AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Jeg er ny i elektrisk rullestol og hun som skal ha opplæring med meg klarte ikke engang å finne ut av hvordan man lader stolen. Hun sier selv at hun ikke har peiling men det er visst ingen andre i kommunen som kan overta jobben. Håper noen her inne kan hjelpe! Om du ikke kan svare på alle spørsmålene så blir jeg veldig glad for svar på ett eller to. 1. Hvordan reise med buss? Noen busser har jo lem i den midterste døren, men den klarer jo ikke jeg å åpne, må jeg alltid ha med ledsager? 2. Hvordan reise med tog? Samme problemstilling som på buss. 3. Hvordan bruke handlevogn? Det hender jo at man handler mer enn bare en melk og et brød. 4. Hvordan feste bæreposene på rullestolen? Jeg finner ingen krok og jeg orker ikke ha alt i fanget. 5. Hvis jeg finner ut av hvordan henge noe på stolen, kan jeg henge en stor dameveske bak eller er folk frekke nok til å stjele? 6. Hvor teit ser man ut med høyhelte sko? (Ja jeg er forfengelig!) 7. På vinteren blir jeg så kald i ansiktet når jeg kjører langt og fort finnes det andre alternativer enn finnlandshette? 8. I avtalen med NAV står det at jeg er ansvarlig for renhold og at stolen er i forsvarlig stand. Hvordan vasker man en slik stol? Skal jeg henge over armlenet med en svamp? Og hva mer ligger i begrepet forsvarlig stand? 9. Når jeg mister noe på bakken hvordan få det opp igjen? 10. Må jeg bruke lys når det er mørkt ute? 11. Må jeg bruke blinklys? 12. Hvordan støvsuge og vaske hjemme? Det blir sikkert flere spørsmål etterhvert som jeg kjører mer. Så langt det er mulig vil jeg klare megselv og håper at jeg slipper ledsager og hjemmehjelp, men jeg forbereder meg på at jeg kanskje må godta hjelp. Anonym poster: 9d4f8b92456002bcd6fd1619ca710064
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Jeg kom på noen flere spørsmål: 13. I bruksanvisningen står det at stolen kan kjøre X km på tørt og flatt føre, men ingenting om ulendt terreng, kulde, snø osv. Må jeg bare prøve meg frem? 14. Batterisymbolet på skjermen er likt det som er på mobilen (med fire streker), har hver strek samme verdi? Eller varer den første streken mye lenger enn den andre osv? 15. Må jeg ta med meg laderen hvis jeg skal på kjøpesenter, jobb eller på besøk til noen? Hvordan kan jeg være sikker på at jeg får ladet den opp når jeg for eksempel er på et kjøpesenter? 16. Kan jeg bruke samme uttak som EL-biler? Anonym poster: 9d4f8b92456002bcd6fd1619ca710064
Chloe- Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Har ingen erfaring med rullestolbruk, men kan jo svare på nummer 6. Selvfølgelig kan du bruke høyhelte sko! Pynte seg og føle seg fin er vel viktig for alle mennesker, og det ser aldeles IKKE teit ut! 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har ingen erfaring selv på å bruke det, men har jobbet en del med det. Som regel satt vi bare en ledning inn i armeleningen på en måte og lot det stå over natten. Da brukte brukeren den hele dagen, masse. Du ka. Få tak i hjelpe midler på hjelpemiddelsentralen for å plukke opp ting. Veldig bra å kunne få ei/en som jobber der hjem til deg sånn at boligen din blir tilrettelagt. Sånn at hverdagen din blir litt enklere. Tror også du kan få hjemmesykepleien hjem til deg for å se. Men ville ha prøvd med hjelpemiddelsentralen sentralen først. Å ha en veske bak på rullestolen ville jeg vel kanskje latt være, folk er såååå frekke så man veit aldri. Bruk høyhelte sko å pynt deg masse :-) Veit ikke om det hjelp så mye men håper det hjalp litt :-) Anonym poster: 0ddc0a5f3a22a576257d6e2df3deeb3b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Jeg hadde også forlangte t noen andre kom å lærte meg opp... Anonym poster: 0ddc0a5f3a22a576257d6e2df3deeb3b 2
Wildy Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Du skal ha skikkelig opplæring! Ta kontakt med hjelpemiddelsentralen, de pleier å være utrolig hjelpsomme! 1
Sommersalg Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Jeg sitter ikke i rullestol, men har noen erfaring med rullestolbrukere for det 1. Hvordan reise med buss? Noen busser har jo lem i den midterste døren, men den klarer jo ikke jeg å åpne, må jeg alltid ha med ledsager? Bussjåføren skal/ kan hjelpe deg med dette. Ellers pleier også andre reisende å hjelpe til hvis det er nødvendig. 2. Hvordan reise med tog? Samme problemstilling som på buss. Tog har som oftest heis som løfter stolen opp til egnet rullestolplass. De ansatte vil hjelpe deg med dette. 3. Hvordan bruke handlevogn? Det hender jo at man handler mer enn bare en melk og et brød. Har aldri sett en rullestolbruker med handlevogn, men kan se for meg at det er mulig hvis du kan styre handlevognen med en hånd og rullestolen med den andre. Ser derimot ikke for meg at det vil være lett å få tingene opp av handlevognen igjen. Kan tenke meg at det går an å få kjørt varer hjem, og at du kan supplere med småhandel på egen hånd. 4. Hvordan feste bæreposene på rullestolen? Jeg finner ingen krok og jeg orker ikke ha alt i fanget. Delvis samme svar som over her (få kjørt det hjem). Eller så finnes det kroker, som har krok i begge ender, på "enklere liv" og "design torget". De er nok praktiske til det formålet. 5. Hvis jeg finner ut av hvordan henge noe på stolen, kan jeg henge en stor dameveske bak eller er folk frekke nok til å stjele? Jeg hadde aldri hengt noe av verdi bak. Folk er frekke som faen. 6. Hvor teit ser man ut med høyhelte sko? (Ja jeg er forfengelig!) Ha på deg akkurat det du vil:) 7. På vinteren blir jeg så kald i ansiktet når jeg kjører langt og fort finnes det andre alternativer enn finnlandshette? Det blir vel som alle andre som blir kalde i ansiktet. Selv bruker jeg en "buff". 8. I avtalen med NAV står det at jeg er ansvarlig for renhold og at stolen er i forsvarlig stand. Hvordan vasker man en slik stol? Skal jeg henge over armlenet med en svamp? Og hva mer ligger i begrepet forsvarlig stand? Hør med NAV om du kan få hjemmehjelp. Om du ikke klarer ikke å vaske stolen klarer du antageligvis ikke å vaske hjemmet ditt heller, og har dermed behov for hjemmehjelp. Har du god bevegelse i overkroppen er dette noe du kan øve deg på å klare selv. Har stolen belte f.eks, kan du plukke opp ting på bakken. 9. Når jeg mister noe på bakken hvordan få det opp igjen? Se svar over. Hvis ikke du klarer det selv kontakt hjelpemiddelsentralen. 10. Må jeg bruke lys når det er mørkt ute? Vet ikke om du MÅ gjøre det, men sunn fornuft vil jo tilsi at det er en god idè. Refleks er ogs lurt. 11. Må jeg bruke blinklys? Vet ikke. Har du blinklys? Har du det er de sikkert det for en grunn. 12. Hvordan støvsuge og vaske hjemme? Se tidligere svar Anonym poster: 9d4f8b92456002bcd6fd1619ca710064 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #8 Skrevet 11. desember 2012 Takk for svar! Jeg har snakket med Hjelpemiddelsentralen men de forsto ikke problemet så det ga jeg opp etter en halvtime frem og tilbake. Jeg føler jeg har god kontroll på styringen av stolen, men det er jo en helt ny situasjon hvor jeg må tenke over ting jeg aldri før har tenkt over. Som hvilken side av veien jeg skal kjøre på fordi det er høy kant på fortauet eller en stor sten i veien. Så jeg synes det burde finnes et FAQ-hefte som blir delt ut til alle nybegynnere. Jeg lurer litt på rulletrapp, eller rullebånn, for hjulene mine har ingen riller slik som bildekk så jeg er litt usikker på om de får feste på bånnet. Også lurer jeg på om noen vet hva som skal til for å få stønad fra nav til bil som har plass til rullestol? Da jeg ringte nav foreslo de "bare sett stolen i baksetet på en vanlig bil, du trenger ikke stønad til det!". Anonym poster: 9d4f8b92456002bcd6fd1619ca710064
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. desember 2012 #9 Skrevet 11. desember 2012 Ingen gode svar dessverre men er sjokkert over at det ikke gis mer opplæring/informasjon til en ny rullestolbruker. Hva med å ta kontakt med handikapforbundet? De har jo en del erfaring i hverdag i rullestol. Håper du får svar på alt du lurer på. 1
Amarinda Skrevet 11. desember 2012 #10 Skrevet 11. desember 2012 (endret) Har de ergoterapeut i kommunen? Hvis ikke, eller det er denne som ikke kunne hjelpe deg med opplæringen, skal jo den som har hjulpet deg å søke hjelpemidlet stå ansvarlig for opplæringen.. 1. Hvordan reise med buss? Noen busser har jo lem i den midterste døren, men den klarer jo ikke jeg å åpne, må jeg alltid ha med ledsager? Hvordan reise med tog? Samme problemstilling som på buss. - Dette er jo svart godt på ovenfor. 3. Hvordan bruke handlevogn? Det hender jo at man handler mer enn bare en melk og et brød. Noen bruker sekk og setter på ryggen, hvis du da klarer kan du snu deg og legge varene oppi? Personalet i butikken er ofte hjelpsomme med å ta den av slik at du får lagt ting på båndet. Ellers er kurv i fanget løsningen. 4. Hvordan feste bæreposene på rullestolen? Jeg finner ingen krok og jeg orker ikke ha alt i fanget. Det er mulig det finnes krok og etterbestille, hør med hjelpemiddelsentralen eller terapeut som hjalp deg å søke. 5. Hvis jeg finner ut av hvordan henge noe på stolen, kan jeg henge en stor dameveske bak eller er folk frekke nok til å stjele? Spørs helt hvor du er. På et mindre sted bør det gå bra. Ellers kan jeg anbefale en veske til å henge verdisaker under armlenet, kan bestilles fra hjelpemiddelsentralen, slik at du kan ha ting du ikke er så redd for "på ryggen" av setet. 6. Hvor teit ser man ut med høyhelte sko? (Ja jeg er forfengelig!) Du ser ikke teit ut Wear what you like! 7. På vinteren blir jeg så kald i ansiktet når jeg kjører langt og fort finnes det andre alternativer enn finnlandshette? Det finnes varmemasker, de ser vel heller ikke så lure ut.. 8. I avtalen med NAV står det at jeg er ansvarlig for renhold og at stolen er i forsvarlig stand. Hvordan vasker man en slik stol? Skal jeg henge over armlenet med en svamp? Og hva mer ligger i begrepet forsvarlig stand? Hvis du har en hageslange eller vannslange utendørs holder det lenge å spyle den godt av, spesielt dekkene. 9. Når jeg mister noe på bakken hvordan få det opp igjen? Kjøp en gripetang fra etac.no 10. Må jeg bruke lys når det er mørkt ute? Jepp! Det er påbudt på alle kjøretøy. 11. Må jeg bruke blinklys? Nei, ikke annet enn om du har forvillet deg ut i veibanen, hvor du i utgangspunktet ikke skulle vært. 12. Hvordan støvsuge og vaske hjemme? Jeg vet at noen får til dette i rullestol, men det krever mye trening, og stolen lager mye spor.. Men å dra over golvet med en ergorapido støvsuger kan vel gå etter hvert Har møtt personer som har klart å vaske golv med en lammet side sittende i rullestol. 13. I bruksanvisningen står det at stolen kan kjøre X km på tørt og flatt føre, men ingenting om ulendt terreng, kulde, snø osv. Må jeg bare prøve meg frem? Du kan være sikker på at det vil være verre å kjøre på snø og is, ulendt terreng kommer an på hva slags stol det er. Så du kan godt prøve deg frem. De fleste rullestoler kan klatre lavere høyder. 14. Batterisymbolet på skjermen er likt det som er på mobilen (med fire streker), har hver strek samme verdi? Eller varer den første streken mye lenger enn den andre osv? Du må nesten prøve deg fram, i utgangspunktet skal alle vare like lenge, og batteriet har vanligvis veldig god rekkevidde. 15. Må jeg ta med meg laderen hvis jeg skal på kjøpesenter, jobb eller på besøk til noen? Hvordan kan jeg være sikker på at jeg får ladet den opp når jeg for eksempel er på et kjøpesenter? Mest sannsynlig holder strømmen på rullestolen dette, det skal vanligvis gå fint å kjøre to mil med den. Men kan være lurt å ta den med i starten. Og husk at rullestolen alltid skal stå på lading når den ikke er i bruk. Den trekker ikke mer strøm enn en gammeldags lyspære. Grunnen er at batteriet kan gå i stykker om det ikke får strøm pga. kulde, fukt osv. 16. Kan jeg bruke samme uttak som EL-biler? Ja, det tror jeg Har du flere spørsmål må du bare sende meg en PM Endret 11. desember 2012 av tally 1
Tropic Skrevet 11. desember 2012 #11 Skrevet 11. desember 2012 Jeg er ganske sikker på at du har krav på hjelp til bil med plass til rullestol. Kan du gå litt selv? Hvis ikke er det jo HELT umulig for deg å slenge rullestolen i baksetet og gå rundt bilen og sette deg inn. Vet om ei (vet om, kjenner ikke) og hun har fått mesteparten av bilen dekt av nav, dette er en stor bil som hun kjører rullestolen (og seg selv) inn i og så får hun forflyttet seg selv fra rullestolen og til bilsetet (vet ikke helt hvordan hun gjør det, men rullestolen blir liksom med helt fram til bilsetet) og dermed kan hun på en ok og grei måte komme seg fram i verden uten mye hjelp. Ville anbefalt deg å ringt noe rullestolforbund, de har sikkert masse kunnskap og erfaring de kan dele med deg, og de vet sikkert også hva du har krav på! Lykke til, og JA til høyhælte sko!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #12 Skrevet 11. desember 2012 Tusen takk for utfyllende svar! Anonym poster: 9d4f8b92456002bcd6fd1619ca710064
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #13 Skrevet 11. desember 2012 Herreminhatt! Det er for dårlig at du ikke skal få en skikkelig opplæring og må søke opp svar til alle spørsmålene dine på nett. Blir overgitt. Dette har du KRAV på, og hvis kommunen ikke har noen til opplæring skal du KREVE at de leier inn noen som kan sakene sine. Lykke til! Anonym poster: 3f92e41d621cbe23a67b540561ec6990 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå