har hatt krekene både på bad, gang og vaskerom i underetasjen, og kjøkken og soverom (!) i andre etasje... Et og annet kan jeg leve med, og vi har til nå ikke funnet noen god metode å ta livet av dem på. Bor i et gammelt murhus, så kreka kryper i veggene og slukene og langs rørene under gulvene og der de vil...

Men vi tok en storrunde etter at jeg fant dem i senga. Med insektsgift under alle kjøkkenskap og under sengeramma. I tillegg dreper vi dem når vi finner dem. Det var veldig mange av dem en stund, men nå har jeg ikke sett dem på noen måneder... Vi oppmuntrer noen fastboende edderkopper også da, forhåpentligvis har de tatt noen.

Du kan jo prøve med insektgift under kjøkkenskapene (såframt du har skap hvor du kommer til under, og samtidig kan sperre for så giften ikke havner over alt). Ikke la fuktige håndklær eller lignende ligge på gulvet, de eeeeelsker sånt (det gjelder for øvrig skittentøy også, spesielt undertøy og håndklær). Det kan lønne seg å vaske overflater som tåler det med klorinvann, klor gjerne slukene med jevne mellomrom også. De liker ikke det. Fug kanter mellom kjøkkenbenk og vegger og slikt hvis det ikke er gjort. Radarspray kan gjerne brukes når du ser dem, men sørg for å lufte godt etterpå.

Det hjelper å støvsuge ofte, men vaske sjelden også. De trives jo i fuktige forhold...

Som nevnt over, et og annet sølvkre ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om. Vi har hatt dem overalt uten tegn til fuktskader noe sted. Ikke kan de gjøre skade på verken folk eller ting eller dyr, selv om de kan virke litt nasty der de løper :)

Lykke til!

Skrevet

Hva lever sølvkre av da?

Går de rundt og spiser bakterier, eller finner de en brødsmule her og der. Liker de kattehår, ja for ikke å snakke om, kryper de bort til senga di når du sover. Antar selv at de finner biologisk avfall, eller fluelort.

Skrevet

Hva lever sølvkre av da?

Går de rundt og spiser bakterier, eller finner de en brødsmule her og der. Liker de kattehår, ja for ikke å snakke om, kryper de bort til senga di når du sover. Antar selv at de finner biologisk avfall, eller fluelort.

Så vidt jeg har skjønt spiser de det meste... Fra wikipedia: De kommer frem i mørket (om natten) for å spise på alle slags stivelses- og sukkerholdige stoffer som brødsmuler, mel, såperester, tapetklister osv. De spiser også proteinholdige stoffer som f.eks. døde insekter.

Skrevet

De kan vel finne på å spise hår i slukene da. Best å rense slukene sikkert, skylle med klorin, prøve å skru litt selv og fjerne "mekanisk".

• 1 måned senere...
Skrevet

Det viste seg at det var en liten lekkasje under dusjen. Måtte fjerne silikonen, la golvet tørke en uke, så tettet jeg igjen med ny silikon. Regner med det har vært hovedårsaken til krypene, for det er alltid i nærheten av lekkasjen de har vært å finne.

Nå som "kilden" er borte, håper jeg de vil forsvinne helt. Har sett 2 voksne siden jeg ordnet dusjen, og en av dem var faktisk på en flislagt vegg. Så det er nok noen overlevende enda, under taklister e.l... Men 2stk på en mnd er ingen big deal. Selv om jeg vil ha dem 100% bort... Har på gulvvarme, og lufter mye også.

Skrevet

Jeg visste ikke at Sølvkre(k) kunne klatre, men det oppdaget jeg nå! En stor en var oppå benken på full fart mot hårbørsten min!

Anonym poster: 0b4fc98c0573597b4e46f6c95bbc3c65

Skrevet

De er insekter, selvfølgelig kan de klatre. :fnise:

Skrevet

De er insekter, selvfølgelig kan de klatre. :fnise:

Nei dette stemmer ikke. De skal ikke kunne klatre. Jeg har lest meg opp på sølvkre etter å ha bodd i flere leiligheter med disse skapningene. De kan ikke gå opp langs vegger eller klatre, så dette hørtes meget mystisk ut.

Anonym poster: 7763806b81e930d8854a71f64d0ab1c1

Skrevet (endret)

Nei dette stemmer ikke. De skal ikke kunne klatre. Jeg har lest meg opp på sølvkre etter å ha bodd i flere leiligheter med disse skapningene. De kan ikke gå opp langs vegger eller klatre, så dette hørtes meget mystisk ut.

Før jeg tok knekken på hver eneste sølvkre som hadde bosatt seg her, så kunne de klatre litt. gjemte de seg i listene langs veggen, og der klatret de opp for å komme seg bak. Har hatt enkelte som har "lekt" seg litt på veggen å, trodde jeg hadde klikka :P

Edit: sølvkre ble til slicker på tlf.

Endret av LadyStarlight
Skrevet

Jeg har hørt at i tillegg til å ha lyset på (som allerede nevnt), spiser de gjerne papir. Så å unngå dopapir/-rester på baderomsgulvet skal visst også kunne ha noen innvirkning.

Skrevet

De spiser papir med mye stivelse i, så sølvkre kunne gjøre mye skade i gamle bibliotek før, men nå er sammensetningen i papiret annerledes enn for hundre år siden, så bøkene dine er trygge.

Dopapiret inneholder ikke så mye stivelse, men om fuktigheten er tatt knekken på, er de som regel på vei til å dø ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her.

Ja, jeg har lest det samme. Men i motsetning til internett informasjonen jeg fant, så opplevde jo jeg dette med egne øyne. Veggene på baderommet er fliselagt, og det var en slik sølvkre i fugene på flisene, NESTEN i taket. Så jo, de kommer seg nok hvor de vil. Dette var også en "lettelse" for meg, fordi jeg har funnet en slik dækel på kjøkkenbordet. Var jo redd jeg hadde slike dækler på kjøkkenet også, men i løpet av de 7mndene jeg har bodd her, så har jeg kun sett den ene der.

Jeg innbiller meg da at sølvkreen klatret ut fra baderommet, og opp kjøkkenet.

Det er iallefall ingen antydninger til noen som helst lekkasjer på kjøkkenet, og jeg har heller ikke sett noen slike skapninger etter sist oppdatering.

Om noen skulle hatt interesse for å lese litt om det jeg tror var hovedkilden, altså, dusjen, så skal jeg beskrive problemet. Dusjen har vært hjemmelagd, og det er fliser OVER flisene på en måte, inni selve dusjen. Dette for å lage en liten skråning går jeg ut ifra, slik at vannet renner pent i sluken. Dusjen har vært utrolig pent lagd, men det har nok blitt brukt feil silikon. Silikonen har tatt inn vann til slutt, og det har lekt litt på utkanten av dusjen i årevis (altså, små dråper som siver ut på utsiden). Det har nok vært noen liter vann under dusjen i noen år.. som sølvkreene har storkost seg med. Når jeg fjernet silikonen på utsiden, rant det mye vann ut.

Altså, bottomline er: Det har vært lekkasje under dusjen lenge, det har sivd ut (men bare en promille av det som var der, for det er snakk om ørsmå hull), men etter å ha fjernet silikonen på innsiden & utsiden, tørket ut, og lagt nytt -- så er dusjen nå 100%. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette har vært kilden til sølvkreene. Det er alltid i nærheten av de små hullene jeg har sett dem også.

Siden det har vært fliser over fliser (betong under flisene også..), så har det ikke blitt noen skade heller. Får håpe den nye silikonen (som er lagd for å bli brukt i dusjer) holder bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...