Gå til innhold

Hvordan forhandle unna advarsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder kassajobb på Rimi.

Jeg har bare jobbet der 2måneder ca. Jeg har hatt 2,5 års erfaring i matvarebutikk.

Endelig har jeg, i denne Rimi-jobben (pga det ikke er min førsteerfaringsjobb der man typisk kan gjøre mange småfeil) en utrolig god tone med sjefen. Jeg sier ifra om hver minste ting jeg har planer om å gjøre hva gjelder eksamen osv,- flere måneder i forveien. Og hun sier klart og tydelig at hun setter pris på det. Vil jeg snakke med henne om noe,- og spørre henne,- spør jeg før det er for sent. Det sier hun også at hun setter stor pris på. Ikke minst er jeg dreven i kassene,- så hun anser meg som tydelig god ansatt.

MEN dessverre skjedde det en liten break-down. Samme kvelden etter julebordet,- ble jeg utrolig dårlig av maten og den iskalde kulda. Gikk i tynne klær. Kastet opp morgenen etter og ble sengesyk. Og den dagen hadde jeg selvfølgelig arbeidsvakt... ork. Og det var på en mandag. Midt oppi eksamensperiode og mange vakter ble enige om å bli forskyvet pga hun tok hensyn til mine eksamner,- hadde jeg glemt at mandagen var den eneste vakten den uken jeg skulle ha jobbet. Jeg skulle begynne kl 10,- men HUN ringte meg ikke før kl 11.10! Og det er jo alt for lenge å vente!

Etter min erfaring så ringer sjefen 5 minutter etter din startpunkt om du er for sent! Ikke over en time senere! Jeg ringte tilbake straks og sa at jeg har vært kjempesyk og klarte ikke å snakke. Og at jeg hadde glemt vakten,- MEN at jeg kunne løpe bort og ta første buss for å jobbe resten av vakta frem til kl 20.00. Men da sa hun at hun ikke trengte det. Og at hun hadde nok vakter fra før. Og likevel nevner hun at jeg må skrive under en skriftlig advarsel!

Det synes jeg ikke er rettferdig; etter alt det jeg har forklart ovenfor.

Så min neste vakt blir da i morgen, tirsdag. Og jeg tror ikke hun er der en gang bare fordi hun og mannen hennes "driver" driver bedriften og at hun er hjemmeværende og drikker julebrus.

Hva bør jeg gjøre? Hva er egentlig reglene? Jeg kan ikke huske å ha fått 3 muntlige varsler før jeg i det hele tatt før min 1 skriftlige advarsel. Synes dette er vagt. Og det med at hun ringte meg så seint etter vaktstart... pussig.

Hva bør jeg gjøre for å slippe denne ganske så ufortjente advarselen?

Vil sette stor pris på raske rådgivninger før i morgen kl 12.00 hehe :) Uten å fornærme trådstarteren, takk.

Mvh TS.

Anonym poster: 745e104fbe458738a0e7606712832815

Anonym poster: 88c6d5749e6882d393b8bf26d8282171

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil forresten legge til at jeg ikke dro til fastlegen bare for å få dette bevist,- fordi jeg var såpass dårlig at jeg ikke ville ut i samme kulden igjen. Trenger liksom ikke å dra til legen for alt. Og dessuten hadde jeg (for å være ærlig med meg selv) glemt vakta. Men er det noe man kan gjøre for det? For å ikke få denne advarselen? TS.

Anonym poster: 25dbc37a2c78042425d752aacbd7047a

Skrevet

Det er jo helt åpenbart at du har gjort deg fortjent til denne advarselen.

Forresten: Du var så syk at du ikke kunne snakke, og for syk til å skaffe deg en sykemelding hos legen, men var klar til å løpe bort og ta vakten din? Virkelig?

Anonym poster: 59b658e0cdb870cf64ae24bda7bddaf1

• Liker 8
Skrevet

Sjefen har full rett til å gi deg advarsel.

Anonym poster: cb62f04bbbc679245894f427b5ef6212

• Liker 1
Skrevet

Det er heller ikke slik at en har krav på muntlige advarsler før den skriftlige. Jeg synes du bare skal svelge denne kamelen, legge deg paddeflat og beklage. Shit happens. Og advarselen er fortjent, den.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre det er spesifisert i arbeids- eller tariffavtalen din, har du ikke krav på advarsler av noen sort, hverken muntlig eller skriftlig.

Skrevet

Om du glemte vakten din uten avtale om at du skulle jobbe en annen dag så har hun jo i prinsippet rett til å gi deg en advarsel. Man har heller ikke krav på advarsler i seg selv, grunnen til at arbeidsgivere gir disse er fordi arbeidsgivere må bevise at man ikke har fungert i jobben dersom man skal sies opp. Siden stillingsvernet er sterkt i Norge, så gjøres dette gjerne skriftlig slik at man kan dokumentere det.

Likevel bør man - mener jeg - gjøre en vurdering som leder før man gir advarsel. En advarsel bør brukes til å disiplinere den ansatte når vedkommende over tid gjør for mange feil, kommer ofte for sent eller det er andre forhold som tilsier at den ansatte ikke gjør jobben sin på skikkelig måte. Slik ts beskriver det, med inntrykk av at det generelt gjøres en veldig god jobb, så syntes jeg en formell advarsel bør være unødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Man kan med loven i hånd få avskjed på dagen fullstendig uten forutgående advarsel, så noen regel om 3 muntlige advarsler før du får skriftlig advarsel kan du bare glemme. Brudd på tjenestlige plikter kan avhengig av alvorlighetsgrad medføre advarsel (skriftlig), oppsigelse eller avskjed, også om det er aller første gang du gjør noe som helst galt i jobben og ellers har vært en mønskeransatt.

Skrevet

Den advarselen var fullt fortjent. Ingen mennesker er feilfrie men når man har tabbet seg ut så må man faktisk stå til rette for det. Men neida, ikke du. Du glemte å dra på jobb, og til forsvar så kritiserer du sjefen for å ikke ha purret på deg tidligere? Hehe, what? Så fordi hun ikke etterlyste deg etter bare 5 minutter så unnskylder det liksom tabben din da eller?

For øvrig innbyr du ikke akkurat til sympati slik som du omtaler sjefen (som du har sååå god tone med), "jeg tror ikke hun er der en gang bare fordi hun og mannen hennes "driver" driver bedriften og at hun er hjemmeværende og drikker julebrus." Hva har det med saken å gjøre? Å drikke julebrus gir henne mindre rett til å reagere på at ansatte glemmer å komme på jobb?

Mulig du er flink i jobben din, når du faktisk gjør den, men når det gjelder å bli voksen og ta ansvar for egne feil så har du fortsatt en ganske lang vei å gå.

Anonym poster: c7ca564e8da0cbe61e634a470096bca0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...