AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har ikke utbetalt enorme summer i mnd, ca 11000. Og nå får jeg penger snart, som jeg må bruke på julegave, vintersko, husleie og øvrige viktige ting (såpe, mat osv). Får ikke penger igjen før etter jul, går på aap og er i tiltak. Jeg klarer meg, jeg, men nå er jeg bedt i en bursdag til en på 40 år som har skrevet ønskeliste også, så man kan ikke komme uten gave, liksom. Kanskje gave til 300 kr. Det er penger jeg ikke bare kan trylle frem ut av det blå. Hadde vært greit med kaffeselskap og at man møtes, men det er press om gave. Jeg har bestemt meg for å ikke dra av den grunn (personen som inviterer har veldig god råd selv altså), fordi jeg ikke ser at jeg kan sette av penger til det. Og føler meg slem om jeg kommer uten gave. Hva synes dere om det? Visste ikke om bursdagen tidlig, så kunne ikke spart opp penger heller liksom. Anonym poster: a11e1891c9901db12ba415115804b9f5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Det er ikke vanlig med ønskeliste til bursdagen når man er 40 år. Herregud. Du må ta et valg, har du så lyst å gå at det er verdt å bruke 300 kroner på gave så gjør du det, føler du ikke at det er verdt det så lar du være å gå. Anonym poster: d8aa14c23f3ed7d7dd844443db080ad3
frøkna Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har lite penger selv. Jeg har en boks hvor jeg legger ting som jeg enten har fått eller kjøpt som jeg aldri har tatt i bruk og som gjerne fortsatt har prislappen på. Når jeg har lite penger og julen kommer eller en uventet bursdag og lignende finner jeg fram noe som passer å gi til den personen, pakker det inn og gir det; Regifting. Det er helt genialt bare pass på at du ikke gir den samme gaven til noen som du har fått. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har lite penger selv. Jeg har en boks hvor jeg legger ting som jeg enten har fått eller kjøpt som jeg aldri har tatt i bruk og som gjerne fortsatt har prislappen på. Når jeg har lite penger og julen kommer eller en uventet bursdag og lignende finner jeg fram noe som passer å gi til den personen, pakker det inn og gir det; Regifting. Det er helt genialt bare pass på at du ikke gir den samme gaven til noen som du har fått. Men det var liksom veldig krav, og stod klart og tydelig hva h*n ville ha til bursdagen sin. Føler meg liksom dum om jeg ikke gir noe h*n ønsker seg. Men sånn ellers var det lurt å gi videre ting man ikke trenger! Anonym poster: a11e1891c9901db12ba415115804b9f5
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Er du sikker på at du ikke finner noe på lista på salg da? Veldig mye tilbud nå.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Når er denne bursdagen da? Om den er etter jul kan du jo ønske deg noe til jul som du kan gi videre. Om den er før jul kan du heller ønske deg penger eller vintersko til jul, så kan du bruke litt penger nå på en presang. Du kan jo prøve å gi noe som det er vanskelig å gjette verdien på. En boks hjemmebakte julekaker kan være en fin presang, det, eller om du er nevenyttig kan du lage noe selv. Jeg er enig i at det ikke er en god følelse å være eneste som kommer uten presang, så om jeg virkelig ikke hadde funnet noen måte å gi presang på hadde jeg nok latt være å gå jeg også. Det er jo skikk og bruk å gi presang når man blir invitert i rund dag. Anonym poster: e856fdba0f172e8a53156eb1646878e5
Gjest mb Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Bak heller ei kake! eller strikk ei lue
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Men det var liksom veldig krav, og stod klart og tydelig hva h*n ville ha til bursdagen sin. Føler meg liksom dum om jeg ikke gir noe h*n ønsker seg. Men sånn ellers var det lurt å gi videre ting man ikke trenger! Anonym poster: a11e1891c9901db12ba415115804b9f5 Nå tror jeg du overtolker. Det er ingen som leverer ønskeKRAV. Å levere ønskeLISTE er noe mange gjør, ikke som en kravliste, men som hjelp til dem som sliter med å komme på noe selv. Det er da slett ikke uhøflig å gi noe som ikke står på listen, hallo... Du må slett ikke kjøpe noe fra listen, slike lister er ment som hjelp til dem i idetørke. Anonym poster: e856fdba0f172e8a53156eb1646878e5 2
AryaUnderfoot Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Som student så hadde jeg nok ikke tatt meg råd til det av prinsipp, jeg forventer at venner og familie har litt forståelse for hvordan økonomien er for tiden og at gaven blir deretter. Gleder meg til å kunne ta meg råd til finere gaver når jeg er ferdig utdannet. I ett bursdagsselskap burde det holde med en liten oppmerksomhet til bursdagsbarnet, høres veldig spesielt ut med ønskeliste. *leif Endret 10. desember 2012 av AryaUnderfoot
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 Når er denne bursdagen da? Om den er etter jul kan du jo ønske deg noe til jul som du kan gi videre. Om den er før jul kan du heller ønske deg penger eller vintersko til jul, så kan du bruke litt penger nå på en presang. Du kan jo prøve å gi noe som det er vanskelig å gjette verdien på. En boks hjemmebakte julekaker kan være en fin presang, det, eller om du er nevenyttig kan du lage noe selv. Jeg er enig i at det ikke er en god følelse å være eneste som kommer uten presang, så om jeg virkelig ikke hadde funnet noen måte å gi presang på hadde jeg nok latt være å gå jeg også. Det er jo skikk og bruk å gi presang når man blir invitert i rund dag. Anonym poster: e856fdba0f172e8a53156eb1646878e5 Hehe, men jeg kan jo ikke gå rundt og fryse på føttene frem til jul. Er meldt snø snart og Dessuten får h*n sikkert så mange gaver at det ikke gjør noe om jeg ikke kommer. Forresten, glemte å skrive at det er 40-årene, ikke rundt tall Anonym poster: a11e1891c9901db12ba415115804b9f5
Gjest LineaAlba Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har lite penger selv. Jeg har en boks hvor jeg legger ting som jeg enten har fått eller kjøpt som jeg aldri har tatt i bruk og som gjerne fortsatt har prislappen på. Når jeg har lite penger og julen kommer eller en uventet bursdag og lignende finner jeg fram noe som passer å gi til den personen, pakker det inn og gir det; Regifting. Det er helt genialt bare pass på at du ikke gir den samme gaven til noen som du har fått. Jeg hadde en god venninne som regiftet til meg hele tiden. Syntes det var ganske kipt at hun ga meg ting hun selv ikke ville ha (gjerne ting hun hadde åpnet og prøvd selv) i stedet for å finne noe hun mente var en bra gave til meg! Det er mer akseptabelt hvis det er en mer "perifer" venn, da, hvis du uansett pleier å gi dem upersonlige gaver som Ullvangsokker el. Hva med å gi personen et gavekort på en bedre middag hjemme hos deg eller noe? Det har jeg selv fått av noen venner og satt stor pris på, og da kan dere avtale denne middagen til etter neste lønning
frøkna Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Jeg hadde en god venninne som regiftet til meg hele tiden. Syntes det var ganske kipt at hun ga meg ting hun selv ikke ville ha (gjerne ting hun hadde åpnet og prøvd selv) i stedet for å finne noe hun mente var en bra gave til meg! Det er mer akseptabelt hvis det er en mer "perifer" venn, da, hvis du uansett pleier å gi dem upersonlige gaver som Ullvangsokker el. Hva med å gi personen et gavekort på en bedre middag hjemme hos deg eller noe? Det har jeg selv fått av noen venner og satt stor pris på, og da kan dere avtale denne middagen til etter neste lønning Ja, jeg regifter ikke til gode venner da. Jeg vil egentlig uansett alltid at personen jeg gir gaven til vil sette pris på den, men noen ganger strekker ikke økonomien til og i jula hvor det er en del gaver som skal pumpes ut må jeg gjøre det til noen hvor jeg kanskje føler at de ikke legger så mye tanke i hva de gir til meg uansett men vi føler allikevel vi må gi en gave til hverandre. Jeg vil tørre å påstå at ingen jeg regifter til er klar over at det er det jeg gjør. Denne julen har jeg spesielt dårlig råd, men har avtalt med venninner å heller finne på noe sammen etter jul, dra på spa eller spise en bedre middag og det er en løsning de fleste liker siden man setter mer pris på å finne tid sammen med folk og ha det gøy og koslig i stede for å ha masse pakker under treet.
Gjest GjesteModerator Skrevet 12. desember 2012 #13 Skrevet 12. desember 2012 Det er ikke værre enn at du dikter opp en unnskyldning for ikke å gå. Si at du jobber eller noe sånn, eller at bestemora di har fått AIDS.
I Grosny Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Bak heller ei kake! eller strikk ei lue God idé, lag noe fint. Du kan tegne, fotografere, snekre, sy, bake, skrive dikt,... Alt dette er mer personlig og har høyere affeksjonsverdi enn det du får kjøpt. Hjemmelaget syltetøy er digg! Hjemmebrent anbefaler jeg ikke, litt pga lovverket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå