Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært i kontakt med ei jente på 18 år, som ønsker å sitte barnevakt for våre gutter på 1 og 3 år. Jeg lurer på hva som er vanlig å betale? Hun vil ha 90 kr timen. For oss er det innimellom behov for barnevakt et par timer, når vi overlapper hverandre på jobb, og da er det selvfølgelig greit å betale henne 180 kr. Men vi hadde også tenkt å bruke henne en hel arbeidsdag på helg, når vi begge jobber. Men med 90 kr timen, så syns jeg det blir for dyrt. Det syns jeg også det blir dersom vi skal ut en kveld. Det er grenser for hvor mye vi skal bruke på en kveld for å hygge oss syns jeg.

Så hva er egentlig vanlig? En 18 åring krever vel også litt mere enn noen under 18 kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 19 år å sitter barnevakt fast, jeg får 2000 kr for 8 kvelder

Skrevet

Det er slavearbeid, Erymax, du burde fått det dobbelte. Minst.

• Liker 2
Skrevet

Ville du jobbet for under 90kr timen?

Skrevet

Ville du jobbet for under 90kr timen?

Ja, faktisk så pleide jeg å få alt fra 100-300 kr for å sitte fra kl 19-02 og 03, da foreldrene var på fest. Og dette var for 3 barn. Nå er det riktignok noen år siden. Men jeg bodde hjemme hos mine foreldren og hadde ingen utgifter.

Skrevet

Ja, faktisk så pleide jeg å få alt fra 100-300 kr for å sitte fra kl 19-02 og 03, da foreldrene var på fest. Og dette var for 3 barn. Nå er det riktignok noen år siden. Men jeg bodde hjemme hos mine foreldren og hadde ingen utgifter.

Hm, jeg har litt blandede følelser her... Men la oss si at om hun hadde jobbet i en butikk, så hadde hun kanskje fått 90 kroner i timen. Av dette ville hun antagelig ha betalt mellom 10 og 20% skatt. Da vil jeg si at det er helt greit for deg å argumentere for at hun kan få mellom 70 og 80 kroner timen. Men å bruke som argument at du selv var underbetalt når du jobbet som barnevakt når du var yngre, det syns jeg er teit.

Skrevet

Sitter barnevakt for tre barn som alle er under skolealder. Sitter vanligvis fra halv åtte til to-tre tiden. For det får jeg rundt 400.

Skrevet

Det kommer vel litt an på når på døgnet hun skal passe barna syns nå jeg. Hvis det er på dagtid og barna er våkne så syns jeg ikke 90 kr timen er for mye for å passe på to barn på 1 og 3 år. Det kreves jo en del å passe på to i stk.

Og jeg tenker at en passe sum for en kveld i helgen for en 18 åring ville være ca 500,- siden da er barna lagt og det kreves ikke like mye da. si hun sitter fra 19 til 02, det er 7 timer og det blir ca 70 kr timen i helgen, og det er jo opp til dere om dere syns det er verdt det eller ikke å gå ut å kose seg. Men jeg hadde syntes det var helt greit.

Skrevet

Hun betaler ikke skatt. Ergo er 90 kr/timen når ungene er våkne, noe mindre når de sover (kan sammeliknes med hvilende nattevakt) helt OK, kanskje litt i overkant tom.

Anonym poster: 5927cdcef5016b1e1070b7be340fdd8c

Skrevet

Som jeg skrev så syns jeg det er helt greit å betale 90kr når hun skal sitte noen få timer. Dette er også etter at de har lagt seg på kvelden da. Men å betale 90kr for å sitte i flere timer blir for mye syns jeg. Da får vi heller fortsette å få det til å gå opp på annet vis..

Å sammenligne med meg og om jeg syns det var greit å få betalt 90kr i timen, syns jeg blir feil. Jeg har en 4 år lang utd, studielån, huslån, billån, barn osv osv... Jeg ville mao ikke overlevd på 90kr timen, i tillegg betaler jeg skatt. Og når det er sagt, så tjener jeg vel ca 60kr mere når skatt er betalt, såpass forskjell syns jeg vel det bør være ;)

Jeg hadde vel heller sett for meg å betale 3-400 kr (+godteri/brus) en lørdagskveld/natt. Men nå som jeg vet hva barnevakter tar, så får det heller være.

Skrevet

Det er forskjell på noen timer og en kveld/natt. Det er helt normalt å gi timesbetaling for noen få timer og en enhetssum for kveld/natt. Så jeg kunne f.eks gitt 200 kr for et par timer og likevel ikke gitt mer enn 500 for kveld/natt, selv om timesprisen da blir langt lavere. Det kommer helt an på omstendigheter, antall barn, oppgaver m.m.

Skrevet

Det er forskjell på noen timer og en kveld/natt. Det er helt normalt å gi timesbetaling for noen få timer og en enhetssum for kveld/natt. Så jeg kunne f.eks gitt 200 kr for et par timer og likevel ikke gitt mer enn 500 for kveld/natt, selv om timesprisen da blir langt lavere. Det kommer helt an på omstendigheter, antall barn, oppgaver m.m.

Ok. Kanskje vi kan bli enig om en fast sum på forhånd dersom vi ev skal ut en lørdagskveld e.l :)

Skrevet

Søstrene mine jobbet på en butikk og hadde 96 kr timen FØR skatt. Så som barnevakt synes jeg ikke det er ille, betalte dagmammaen 35 kr timen inkl mat(var hun som sa hva hun skulle ha).

På dagtid er 90 kr greit, men på kvelden synes jeg ikke man trenger så mye. Da sitter man jo bare å ser tv eller gjør lekser mens barna sover:)

Skrevet

Tror jeg pleide å få rundt 50 - 70 kr i timen da jeg satt barnevakt. Da jeg var dagmamma på sommeren et par uker fikk jeg 250 kr dagen for 8 timer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...