AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #1 Del Skrevet 10. desember 2012 Jeg starter et ENK på nyåret og skal drive med home party, jeg leker litt med tanken på å kjøpe ting(interiør) fra leverandører i utlandet og selge i nettbutikk evnt. og bare prøve det ut så smått i begynnelsen med å selge på facebook/blandt mitt nettverk for å sjekke interessen. Men når jeg registrerte enkeltmannsforetaket så skrev jeg at jeg skulle drive med home party og jeg spesifiserte hvilke. Kan jeg fordi om kjøpe og selge andre ting? alt blir jo lovlig med tanke på skatt og moms, men alt blir ikke homeparty som det står i ENK`et mitt. Noen som kan svare meg på det? Hilsen Grunderen :-) Anonym poster: 2a30e56dddf7c42e80b6f5c2a05ef4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Del Skrevet 10. desember 2012 dytte Anonym poster: 2a30e56dddf7c42e80b6f5c2a05ef4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #3 Del Skrevet 11. desember 2012 Dette tror jeg du bør spørre fagfolk om, framfor folk som synser på et forum. Veldig dumt å gjøre feil når en driver bedrift. Anonym poster: 3f2b3993c836fe6069cfc65091fd8c1b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 11. desember 2012 #4 Del Skrevet 11. desember 2012 Dersom du skal selge ting du ikke har laget/bearbeidet selv, må du registrere foretaket i Foretaksregisteret. Det koster ca 2200 kr hvis du registrerer elektronisk via altinn. Dersom du får omsetning over 50 000 kr i løpet av et år, må du i tillegg registreres i mva-registeret. Da blir du momspliktig, så kundene dine må betale moms på varene, men du får også fradrag fra momsen du betaler for varene. Det ligger ganske mye informasjon ute på Altinn og tilsvarende sider. se f.eks. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Guider/ De fleste kommuner tilbyr dessuten gratis etablererkurs med informasjon om å starte egen bedrift. I Oslo er det Næringsetaten som arrangerer disse. Akkurat hvilke produkter du selger er nok ikke det de er mest nøye på - men det er viktig å ha økonomien i orden. Om du ikke har greie på slikt, bør du ta kontakt med en regnskapsfører, som også kan gi deg tips til hvilke fradrag du har rett på, og hvordan du bør håndtere økonomien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 13. desember 2012 #5 Del Skrevet 13. desember 2012 Det er bare å ringe Kemnerkontoret og Skatteetaten så du er sikker. Sjekk hjemmesidene dems for kurs. Og Næringsetaten så klart. Mange dyktige hjelpende proffe hender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #6 Del Skrevet 13. desember 2012 ok, takk for svar ts Anonym poster: 2a30e56dddf7c42e80b6f5c2a05ef4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå