Gå til innhold

burde vi få oss samboerkontrakt? kan noen forklare:)? arv,ulykke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg og min kjære har vert sammen i 3,5 år og har en liten gutt på litt over året.

vi har ikke noen samboerkontrakt og er ikke gifte.

saken er den at vi ikke har noen form for kontrakt eller avtale som sikrer hver part viss noe skulle skje.

Samboeren min har et yrke med høy ulykke-risiko, og tenker mye på hva som vil skje med meg og gutten vår om han skulle dø, eller bli varig skadet.

For øyeblikket eiger han leiligheten vi bor i, jeg tar meg av andre utgiftsposter som strøm, handling osv.. Dette kommer til å forbli slik, til jeg er ferdig som student og vi skal bygge hus sammen (forhåpentligvis 3 år frem i tid).

Går ut i fra at forsikringspenger går direkte til sønnen vår, noe som egentlig er veldig greit.. men hva skjer med huset vi bor i ?? jeg har ingen borett, eller noe.. Går det til foreldrene hans, eller blir det solgt og pengene satt inn på konto til gutten vår?

forferdelig å måtte forestille seg, men blir jeg og sønnen vår liksom kastet ut av vårt eget hjem og blir stående på bar bakke om noe skulle skje pappa/samboer?

Anonym poster: 89dcf628e874c36cc2269496ca1d8010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forå svare på det siste: Ja det gjør dere. Sønnen arver sin far, minst 2/3 av det han eier. Og det tar overformynderiet seg av. Mulig du arver litt, siden dere har barn sammen. Ellers får foreldrene hans resten. Blir det brudd mellom dere, betyr det fint lite at du har betalt mat og dopapir, det er samboeren din alene som eier leiligheten, du har ingen rettigheter til den. Han har tjent på ordningen, fordi hans penger har gått til noe varig.

Jeg skjønner ikke at du tør ha den økonomiske fordelingen dere har. Dere burde enten gifte dere (enklest, gratis og kjapt) eller komme dere til advokat og sette opp samboeravtale og testament etc imorgen den dag.

Skrevet (endret)

Fant denne der det står litt om samboere med barn.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789

Men tror det er noen feller også:

http://www.dinepenger.no/regler/ikke-glem-samboerkontrakt/562012

Det beste han gjør for å sikre deg og barnet er nok å gi deg eierskap i leiligheten. Siden du betaler strøm, mat etc så betaler jo du en del allikevel. Problemet er jo løst om dere gifter dere, men om ikke det er planen med det første så burde dere sette dere ned og finne ut hva løsning som er mest gunstig om noe skulle skje med han så du og barnet er trygt økonomisk. Ville også hatt en livsforsikring på dere begge i tilfelle noe skulle skje med deg.

Endret av *Maja*
Skrevet

Hva som skjer: sønnen er enearving etter sin far( om det ikke er et testament der han kan gi bort 1/3 til hvem han vil)

Dette kan bli en vanskelig situasjon for deg da overformynderiet griper inn om barnet er under 18 år.. Derfor : lag en samboerkontrakt , best for alle parter!!

Skrevet

Dere bør kjøpe forsikring til barnet og forsikre hverandre. alle forsikringselskaper har gode tilbud på pakkeløsninger for hus,bilog barn,innbo etc.

samboer kontrakt er ikke nødvendig,og har liten efekt ved brudd. er man registrert samboer,noe man er når man har barn sammen,er barnet deres arving. vis han eier bolig bør han gi deg via forsikringen borett,arverett til boligen ved død.

Skrevet

Du kan få bli boende siden dere har et barn sammen. Du burde sjekke lovdata. Resten vet jeg ikke noe om .

Skrevet

hva skjer med huset vi bor i ?? jeg har ingen borett, eller noe.. Går det til foreldrene hans, eller blir det solgt og pengene satt inn på konto til gutten vår?

forferdelig å måtte forestille seg, men blir jeg og sønnen vår liksom kastet ut av vårt eget hjem og blir stående på bar bakke om noe skulle skje pappa/samboer?

Selv om du ikke ved avtale har blitt medeier i huset, så har du gjennom felles husholdning med samboeren din blitt medeier i huset, men neppe så mye som 50/50. Det beror på hvor lenge dere har hatt felles husholdning.

Samboer med felles barn arver 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Resten går til sønnen hans. Foreldrene hans får ingenting med mindre han oppretter testament til fordel for dem.

Samboer med felles barn kan velge å overta felles bolig uskiftet/udelt slik at delingen utsettes så lenge samboeren ønsker det, dog inntil samboeren går inn i nytt samboerforhold eller gifter seg.

Skrevet (endret)

Fant denne der det står litt om samboere med barn.

http://www.regjering....html?id=560789

Men tror det er noen feller også:

http://www.dinepenge...kontrakt/562012

Det beste han gjør for å sikre deg og barnet er nok å gi deg eierskap i leiligheten. Siden du betaler strøm, mat etc så betaler jo du en del allikevel. Problemet er jo løst om dere gifter dere, men om ikke det er planen med det første så burde dere sette dere ned og finne ut hva løsning som er mest gunstig om noe skulle skje med han så du og barnet er trygt økonomisk. Ville også hatt en livsforsikring på dere begge i tilfelle noe skulle skje med deg.

Det løser seg IKKE ved at man gifter seg, ikke automatisk. Det man har med inn i ekteskapet skal man også ha med ut, ergo kan hans arving - i dette tilfellet sønnen/overformynderiet kreve at alt han eide før giftemålet tilfaller sønnen.

Det aller lureste er å ta kontakt med en advokat som kan sette opp en vanntett avtale som sikrer dere alle tre ved alle eventualiteter.

Endret av Petalouda
Skrevet

Det løser seg IKKE ved at man gifter seg, ikke automatisk. Det man har med inn i ekteskapet skal man også ha med ut, ergo kan hans arving - i dette tilfellet sønnen/overformynderiet kreve at alt han eide før giftemålet tilfaller sønnen.

Det aller lureste er å ta kontakt med en advokat som kan sette opp en vanntett avtale som sikrer dere alle tre ved alle eventualiteter.

Dette er jo tull. Dersom de er gift kan HUN sitte i uskiftet bo = arven utbetales ikke og overformynderiet kommer ikke inn. Da er det hun som forvalter arven etter far til barnet - og blir da ikke stående så fullstendig på bar bakke osm ellers. Dette gjelder også det han evt. hadde da de giftet seg, selv om man tar med ut det man hadde med inn, blir ikke dette skilt ut, medmindre man faktisk har særeie el. på det.

Problemet i ts sitt tilfelle er at de har INGEN avtaler, verken samboer, arv, gjensidige forsikringer eller annet. Da er det fortsatt det enkleste å gifte seg, det sikrer alle parter best. En advokat kan fortsatt ikke sette opp mer vantette avtaler enn det som ekteskapsloven stipulerer.

Skrevet

Det er ikke noe særlig hvis stemor/far kan forvalte arv etter avdøde foreldre. Jeg har ikke likt dette. Det burde inn under overformyderiet.

Skrevet

Dette er jo tull. Dersom de er gift kan HUN sitte i uskiftet bo = arven utbetales ikke og overformynderiet kommer ikke inn. Da er det hun som forvalter arven etter far til barnet - og blir da ikke stående så fullstendig på bar bakke osm ellers. Dette gjelder også det han evt. hadde da de giftet seg, selv om man tar med ut det man hadde med inn, blir ikke dette skilt ut, medmindre man faktisk har særeie el. på det.

Problemet i ts sitt tilfelle er at de har INGEN avtaler, verken samboer, arv, gjensidige forsikringer eller annet. Da er det fortsatt det enkleste å gifte seg, det sikrer alle parter best. En advokat kan fortsatt ikke sette opp mer vantette avtaler enn det som ekteskapsloven stipulerer.

Ja, som jeg sa. Det løser seg IKKE ved at man KUN gifter seg - man må lage skikkelige avtaler.

Skrevet

Hva når begge eier huset og de ikke er gift? Men har felles barn. Hvem arver da? Arver de hverandre da? Eller går alt til ungene? Kan man risikere å selge huset og havne i leilighet, for man ikke har råd til å bo i huset alene, siden ungene egentlig arver alt?

Anonym poster: 7ab73dd4c186964514655ab19edfd6e1

Skrevet

Helt ærlig, ja, dere bør ha samboerkontrakt og skrive gode testamenter (altså gyldige). Sikre dere at dere er registrert i over 2 år som samboere, da vil det meste av forsikringer være i orden som om dere skulle være gifte. Om du har mulighet, kan du kjøpe deg inn 50% av huset, men er det nedfelt i samboerkontrakt og gyldig testamente skal ikke det bli noe problem om det skulle skje noe med samboeren din. Det viktigste er vel at dere har gode forsikringer slik at du kan klare det økonomiske om du skulle bli alene.

Skrevet (endret)

Hei!

jeg og min kjære har vert sammen i 3,5 år og har en liten gutt på litt over året.

vi har ikke noen samboerkontrakt og er ikke gifte.

saken er den at vi ikke har noen form for kontrakt eller avtale som sikrer hver part viss noe skulle skje.

Samboeren min har et yrke med høy ulykke-risiko, og tenker mye på hva som vil skje med meg og gutten vår om han skulle dø, eller bli varig skadet.

For øyeblikket eiger han leiligheten vi bor i, jeg tar meg av andre utgiftsposter som strøm, handling osv.. Dette kommer til å forbli slik, til jeg er ferdig som student og vi skal bygge hus sammen (forhåpentligvis 3 år frem i tid).

Går ut i fra at forsikringspenger går direkte til sønnen vår, noe som egentlig er veldig greit.. men hva skjer med huset vi bor i ?? jeg har ingen borett, eller noe.. Går det til foreldrene hans, eller blir det solgt og pengene satt inn på konto til gutten vår?

Anonym poster: 89dcf628e874c36cc2269496ca1d8010

Siden dere ikke en gang har en samboerkontrakt så sitter du i saksa hvis det skulle gå galt. Du ville blitt nødt til å flytte fra ditt eget hjem fordi det skulle selges og pengene ville gå til din sønn.

Her har du drevet og betalt for maten hans, mens han har betalt på lånet sitt og du sitter ikke igjen med en skit hvis han finner det for godt å kaste deg ut.

Samboerkontrakt dekker ingenting. Det er en illusjon. Hvis han bryr seg, ikke bare om sin sønn, men også om deg så gifter han seg med deg. Det at han ikke har gjort det allerede når han er i et høyrisikoyrke sier meg alt om forholdet deres.

Beklager og lykke til.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...