Gå til innhold

Lisens når jeg ikke har hatt TV - urettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått regning i fra NRK fordi jeg må betale Tv lisens. Jeg har samboer og personen har allerede tv-lisens. vi har en dekoder og en tv.

lisensen står som saggt på samboerns min sitt navn og dette betaler den personen.

nå fikk jeg regning på tv lisens. jeg klaget dette inn fordi lisensen står jo på min samboer. jeg fikk avslag og ble møtt med en holdning om at dette skulle jeg betale og jeg burde ha sagt i fra at jeg ikke hadde tv. jeg trodde faktiks at nrk hadde oversikten over hvem som hadde tv og ikke i disse dager.

saken gikk til statens innkrevingssentral og jeg snakket med de. de syntes det var litt dårlig av nrk og kreve lisens når tvn står i samboeren min sitt navn selvom jeg ikke hadde sagt i fra.

jeg snakket så med en økonom angående dette. han mente jeg skulle kontakte nrk en siste gang før jeg klaget til forbrukerrådet.

har noen av dere opplevd lignende? jeg syns det er dønn urettferdig å betale for en vare som ikke jeg har men samboer har og betaler foer! hva mener dere?

Anonym poster: f22c98a5fed40e10502caade83983503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke betale. Man betaler pr husstand. Det er ikke slik at begge i en husstand må betale. Om du er registrert med samme bostedsadresse som din samboer har du skriftlig dokumentasjon på dette. Lever kopi av denne til nrk. Om du IKKE er registrert med samme bostedsadresse, sørg for å få orden på det snarest. Ikke betal ihvertfall, du har retten på din side.

Anonym poster: 702a6c9bc6f8d63fd81246523c76ff82

• Liker 3
Skrevet

Send dem en sint mail/brev og henvis til deres egne forskrifter:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I."

Skrevet

Hvis du tidligere har kjøpt tv i ditt navn, for så å ha kvittet deg med den når du flyttet sammen med din samboer, så er ikke det noe NRK kan vite. Da er det opp til deg å si i fra at du ikke lenger har TV.

De må jo ha fått ditt navn inn i registrene sine på noen måte.

Anonym poster: f08a9d6fdfeae33fe564063cb07e2e01

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke betale. Man betaler pr husstand. Det er ikke slik at begge i en husstand må betale. Om du er registrert med samme bostedsadresse som din samboer har du skriftlig dokumentasjon på dette. Lever kopi av denne til nrk. Om du IKKE er registrert med samme bostedsadresse, sørg for å få orden på det snarest. Ikke betal ihvertfall, du har retten på din side.

vi er registrert i samme husstand. derfor syns jeg dette er helt utrolig. :/

Skrevet

Send dem en sint mail/brev og henvis til deres egne forskrifter:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I."

takk. skal printe ut dette og sende det med. :)

Skrevet

vi er registrert i samme husstand. derfor syns jeg dette er helt utrolig. :/

Da sender du enkelt og greit inn skriftlig dokumentasjon på dette, henviser til deres eget reglement, og nekter å betale.

Skrevet

Jeg flyttet inn med en eks en gang. Jeg betale lisens der jeg bodde før, han betalte dit jeg flyttet inn. Jeg tenkte ikke på å melde fra til NRK når jeg flyttet og fikk derfor regningen i posten som vanlig. Jeg tok kontakt med NRK forklarte at jeg hadde flyttet sammen med noen som allerede betalte lisens og de slettet kravet med en gang jeg dokumenterte min nye bopel.

Skrevet

Hvis du tidligere har kjøpt tv i ditt navn, for så å ha kvittet deg med den når du flyttet sammen med din samboer, så er ikke det noe NRK kan vite. Da er det opp til deg å si i fra at du ikke lenger har TV.

!

Skrevet

Ja, jeg har hatt tv før, men den er på dynga for lenge siden. man har jo dekodere og sånn som ser hvem som har tvn og hvor mange tver som finns. hvor primitive er nrk egentlig som ikke har oversikten i disse dager nårr det er så mye lettere å holde oversikten nå enn før?

helt ærlig jeg trodde faktisk at de kunne vite hvor mange tver som fantes nå og hvem som hadde dem uten at man måtte si i fra. jeg syns uansett at når jeg har gjort alt riktig oppi det hele så er dte unødvednig å være så vrange på dette. til og med statens innkrevingssentral syns dette var unødvendig.

Skrevet

Jeg flyttet inn med en eks en gang. Jeg betale lisens der jeg bodde før, han betalte dit jeg flyttet inn. Jeg tenkte ikke på å melde fra til NRK når jeg flyttet og fikk derfor regningen i posten som vanlig. Jeg tok kontakt med NRK forklarte at jeg hadde flyttet sammen med noen som allerede betalte lisens og de slettet kravet med en gang jeg dokumenterte min nye bopel.

det er jo det samme jeg gjør nå, men tydeligvis går ikke det for meg. merkelig at de forskjellsbehandler.

kan ikke fatte at jeg må betale for "en vare" som ikke er min? selv om jge ikke har sagt i fra. nei beklager da gjorde jeg det litt for sent.

Skrevet

Ja, jeg har hatt tv før, men den er på dynga for lenge siden. man har jo dekodere og sånn som ser hvem som har tvn og hvor mange tver som finns. hvor primitive er nrk egentlig som ikke har oversikten i disse dager nårr det er så mye lettere å holde oversikten nå enn før?

helt ærlig jeg trodde faktisk at de kunne vite hvor mange tver som fantes nå og hvem som hadde dem uten at man måtte si i fra. jeg syns uansett at når jeg har gjort alt riktig oppi det hele så er dte unødvednig å være så vrange på dette. til og med statens innkrevingssentral syns dette var unødvendig.

Det finnes da ikke noen teknologi som sier i fra at du har kastet TVn din! Det er ens eget ansvar å si i fra. Om man ikke gjør det innen frister NRK har satt, må man betale lisens (vanligvis). Det står i reglementet.

• Liker 6
Skrevet

Det finnes da ikke noen teknologi som sier i fra at du har kastet TVn din! Det er ens eget ansvar å si i fra. Om man ikke gjør det innen frister NRK har satt, må man betale lisens (vanligvis). Det står i reglementet.

hva betaler jeg for da?

Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg. Jeg kan ikke forstå at de ber deg betale dette? Meg selv leverte inn papirer på aresse, med ektemann og ektemannens lisens. Nei, dette syns jeg er merkelig.

Skrevet

hva betaler jeg for da?

Du betaler for at du ikke har greid å informere NRK i rett tid. Hvis det skulle vært sånn at NRK var ansvarlige for å finne ut om alle i hele Norges land fortsatt hadde TVn i hus til enhver tid, hadde nok lisensen vært ENDA høyere.

• Liker 4
Skrevet

hva betaler jeg for da?

En vare du ikke får. Andre steder kalles den slags for tyveri, men så lenge det er i regi av staten er den slags selvsagt helt legitimt ;)

• Liker 2
Skrevet

En vare du ikke får. Andre steder kalles den slags for tyveri, men så lenge det er i regi av staten er den slags selvsagt helt legitimt ;)

I tillegg til at det er noe du informeres om, og dermed kan unngå, hvis du bare følger reglene.

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til at det er noe du informeres om, og dermed kan unngå, hvis du bare følger reglene.

Irrelevant. Det legitimerer ikke det å kreve betaling for en vare eller tjeneste mottaker ikke har fått eller ikke ønsker å benytte seg av. Det er ikke legitimt å legge bevisbyrden på mottakeren (altså offeret). Det er opp til påtalemyndigheten (NRK) å gjøre.

Skrevet

Irrelevant. Det legitimerer ikke det å kreve betaling for en vare eller tjeneste mottaker ikke har fått eller ikke ønsker å benytte seg av. Det er ikke legitimt å legge bevisbyrden på mottakeren (altså offeret). Det er opp til påtalemyndigheten (NRK) å gjøre.

Jeg sa ikke at det er det riktige å gjøre. Jeg bare påpekte at når det nå en gang er sånn, så kan man unngå det, om man bare forholder seg til reglene. Det er lite vi får gjort med NRKs lover og regler, når det står nedskrevet, legitimt eller ei.

Skrevet

Nei, du skal ikke betale. Når de truer med statens innkrevingssentral så truer du med forbrukerrådet. De krangler noe sinnsykt, de kom på døra mi og krevde å få komme inn. Påsto at de hadde loven på sin side, og jeg svarte at det hadde de faen ikke. Jeg hadde fått en flatskjerm i gave, men siden det er ikke var tilknytning til noe kabel-tv hos oss brukte jeg den som pc-skjerm. Det fantes ingen tilknytning til canal digital i vår bolig, slik de påsto. De sa til og med "ja, du har nylig kjøpt deg flatskjerm?". Lureri og piss. Kom aldri noe krav nr 2.

Anonym poster: f1a92427241c7f9a4147e7d33b07547d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...