Gå til innhold

Hva gjør jeg i forhold til dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nylig giftet meg. Jeg har en datter fra mitt forrige forhold, og hennes far liker ikke min mann. Barnefar vil ikke at stefar skal hente og bringe, og helst holde seg utenfor alt som har med vår datter å gjøre. Jeg mener at det ikke er mulig, fordi stefar er en større del av min datters liv enn hennes far. Det er stefar som leser eventyr, synger nattasang, tar del i hverdagens små og store aktiviteter osv... Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Må legge til at jeg VET at min datter har en FAR, og vil at min datter skal ha god kontakt med ham. Men barnefar gjør det ikke akkurat lett for meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er for meg enkelt og greit.

BF må tåle dette. Hvem som henter/levere kan han ikke bestemme.

Mye mulig de bør sette seg ned og "skvære" opp litt seg i mellom. Det hadde sikkert vært lurt.

Skrevet

Helt enig, dere er jo til og med gift..Hadde det vært en "løs forbindelse" eller en kortvarig kjæreste kunne jeg alltids forstått det.

Ta en alvorsprat med barnefar og forklar ham at han ikke er i noen posisjon til å motsette seg at stefar henter og bringer, og at stefar og datteren deres har et godt forhold til hverandre.

Du kan jo samtidig også passe på å understreke for han at det er han som er pappaen hennes, og at stefar aldri kan ta hans plass sånn sett.

Så kanskje han ikke føler seg så truet, mener jeg..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvorfor kan ikke du ta deg av henting og bringing? Det virker jo som om det blir mye konfliker av akkurat den biten, og da syns jeg du bør ta deg av den biten. Det kan være at BF føler seg utenfor, og om du er flink til å fortelle han hvor mye stefar gjør osv kan jeg godt forstå frustrasjonen hans.

Om han sliter med at det er kommet en ny mann inn i jentas eller rett og slett i ditt liv, behøver en ikke prøve å provosere heller.

Det er du og BF som har ansvaret for datteren deres, og stefar får "bare" en rolle i deres hjem, men ikke i BF sitt hjem.

Av og til lønner det seg å være ydmyk, for skal en hele veien stå på det en mener er rett kan en ofte skape konfliker selv. Det dere bør tenke på er barnets beste, og kanskje hun har det bedre med at det er du som henter og bringer. For da blir det mindre konflikter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært ydmyk hele veien. Flyttet for noen år siden til samme by som barnefar nettopp fordi jeg ville at min datter skulle ha god kontakt med ham. Jeg har stort sett gått med på alt barnefar har foreslått. Men nå, når det er en ny mann i livet mitt er ikke ting så greit lenger. Noen ganger kolliderer henting og bringing med arbeidstiden min. Da må stefar stille opp. Jeg prøver så godt jeg kan å samarbeide, men med stadige trusler om bråk osv så er det ikke så lett.

Skrevet

Jeg synes at du skal fortsette i de baner du er. I dette tilfellet lager BF unødvendige problemer. Selvfølgelig kan det være vondt for han å se at det er noen andre enn han som går opp i papparollen. Men BF behøver jo strengt tatt ikke å forholde seg så veldig til SF. De minuttene de har kontakt som når SF eventuelt henter eller bringer, de burde han klare. Synes han opptrer veldig barnslig. Hvis dette er så fælt for han, så kan han vel gjøre det selv?

Han må lære seg å leve med at du faktisk er gift på ny og at dere fungere som en familie. Skulle tro at det faktum at barnet hans har det bra sammen med stefar egentlig betydde mer enn hans egene følelser... :murvegg:

Hev deg over det, enkelt og greit.

Håper det ordner seg, lykke til :blomst:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har vært ydmyk hele veien. Flyttet for noen år siden til samme by som barnefar nettopp fordi jeg ville at min datter skulle ha god kontakt med ham. Jeg har stort sett gått med på alt barnefar har foreslått. Men nå, når det er en ny mann i livet mitt er ikke ting så greit lenger. Noen ganger kolliderer henting og bringing med arbeidstiden min. Da må stefar stille opp. Jeg prøver så godt jeg kan å samarbeide, men med stadige trusler om bråk osv så er det ikke så lett.

Hvis det lager mye bråk at stefar må hente for deg hvis du må jobbe, hadde jegsagt til BF at da fikk han hente ungene når ikke du kunne, hvis han har så mye imot at stefar henter.

Skrevet

BF er selvfølgelig den ordentlige faren, men han har ingen rett til å legge føringer for hvordan du og din nye mann disponerer hverdagen deres mtp henting og bringing hit og dit. Det er latterlig å tro at SF ikke skal ha noe særlig med datteren deres å gjøre - dere er jo gift og deler bolig!

Spør ham rett ut hva som er problemet hans - for noe må det jo være?

Gjest anonym 1
Skrevet

Hei

forlang, sett betingelser og krav til barnefaren. Syntes jeg kjenner den type mann igjen. Han gjør dette for å ha kontroll og oversikt. Ikke la ham bestemme, for det er det han vil. Kanskje han t.o.m ikke liker at dere er sammen. Håper vel på at dere skal få problemer og etterhvert ødelegge forholdet dere imellom.

Forlang at dersom han ikke er med på å samarbeide, så får du vel nekte å sende barna om han ikke innretter seg.

Han styrer jo livet deres. Blir så provosert av sånne typer, altså.

Han har ingenting han skulle sagt, etter min mening i dette tilfellet her.

MVH

Skrevet

Jeg hadde rett og slett sagt til jentas far at dersom han ville sette slike begrensinger må han selv stille opp i de situasjonenen - altså sørge for å hente/bringe etc..

Kan han ikke? Nei så får han holde kjeft! Oppriktig talt - sjalusi i voksen alder skal vel ikke gå på bekostning av barna vel..

På den andre siden skjønner jeg jo at han føler seg truet i sin rolle som far dersom han ikke deltar særlig mye og vet det.... Men så er det da opp til ham å stille opp mer da....

:tunge1:

Gjest gjesten
Skrevet

dersom bf føler at sf har bedre kontakt med datteren en han har selv, så forstår jeg godt at han blir litt sjalu. Hva med å tilby BF å ha datteren mer slik at de har bedre kontakt. fortell han hvor viktig han er i datterens liv. fortell at han er den eneste faren til dette barnet.

Synes så mange av dere som svarer er så på"krigsstien" hele tiden. Det er greit at BF er vanskelig, men hvorfor ikke da støtte han litt i stedet for å lage en krig av det?

Skrevet

Synes så mange av dere som svarer er så på"krigsstien" hele tiden. Det er greit at BF er vanskelig, men hvorfor ikke da støtte han litt i stedet for å lage en krig av det?

Fordi barnefaren ikke liker at stefar henter og bringer datteren. Helt greit å ikke like det, men hvis barnefar ikke vil at stefar skal gjøre dette og mor ikke kan komme fra pga enkelte ting, ja da må barnefaren hente og bringe datteren selv da. Hvis ikke barnefar heller har tid, så får den som har tid av de 3 hente og bringe og da får barnefar tåle at stefar gjør det av og til.

Mor er gift på nytt og datteren deres har en stefar. Da er det vel naturlig at stefar er med på noen av tingene? Som f eks henting og bringing.....?

Han vil jo være en del av jentas liv uansett hva barnefar gjør og sier.

Skrevet

Barnefaren bør være glad for at mannen din viser omsorg for avkommet hans! At han faktisk misliker henting/ bringing av stefar går kun på hans egne nykker, og viser at han setter sitt eget velbefinnende foran barnets. Barnet har utelukkende godt av at stefaren deltar på lik linje med mamman! En slik oppførsel hadde jeg ikke funnet meg i fra et voksent menneske, makan til tøys.

Dersom han ikke greier trynet på den nye mannen din får han sette seg i bilen og levere og hente ungen selv da. I et ekteskap samarbeider man nemlig om den slags, og det får han bare godta!

(Da går jeg selvfølgelig ut fra at stefar ikke har foretatt seg ett eller annet graverende, som overfall eller terror av barnefaren... :wink:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...