Gjest gjest Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Ok, en liten tanke her. Menn som ikke ønsker ekteskap vil ikke ha en kvinne som oppfører seg som en kone ? En mann vil ikke gifte seg. Han tror ikke på ekteskap, er redd for skillsmisse eller tror ikke på kristene tradisjoner.. osv, velg én du kan se for deg. Man bor sammen, han har uttalt at han vil ha barn med deg og kan se for seg hele framtiden med deg sammen: han ønsker at dere kjøper hus sammen og får barn i nær framtid. Han forteller deg at han vil leve hele resten av livet med deg. Jeg ville tolket det slik at en voksen mann ikke er redd for en sermoni, men faktisk ikke ønsker et ekteskap og det som inngår i det? Er det riktig? Og hvordan IKKE havne i rollen som kona som vasker klær, lager mat og steller med mannen, huset og innkjøp og slike ting? Fordi jeg regner med at det er det dere menn som ikke vil gifte dere ikke vil ha?
Gjest Line Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Han vil bare ha pose og sekk. Han vil ha alt, kone og barn, men vil ikke forplikte seg og gi deg sikkerheten tilbake. Han vil ha friheten til å kunne gå med en gang. Tingen er den at han er også dum, for i Norge tror mange menn, de har muligheten til å kunne stikke uten at det koster dem for mye, men systemet er slik at de må betale så det svir for barn uansett. Dumme menn som prøver seg og Dumme damer går på. Stoler du ikke nok på noen til å gifte deg med dem, så er det ikke særlig smart å få barn.
Gjest gjest Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Jeg er enig med Line! Menn vil ha det som er i ekteskap, bare ikke bli gift. Tror de fleste menn ka se for seg en deilig liten kone, som får hans barn, lager hans mat, og som styrer med felles hus og heim.men de vil ha muligheten til å skifte alt dette ut med noe nytt skulle komme på banen. Noe(n) bedre og nytt. Ikke få barn med ham!
Gjest Svampebob1 Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Og hvordan IKKE havne i rollen som kona som vasker klær, lager mat og steller med mannen, huset og innkjøp og slike ting? Hva i alle dager er galt med det? Gå ut, mal huset, skift dekk på bilen og klipp plenen, så skal jeg stå for klesvask, matlaging, støvsuging osv. Helt greit for meg. Hater å male huset! 2
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 TS her. Jo, det er galt fordi han har sagt at han ikke vil gifte seg. Noe jeg tolker som at han ikke vil ha et ekteskap. Da vil han jo ikke ha noen som oppfører seg som en kone vel? Og jeg skjønner hva du mener, jeg kunne jo tatt på meg rollen som mannen istede, hehe, og jeg kan godt male huset også Men jeg tenkte mer på at han ikke vil ha et ekteskap, ergo skal ingen av oss oppføre oss som mann og kone? Bare kjærester. Hvordan fungerer det når man bor sammen? Ble usikker på om jeg burde få barn med han da
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Er det virkelig sant at de som ikke vil gifte seg, vil ha et ekteskap? Bare uten forpliktelsene og frieriet? TS
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Men jeg tenkte mer på at han ikke vil ha et ekteskap, ergo skal ingen av oss oppføre oss som mann og kone? Bare kjærester. Hvordan fungerer det når man bor sammen? Ble usikker på om jeg burde få barn med han da Jeg tenker du må forklare hvordan en (ekte)mann og en kone oppfører seg. Jeg endret ikke adferd etter at jeg giftet meg, og det opplevde jeg ikke at mannen min gjorde heller. Anonym poster: d93a66c28ae764d3e9b09c845b33760c 1
Steinar40 Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Er det veldig rasjonelt å bruke 100 tusen (eller mer) på en bryllupsseremoni? Og hvor er den store sikkerheten i å gifte seg? Folk skiller seg jo som gale uansett. Endret 10. desember 2012 av Steinar40 1
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 TS her. Ja er det egentlig noen forskjell på gifte og samboere i væremåte da? Tror heller ikke jeg kommer til å forandre væremåte, men samboeren sitter å forteller meg at han aldri skal gifte seg og vil ikke ha et ekteskap. Ikke vil han forklare hva han mener med det heller, han bare vil ikke ha et ekteskap. Så jeg tenker ok, jeg skal ikke "være en kone" heller. Men hvordan gjøres det? Vi bor sammen, og har felles økonomi. Han vil kjøpe hus med meg og få barn med meg, kjøpe hytte og hund, båt og alt. Men han vil ikke ha et ekteskap, hva skal jeg gjøre? Det er ikke aktuelt å bryte med han bare fordi han ikke vil gifte seg, det går greit for meg. Jeg vil behandle forholdet vårt deretter og prioritere barna før han om vi får noen.
Hapa Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 Ok, en liten tanke her. Menn som ikke ønsker ekteskap vil ikke ha en kvinne som oppfører seg som en kone ? En mann vil ikke gifte seg. Han tror ikke på ekteskap, er redd for skillsmisse eller tror ikke på kristene tradisjoner.. osv, velg én du kan se for deg. Man bor sammen, han har uttalt at han vil ha barn med deg og kan se for seg hele framtiden med deg sammen: han ønsker at dere kjøper hus sammen og får barn i nær framtid. Han forteller deg at han vil leve hele resten av livet med deg. Jeg ville tolket det slik at en voksen mann ikke er redd for en sermoni, men faktisk ikke ønsker et ekteskap og det som inngår i det? Er det riktig? Og hvordan IKKE havne i rollen som kona som vasker klær, lager mat og steller med mannen, huset og innkjøp og slike ting? Fordi jeg regner med at det er det dere menn som ikke vil gifte dere ikke vil ha? Noen ser vel bare ikke poenget med å bruke fryktelig mye penger på en dag og en seremoni som strengt tatt ikke forandrer noe som helst...? Du sier jo selv lenger ned i tråden at du ikke vil endre væremåte, hva er da så stort med å gifte seg? Er det "prinsesse for en dag" greia som er så viktig? Man er vel ikke noe mindre "par" selv om man ikke er gift? 1
Steinar40 Skrevet 10. desember 2012 #12 Skrevet 10. desember 2012 TS her. Ja er det egentlig noen forskjell på gifte og samboere i væremåte da? Tror heller ikke jeg kommer til å forandre væremåte, men samboeren sitter å forteller meg at han aldri skal gifte seg og vil ikke ha et ekteskap. Ikke vil han forklare hva han mener med det heller, han bare vil ikke ha et ekteskap. Så jeg tenker ok, jeg skal ikke "være en kone" heller. Men hvordan gjøres det? Vi bor sammen, og har felles økonomi. Han vil kjøpe hus med meg og få barn med meg, kjøpe hytte og hund, båt og alt. Men han vil ikke ha et ekteskap, hva skal jeg gjøre? Det er ikke aktuelt å bryte med han bare fordi han ikke vil gifte seg, det går greit for meg. Jeg vil behandle forholdet vårt deretter og prioritere barna før han om vi får noen. Prioritere barna foran han kommer du nok til å gjøre uansett Samboerskap i dag er den nye formen for ekteskap. Veldig liten forskjell på dette når folk oppfører seg bra i praksis. Og mange er vel da forlovet år ut og år inn. På den annen side kan man jo likegodt formalisere det med å gifte seg hos byfogden eller hvor man nå gjør det.
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #13 Skrevet 10. desember 2012 Så jeg skal bare fortsette å oppføre meg som alltid? Ta "kone-rollen" likevel? Og du lenger opp her, jeg har ikke sagt at jeg engang vil gifte meg. Jeg trenger jo ikke gifte meg om vi uansett oppfører oss som ektemann- og kvinne. Noe vi har, både jeg og samboer har begynt å oppføre oss som. Og det som bekymrer meg er at han har sagt at han ikke vil ha et ekteskap, og da tenker jeg på rollene man har i et ekteskap, og om jeg kanskje burde oppføre meg mer som en kjæreste istedet? Når han ikke vil ha selve ekteskapet tenker jeg. Fordi vi har ikke snakket om ekteskapet på noen andre plan enn at han en dag ytret at han a) ikke vil gifte seg og b) ikke vil ha et ekteskap. Samboeren min er som så mange andre menn, han snakker ikke så godt om følelser og holder dem helst for seg selv helt til han føler han må snakke om dem, og man kan se han ikke liker det. Likevel har vi en grei kommunikasjon, untatt når det gjelder dette. Jeg tolker det slik at han føler vi har blitt for ..hva skal jeg si, for lik ektemann og kvinne og at det er derfor han sa det. Han vil jo ha hus og barn og alt med meg så jeg bekymrer meg ikke for det. Er det noen som har vært ut for lignende? Burde jeg avtale mer alene tid hver for oss, mere tid til egne prioriteringer som cafe og venner for meg, eller fotball og pub for han? Slik jeg ser det kommer vi al dri til å gifte oss, og det er greit, men..hvordan ikke "bli en kone"? Hilsen TS
Gjest Regine Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Det er gratis å gifte seg og det må verken gjøres i kirka eller innebære stor fest. Juridisk er det også forskjeller på å være gift ig å være samboer. Man kan dikte seg i noen grad v samboersvtale etc, men det er enklere og sikrere m giftermål. Du får høre om han er billig til å gå gjennom den papirmølla det er å sikre seg uten giftermål....
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #15 Skrevet 10. desember 2012 Beklager, at det siste innlegget ble rotete. Hvis man ikke skal gifte seg ser jeg ikke poenget med samboerkontrakt heller. (Jeg har midler så jeg klarer meg uten han ved et brudd, om jeg så skulle stå på bar bakke uten hus) Hilsen TS
Gjest Svampebob1 Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 TS her. Jo, det er galt fordi han har sagt at han ikke vil gifte seg. Noe jeg tolker som at han ikke vil ha et ekteskap. Da vil han jo ikke ha noen som oppfører seg som en kone vel? Og jeg skjønner hva du mener, jeg kunne jo tatt på meg rollen som mannen istede, hehe, og jeg kan godt male huset også Men jeg tenkte mer på at han ikke vil ha et ekteskap, ergo skal ingen av oss oppføre oss som mann og kone? Bare kjærester. Hvordan fungerer det når man bor sammen? Ble usikker på om jeg burde få barn med han da Er usikker på hvor viktig giftemål er nå i dagens samfunn. Før i tiden hadde det et formål. Jeg kan sikkert finne på å gifte meg bare jeg finner ei som er verdig. Jeg synes ikke du skal veie dette etter om han vil gifte seg eller ikke. Jeg tror heller du skal spørre deg om du ser for deg at dere fortsatt er sammen om 10 år. Hvis så og han er like dedikert, så er det vel ikke så mye å lure på, men dette synes jeg du bør føle på selv. Kjærester kontra ekteskap gjør egentlig ingen forskjell. Man er ikke noe mer bundet enn om man er kjærester. Forskjellen ligger i at når man er gift, så har man ring på fingeren og papirer som sier at en skal være sammen til døden skiller en av (eller til man blir skilt). Jeg tror at tanken på det å binde seg så langt frem i tid kan virke skremmende på en del menn. Man vet jo aldri hva som kan skje. Ang. rollene, så blir det til hva dere kommer frem til selv. Man må ikke ende opp i faste roller. Som jeg nevnte over kan jeg godt stå for husarbeid, for jeg hater nemlig male hus, skifte dekk o.l. Dette finnes det ingen fasit på ;-)
Steinar40 Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 Det er ingen andre enn han som kan vite hvorfor han ikke vil gifte seg. Og dermed er det han du må spørre om dette.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #18 Skrevet 10. desember 2012 han vil vel ikke ha samboerkontrakt heller da ? hvis du blir hjemmeverende med barn trenger dere virkelig dette Anonym poster: c336608f14a397b392cba6712abe5e99
Gjest TS Skrevet 10. desember 2012 #19 Skrevet 10. desember 2012 TS her. Er ute etter å høre om det er jeg elelr han som er på bærtur kan man si. Når han ikke vil snakke om dette noe særlig. Synes jo Svampebob overher har noen gode poenger. Jeg tror menn kjenner menn bedre enn kvinner og spør derfor dere, menn: hvis du ikke vil gifte deg, er det fordi du ikke ser vitsen med papir og ring på at man skal dele livet samme, pengene, muligheten til å kunne raskere gå fra hverandre, eller er det rollene dere ikke vil ha? Altså du er mannen og hun er kona, dere har ulike roller som skal fungere i et hushold og dette planlegges sammen. Han vil jo som sagt at vi skal ha barn og hus sammen. Jeg vil forsøke å snakke med han igjen, Steinar40. Noen forslag til hvordan jeg kan ta det opp med en mann som ikke liker å snakke om følelser. Hvordan ville du at dama skulle tatt det opp med deg? Han foreslo også for noen måneder siden at vi skulle kjøpe oss matchende ringer, som bevis på at vi er kjærester og samboere.. Noe vi ikke gjorde fordi jeg ikke så vitsen med det. meeeneh? hjelp? TS
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #20 Skrevet 10. desember 2012 TS, hvor gammel er du? Du høres fryktelig opphengt ut i tradisjonelle kjønnsroller. Hvorfor tenker du at det å gifte seg betyr at kvinnen blir husmor? Folk fleste i dag deler da vitterlig på arbeidsoppgavene mer enn som så. Og uansett, om det faktisk er slikt at kjæresten din ikke ønsker seg en dame som gjør alt husarbeidet, da er det vel ikke vanskelgiere enn å ikke gjøre alt husarbeidet, da? Du gjør denne saken veldig mye mer komplisert enn den er. Jeg tipper at han tenker mer på det økonomiske og/eller juridiske, når han sier han ikke vil gifte seg, enn på din "rolle" i forhold til ham/forholdet deres. TS her. Jo, det er galt fordi han har sagt at han ikke vil gifte seg. Noe jeg tolker som at han ikke vil ha et ekteskap. Da vil han jo ikke ha noen som oppfører seg som en kone vel? Og jeg skjønner hva du mener, jeg kunne jo tatt på meg rollen som mannen istede, hehe, og jeg kan godt male huset også Men jeg tenkte mer på at han ikke vil ha et ekteskap, ergo skal ingen av oss oppføre oss som mann og kone? Bare kjærester. Hvordan fungerer det når man bor sammen? Ble usikker på om jeg burde få barn med han da Hvordan tror du andre folk gjør det da? Tror du alle kvinner som får seg samboer går inn i rollen som lydig 40-tallshusmor? Hvordan en "kone" og en "mann" oppfører seg/skal oppføre seg, er opp til den enkelte å avgjøre. Det virker nesten som om du ikke forstå at det er mulig å være gift/samboere uten at det ender opp med at kvinnen gjør alt husarbeidet og mannen alt det fysiske/utendørsrelaterte. Hvorfor så trangsynt? Hva vil du? Ønsker du å dedikere all din tid til mann, barn og hus? I så fall får du fortelle ham dette. Ønsker du å ha egen jobb/egen inntekt og leve mer likestilt? Da forteller du ham dette. Anonym poster: 012ae2a99868f8fe52b4dcd845e2e5ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå