Gå til innhold

Dyre pakkekalenderer og andre adventskalenderer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere puttet i pakkekalenderene til deres barn? Dere som har laget en adventskalender med pakker. Og hvor mange adventskalenderer har deres barn?

Jeg jobber med barn på småtrinnet og flere har 2-4 adventskalenderer og alle er av de jeg har sett i butikken til 50-100 kr, ikke slike 10 kroners med en liten sjokolade hver dag. Jeg blir også litt sjokkert over hva de får i pakkekalenderne, flere får ting som jeg vet koster ca 100 kr. Noen få forteller at de f.eks fikk en dag et viskelær og en annen dag en tyggispakke, slikt som jeg trudde var normalt. En kollega fortalte her om dagen at hun kjenner noen som ga sine to barn hver sin iPhone 5 i pakkekalenderen for noen dager siden, altså ikke noe de skal åpne på julaften i pakkekalenderen eller som julegave. Så da lurer jeg på hva de får på julaften, en ekte bil hver i pakkekalenderen og et ekte hus hver som julegave? Hehe, selvsagt ikke, men dyrere enn iPhone er det sikkert. iPhone som julegave er greit nok, men ikke i pakkekalenderen f.eks den 10. des. I mine øyne.

Jeg har ikke barn ennå og kommer ikke til å gi dyre ting i en slik kalender når den tid kommer, og kommer ikke til å kjøpe 4 adventskalendere til dem hver. En kalender til 50-100 kr greit nok, men ikke 4 til 50-100 kr hver. Når jeg var lita så fikk vi de til 10 kr og var strålende fornøyd! Ett år fikk jeg og søstra mi 100 kr hver som vi brukte på kjøpe inn 24 pakker til hverandres pakkekalenderer, og det var ikke noe problem med bare 100 kr. Klart ting er dyrere nå, men iPhone 5?? DA er man bortskjemt! Eller er det bare jeg som reagerer?

Anonym poster: 743044900291365ac5e2c5f297a403cb

• Liker 12
Skrevet

Hva har dere puttet i pakkekalenderene til deres barn? Dere som har laget en adventskalender med pakker. Og hvor mange adventskalenderer har deres barn?

Her er problemstillingen omvendt- hvor mange barn deler på en kalender?

Svar: fire. Og det er en beslutning jeg har tatt med hodet mer enn hjertet. Å bruke et par tusenlapper på småting og ubrukelig drit før jul, og deretter pakke inn 96 kalendergaver, er ikke morskjærlighet- det er galskap.

Så mine unger deler på en kalender, og pakker opp slike ting som Kindersjokolade, lebepomade, fotballkort, reflekser og klistremerker etter tur, og lider overhodet ingen nød :) Jeg kjenner personlig flere mødre som har gjort opprør mot den der "flottest og dyrest og finest kalender"-skrytegreia på Facebook, og enten kun gir sjokoladekalender eller ingen kalender i det hele tatt. Det du skisserer er slett ikke ukjent, men jeg tror en del begynner å få det pakkehysteriet litt opp i halsen, og prøver å begrense seg. Heldigvis!! :)

• Liker 11
Skrevet

Det er nok ikke bare du nei, jeg reagerer også. Her får ungene velge enten en hjemmelaget godtekalender eller ferdigkalendere a.la. Lego.

Skrevet

Synes og det tar helt av. Har ei venninne som har laget en pakkekalender som kom på 3000 kr!

Må er så lita at hun ikke får pakkekalender nå, men til neste år har jeg tenkt at hun skal få. Men ikke for så mye, og heller en del aktiviteter som feks pepperkakebaking, tur med kakao, kino, badeland, middag i stua etc.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er litt morsomt, de flestes barn sitter igjen med rommet fullt av skrot de ikke bruker, som er gått i stykker/kastet innen et par mnd.

Det er vel de færreste som får iphone5.

Anonym poster: 232f22f46fb47099ba93973e666e0080

Skrevet

Mitt "barn" er for stort til kalender, men jeg sendte en Flaxkalender, bare for moro skyld.

Da jeg lagde pakkekalender var det småting i uka, litt større ting som blader, tegnesaker, små lego i helgene, og en video (ja, det er såpass lenge siden) eller dvd på julaften.

Jeg koste meg med å finne ting, men det var om å gjøre at det ble billig - ikke dyrt!

:heks:

Skrevet

Mine på 3 og 4 år får pakkekalender med kvar sin gåve til ca 5-20 kr kvar dag. Prøver å halde nivået lavt - som klistremerker, tyggis/pastiller, rosineske osv. I helgene får dei gjerne ein godteriting, som ein liten sjokolade, eit kinderegg e.l.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det der reagerer jeg også på. Å bruke flere tusen på en pakkekalender er ellevilt..

Anonym poster: 2192a9c44a2b30408e9d5fef126c4faa

Gjest pysepusen
Skrevet

Skjønner ikke at det går an å bruke flere tusen på pakkekalender! Her får han et SingSang-kort til dagen sammen med en liten lekebil, noen byggeklosser eller magiske vaskekluter. I helgene får han også en liten drops-eske (får da ikke lørdagsgodt). Det er den kalenderen han har, når han blir større får vi heller kjøpe sjokoladekalender om han ber om det.

Skrevet

Jeg synes det virker som det er mer og mer fokus på at kalenderen skal inneholde kos i form av opplevelser, og synes det er flott. Har også hørt om foreldre som har lagt lista geldig lavt, og gitt f.eks. ett plaster fra en hel pakke med plaster ;)

Anonym poster: ff08c13af3ab238adf8837e9a8abb453

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke ment å at 1 åringen skulle ha pakkekalender, eller annen kalender for den saksskyld. Men her kom bestemoren med pakkekalender, og jeg hadde ikke noe i mot det. Tenkte bare at jeg ikke brydde meg om å lage kalender siden hun ennå er så liten. Hun får deler fra ett duplosett hver dag. Ca 750 kr kostet settet.

Tenker jeg havner på ca det samme til neste år. Muligens litt mer. Men jeg synes det er greit med litt klær innimellom, som feks strømpebukse, sokker, truser og evt andre klær som det uansett måtte være bruk for.

Da jeg bodde hjemme (fikk pakkekalender helt til jeg flyttet som 19 åring) hadde jeg og min søster annen hver dag. Fikk små ting, som en sjokolade, tyggis.de fleste dagene. Noen dager var det litt større ting.

Skrevet

Hmmm...jeg fikk sjokoladekalender til 20 kroner da jeg var liten. Var julaften hver morgen for meg! Når barna mine blir litt større så kunne jeg også gjerne laget en liten greie, men hadde da gått på Nille og kjøpt billig godis som kan deles over flere dager, blader, tegnesaker etc.

iPhone høres galskap ut i en pakkekalender.

Skrevet

Er helt tåpelig med deg, TS. Utrolig tåpelig å gi dyre gaver hver eneste dag, og så en hel haug på julaften også! Og hvis man har 3 barn da, som skal ha 1 pakkekalender hver! Nei, jeg hadde også latt de dele 1 kalender, og hatt rimelige ting oppi. Hvis jeg i det hele tatt gidder å lage pakkekalender, virker like greit å kjøpe inn billige sjokoladekalendere, eller noen litt kule fra Haribo, Smarties eller Kinder..

MEN en annen ting jeg rister på hodet av, er alle disse mammaene som kjøper inn pakkekalender til BABYER! Herregud, hva feiler det dem? Det dummeste av alt er at ungen ikke husker noe som helst av det, og bryr seg mest om papiret, enn den dyre bodyen eller leken. Hahaha. Med SÅ små unger er det virkelig ikke vits å ha kalender til! Tror ikke unger husker noe særlig før de er 5 år jeg, eller at de kan få fra 1.året på barneskolen.

Anonym poster: 6c52b75a482647893d752fc2bd4e28ec

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en "pakke"kalender som jeg har laget selv, eller 2 da.

24 middels fyrstikkesker som er limt sammen og dekorert. Tar den frem hver jul til barna.

Nå er plassen ganske begrenset i den, men de får bare småting, snømannsjokolade, Pez, tyggis osv, og julaften en litt større ting til kanskje en 50-lapp hver(kanskje, har ikke bestemt oss helt ennå der)

Men innholder i 2 kalendere har kommet på rett under 100,- totalt. Da er det litt mer stas, men fortsatt rimelig. Nå har de en sjokoladekalender i tillegg hver som de har fått av besteforeldre men det er en fra Elkjøp til 10,- stk....

• Liker 4
Skrevet

Enig, dette er galskap, og har bare tatt av mer og mer med åra! Jeg har to jenter på 10 og 4,5 år. Jeg kjøpte dem først hver sin sjokoladekalender til en billig penge, men 10-åringen maste og maste om gavekalender og sier "alle andre" får pakkekalender.. vil jo selvsagt ikke skuffe henne fullstendig heller, selv om jeg er den som sjelden gir etter og aldri kjøper det som mases på. Vi hadde en kalender med lommer fra før, så da gikk jeg med på å lage små pakker til den, og så pakker de opp en gave annenhver dag. Ikke snakk om å pakke inn 48 gaver og i tillegg så er det rimelige ting, mellom 5-20 kr (selv om 10-åringen har påpekt at "de andre" får klær og dyrere ting..). I tillegg hadde jeg en kalender laget av fyrstikkesker fra da jeg var liten, som det er godteri oppi. så da får den som ikke pakker opp gavekalender noe godteri i den andre kalendere. i tillegg til de ørsmå sjokokalender-bitene :) Funker fint det. Men synd denne kjøpegalskapen bare eskalerer. den er nå på alle felter av 10-åringens liv ("alle har" sko til 2000 kr, iPhone, Ipad, sminke- you name it!).. Blæh- men mht kalender så er jo storparten av det man pakker inn og gir bare småtteri som tar opp plass uansett,,

Anonym poster: 3810bd90d8c76847d24dfa15d6bd0351

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Er helt tåpelig med deg, TS. Utrolig tåpelig å gi dyre gaver hver eneste dag, og så en hel haug på julaften også! Og hvis man har 3 barn da, som skal ha 1 pakkekalender hver! Nei, jeg hadde også latt de dele 1 kalender, og hatt rimelige ting oppi. Hvis jeg i det hele tatt gidder å lage pakkekalender, virker like greit å kjøpe inn billige sjokoladekalendere, eller noen litt kule fra Haribo, Smarties eller Kinder..

MEN en annen ting jeg rister på hodet av, er alle disse mammaene som kjøper inn pakkekalender til BABYER! Herregud, hva feiler det dem? Det dummeste av alt er at ungen ikke husker noe som helst av det, og bryr seg mest om papiret, enn den dyre bodyen eller leken. Hahaha. Med SÅ små unger er det virkelig ikke vits å ha kalender til! Tror ikke unger husker noe særlig før de er 5 år jeg, eller at de kan få fra 1.året på barneskolen.

Jeg vil påstå at min 1-åring koser seg med adventskalenderen. Selvfølgelig regner jeg ikke med at hin husker det i evigheter, men hun løper bort til kalenderen så fort vi spør om vi skal åpne pakken. Og duploen hun får bygges det med ved mange anledninger. Klart, hun hadde garantert overlevd uten, men å se gleden når hun får åpne det og senere bruker det i lek gjør hver en pakke verdt det.

Og hvis de ikke skulle fått noe før de husket det så hadde vel jule- og bursdagsgaver også vært helt tullete.

Men selvfølgelig om noen velger å ikke ha det så må det være deres valg. Og om noen har lyst og råd må de få lov til å bruke tid og penger på det.

Heldigvis er det ingen som har noen ting med hvor mye penger vi velger å bruke på jentungen. Både i form av klær, oppussing av rom og møbler til henne :)

Skrevet

Synes og det tar helt av. Har ei venninne som har laget en pakkekalender som kom på 3000 kr!

Må er så lita at hun ikke får pakkekalender nå, men til neste år har jeg tenkt at hun skal få. Men ikke for så mye, og heller en del aktiviteter som feks pepperkakebaking, tur med kakao, kino, badeland, middag i stua etc.

Synes den kalenderen din høres kjempe koselig ut, mye bedre enn små gaver som blir fort glemt. Super ide som jeg "stjeler" når jeg får barn :)

Anonym poster: 354e193ebcfb883bd4cc23df91324b60

• Liker 3
Skrevet

Bra å lese at andre enn meg også syns at det er tåpelig å bruke så mye penger på sånt, men de som bruker mye penger på sånt har vel veldig mye penger og regner jeg med. Ser ikke for meg at en fattig familie kjøper iPhone til barna sine.

Er enig i at julekalender kan deles og at det ikke er noe poeng til baby'er. Å kjøpe inn klær og møbler er jo noe som er nødvendig, en adventskalender er ikke nødvendig egentlig, ikke en til 10 kr heller, hvis man tenker seg om :) Men det er jo en flott tradisjon! Så jeg skal absolutt ha det til mine barn, men ikke svindyre :) Og det er en super ide ja å heller gjøre ting sammen!

Anonym poster: 743044900291365ac5e2c5f297a403cb

Skrevet

Det er veldig mye koselig jeg gjør sammen med sønnen min selv om han ikke nødvendigvis husker det når han blir voksen. Det er jo viktig at han får opplevelser som er fine der og da også. Han fikk kalender i fjor, og han koste seg med den. Jeg gjorde det veldig enkelt med Duplo-esker kjøpt på salg som ble delt opp. Totalt brukte jeg 150 kr på den kalenderen, inkl. innpakkingspapiret.

• Liker 3
Skrevet

Har ingen egne barn ennå, men er så heldig (les bortskjemt) som enebarn at jeg fortsatt får kalender av min pappa selv om jeg har passert 24 og flyttet hjemmefra for mange år siden :danse:

Får ting som hårstrikk, ansiktsmasker, te, kaffe, sjampo/balsam/såpe/tannkrem/body lotion/håndkrem i reisestørrelser, tyggispakker, eventyrsjokolade, trumf-kupong på gratis vare, kryssordhefte, pakke med julekort/merkelapper, neglelakk osv.

Tipper innhold i kalender koster rundt 500,- og på julaften får jeg en gave som har verdi 1000-1500,-

Vil fortsette tradisjonen med egne barn, men dersom det blir flere barn, blir det ikke flere kalendere/gaver. Vil heller la de få åpne gave annen hver dag, og/eller legge i ting som kan deles. Husker selv at puslespill fordelt på 24 dager var en slager! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...