Gå til innhold

Dyre pakkekalenderer og andre adventskalenderer

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva har dere puttet i pakkekalenderene til deres barn? Dere som har laget en adventskalender med pakker. Og hvor mange adventskalenderer har deres barn?

Jeg jobber med barn på småtrinnet og flere har 2-4 adventskalenderer og alle er av de jeg har sett i butikken til 50-100 kr, ikke slike 10 kroners med en liten sjokolade hver dag. Jeg blir også litt sjokkert over hva de får i pakkekalenderne, flere får ting som jeg vet koster ca 100 kr. Noen få forteller at de f.eks fikk en dag et viskelær og en annen dag en tyggispakke, slikt som jeg trudde var normalt. En kollega fortalte her om dagen at hun kjenner noen som ga sine to barn hver sin iPhone 5 i pakkekalenderen for noen dager siden, altså ikke noe de skal åpne på julaften i pakkekalenderen eller som julegave. Så da lurer jeg på hva de får på julaften, en ekte bil hver i pakkekalenderen og et ekte hus hver som julegave? Hehe, selvsagt ikke, men dyrere enn iPhone er det sikkert. iPhone som julegave er greit nok, men ikke i pakkekalenderen f.eks den 10. des. I mine øyne.

Jeg har ikke barn ennå og kommer ikke til å gi dyre ting i en slik kalender når den tid kommer, og kommer ikke til å kjøpe 4 adventskalendere til dem hver. En kalender til 50-100 kr greit nok, men ikke 4 til 50-100 kr hver. Når jeg var lita så fikk vi de til 10 kr og var strålende fornøyd! Ett år fikk jeg og søstra mi 100 kr hver som vi brukte på kjøpe inn 24 pakker til hverandres pakkekalenderer, og det var ikke noe problem med bare 100 kr. Klart ting er dyrere nå, men iPhone 5?? DA er man bortskjemt! Eller er det bare jeg som reagerer?

Anonym poster: 743044900291365ac5e2c5f297a403cb

Iphone 5 som kalendergave???!!!! man bruker da ikke over 1000 kr på en kalendergave. Hvor jævlig dyr måtte den kalenderen være liksom. Herregud de ungene må være bortskjemte som f... og foreldrene må være rike som f... Nei jeg syns det var helt ekstremt drøyt
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg vil påstå at min 1-åring koser seg med adventskalenderen. Selvfølgelig regner jeg ikke med at hin husker det i evigheter, men hun løper bort til kalenderen så fort vi spør om vi skal åpne pakken. Og duploen hun får bygges det med ved mange anledninger. Klart, hun hadde garantert overlevd uten, men å se gleden når hun får åpne det og senere bruker det i lek gjør hver en pakke verdt det.

Og hvis de ikke skulle fått noe før de husket det så hadde vel jule- og bursdagsgaver også vært helt tullete.

Men selvfølgelig om noen velger å ikke ha det så må det være deres valg. Og om noen har lyst og råd må de få lov til å bruke tid og penger på det.

Heldigvis er det ingen som har noen ting med hvor mye penger vi velger å bruke på jentungen. Både i form av klær, oppussing av rom og møbler til henne :)

det påvirker jo henne om du bruker masse tusen på henne da. Da kommer du til å oppdra et borskjemt og storforlangende menneske bare så du vet det
  • Liker 2
Skrevet

Kom til å tenke.. Disse som bruker flere tusen på kalenderen, hva putter de i julestrømpa?

Anonym poster: 2192a9c44a2b30408e9d5fef126c4faa

Er det vanlig å få gave i julestrømpa?:s Vi pleide alltid å få godteri og ett juleblad i julestrømpa da jeg vokste opp.

Jenta vår på 2 år har pakkekalender, men her koster dyreste gaven 25kr(og det var matboks/drikkeflaske). Hun får lekedyr, badeskum/perler/brusevann og på fredag/lørdag får hun noe godteri(kindermaxi, smurfeeske)

Skrevet (endret)

Sambo kjøpte en slik smarties- kalender til frøkna, og onkelen /fadderen hennes har laget en fin hjemmelaget kalender med forskjellig inni, enten noen små godteting, eller andre småting/ småleker osv :)

Frøkna syns det er storstas med begge kalenderne! Den fra onkelen åpner hun før barnehagen, og smarties-kalenderen når hun kommer hjem fra barnehagen

Endret av lisha
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Mulig det er unødvendig og dyrt, men er det ikke veldig koselig? For meg veier det tyngre!

(I tillegg er det ikke nødvendigvis dyrt hvis du begynner tidlig og handler mye fra eBay.)

Joda, sikkert koselig. Men ungene har jo haugevis med billig plæstikkdill fra før, og jeg vet at de sikkert får endel i julegaver (og eldste har bursdag i desember), og jeg synes vi har nok "søppel".Synes faktisk at det er koseligere at de pakker opp et sangkort som vi limer i ruter på vinduet, så synger vi en sang hver morgen og teller ned til jul. Ungene synes det er kjempemorsomt, det er det at det er en "pakke" som er spennende, at det "kun" er et sangkort i det legger ingen demper.

Endret av Concertina
  • Liker 2
Skrevet

Vi prøver å dempe gavepresset/hysteriet og har kjøpt enkel sjokoladekalender til 10 kr til min 3 åring, ett-åringen får ingenting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det er blitt hysteri rundt dette.

Jeg skal være ærlig og si at våre to barn er ganske bortskjemte på ting, men det er ikke noe de forventer, heller at vi kjøper ting de ikke har bedt om.

Men når det da kommer til adventskaleder så er de mer enn fornøyd med en med sjokolade til hele 8 kr på Europris. I tillegg har de en Lego Friends på deling, der de får hver sin dag. Dette er mer enn nok for våre to barn. De er i ekstase over det at de faktisk får sjokolade hver dag og Legoen er en bonus som de begge gleder seg over og leker med i lag.

Anonym poster: 8dbac12d5aa8bd4d2c9df95b382f200d

Skrevet

Da jeg var liten (på 90 tallet) hadde jeg og mine 2 søsken pakkekalender på deling med ting a la en slikkpinne, en twist eller en duplobit hver dag som ble til et større duplosett til slutt

Vi rullerte og fikk åpne hver 3. dag

- og ja: noen dager lå det bare en kloss i kalenderen, men dette skapte stooor spenning på hva vi fikk til slutt og hva vi kunne bygge når vi fikk hele settet :)

Allerede da var det mange i klassen min som fikk dyre gaver, eller fikk åpne hver dag, men jeg husker at jeg aldri var slalu.

I tillegg hadde vi bildekalender som vi åpnet når vi så på NRK barnetv. Finnes disse ennå?

Jeg tror helt ærlig at dyre pakker og masse leker i kalenderen ødelegger hele spenningen! Blir ikke barna helt overrumpla når de kommer til julaften da? Ser ikke helt hvor glade de kan bli for små gaver fra tanter osv dersom de har fått slike gaver i flere uker.

Stiller meg totalt uforståelig til foreldre som lager kalendere til opp i 1000 kr til barna sine !

Skrevet (endret)

Som en motvekt i denne tråden vil jeg si at jeg syns pakkekalender hører jula til for meg.

Jeg er vokst opp med pakkekalender hver dag for alle tre søsken. Viskelær, marsipangris, reflekser og sånt småpjus de fleste dagene, og en større gave hver søndag i advent (et blad, en CD, ett kontantkort, et plagg, etc.)

Det er noe jeg kommer til å opprettholde for mine barn når jeg eventuelt får dem. Inntil videre koser jeg meg med å lage pakkekalender til kjæresten.

Ikke noe iPhone5 altså, men fullverdig pakkekalendere likeså.

Veldig enig. :jepp: Det er da fullt mulig å lage kalender uten at det enten koster en formue eller består av kjip, syntetisksmakende sjokolade.

Vi har en sønn på to, og han får ting som Cars-småbiler (kjøpt på salg), to ballonger og en pose badevannsfarge (kjempestas!), fargeblyanter, lue, votter og tannbørste med den store helten Mikke Mus (ikke samtidig, altså ;)), plastilina o.s.v. Altså i det store og hele ting som enten er nyttige eller ting jeg vet blir lekt med og som vi hadde kjøpt uansett, og svært lite dyre ting (tror det dyreste er en sånn magnetisk tegnetavle til en hundrelapp, som vi hadde planlagt å kjøpe uansett).

Argumentet om at det ikke er noe vits med kalender til barn under 5, fordi de ikke kommer til å huske det, er jo helt tullete - ut fra den logikken ville det jo ikke vært noen vits i å ta med småbarn i parken eller å feire bursdagen deres heller, siden de likevel ikke vil huske det. Småen kommer neppe til å huske kalenderen han fikk i år til han er 20, men han sitrer av spenning når vi kommer hjem fra barnehagen og forteller at vi skal åpne pakke, så jeg synes definitivt det er bryet verdt. :)

Og ikke tror jeg det kommer til å ødelegge spenningen på julaften heller; det gjorde det i hvert fall ikke for meg, som fikk kalender til jeg var langt over 20. ;)

Endret av Nilma
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg var liten så var det stas å få gaver 24 desember. Nå er det visst helt vanlig å få gaver 1-24 desember.

Vi hadde på det beste en sjokoladekalender fra Rema 1000 til 10kroner, og klassens store snakkis var "spiste du sjokoladen før skolen eller gleder du deg til du kommer hjem og kan spise den da?".

Anonym poster: b471571464aa8c90e5bdad22286025ce

Skrevet

Slik er verden blitt. Det kan nesten virke som at man ikke er glad i barna sine hvis man ikke kjøper det aller dyreste.

Iphone i kalendergave? Galskap..

• Liker 1
Skrevet

Nei, her er rommene fulle av dill og dall, rart ikke de sprekker av alt de har klart å dra til seg. Så pakkekalender har aldri vært aktuelt.

De har hver sin adventskalenderkommode av fyrstikkesker, og i disse er det en Twist-bit eller kjærlighet på pinne. Og på søndag er det en aktivitet sammen med gosjen. Da de var mindre var det gjerne pepperkakebaking, juleverksted, skøytetur eller liknende, og jammen meg ønsker de seg det enda, selv som tenåringer. :)

Da de var så små at de så på Adventskalenderen på NRK hadde de i tillegg en kalender tilhørende serien som vi åpnet sammen før vi så barne-TV.

Anonym poster: b46d51b17c1a5b28e58e16ebfb199b05

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hele pakkeopplegget er helt sykt. Da jeg var i barn på 80- og 90 tallet var det da slett ikke vanlig. Det var ingen som snakket om slikt på skolen. Vi fikk kalender med en liten sjokolade kjøpt på butikken. Det var aldri noe styr med gaver og greier. Noen år hadde vi også kalendre med en liten lapp med et ordtak i eller lignende.

Jeg fatter ikke poenget, jeg. Gaver får man på julaften. Om jeg får barn kommer jeg garantert ikke til å lage istand pakkekalender til dem.

Anonym poster: cb289ceb9f4199dea86ce3223834d01d

Skrevet

Jeg synes hele pakkeopplegget er helt sykt. Da jeg var i barn på 80- og 90 tallet var det da slett ikke vanlig. Det var ingen som snakket om slikt på skolen. Vi fikk kalender med en liten sjokolade kjøpt på butikken. Det var aldri noe styr med gaver og greier. Noen år hadde vi også kalendre med en liten lapp med et ordtak i eller lignende.

Jeg fatter ikke poenget, jeg. Gaver får man på julaften. Om jeg får barn kommer jeg garantert ikke til å lage istand pakkekalender til dem.

Da tror jeg ikke vi har vokst opp på samme åtti- og nittitall...

• Liker 1
Skrevet

Mange som har flere kalendere...Jeg jobber på skolen.hver deg har vi morgensamling der vi snakker hva har de fått i julekalenderen.Mange som har opp til tre stk,sjokolade,leke og aktivitetskalender.Gaver er fra sjokolader til ,dyre leker,kinobilletter,klær...Jeg synes at det er rett og slett for mye.

Jeg har en på 7 år og han har Kinderkalender (180 kr):)Det holder og han virker kjempefornøyd :)

Hvorfor legger dere opp til å snakke om det? Slik er dere jo med på å bygge opp om det, og det føles sikkert ikke så greit for de barna som ikke har fått noe eller som sliter på hjemmebane. Dere burde heller legge opp til en koselig aktivitet om morgenen, som en lesekalender, tenne lys, spise en pepperkake, et spill eller en lek, si noe hyggelig til hverandre, gjøre en juleaktivitet sammen...

Anonym poster: e5f24dbbe543ed098fd85b098a5c23a9

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Vi har en eldre dame litt ut i slekten som de 2 siste årene har kjøpt 24 kalendergaver til jentungen som bestemor har levert til oss.

I stedet for å pakke inn alle 24, har jeg heller delt innholdet opp i 4 litt større pakker, så får hun en hver søndag i advent når vi tenner lys.

Jeg foretrekker å gjøre det på den måten, siden jeg ikke vil at det skal være fokus på gaver hver eneste dag frem mot julaften.

Som "daglig" kalender har vi en nellikappelsin som vi plukker ut nellik av når vi ser Jul i Skomakergata og det er like stas for både mor og datter. :laugh:

I tillegg er det drit kjedelig å pakke inn 4 gaver på en gang, så 24 gaver hadde vært et mareritt!

Skrevet

Når jeg var lita så fikk vi de til 10 kr og var strålende fornøyd!

Anonym poster: 743044900291365ac5e2c5f297a403cb

Jeg og, og jeg sparte på sjokoladene slik at alle fikk smake på julaften! Og jeg var takknemlig for at jeg fikk spandere. Tidene har forandret seg..

Anonym poster: 349dd855a1507e0873a54d2c3aa969e8

Skrevet

Haha. Jeg er 33 år og mammaen min fyller pakkekalenderen som bestemor broderte til meg da jeg var liten enda... Blir jo ikke jul uten...

Nå står julekalendere sterkt i familien da. Tom bestemor hadde helt til hun døde 93 år gammel...

Mamma lager til oss 3 barna + barnebarna. Jeg og mine søsken fyller foreldrene mine sin og tante sin... Men bruker jo ikke store summer pr dag da. I dag fikk jeg telys!!

Prøvde å gi sambo pakkekalender, men han var ikke så opptatt av det. Nå får han en kasse øl og er storfornøyd... Har lagd kalender til bikkja i år, han synes det er stas da!!

Skrevet

Da tror jeg ikke vi har vokst opp på samme åtti- og nittitall...

Eller så er det regionale forskjeller med hva som er vanlig ;) På min skole var det ihvertfall aldri snakk om pakkekalender. Jeg hørte ikke engang om at noen hadde det før jeg var voksen og vel så det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...