Rudabe Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Hei! Jeg lurer på om du går på bachelor programmet, og ønsker å ta psykologi profesjon studiet, må jeg ta opp videregående fagene for å få et snitt til psykologiprofesjon eller ser universitet karakterene jeg får første året på bachelor programmet og tar inn basert på karakterene? Evt. hvis jeg må ta opp fag fra videregående skole kan jeg ha disse fagene inkludert de vi må ha(som gym, norsk osv). Jeg vurderer å fordype med i: Kjemi og Psykologi (må jeg fordype meg i to realfag eller to samfunnsfag?) + Ta: Matte 1T og R1 for å få ekstra poeng tar jeg: - biologi 1 - fysikk 1 - geox høres dette fornuftig ut, har jeg holdt meg til alle regler som må oppfylles for at jeg skal ha en godkjent karakterkort?! TUSEN TUSEN TAKK FOR SVAR!!! DETTE BETYR MYE FOR MEG, ETTERSOM RÅDGIVEREN PÅ EN SKOLE, IKKE VISTE EN DRIT!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Hei! Jeg lurer på om du går på bachelor programmet, og ønsker å ta psykologi profesjon studiet, må jeg ta opp videregående fagene for å få et snitt til psykologiprofesjon eller ser universitet karakterene jeg får første året på bachelor programmet og tar inn basert på karakterene? Evt. hvis jeg må ta opp fag fra videregående skole kan jeg ha disse fagene inkludert de vi må ha(som gym, norsk osv). Jeg vurderer å fordype med i: Kjemi og Psykologi (må jeg fordype meg i to realfag eller to samfunnsfag?) + Ta: Matte 1T og R1 for å få ekstra poeng tar jeg: - biologi 1 - fysikk 1 - geox høres dette fornuftig ut, har jeg holdt meg til alle regler som må oppfylles for at jeg skal ha en godkjent karakterkort?! TUSEN TUSEN TAKK FOR SVAR!!! DETTE BETYR MYE FOR MEG, ETTERSOM RÅDGIVEREN PÅ EN SKOLE, IKKE VISTE EN DRIT! Når det gjelder fag, godkjenner profesjonsstudiet både generell og spesiell(realfag) studiekompetanse, så det holder så lenge du får studiekompetanse fra din vgs, og ikke fagbrev. Du kan gå Årsstudiet i psykologi i bergen eller tromsø, få A i snitt og komme inn på Profesjon på den måten. Eller du kan få rundt 5,6 i snitt i primær kvote eller ca 63 poeng i ordinær kvote fra vgs, og søke deg direkte inn på profesjon i trondheim eller oslo. Jeg går profesjon i oslo nå, kom inn via samordna opptak. Du kan ikke komme inn via bachelor. (noen prater om en bachelor i lillehammer, for så 2-årig kandidatstudie i danmark - du kan sjekke opp dette). Råder deg til å ta kontakt med psykologisk institutt på universitetenes sider, du finner lett frem til deres mail, og spørre dem. Lykke til Anonym poster: 64fd3db2f08b129448136a905b4ea61f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Btw: årsstudiet er det første året av bacheloren, så om du har AAB, eller AAA i denne, så kan du komme inn på profesjon i bergen og tromsø (enn så lenge - de kommer nok til å gå over til vgs-modell snart !! ). Mente at du ikke kommer inn på grunnlag av 3-årig bachelor. Men 1-årig ja Enn så lenge! Anonym poster: 64fd3db2f08b129448136a905b4ea61f
Rudabe Skrevet 10. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2012 Men hvis jeg har bachelor så må jeg ta opp uansett fag fra vgs for å komme inn på profesjonsstudiet?!! Men kan jeg ta å fordype meg i kjemi og psykologi eller må det være to realfag evt. to samfunnsfag?!!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Du må nesten sette deg inn i hvert universitet sitt opptakskrav selv, TS. Det du spør om avhenger av hvilken by du vil inn i. Det finnes to opptaksmodeller for å komme inn på Profesjonsstudiet i Norge i dag. Bergen og Tromsø bruker kun karakterer fra Årsstudiet i psykologi (det første året i bacheloren). Disse karakterene må da være på topp. Trondheim og Oslo bruker kun karakterer fra vitnemålet fra videregående skole (Disse karakterene må da være på topp.) Imidlertid er det snakk om at også Tromsø og Bergen også skal gå over til opptak kun fra videregående karakterer iløpet av de nærmeste årene (for å slippe lange ventelister, og at folk skal bli hengende igjen i systemet der de tar opp fag år etter år uten å komme inn), og da vil det ikke være mulig å komme inn via karakterer fra årsstudiumet lengre. Da er det kun vgs karakterer som gjelder. Men dette er ikke innført enda, så det er fortsatt folk som kommer inn på denne måten. Skjønner du? Anonym poster: 64fd3db2f08b129448136a905b4ea61f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Men hvis jeg har bachelor så må jeg ta opp uansett fag fra vgs for å komme inn på profesjonsstudiet?!! Men kan jeg ta å fordype meg i kjemi og psykologi eller må det være to realfag evt. to samfunnsfag?!! Og som jeg sa i stad, inntak til Profesjonsstudiet setter ingen regler for om du hadde matte eller samfunnsfag. Det holder å ha studiekompetanse, enten dette var med samfunnsfag eller realfag. Det er kun medisin og ingeniørlinjer som krever realfag. Anonym poster: 64fd3db2f08b129448136a905b4ea61f
Rudabe Skrevet 11. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2012 Jeg skjønner hva du mener men det jeg lurte på er: Du må på videregående skole ha fordypning i 2 fag. Det jeg lurer på om må jeg ha fordypning i samme linje eller kan jeg ta en fra realfag og en fra samfunnsfaglinjen? slik jeg over skrev kan jeg fordype meg i kjemi 1 + 2 og psykologi 1 + 2 fra videregående! Jeg ender jo opp med å ta opp fag for å komme inn på prfesjonsstudiet?!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #8 Skrevet 11. desember 2012 Jeg skjønner hva du mener men det jeg lurte på er: Du må på videregående skole ha fordypning i 2 fag. Det jeg lurer på om må jeg ha fordypning i samme linje eller kan jeg ta en fra realfag og en fra samfunnsfaglinjen? slik jeg over skrev kan jeg fordype meg i kjemi 1 + 2 og psykologi 1 + 2 fra videregående! Jeg ender jo opp med å ta opp fag for å komme inn på prfesjonsstudiet?! Det må du nesten spørre skolen din om. Så lenge fagkombinasjonen du tar fører til et vitnemål med studiekompetanse til høgskoler og universiteter, så har jeg ikke hørt noe om at profesjon krever annet. Men det må du spørre din vgs skole om, slik at du iallfall tar fag som gjør at du kvalifiserer til studiekompetanse. Du ender raskt opp med å ta opp fag for å komme inn ja, dersom du ikke får 5'ere og flest 6'ere i standpunkt med engang.. Anonym poster: 64fd3db2f08b129448136a905b4ea61f
JohnS Skrevet 11. desember 2012 #9 Skrevet 11. desember 2012 Jeg skjønner hva du mener men det jeg lurte på er: Du må på videregående skole ha fordypning i 2 fag. Det jeg lurer på om må jeg ha fordypning i samme linje eller kan jeg ta en fra realfag og en fra samfunnsfaglinjen? Det må være samme linje.
Rubies_ Skrevet 11. desember 2012 #10 Skrevet 11. desember 2012 Som noen andre her påpeker, er det forskjellige krav for de ulike studiestedene. Skal du inn på profesjon i Oslo eller Trondheim må du inn med karakterene fra videregående. Du kan se på Samordnaopptak og nettsiden til disse studiestedene hva opptakskravene var ifjor, og hva som kreves av fag. Det er ikke noen fagkombinasjoner man trenger over andre - generell studiekompetanse er det som gjelder. Dersom du trenger å ta opp fag for å få generell studiekompetanse, snakker du med rådgiver på videregående i kommunen din. Der får du svar på hva du trenger å gjøre videre for å få disse fagene. Jeg går årsstudium i psykologi. Universitetet i Bergen og i Tromsø praktiserer denne ordningen der man må gå årsstudiummet først før man søker seg inn på profesjon. Da er det karakterene fra årsstudiet som gjelder for å komme inn på profesjon. I Tromsø har de en Nord-Norges kvote for studenter som er bosatt i Nord-Norge, så det blir naturligvis litt vanskeligere for en person som ikke er bosatt i Nord-Norge å komme inn på profesjon. Men det kan gå, for all del. Hvis du begynner på en bachelor og skal begynne på profesjonsstudiet i Trondheim eller Oslo, må du jo ta opp fag dersom du ikke har gode nok karakterer til å komme inn.
Rudabe Skrevet 13. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Takk for alle svar! Jeg er første året på psykologi bachelor og fikk 50.4 i snitt. Jeg skal ta opp fag og spør derfor om de fagkombinasjonene jeg tar fører til at jeg blir kvalifisert til studiekompetanse, får et godkjent sekundær/ordinær vitnemål! Endret 13. desember 2012 av Rudabe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå