AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #1 Del Skrevet 10. desember 2012 Går det an å kalle seg selv det? Og er agnostikere humanistiske? Anonym poster: defae6325983b04d47ec6a1a020e3afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. desember 2012 #2 Del Skrevet 10. desember 2012 En agnostiker er vel en som erkjenner at det er noe der ute, men vet ikke helt hva. Og dersom man føler seg trukket mot kristendommen, så vil jeg anta at man kan kalle seg dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'amie Skrevet 11. desember 2012 #3 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Hvis man erkjenner at det er noe der ute, men ikke vet helt hva, hvordan kan man kalle seg kristen da? For å være kristen må man jo tro at Jesus Kristus er Messias, Guds Sønn og frelser. Endret 19. desember 2012 av L'amie 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. desember 2012 #4 Del Skrevet 11. desember 2012 Må man? Dersom man kaller seg en kristen agnostiker, så ville jeg tydet det på som at det er en person som føler seg hjemme i religionen, men ikke er enig i store deler av den, eller en som er på søken og syns kristendommen muligens er riktig, men som ikke er kommet frem til et standpunkt ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 11. desember 2012 #5 Del Skrevet 11. desember 2012 Nei. Er man kristen, er man det. Er man agnostiker, er man det. Man kan forresten ikke kalle seg buddhistisk ateist heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #6 Del Skrevet 11. desember 2012 man kan vell kalle seg for akkurat hva man vil her i Norge, for her finnes det noe som heter ytringsfrihet. så lenge du ikke er banditt Anonym poster: fb0c561dadfd1e4230ce829cd46e0cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #7 Del Skrevet 11. desember 2012 Agnostisisme betyr at du erkjenner at du ikke vet (100% sikkert), eller kan vite (100% sikkert), hvorvidt et oversanselig fenomen (for eksempel Gud) eksisterer eller ikke. De fleste kristne er agnostikere, og de fleste ateister er agnostikere. - Slik forholder det seg ganske sikkert i Norge, i alle fall. Det er ikke vanskeligere enn som så. Anonym poster: 552f02c0f09cc61ecdf5e4bf3680f08d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #8 Del Skrevet 19. desember 2012 Nei. Er man kristen, er man det. Er man agnostiker, er man det. Man kan forresten ikke kalle seg buddhistisk ateist heller. Alle buddhister er ateister. Teisme handler om gudstro, noe som er fraværende i buddhismen. Anonym poster: 5224305650573a41a2d18509b2f9a777 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #9 Del Skrevet 19. desember 2012 Alle buddhister er ateister. Teisme handler om gudstro, noe som er fraværende i buddhismen. Anonym poster: 5224305650573a41a2d18509b2f9a777 Hva er buddha, da? Anonym poster: cb0d6cbca2a454499413496fbd92dff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 19. desember 2012 #10 Del Skrevet 19. desember 2012 En Indisk prins som faktisk har levd. (Som strengt tatt betyr at spørsmålet burde vært: Hvem var Buddha, da?) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2012 #11 Del Skrevet 20. desember 2012 En agnostiker er vel en som erkjenner at det er noe der ute, men vet ikke helt hva. Nei, en agnostiker mener man ikke kan vite. Dermed kan man både være religiøs og ateistisk agnostiker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 20. desember 2012 #12 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Alle buddhister er ateister. Teisme handler om gudstro, noe som er fraværende i buddhismen. Anonym poster: 5224305650573a41a2d18509b2f9a777 Nei, for ateister tror ikke på reinkarnasjon. Hah! Buddhister er buddhister, ateister er noe helt annet. Det er forskjellige livssyn. Endret 20. desember 2012 av Badebuksa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #13 Del Skrevet 20. desember 2012 Nei. Er man kristen, er man det. Er man agnostiker, er man det. Man kan forresten ikke kalle seg buddhistisk ateist heller. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Anonym poster: 090ffbe4012875c5556a78d1bf2ed346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 20. desember 2012 #14 Del Skrevet 20. desember 2012 Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Anonym poster: 090ffbe4012875c5556a78d1bf2ed346 Det gjør jeg aldri. Det er tydeligvis andre her som driver med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 20. desember 2012 #15 Del Skrevet 20. desember 2012 Fundamentet i kristendommen er troen på at Jesus er Guds sønn, og at han døde på korset for å rettferdiggjøre mennesket overfor Gud. Jeg vet ikke helt om det blir riktig å kalle seg kristen, i noen form, om ikke man tror på akkurat det. Det er jo kjernen i kristendommen. Andre elementer finner man igjen i andre religiøse og sekulære livssyn, men akkurat troen på Jesus som frelser er det som gjør kristendommen til kristendommen. Kan man være kristen, uten å tro på fundamentet? Om det er andre trekk man føler tilhørighet i, men ikke dette, så kan man nok like godt høre hjemme i flere andre livssyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #16 Del Skrevet 20. desember 2012 Det gjør jeg aldri. Det er tydeligvis andre her som driver med det. Du gjør ikke annet. Anonym poster: 090ffbe4012875c5556a78d1bf2ed346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 20. desember 2012 #17 Del Skrevet 20. desember 2012 Du gjør ikke annet. Anonym poster: 090ffbe4012875c5556a78d1bf2ed346 Mon tro om man møtte på en buddhistisk ateist som følte seg støtt fordi det ikke eksisterer, hmmm.. "Jeg er ikke en del av en religion, jeg er ateist, men jeg er en del av en religion fordi jeg er buddhist". Javel. Lykke til med livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 20. desember 2012 #18 Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg kan kanskje anses som kristen agnostiker. Jeg har vokst opp i norge, og har dermed vokst opp med kristendommen. Men det betyr ikke at jeg nødvendigvis tror på den. Jeg er overbevist om at det finnes noe mer, men jeg vet bare ikke hva. Jeg godtar at det finnes en Gud, men hva man kaller han/henne er for meg uinteressant. Jeg plukker det beste fra alle religioner, og velger selv å tro på det. Men siden jeg kjenner kristendommen best, så er det naturlig for meg å plukke mest derifra - ergo kan jeg forsåvidt falle inn under kristen agnostiker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xalo Skrevet 20. desember 2012 #19 Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg er agnostiker. Jeg er ikke smart nok til å kunne si med 100% sikkerhet at det ikke finnes en eller annen mystisk kraft ute i universet som kan forklare evolusjonen, sjelen, moderne vitenskap, med mere, da den menneskelige hjerne uansett er begrenset hva kapasitet og forståelse angår. Men jeg føler meg samtidig smart nok til ikke å stole blindt på bøker som ble skrevet for noen tusen år siden, enten de kom fra den ene eller andre siden av kloden. Religioner har eksistert i tusenvis av år, det gir trygghet, etikk og leveregler, og har vært en del av mang en samfunnsoppbygging, både for å kontrollere og veilede. Jeg kan ikke med sikkerhet si at Jesus ikke gikk på vannet, eller at Mohammed ikke snakket med en guddommelig skikkelse eller gifta seg med ei 6 år gammel jente for den saks skyld. Men jeg kan likevel leve etter gode etiske retningslinjer, hvorav en god del av de har sin opprinnelse i religioner, og mange av de fra kristendommen, men jeg føler meg nok ikke som en kristen agnostiker av den grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 20. desember 2012 #20 Del Skrevet 20. desember 2012 Altså, en agnostiker vet ikke. Der ateister sier "Det finnes ingen Gud!" sier agnostikeren "jeg vet ikke om Gud eksisterer". Det ligger i selve navnet. "På gresk betyr "gnosis" viten, mens forstavelsen "a" er en nektelse. Agnostisisme betyr dermed å nekte for at vi kan vite noe om gud og det transcendente" Man kan selvfølgelig være agnostiker som innimellom lener seg litt. (Som f.eks. en ateist som vipper mellom å tro at gud ikke finnes, til å tro at gud kan finnes men at vi aldri kan vite helt sikkert) Men man kan ikke både ikke tro/tro på en Gud og være agnostiker samtidig. For en agnostiker mener at vi aldri kan vite - og har derfor ikke tatt et standpunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå