Gå til innhold

Er pulsklokka pålitelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var på trening tidligere i dag og jogget i rundt 40 minutter, litt på litt av osv. Etter det gjorde jeg endel styrkeøvelser og Crossfit øvelser som fikk pulsen opp. Holdt vel på i 1,5 time dog med pauser innimellom.

Jeg er ganske utrent så kjørte meg veldig hardt i forhold til formen min.

På pulsklokka mi sto det at jeg hadde forbrent 947 Kcal.. kan det stemme?

Anonym poster: 9a35adc91e2e75719c32fe6f1c29f5ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer neppe. De fleste pulsklokker gir et ganske usannsynlig høyt tall. Hvis du er 190 cm høy, veier 90 kg og samtidig er veltrent slik at du orker å holde høy intensitet over lengre tid, da kunne dette tallet vært realistisk.

På den annen side: Hva skal du med dette tallet? Hva gjør du hvis ditt regnestykke tilsier at du forbrenner mer enn du spiser, mens vekta står stille eller øker? Det er baderomsvekta som er fasiten, sammen med beltet (hvis du bruker belte på buskene da).

Du bør trene fordi det er gøy, ikke for å forbrenne en viss mengde energi. Jeg synes det er veldig trist med alle som driver med trening de ikke liker for å oppnå en urealistisk kropp. For all del, alle burde være i aktivitet, men da bør man finne en treningsform man liker. Det skal mye til å opprettholde en aktiv livsstil hvis man driver med en treningsform man hater.

Skrevet

Jeg trener først og fremst for å bli bedre i en sport jeg har begynt med. Bruker pulsklokke for å time intervallene og sjekke makspulsen men sjekket kcal-funksjonen mest for moro skyld, og ble veldig i tvil over hvor god den funksjonen egentlig er :P

Skrevet

Jeg tror ikke det er så langt unna jeg da om du har litt overvekt. Crossfit i 50 min er mye jobbing, selv om jeg nok ville rundet det ned til 800 ihvertfall.

Anonym poster: 39fd22dcc801bea00b4ecd59dad5d43c

Skrevet

Nøyaktig er det nok ikke, men det gir en pekepinn på at du har brukt mye energi. Crossfit er svært energikrevende. Hele poenget er jo at man skal gjøre ting hard og fort.

Det er en glatt utforkjøring om du begynner å bruke energiforbruket på trening som en unnskyldning for å spise noe (usunt) med tilsvarende mengde energi.

Hvilken økt kjørte du?

Skrevet

Hei.

Var på trening tidligere i dag og jogget i rundt 40 minutter, litt på litt av osv. Etter det gjorde jeg endel styrkeøvelser og Crossfit øvelser som fikk pulsen opp. Holdt vel på i 1,5 time dog med pauser innimellom.

Jeg er ganske utrent så kjørte meg veldig hardt i forhold til formen min.

På pulsklokka mi sto det at jeg hadde forbrent 947 Kcal.. kan det stemme?

Kommer jo an på høyde og vekt også. Når jeg jogger 50 minutter så løper jeg en mil. Da har jeg brent ca. 500 kalorier. Da har jeg en gjennomsnittsfart på 12 km/t.

Skrevet

Mi røynsle er at kaloritalet som står på pulsklokka er utruleg høgt.

Skrevet

Kjørte ikke en crossfit-økt for da hadde jeg dødd :fnise:

Men tok noen øvelser jeg har lært på crossfiten.

Løping/jogging/ gåing. (mest jogg/løp på 10) i 40 min.

10*2 knebøy med telemarknedslag (aner ikke hva det heter, men man hopper opp og rett ned i nedslag også hopp opp igjen

15 rygghev

2 burpees

10 rygghev

2 burpees

10 rygghev

2 burpees

10 rygghev

10 hopp på stepkasse høyre fot

10 hopp på stepkasse venstrefot

20 hopp med samlede ben

50 situps hvor beinflatene er mot hverandre og henda skal bakover i bakken og frem til tuppen av skoa

20* 5 sittende i situpsposisjon med beina opp fra bakken og rotere side til side med vektskive (5kilo) i armene.

planke 30 sek *3

uttøying og strekking.

Ser her at jeg virkelig bør lære meg hva øvelsene heter :skratte:

Skrevet

jo!

Også

10* 5 stående med vektskive(10kg) som skulle ned i gulvet og opp med strake armer over hodet.

Skrevet

74 kilo

1.73 høy og forøvrig.

Skrevet

10*2 knebøy med telemarknedslag (aner ikke hva det heter, men man hopper opp og rett ned i nedslag også hopp opp igjen

Jumping lunges/hoppende utfall.

50 situps hvor beinflatene er mot hverandre og henda skal bakover i bakken og frem til tuppen av skoa

Og situp. Ev abmat situp om du brukte abmat - som du bør bruke om du ikke klarer å holde spennet i magen hele tiden.

Skrevet

Kalorier på pulsklokke er unøyaktig, men drøye 600 kcal i timen behøver ikke være så galt.

Jeg kan tallene for sykling, men det skal ikke være så mye lettere å løpe det jeg vet. Dessuten er det lettere å regne på sykling.

Bare 20 til 25 % av forbrukte kalorier går til å utføre arbeid som i fremdrift, avhengig av hvor trent du er. Resten blir på forskjellige måter varme. En annen måte å si det på er at for hver watt ned i bakken bruker du mellom 3 og 4 watt ekstra.

Du er utrent, så vi antar 20 %.

Si at du holder gjennomsnitt 170 watt i en time, ned i bakken. Det blir totalt 850 watt i sum av arbeid pluss varme.

En joule er en watt i ett sekund. Det blir altså 3060 kilojoule, og en joule er 4,185 kalorier.

Da blir summen til slutt ca 730 kcal forbrent i den timen. 170 watt i snitt kan godt være for høyt for deg foreløpig, men klokka di ser ikke ut til å være på feil planet i hvert fall.

Ellers støtter jeg poenget med å følge med på vekt, kroppsfasong og hvordan klærne passer. Det er det som er fasit. Og ikke minst hvordan du føler deg med din nye, veltrente fysiske form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...