Gå til innhold

Smertestillende til hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man dra til dyrelegen og få tak i smertestillende til hund uten å ta med hunden?

Hunden hadde et uhell og slo seg under lek. Ingen alvorlig skade. Kun smerter og hovenhet som vil gå over av seg om et par dager, men trist å se hunden ha det vondt, så vil gjerne skaffe noe smertestillende uten å måtte styre med å ta med hund til veterinæren.

Noen som har erfaring der og som kan svare meg på det jeg lurer på?

Anonym poster: 3acdd4493ccb321a6f47f6e573c64992

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kommer ann på veterinæren. Om h*n kjenner deg og hunden. De fleste er greie med å skrive ut resept på Metacam.

Skrevet

Jeg tror ikke min dyrlege ville gjort det ved skade, det bør de ikke. For oss ufaglærte eiere er det mulig å overse en skade som sitter dypere enn vi antar.

Men jeg pleier ikke å betale for annet enn evt. resept på Metacam når konsultasjonen er veldig kjapp og det er opplagt at det ikke er noe alvorlig. Ring og spør, og god bedring. :)

Skrevet

Alle veterinærer jeg kjenner vil undersøke dyret, selv om det gjelder kun å skrive ut NSAIDs.

Det kan være et røket korsbånd, et brudd, et ledd ute av stilling etc. Dyrlegen kan da bli stilt til faglig ansvar sel om du har sagt du er skråsikker på at det bare er litt 'vondt' som trenger noe piller for å bli bra, og det senere ble til noe alvorlig

.

Dyr kan ikke ikke snakke og kan da selv ikke forklare hva som er galt eller på hvilken måte det gjør vondt.

Det er en grunn til at NSAIDs til dyr er reseptpliktige og den er der av en god grunn.

Anonym poster: 547eff4e7460681f05b81be9746f1a71

• Liker 2
Skrevet

Det kommer vel an på hvor godt dyrlegen kjenner deg og hunden(e). Jeg har en fast dyrlege jeg kan ringe og be om at de ringer inn resept på smertestillende til nærmeste apotek.

Smertestillende behøver ikke være så livsfarlig å gi. Doseringen bør jo være riktig og det er jo ikke meningen man skal gå på det i evigheter.

Jeg har altlid stående en stor boks med rimadyl i skapet her hos meg. Og da vi skulle på feire og være på en øy uten tilgang til hverken butikk, veterinær eller bil (må med båt) i sommer, så ba jeg om å få skrevet ut noe smertestillende å ta med meg i tilfelle noe skulle skje.

Min mening er at vi ofte bruker litt for lang tid til å gi hunden smertestillende. De har jo gjerne hatt vondt en stund når de betynner å vise tegn som vi ser og forstår. Selv kan vi jo gå å handle ibux og paracept på Rimi, så hvorfor skal ikke hunder få samme mulighet til smertestillende hvis de har vondt.

Selvsagt sier det seg selv at man alltid bør få undersøkt hunden når den har vondt, men en hund som har ulike helsemessige utfordringer som kommer og går - så synes jeg vi bør være flinkere til å gi de smertestillende.

Skrevet

Det jo forskjellig på å skrive ut smertestillende til en hund med kroniske smerter som kommer og går, enn en hund med en akutt skade... Hos oss ville vi ikke skrevet ut smertestillende på resept uten undersøkelse med mindre det handler om en kroniker...

Anonym poster: d7e90fd7dd29e83098017db6a0934388

Skrevet

Det jo forskjellig på å skrive ut smertestillende til en hund med kroniske smerter som kommer og går, enn en hund med en akutt skade... Hos oss ville vi ikke skrevet ut smertestillende på resept uten undersøkelse med mindre det handler om en kroniker...

Anonym poster: d7e90fd7dd29e83098017db6a0934388

Selvfølgelig er det det, og jeg skriver jo også at man alltid bør gå å få undersøkt hunden!

Men jeg mener også at det ikke er en uting å ha smertestillende stående i skapet akkurat som vi har for oss liggende i skuffen. En skade kan jo oppstå når som helst og folk bor ikke nødvendigvis alltid i umiddelbar nærhet av en veterinær - ihvertfall ikke en som er døgnåpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...