Gå til innhold

Vektøkning av antidepressiva (Efexor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

De to siste månedene har jeg gått på medisinen Efexor, og disse har vektøkning som mulig bivirkning. Den har jeg fått. Har lagt på meg nærmere 10 kilo på disse to månedene.

Spørsmålet mitt: jeg har lest at de som legger mye på seg når de tar antidepressiva, har store problemer med å gå ned den vekten igjen etter man har avsluttet behandlingen. Er dette vanlig, eller gjelder det bare noen uheldige? Og; vil vektøkningen fortsette jevnt og trutt mens man tar tablettene, eller flater det ut på noe punkt?

Blir takknemlig for svar :)

Anonym poster: ae3fd70826f9710101c66678faf60edf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

De to siste månedene har jeg gått på medisinen Efexor, og disse har vektøkning som mulig bivirkning. Den har jeg fått. Har lagt på meg nærmere 10 kilo på disse to månedene.

Spørsmålet mitt: jeg har lest at de som legger mye på seg når de tar antidepressiva, har store problemer med å gå ned den vekten igjen etter man har avsluttet behandlingen. Er dette vanlig, eller gjelder det bare noen uheldige? Og; vil vektøkningen fortsette jevnt og trutt mens man tar tablettene, eller flater det ut på noe punkt?

Blir takknemlig for svar :)

Jeg har gått opp noen kilo etter jeg begynte med Efexor jeg også, og håper inderlig at de forsvinner igjen etterpå!

Anonym poster: dac05d60c42bc77a8b4fb6922d89c63e

Skrevet

Husk at det er ikke pilla i seg selv som gir vektøkning,men en bivirkning av en del medisiner er økt appetitt som igjen øker vekta.

Anonym poster: 9a935869b6072c5828e4ccdcbccb4c27

• Liker 1
Skrevet

Nja, det trenger vel ikke medføre riktighet. For meg har effekten av medisinen ført til at jeg har spist mindre, fordi tvangsspisingsepisodene har forsvunnet og jeg bruker ikke lenger mat som følelsesregulering. Likevel har jeg gått opp. :)

Anonym poster: dac05d60c42bc77a8b4fb6922d89c63e

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Husk at det er ikke pilla i seg selv som gir vektøkning,men en bivirkning av en del medisiner er økt appetitt som igjen øker vekta.

Dette er riktig. En annen bivirkning også, stoffskiftet (forbrenningen) blir ofte nedsatt. For ikke å legge på seg, må man innta færre kalorier enn før.

Endret av Arabella
Skrevet

Nettopp.Det er alt for mange som begynner på en medisin og så går de mye opp i vekt og så plasseres all skyld på den.

Skrevet

Nettopp.Det er alt for mange som begynner på en medisin og så går de mye opp i vekt og så plasseres all skyld på den.

Helt enig. Jeg begynte på efexor for 3 måneder siden. Har vært veldig bevisst på hva jeg har spist, og følgt med på vekten. Har ikke gått opp et eneste kilo :)

Anonym poster: 94b1b94027ed4c4565d851791c861d5a

Skrevet

Hei, ts her :)

Jeg vet dette med økt appetitt, men i mitt tilfelle så er både aktivitetsnivået og matinntaket (og hva jeg spiser) uendret før kontra etter jeg begynte med disse pillene.

Er derfor jeg legger skylden på pillene.

Skrevet

Antidepressiva osv er faktisk en av værstingene. Det er faktisk sånn at de påvirker hormonene som igjen påvirker evnen til å lagre fett. Så de å utelukkende si at "det er fordi du spiser mer" eller "du rører for lite på deg" kjøper jeg ikke. Jeg har gått på tre slike "værsting" piller og har gått opp 10 kg. Har trent og spist LITE.

Henviser til denne:

http://www.vektklubb.no/artikkel/pillene-som-kan-gjoere-deg-tykk-20303418

Skrevet

Hei, ts her :)

Jeg vet dette med økt appetitt, men i mitt tilfelle så er både aktivitetsnivået og matinntaket (og hva jeg spiser) uendret før kontra etter jeg begynte med disse pillene.

Er derfor jeg legger skylden på pillene.

Kanskje en ide å endre matinntaket da. Jeg spiser mindre etter jeg begynte på efexor for ikke å legge på meg.

Skrevet

Kanskje en ide å endre matinntaket da. Jeg spiser mindre etter jeg begynte på efexor for ikke å legge på meg.

Var ikke egentlig det som var meningen med tråden. Om det er slik at man jevnt og trutt legger på seg, må man jo med din teori spise mindre og mindre etterhvert som månedene med pillene skrider frem. Og da blir iallefall forbrenningen ødelagt = dårlig ide.

Skrevet

Nei, det er ikke sånn at du bare fortsetter å legge på deg til du blir en eneste sotr bolle. Det er klart det flater ut. For å ha gått opp såpass som deg, så "må" du nesten ha spist mer enn vanlig, eller så er du en av de svært uheldige. Medisinene i seg selv gir ikke så rask vektoppgang uten ekstra energiinntak. Siden du nå uansett merker at du går opp, ville jeg vært veldig bevisst matinntaket mitt for å hindre videre oppgang. Kiloene kan like godt gå ned nå som når du slutter på pillene dersom du ønsker det nok.

Selv gikk jeg ned da jeg gikk på efexor, men det var av helt andre grunner.

Anonym poster: 1e9c558d887a217a813561dac07924ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...