Gå til innhold

Hvilke forsikringer trenger vi?


magolia

Anbefalte innlegg

Nå har vi kjøpt hus og må vel ha litt flere forsikringer? Vi må vel forsikret selveste huset... evt hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prestekrage

Jeg (jobber m forsikring) ville i allefall sagt;

villa, innbo (men sjekk om du har noen mulighet via jobben/fagforening- det er billigst), helårs reise med ulykkesdekning som også gjelder i eget hus, Gjeldsforsikring (men det antar jeg dere har gjennom huslånet (?)), liv-forsikring. Og self. bil hvis dere har det.

Sånn som bunad, smykker, kamera etc bør ha egen verdisak forsikring.

For husk at det dekkes bare av innbo forsikringen så lenge du har det inne i huset. Tar du det med deg ut (som forex på 17.5) er det ikke lengre forsikret. Dessuten er det mye lavere egenandel på verdisak enn innbo...

Minner også om at 9 av 10 barn ikke er forsikret!!!!

Når det gjelder villa forsikring, ville jeg ha anbefalt en toppdekning som også dekker dere mot hussopp og råte, utett yttertak, oppholdsutgifter dersom det skjer en skade slikk at huset blir ubeboelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsforsikring på boliglån og livsforsikring kan kanskje være litt smør på flesk? Det fikk ihvertfall vi vite. Siden banken har pant i huset/leiligheten, så er jo de sikret pengene sine uansett om noe skjer med oss.

Livsforsikring med en god uføre- og sykdomsdel er veldig viktig - på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner også om at 9 av 10 barn ikke er forsikret!!!!

Etter det jeg har hørt er barn forsikret gjennom foreldre fram til de er 21 (?).

Forøvrig er forsikringsselskapet de siste jeg ville spurt om hva jeg trenger av forsikring, de er selvsagt bare ute etter å tjene penger og undersøkelser viser at de aller fleste faktisk har dobbelforsikringer både her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

LITT OPPKLARING:

At barn automatisk er forsiket under foreldene stemmer ikke (helt)...

De kan gå under FAMILIE reiseforsikring frem til de er 20, så lenge de bor under foreldrenes tak. De kan også være dekket av familiens innboforsikring mens de er studenter og bor på hybel, så fremt de fortsatt har folkeregister adr hos foreldre.

Jo det stemmer at mange er dobbeltforsikret. Dette fordi mange ikke er klar over hva de har kollektivt gjennom jobb/forening.

Dessuten er det mange som har en liten ulykkesforsikring (intill 300.000). Da anbefaler i alle fall jeg at de heller tegner en helårs reiseforsikring som også har ulykkesdekning inne i eget hus (forex europeiske har dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å tenke ut hva livsforsikringen dekker. Denne forsikringen har å gjøre med hvor invalid man er, evt dødsfall. Selv om man er arbeidsufør, så er man ikke alltid av noe særlig grad invalid.

Man kan for eksempel miste et ben, noe som vil bli dekket av livsforsikringen, men fortsatt være 100% arbeidsfør som sekretær. Man kan også være 100% arbeidsufør pga vondt i ryggen eller vondt i hodet men ikke være invalid i det hele tatt.

Derfor kan det ofte lønne seg, særlig for unge mennesker å ha en uføre pensjon. Hvis man skulle bli arbedsufør i ung alder vil man være minstepensjonist resten av livet. Uføreforsikring regnes utifra hvor uføre man har blitt og kan (avhengig av type forsikring) enten bli utbetalt som en stor sum eller bli utbetalt månedlig til man når en hvis alder, ofte rundt seksti.

Jeg personlig har en uføreforsikring hvor jeg får utbetalt 60 000 i året i tillegg til pensjonen hvis jeg skulle bli uføre, frem til jeg blir seksti. Dette betaler jeg kun et par hundrelapper for i måneden. Hvor dyrt det er i måneden med denne type forsikring avhenger av hvor tidlig man starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...