vanskapning Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Er det noen her som har japansk spisshund og kan fortelle litt om dem? Og har noen tips til hvilke kenneler som er bra? Helst på østlandet Og kan man kontakte kennelen og komme på besøk for å kikke, selv om man er langt i fra sikker på at man ønsker seg den rasen? Har veldig lyst på hund (men her er det snakk om noen år fram i tid, når jeg er ferdig som student og har mer sikre fremtidsutsikter). I utgangspunktet var golden, labrador eller flatcoated retriever førstevalget, men siden jeg har hørt fra flere at de ikke alltid er like lette førstegangshunder, og kjæresten ønsker seg en mindre rase - har vi nå sett på japansk spisshund en stund. Dess mer jeg leser om dem dess mer positivt overrasket blir jeg over dem. Eneste "problemet" vi har støtt på er det med at mange blir brunaktige på pelsen rundt øyene etter hvert, og når det ikke er noe verre så vil jeg si at de virker rimelig perfekte! Det vi ønsker oss er en rolig familiehund, som er glad i å være aktiv men som også kan slappe av inne. Vil at den skal være lettlært og lydig, og glad i barn. Vil også at den skal være veldig glad i kos, og helst ikke skeptisk til fremmede. Vet jo at mye av dette er individuelt og kommer ann på hva man selv lærer hunden til, men er det noen som syns japansk spisshund passer eller har tips til andre raser?
Gjest Elissima Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Jeg har ikke japansk spisshund nå, men har i flere år passet en når eierne har vært på ferie Dette er en fantastisk rase, de elsker å lære og er hengivne hunder. Jeg er veldig allergisk men ikke mot denne rasen. Har hatt japansk spiss hjemme hos meg i over en mnd og merket ikke noe allergi. Snille og kosete og glade i barn er de også. Jeg kommer ikke på noe negativt med disse hundene,jeg og kjæresten skal faktisk kjøpe oss en sånn selv!
Sulosi Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Jeg vurderte mange raser før jeg bestemte meg og havnet til slutt mellom en sheltie og japansk spisshund. Etter som jeg leste så er disse rasene ganske like i lynne men den japanske spisshunden har "lettere" for å bjeffe samt at den har tykkere pels. Valget falt på sheltien rett og slett pga. pelsen. Vi ferdes mye på stranden om sommeren og da er det greitt å kunne ha med hunden de gangene vi ikke skal være lenge der.
Gjest Elissima Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Jeg vurderte mange raser før jeg bestemte meg og havnet til slutt mellom en sheltie og japansk spisshund. Etter som jeg leste så er disse rasene ganske like i lynne men den japanske spisshunden har "lettere" for å bjeffe samt at den har tykkere pels. Valget falt på sheltien rett og slett pga. pelsen. Vi ferdes mye på stranden om sommeren og da er det greitt å kunne ha med hunden de gangene vi ikke skal være lenge der. Den japanske spisshunden jeg passet bjeffet nesten aldri. Så det kan nok variere litt. Småhunder er kjent for å bjeffe mye men betyr ikke at de gjør det for det
Tabris Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Vi har akkurat fått oss en liten japanervalp. Han er utrolig søt og full av energi, en skikkelig gladhund. Det var to ting som overrasket meg positivt med ham: Han var mer lettlært enn jeg trodde, og han er skikkelig hardfør. Bryr seg ikke katta om 12 minus eller snøstorm, og er skikkelig tolerant for kulde og ruskevær. Jeg ser at han bjeffer lett. Han bjeffer når folk går forbi utenfor vinduet eller hvis vi er ute og går tur og det kommer noen gående som han synes ser litt skummel ut. Noe av det kan han være han vokser av seg, men vet rasen er kjent for å være bjeffete. Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mer. Også er han jo helt utrolig søt. Endret 26. desember 2012 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå