Gå til innhold

Greit å kalle tjukke folk for feite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(artikkelen om hele saken kan leses her: http://www.huffingtonpost.com/2012/12/09/diners-called-fat-girls-on-restaurant-bill-check-cameo-club-cardroom-lounge_n_2267805.html)

Er det greit å henge ut folk som er overvektige som "feite jenter"? Det er galt å bemerke hudfarge til noen eller handikapp til en annen, men er det galt å kalle noen for "feit"? I dette tilfelle er det en servitør på en restaurant som har lagt inn det bordet han betjente som "fat girls", slik at de andre servitørene skulle vite hvilket bord det gjaldt ut fra utseende på jentene. Sjefen hans mener tydeligvis det er galt siden det har gitt restauranten dårlig publisitet, men er det det? Kari Jaquesson mener det er helt greit å kalle overvektige personer for tjukke og feite. Hun gjør det stadig vekk selv. Så er det egentlig så ille å kalle noen for "tjukka", "feita", "elefanten", osv?

Anonym poster: 6f46b8d74fcd8daa9b34b8ca1bff1df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Something we gotta live with"! Hahaha! For det første er det en hån mot folk med virkelige problemer at dette når nyhetsbildet, og for det andre er det jo tjukke! Det er det mest dekkende ordet vi har for å beskrive noen med eksessive mengder spekk på kroppen!

• Liker 7
Skrevet

Så lenge de som blir kalt "feite" snakker negativt om tynne personer, så mener jeg at det er greit. Men ikke ellers.

Anonym poster: e17955bfda33e60b3b1cedc724d5c965

• Liker 1
Skrevet

Hva synes du da, ts?

Anonym poster: 1cd89ea1e2ff55e7eaca06de81637a85

Skrevet

Jeg har sett og hørt slanke, lubne, lett overvektige bli kalt for feite.

Jeg har sett og hørt magre kvinner kalle seg selv for "smellfeite".

Jeg synes ikke det er greit å kalle noen for feite, selv om de lider av ekstrem overvekt, eller sykelig fedme.

Dette fordi "Feit" har mistet sin opprinnelige betydning, der den beskrev en fysisk tilstand, og har etterhvert blitt et skjellsord.

Anonym poster: 9b62758dfcf95219268350a512d74f51

• Liker 10
Skrevet

Hva Kari Jaquesson måtte finne på å si er på ingen måte hva jeg retter meg etter, i alle fall :)

Ellers er jeg enig med AB over meg. Ordet feit har subjektivt innhold, og kan bety veldig ulike ting alt etter hvem man spør. Det er sjelden ment som et beskrivende eller "nøytralt" uttrykk, det blir nesten alltid brukt i negativ sammenheng (og veldig ofte om normalvektige). At det ikke er greit å kalle noen for "elefanten", synes jeg egentlig sier seg selv.

• Liker 6
Skrevet

Hva skjedde med bordnummer da? Det blir jo litt merkelig når en restaurant merker regningene etter utseendet på gjestene, a la "3 pene, 1 stygg jente", "mannen med flass", "krykker og rynker" etc. Folk liker selvsagt ikke det, i hvert fall ikke når det fokuseres på det negative ved utseendet.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk som Kari Jaquesson på død og liv må bruke ord som feit og tjukk. Dette er ord som veldig mange av oss forbinder med noe svært nedsettende og stigmatiserende. Det er gjerne disse ordene mobberne brukte mot ofrene sine på skolen, noe en del av oss fikk slengt i trynet daglig på skolen. Det finnes bedre ord man kan bruke, som f.eks overvektig eller stor.

Anonym poster: 778753d2bef963de950c582056717013

• Liker 5
Skrevet

Feit har blitt et skjellsord, så nei det synes jeg ikke er OK å beskrive folk som. Akkurat som at det ikke er OK å kalle undervektige for skjelett. Dessuten har feit blitt så misbrukt. Det blir brukt både om folk som har noen få kosekilo og de med ekstrem fedme.

Kari Jaquesson setter ingen god standard og burde vite bedre. Men er man PR-kåt så er man PR-kåt.

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Er det greit å kalle tynne for pinnedyr? Skjelett?

Skjønner ikke hvorfor folk til stadig HAR NØDT til å påpeke vekten til andre.. Hvorfor kan ikke folk bry seg om sin egen vekt istedenfor andres kropp?

Gjest BettyBoop
Skrevet

(artikkelen om hele saken kan leses her: http://www.huffingto..._n_2267805.html)

Er det greit å henge ut folk som er overvektige som "feite jenter"? Det er galt å bemerke hudfarge til noen eller handikapp til en annen, men er det galt å kalle noen for "feit"? I dette tilfelle er det en servitør på en restaurant som har lagt inn det bordet han betjente som "fat girls", slik at de andre servitørene skulle vite hvilket bord det gjaldt ut fra utseende på jentene. Sjefen hans mener tydeligvis det er galt siden det har gitt restauranten dårlig publisitet, men er det det? Kari Jaquesson mener det er helt greit å kalle overvektige personer for tjukke og feite. Hun gjør det stadig vekk selv. Så er det egentlig så ille å kalle noen for "tjukka", "feita", "elefanten", osv?

Anonym poster: 6f46b8d74fcd8daa9b34b8ca1bff1df8

sorry jeg må kommentere overskrifta. Er det ikke like ille å kalle folk tjukke som feite?
  • Liker 1
Skrevet

Ordet "feit" er et like negativt ladet ord for å beskriver overvekt, som ordet "nigger" er for å beskrive hudfargen på en spesiell type mennesker. Svært uhøflig, nedsettende og ikke godtatt.

Anonym poster: d9264057fc410f6a5906d75e4acced71

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de som blir kalt "feite" snakker negativt om tynne personer, så mener jeg at det er greit. Men ikke ellers.

Anonym poster: e17955bfda33e60b3b1cedc724d5c965

Amen. Jeg er lei av å hele tiden få bemerkelser på hvor tynn jeg er. Det er like uhøflig som at jeg skal fortelle hvor feit en person er.

• Liker 1
Skrevet

Amen. Jeg er lei av å hele tiden få bemerkelser på hvor tynn jeg er. Det er like uhøflig som at jeg skal fortelle hvor feit en person er.

hæh hva skjer ute i verden for tida? hvor tynn du er? du er da akkurat som du skal være?! nei vettu hva jeg gjemmer meg inne foran PCen i noen år til, kanskje folk har sluttet å være idioter innen da. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Vile aldri ha omtalt folks kropp uansett om de var feite eller magre.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

hæh hva skjer ute i verden for tida? hvor tynn du er? du er da akkurat som du skal være?! nei vettu hva jeg gjemmer meg inne foran PCen i noen år til, kanskje folk har sluttet å være idioter innen da. :fnise:

Selv anser jeg meg selv som normal. Og i følge BMI er det ikke noe galt med meg. Men allikevel er det alltid noen som skal kommentere over at jeg er sååååååå undervektig..

Prøvde å joke litt med folk når badevekta på badet joket med meg. Den viste "Error" når jeg steppet på den. Flere ganger. Og folk bare "Yeah right. Sikkert fordi du er altfor tynn.." - eh, nei. Det er fordi batteriet snart er dødt. Noen mennesker..

Gjest BettyBoop
Skrevet

Selv anser jeg meg selv som normal. Og i følge BMI er det ikke noe galt med meg. Men allikevel er det alltid noen som skal kommentere over at jeg er sååååååå undervektig..

Prøvde å joke litt med folk når badevekta på badet joket med meg. Den viste "Error" når jeg steppet på den. Flere ganger. Og folk bare "Yeah right. Sikkert fordi du er altfor tynn.." - eh, nei. Det er fordi batteriet snart er dødt. Noen mennesker..

at det går an å komme med sånne dustekommentarer. hadde hatt lyst å smelle badevekta i huet på de som sa det der
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes ordet "feit" er ekstremt negativt ladet, og er i mine øyne et skjellsord. Uavhengig av om mennesket som blir kalt feit er overvektig eller tynn er det for meg negativt.

I den evige debatten om det er greit å si til folk at de er for tynne vs. er det greit å si til folk at de er for feite synes jeg det fortsatt at feit er verst. Jeg er av den oppfatning at uansett hva en sier, vil det alltid være greiere å være for tynn enn å være for tjukk, på grunn av at stereotypiene og oppfatningene som ligger rundt begrepene er så indoktrinerte som de er.

Edit: skriveleif

Endret av Harlequin
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit å bemerke andres vekt uten videre. Punktum.

Anonym poster: a9c17603f7b3ff00988832148f959887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...