Gå til innhold

burde vi få oss samboerkontrakt? kan noen forklare:)? arv,ulykke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg og min kjære har vert sammen i 3,5 år og har en liten gutt på litt over året.

vi har ikke noen samboerkontrakt og er ikke gifte.

saken er den at vi ikke har noen form for kontrakt eller avtale som sikrer hver part viss noe skulle skje.

Samboeren min har et yrke med høy ulykke-risiko, og tenker mye på hva som vil skje med meg og gutten vår om han skulle dø, eller bli varig skadet.

For øyeblikket eiger han leiligheten vi bor i, jeg tar meg av andre utgiftsposter som strøm, handling osv.. Dette kommer til å forbli slik, til jeg er ferdig som student og vi skal bygge hus sammen (forhåpentligvis 3 år frem i tid).

Går ut i fra at forsikringspenger går direkte til sønnen vår, noe som egentlig er veldig greit.. men hva skjer med huset vi bor i ?? jeg har ingen borett, eller noe.. Går det til foreldrene hans, eller blir det solgt og pengene satt inn på konto til gutten vår?

forferdelig å måtte forestille seg, men blir jeg og sønnen vår liksom kastet ut av vårt eget hjem og blir stående på bar bakke om noe skulle skje pappa/samboer?

Anonym poster: 89dcf628e874c36cc2269496ca1d8010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forå svare på det siste: Ja det gjør dere. Sønnen arver sin far, minst 2/3 av det han eier. Og det tar overformynderiet seg av. Mulig du arver litt, siden dere har barn sammen. Ellers får foreldrene hans resten. Blir det brudd mellom dere, betyr det fint lite at du har betalt mat og dopapir, det er samboeren din alene som eier leiligheten, du har ingen rettigheter til den. Han har tjent på ordningen, fordi hans penger har gått til noe varig.

Jeg skjønner ikke at du tør ha den økonomiske fordelingen dere har. Dere burde enten gifte dere (enklest, gratis og kjapt) eller komme dere til advokat og sette opp samboeravtale og testament etc imorgen den dag.

Skrevet (endret)

Fant denne der det står litt om samboere med barn.