Gå til innhold

Hvor ofte ser besteforeldrene barnebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i en litt rar situasjon, og må bare spørre litt her..

Så lenge vi har hatt barn har vi bodd 3 timer unna besteforeldre på hver side, slik at når barna først fikk treffe de var det noen dager i slengen. Og det var planlagt såklart! Barna var med besteforeldrene hver mnd/annen hver mnd.

Nå når jeg og barnas far flyttet fra hverandre tok jeg med meg barna tilbake til hjembyen min. Komplisert brudd, far vil ha lite med barna å gjøre osv. Vi har tre barn under 2 år, så det ble mest logisk å komme tilbake dit.

Anyway:

Nå bor jeg altså en kvarters kjøretur unna besteforeldre på begge sider. Jeg synes jo såklart dette er veldig greit, da jeg endelig kan få litt hjelp med barna inni mellom når det står på som verst. Og jeg er veldig takknemmelig for den hjelpen jeg får. Men det som begynner å irritere meg er at ekssamboer krever at barna skal se besteforeldre på hans side 4-5 ganger i uken. Jeg føler han bruker de som en "erstatning" for han på en måte, siden det er hans side av slekten. Han har de annen hver helg og da foregår samvær stort sett hos besteforeldrene, siden han bor langt unna.

Han forventer i grunn at den uken han har barna i helgen skal vi stikke innom på besøk der tre ettermiddager man-tors, pluss at de er der hele helgen. Den andre uken forventer han at vi stikker innom minst 4, men helst 5 dager. Evt. kan de komme hit på besøk.

Han er ikke den eneste som maser om besøk heller, svigermor skriver melding nesten daglig om vi kommer bort der?!

Ja, det er viktig at barna får treffe besteforeldre, og jeg synes det er bra at de knytter bånd. Jeg har heller ingen problem å ta med barna til hans foreldre, siden vi trossalt bor så nær. Men jeg irriterer meg grønn også. Når vi skal dit/de kommer her føler jeg litt mer press. Huset må være strøkent, jeg må være velkledd, stelt osv. Når jeg drar til mine foreldre må jeg ærlig innrømme at jeg glatt stiller i joggebukse, det er trossalt det mest behaglige når man kravler på gulvet med barna. Og om barna har en tomatsaus flekk på genseren når vi kommer til mamma og pappa føler jeg det er litt greit, men hos besteforeldre må vi liksom komme i "nystrøkne", rene klær.

Barnefar bruker sine foreldre som "spioner" for å kontrollere meg(han er psykopat og har utøvd store deler psykisk vold). Derfor må alt være helt perfekt i nærheten av dem, sånn at han ikke får noe å klage på.

Med tre barn under 2 år uten bhg-plass går det i ett hele dagen, så det er veldig deilig å stikke en tur innom besteforeldre i blant. Men med det besøkspresset vi har når det gjelder hans foreldre blir det lite tid til andre ting. Vi har et par kvelder igjen i uken, som vi da naturlig nok drar til mine foreldre for at de skal få være med barna også, men jeg kjenner det hadde vært greit å hatt noen kvelder inni mellom der vi kunne truffet andre med barn på samme alder, eller bare slappet av hjemme.

Jeg synes i grunn det er nok med 1-2 kvelder i uken hos ekssvigers, og det samme hos mine foreldre, resten av tiden vil jeg bestemme over selv.

Forøvrig vet jeg det er mange som tenker at "mor har ansvar for at barna får treffe hennes foreldre, far har ansvar for at barna får treffe hans foreldre". Hadde den regelen vært gjeldende her hadde bare hans foreldre sett barna annen hver helg. Det synes jeg er helt feil, og derfor vil jeg ta de med meg dit også, så de blir godt kjent med dem. Men at de skal bestemme at jeg skal komme nesten daglig blir for mye for meg. Og jeg holder på å klikke av det!

Så hvor ofte er det egentlig vanlig at man besøker besteforeldre? Totalt med hans og mine foreldre er vi på besøk 6-7 dager i uken, og jeg synes det blir for mye altså!

Anonym poster: 345eddc46d19fb675849769a7f22c1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har tre barn under 2 år kan du da ikke holde på slik! Reduser til hva du synes er håndterlig. Jeg hadde ikke giddet å holde på sånn med ett barn engang. Det er da ikke de som skal bestemme alt. Si til mannen og svigers at du ikke rekker opprettholde denne frekvensen når du må gjøre alt hjemme og med barna alene, du rekker knapt å handle mat med alt besøket. Så sier du at du fra nå av vil kjøre 1-2 ggr i uken (eller hva du synes er overkommelig).

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke de hente barna hos deg?

Mener de at du har kortere vei enn dem?

Jeg er tilhenger av rutiner og stabilitet når det kommer til barn. Lag en plan og hold dere til den for hva det er verdt.

F.eks Onsdager og Søndager er faste besteforelder tid.

Skrevet

Mormor og morfar til mine barn: Hver dag:) Vi bor i samme nabolag!

Farmor og Farfar til mine barn: 5 ganger i året når de kommer på besøk, eller vi besøker dem, de bor så langt unna oss!

Skrevet

Dette hørtes urimelig ut!

1-2 ganger i uken er vel vanlig når man bor nært nok.

Skrevet

Barnet vårt har tre par besteforeldre ettersom mine foreldre er skilt. Det ene paret ser vi sånn 1 gang i uken. Det andre kanskje 2-3 ganger i mnd og det tredje kanskje 1 gang i mnd.

Enig med de over at du ikke kan holde på sånn, spesielt når barna er så små.

Anonym poster: b806517623d96af17030153554f9af49

Skrevet

Barna mine ser farmor/farfar 4-6dager i uken (naboer, og sjelden det går en dag uten at vi møtes :) )

Mormor/morfar ser de vel i gjennomsnitt 1 dag i uken.

Anonym poster: a71948fa0601bb34afbd71f2f6c20546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...