Gjest Liselotta Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 No har jeg bestemt meg. I dag skal keg begynne på ferbers metoden. Jeg makter ikke mer. Lille sover i samme seng som meg og våkner jevnlig om kvelden/natta og hyler. Jeg vet lille ikke er sulten, tørst osv. Jeg ble anbefalt vallergan,men etter og ha lest at dette kan gi en "hangover" følelse så vil jeg ikke det. Jeg er ekstremt innstillt på at dette skal vi klare. Men!! Lille skriker til hun nesten spyr! Gjør hun seg til? Eller er hun virkelig på vei til og spy? Lille har samsovet siden fødselen og jeg synes ekstremt synd i henne som skal ta fra henne dette, men jeg er altså så trøtt etter mange mnd med oppvåkninger og uregelmessig søvn. Jeg er sliten og desperat. Lille er vandt med og sovne i vognen sin med en flaske melk til. Så bærer jeg henne inn i sengen min. Så kan det gå alt fra 20 min til to timer før hun våkner. Da kommer hun enten stille eller grinete inn i stuen. Da trøster jeg til hun sovner og bærer henne inn igjen. Så kommer natten. Generelt 5-8 oppvåkninger hver eneste natt. Hyling, av og til bare sutring. Det er dette som er slitsomt for både meg og lille. Vi får ikke så mye sammenhengende søvn og dagen etter blir deretter! Noen tips og erfaringer fra andre i lignende situasjon? Blir veldig glad for svar:)
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Jeg er i samme situasjon og aner ikke hva jeg skal gjøre snart. Våkner en time etter han har sovnet i sin seng og vil over i vår seng. Kan bruke 1-2 timer på å roe han hvis han ikke kommer over i vår seng med det første. I går måtte jeg legge meg kl 21 i vår seng med han fordi han bare hylte i sin egen seng. I vår seng lå han bare å turna og var hyper! kl 23 sovent vi... Kjedelig kveld. Han er 1 år. Anonym poster: f48851ec4f4227de190da2026362907d
Harlekin Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Jeg må si at jeg synes Ferber-metoden er fæl, og bør ikke brukes på noen barn. Men samtidig forstår jeg at du er desperat! Har du fått ekstern hjelp, f.eks. hos noen som er ekspert på barn og søvnproblemer? 8
Gjest Liselotta Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Ja den er fæl! Men hva skal jeg da gjøre om jeg ikke skal prøve den? Jeg har vært i kontakt med helsestasjon, jeg har vært med på søvngruppe hos psykolog. Alle sier det samme. Ha bamse eller koseklut oppi sengen og gå inn og si god natt nå skal du sove lille venn. Så venter du litt og gjør det samme om og om igjen til hun sovner. Er ikke det ferbers metoden da? De sier ikke det navnet på helsestasjonen,men det er no ganske likt. Jeg jobber og trenger søvn for og klare jobb og familielivet. Jeg har selvfølgelig forståelse for at barn våkner og noen er verre enn andre. Sånn er det jo og være småbarnsmor, men når det er snakk om timer hver natt så trenger jeg hjelp til og få situasjonen til og bedre seg. Ts.
Gjest finpåvin Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har klart det uten den metoden. Gutten min var akkurat slik. Men jeg lot han ikke ligge å gråte alene, det har jeg ikke hjerte til. Kom over en setning en dag her :" nesten ingen liker å sove alene, så hvorfor skal vi forvente at barnet liker det". Traff meg godt vertfall, da jeg sover best med mannen ved min side Det vi gjorde var at vi ikke ga barnet noe kontakt, han gråt og gråt, men han slapp vertfall å ligge å gråte alene. Vi var på rommet til han roet seg, gikk ut. Gikk inn om han ble urolig igjen. Etter en uke er det som natt og dag Han måtte lære seg å finn søvnen selv. Og jeg synes det høres forferdelig ut å måtte gråte seg i søvn. Jeg hadde ikke forlatt samboeren min, venninna mi, pasienten min gråtende, alene på et mørkt rom..det motstrider hvordan jeg er som en person. Så hvorfor er det greit å forlate et barn? Jeg anbefaler deg å lese sove uten gråt, og å lære jenta å sovne selv, uten flaska 7
Kontormus Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Uff, jeg syns synd på deg! Hadde selv en tass som var våken fra ca. 1 til 5 hver natt, men han skrek ihvertfall ikke. Har noen sagt noe om hvorfor de ilskriker når de våkner, finns det noen god teori på det?
Løvetanten Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Barneombudet krever at "skrikekurer" forbys i denne artikkelen som bare er 3 dager gammel: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Krever-at-sovnrad-fjernes-3084524.html Skrikekurer er gammeldags og avlegs på samme måte som ris på rompa og "barn skal ses men ikke høres". Søk alternativer, men tenk deg om mer enn 1000 ganger før du utsetter barnet ditt for noe som dette. 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Jeg syns det er en god ide. Har gjort det selv, og det fungerer kjempebra. Hvor gammel er hun? Anonym poster: e8788bafc92eee24e0f557aa3eb02c02
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Ja den er fæl! Men hva skal jeg da gjøre om jeg ikke skal prøve den? Jeg har vært i kontakt med helsestasjon, jeg har vært med på søvngruppe hos psykolog. Alle sier det samme. Ha bamse eller koseklut oppi sengen og gå inn og si god natt nå skal du sove lille venn. Så venter du litt og gjør det samme om og om igjen til hun sovner. Er ikke det ferbers metoden da? De sier ikke det navnet på helsestasjonen,men det er no ganske likt. Jeg jobber og trenger søvn for og klare jobb og familielivet. Jeg har selvfølgelig forståelse for at barn våkner og noen er verre enn andre. Sånn er det jo og være småbarnsmor, men når det er snakk om timer hver natt så trenger jeg hjelp til og få situasjonen til og bedre seg. Ts. Jeg skjønner du er desperat, men du MÅ prøve alt annet først. Jeg har vært midt oppe i det samme, og er det tildels ennå. Men tenk på den lille, som ligger å gråter. Kanskje hun gåter fordi hun er redd, kanskje hun har vondt eller kanskje det er noe helt annet. Men så lenge du ikke kan vite hva grunnen er kan ikke du la henne ligge å gråte, og ihvertfall ikke gråte seg i søvn. Ja, hun vil sovne av det til slutt, og vil kanskje sovne dagen etter med litt mindre gråting. Kanskje hun stopper å gråte fordi hun skjønner at det er natt, og at hun ikke får komme opp. Men like gjerne kan hun stoppe å gråte fordi hun skjønner at mammaen ikke vil komme inn, og hun tror du ikke hører, ikke er tilstede. Tenk hvis det var du som lå der å gråt, uten at noen skjønte hvorfor og ingen kom! Jeg forstår så veldig godt frustrasjonen. Jeg har grått mine tårer ved siden av et barn som ikke vil sove. Men det blir bedre. Vi har hatt "verdens enkleste" unge å legge. Plutselig skjedde det noe, og hun bare skrek når vi gikk. De første kveldene tok det flere timer, gradvis gikk det kortere tid. Nå sitter en av oss med henne til hun sovner, det tar maks 20 min. Stortsett mye mindre tid. Jeg vet at vi burde prøve å komme tilbake dit at vi går inn å legger henne, synger og går ut igjen, uten at hun sover, men også uten at hun gråter. Men fordi vi har sett henne helt hysterisk velger vi nå å ta det kjempe rolig, hun skal få tiden hun trenger til å bli trygg igjen. Vi tror problemet hos oss har årsak i mørketida. Men da vi nesten er kommet i mål bryr vi oss ikke om å spekulere i årsaken lengre. Dersom du stresser når det kommer til legging, vil dette smitte over på den lille. Du må slappe av, legge fra deg alle tanker om at "nå må du sovne", og gi henne tid. Vær bestemt, men ikke la henne ligge å gråte. En grunn til gråting på natt kan være låsninger hos den lille. Har du hatt henne med til fysioterapaut? Hvis ikke anbefaler jeg dette. Det er ganske mange som har problemer med låsninger. Og det er virkelig verdt å sjekke det.
Harlekin Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 Hvor bor du, TS? I Oslo finnes i hvert fall midt-i-mellom-senteret, www.midtimellom.no. Du kan nok ringe dit også. Jeg fraråder skrikekurer for alle. 5
Gjest Liselotta Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 Off no ble jeg litt fortvilet. Jeg er imot at barn skal gråte seg i søvn,men sist jeg prøvde skrikekuren satt jeg inne i en stol på rommet hennes. Prøvde og si rolig at mamme er her og jeg skjønner at det ikke er lett,men mamma har bestemt at du skal sove nå. Hun var så illrød i fjeset og hylte sånn at det var hjerteskjærende. Jeg satt der helt rolig og sa av og til mamma er her og blir her til du har sovnet,men når hun begynte og brekke seg så ga jeg opp fordi jeg syns så synd i henne. Hun er 17 mnd. Er veldig knyttet til meg og jeg til hun. Men vis det er skadelig og la hun ligge og grine mens jeg går inn og ut så får jeg la være og heller holde ut. Jeg har tenkt på og ta henne med til fysio, kiropraktor eller osteopat bare for og ha prøvd det. Faren i huset sier at vi kan kjøpe ørepropper til oss og bare la henne ligge og hyle.. Så samarbeidsvillig er han!! Det er jaggu ikke lett dette. No var jeg så bestemt på at denne metoden skulle jeg prøve, men når jeg leser hva andre skriver om den metoden blir jeg selvfølgelig usikker og velger og prøve noe annet. Mine veninner med barn på større alder og andre bekjennte sier at jeg må prøve skrikekuren. Det er en uke uten søvn men det er verdt det. Til og med når jeg var til førstegangs samtale med avdelingslederen i barnehagen sa hun at jeg måtte prøve dette her. Jeg tenker jo at så lenge døren står på gløtt og soverommet er vegg i vegg med stuen så burde det gå greit at jeg prøvde dette. Jeg skal jo ikke la henne ligge i en halvtime om gangen, men et par minutter. Men ser jo samtidig at all gråt alene er uheldig! Vet ikke hva jeg skal gjøre no.
Gjest Liselotta Skrevet 10. desember 2012 #12 Skrevet 10. desember 2012 Jeg bor i bergen. Har hørt om dette senteret, men tror ikke jeg kan få så mye hjelp over tlf. Kanskje en dagstur til oslo hadde vært noe for en desperat mor? Ts.
Harlekin Skrevet 10. desember 2012 #13 Skrevet 10. desember 2012 Jeg synes det er trist at du får så lite støtte fra omgivelsene dine, ikke engang fra din mann. Ikke rart du er fortvilet. Men jeg synes likevel ikke at skrikekur er veien å gå, altså. Har du ikke familie som kan avlaste deg mens du tenker deg om og får litt hvile? 7
Løvetanten Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Ting har endret seg de siste årene. Bare 5 års tid tilbake så var skrikekur helt ok, men nyere forskning viser hvor skadelig det egentlig er for barnet. Håper du finner en annen løsning. 5
Gjest Huldre Skrevet 10. desember 2012 #15 Skrevet 10. desember 2012 Slik dom jeg har forstått det, så har du ikke tenkt å forlate henne, men sitte på rommet hennes? Det har vi gjort også, mini er fem og akkurat begynt å sovne uten at vi er tilstede. De første årene var fæl, bi brukte 1-2 timer på å legge henne. De to eldste sovnet normalt. Sitt sammen med henne, i begynnelsen vil hun nok skrike. Du går ta øreproppene på mens du er der inne. Etterhvert vil nok øktene bli kortere. Ikke ha dårlig samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 Uff, hverdagen er blitt så travel nå at barn må ha sovemedisin for å sovne, slik at mor ikke blir utslitt, siden hun skal klare jobben sin. Det er helt idiotisk. La alle småbarns mødre få være hjemme til de har barn over 2 år og som sover rundt. Alle barn er forskjellige, så det å putte medisiner i dem, eller la dem skrike seg blå er IKKE BRA FOR BARNA. Jeg er helt i mot skriketurer. Legg rytmen opp etter barnet og samsov, da får en trygg og harmonisk oppvekst for barna. Det neste blir at babyer på 9 mnd må ha vallergan, fordi de skal i barnehagen, og mamma på jobb,og pappa i pappaperm. 9 mnd, tenkt det. De blir yngre og yngre. Anonym poster: fad0d7ce726af434588c5f2bb44442a7 2
Pinkee Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 Jeg mener sovemedisin er et bedre alternativ enn skrikekur! Helt klart skal man ikke ha i ungen medisin uten grunn, men å la en liten unge ligge å skrike seg i søvn er ren barnemishandling! Men, det første jeg ville gjort, var å lære ungen å sovne uten flaske-byssing osv, rett og slett lære han å sovne i egen seng, uten hjelpemidler. Men, prøv heller vallergan, enn skriking! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #18 Skrevet 10. desember 2012 Hvor mye sover barnet på dagen? Og når står dere opp? Har mye og si det og. Sover barnet 2-3 timer på dagen, og legges 19, så er det ikke rart det våkner opp tidlig eller midt på natten. Legg de i 21 tiden og ungen sover til neste dag, Prøv det fremfor andre tortur-skrikemetoden. Anonym poster: fad0d7ce726af434588c5f2bb44442a7
kaprifolen Skrevet 10. desember 2012 #19 Skrevet 10. desember 2012 Hva skjer hvis du ikke flytter henne, men lar henne bli liggende i vognen? 1
Gjest Liselotta Skrevet 10. desember 2012 #20 Skrevet 10. desember 2012 Vi står opp ca 0630. Hun sover i bhg 12-1330. Og sovner kl 20 på kvelden. Vis hun en dag sovner 19 eller 1930 så våkner hun iallefall i 20 tiden og vil ikke sove igjen. 20 tiden funker bra. Ts.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå