Gå til innhold

Riktig bruk av romaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et det noen som kan være så greie å forklare meg hvordan man bruker en romaskin korrekt?

Når jeg har brukt den tidligere så føler jeg ikke at jeg får noe effekt?

Og så lurer je litt på om det er hovedsakelig kondisjon eller styrke man trener med den?

Anonym poster: f65307b109b8c4b94d4be475e3ee7b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en C2? I såfall er denne siden en meget god ressurs: http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/technique-videos

Roing er en kondisjonsøvelse når man benytter en romaskin. Jeg er usikker på om det nevnes i videoen på den siden jeg linker til, men en av de vanligste feilene folk gjør, spesielt gutter, er å sette motstanden på 10. Den skal settes på mellom 6-7 litt avhengig av maskinen. Skal man være supernøye kan man gå inn å finne akkurat hvor mye "drag" hver enkelt maskin har på hver innstilling, men det skal ikke du bry deg så mye om.

Skrevet

Hvis du følger med på farten pr. 500 m så får du en indikasjon på om du gjør det riktig eller ikke. Jo lavere den er jo bedre.

Hvis du er jente og tar i maks bør du ligge under 2:00.

Du kan jo prøve å ro på forskjellige måter og ser om det er forskjell på farten.

Du må passe på å bøye deg godt fram - dvs. pinnen skal være helt inne (mot selve maskinen)før du drar tilbake. Gjerne saktere inn enn ut , da får du brukt mer kraft.

Du skal dra i en rett bane - skyv fra med bena før du drar pinnen inn mot kroppen med armene. Hvis knea kommer i velen for pinnen (du må løfe pinnen over knea) så bruker du armene før du har fått skjøvet fra.

Har ikke sett på videoen det linkes men mye bra info å hente fra de.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er usikker på om det nevnes i videoen på den siden jeg linker til, men en av de vanligste feilene folk gjør, spesielt gutter, er å sette motstanden på 10. Den skal settes på mellom 6-7 litt avhengig av maskinen.

Jeg ror mye på en C2-maskin på Elixia, og har ALLTID motstanden på 10! Hva er argumentene dine for at 10 er feil? Mer motstand = mertrening!? Gjør unna 5000 meter på 19.25 med 10 i motstand

Skrevet

Kan noen forklare meg hvor man øker/senker motstanden? Det står inne på maskina at man skal bruke en spak ell no på siden, men jeg finner ikke noen =P

Skrevet (endret)

På C2-maskinene er det en liten "tabell" fra 1-10 på høyre siden av "hjulet"(når du sitter på maskinen).

Fytte-rakkern for et tegneforsøk i paint, men det er den greia/spaken jeg har forsøkt å ringe rundt...!

Endret av sjakalen321
Skrevet

Jeg ror mye på en C2-maskin på Elixia, og har ALLTID motstanden på 10! Hva er argumentene dine for at 10 er feil? Mer motstand = mertrening!? Gjør unna 5000 meter på 19.25 med 10 i motstand

Blir kanskje litt krast å si at det er direkte feil. For det hadde kunne gått an å stille på dersom noen av settingene var direkte feil.

Det handler om effektivitet i draget. Du må bruke mer kraft på høy setting enn lav og det koster mer per tid. Ideelt bør man finne den settingen man er mest effektiv i rofrekvens/motstand og se på "drag factor" som man kan finne via menyene.

Det tallet tar man med seg og så justerer man motstanden slik at den blir likt det på neste maskin. De fleste maskinene vil ha noe variasjon ift hvor støvete, hvor bra lageret er osv.

Man bør også variere litt slik at man får trent på lav motstand med riktig teknikk og høy frekvens og høy motstand med riktig teknikk og lav frekvens.

Skrevet

Angående motstand :

http://oldforum.kond...629591ea76c3dea

Dvs. Tufte ligger på 5 hvis han ror 2000m i konkurranse.

Vil tro hvis målet er å bruke masse krefter så gønner man på med 10 - for å få best mulig effekt så ligger man litt lavere.

Den var grei å få lest. Som det også kommer frem av tråden der, så ser det ut til at det ikke er èn fasit!

For min del, så blir 500-meters-tidene dårligere når motstanden synker.

Skrevet

Også må jeg få tilføye at det kommer ann på om en skal ro spurt eller maraton.

Skrevet

Også må jeg få tilføye at det kommer ann på om en skal ro spurt eller maraton.

Kommer vel egentlig mer an på personen. Noen er sterkere i draget, noen er seigere. Når motstanden er satt på 10 vil jo tapet i perioden du ikke påfører en kraft på rotoren være større enn når motstanden er f.eks 6.

Selv ror jeg 500m spurt på en bedre tid på 7 enn på 10.

Skrevet

På C2-maskinene er det en liten "tabell" fra 1-10 på høyre siden av "hjulet"(når du sitter på maskinen).

Fytte-rakkern for et tegneforsøk i paint, men det er den greia/spaken jeg har forsøkt å ringe rundt...!

Aaah! Takk! Da må det testes =) Normalt står den greit stilt inn, men sist gang var det en 2-åring som hadde rodd før meg trur jeg xD

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...