AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #1 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har solgt en vare på finn.no som skal sendes i posten. Kjøperen ville benytte seg av "betal sikkert" sånn som jeg forstår det, er denne ordningen kun sikker for kjøper. Kjøper setter inn penger på min payex-konto. Jeg sender varen, og om han ikke registrerer en klage på produktet innen 10 dager får jeg tilgang til pengene hn har satt inn. Om han derimot er uærlig, kan han bare registrere en klage. Si at varen var skadet eller noe og jeg får ikke pengene før "saken er løst" som det står.. Har jeg forstått det rett? Her er det jo fritt frem for uærlige kjøpere! Finne på en feil som ikke stemmer og pengene blir aldri disponible for selger. Anonym poster: 8c49041b06df616295694003d8c0f170
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Må følge denne tråden, for jeg har lurt på det samme. Den ordningen virker jo ikke sikker i det hele tatt. Anonym poster: 087f8ce30029f94aadcd785b5060bfb0
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Systemet er ikke feilfritt og tar utgangspunkt i at folk faktis er ærlig når de kjøper/selger Hvordan løser man en tvist?Dersom dere ikke blir enige, vil handelen til slutt gå mot tvist. Dere er selv ansvarlige for å bli enige, ref. brukeravtalen som må godkjennes av kjøper og selger før tjenesten tas i bruk. Det enkleste er at dere snakker med hverandre, bruker sunn fornuft og kommer til enighet. I ytterste konsekvens må tvisten løses av domstolene. Forbrukerrådet kan bistå i forbindelse med løsing av tvister. Informasjon hentet fra Forbrukerportalen: Hva hvis selger og kjøper ikke blir enige? Systemet inneholder en mekanisme som gjør at handelen havner i tvist dersom selger og kjøper er uenige. Som regel vil en tvist oppstå i disse to tilfellene:Kjøper er misfornøyd med varen som selgeren sendte, mens selger mener at kjøper har fått det de avtalte. ellerKjøper påstår at han/hun ikke har fått varen, mens selger påstår at varen er sendt.Se "Hvordan løser du en tvist?" Kilde Det som er greit er vel å prøve å sikre seg noen "bevis" på at varen fungerer og er i orden før man sender den. Spørs jo litt hva man skal selge, men noen bevis på at du som selger har solgt en vare som er 100% i orden. Jeg ville også ikke ha solgt noen veldig dyre varer på Finn.no siden det kan jo være uærlige mennesker der ute. Så langt har jeg mer eller mindre kun solgt dvd filmer/pc-xbox spill. Endret 10. desember 2012 av -Leon-
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Det er dyrt å sende noe som oppkrav, og du er ikke garantert at personen vil hente pakken og da vil du ikke få betalingen, men sitte igjen med penger kastet ut vindue. Men er vel kanskje en bedre løsning. Ikke vet eg. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/brev-og-frimerker/postoppkrav-brev#tilleggstjenester
alexaa Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Nei, men da får du returnert varen i verste fall..
Løvetanten Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Vel, pengene står jo hos Payex, så de har garantert en måte å løse det på om kjøper ikke returnerer varen til deg etter en viss tid. Har du lest nøyere om det?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Nei, men da får du returnert varen i verste fall.. Hva hvis kjøper ikke sender varen tilbake da? Er det mulig at kjøper sier at han har sendt varen i retur, tar ut igjen pengene og selger har tapt varen? Anonym poster: 087f8ce30029f94aadcd785b5060bfb0
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Hva hvis kjøper ikke sender varen tilbake da? Er det mulig at kjøper sier at han har sendt varen i retur, tar ut igjen pengene og selger har tapt varen? Anonym poster: 087f8ce30029f94aadcd785b5060bfb0 H*n må betale for å få ut varen.
Løvetanten Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 (endret) H*n må betale for å få ut varen. Edit: Dette er for postoppkrav ikke sant? Jeg har alltid betalt med Payex. Da kommer varen til meg, jeg "godkjenner" kjøpet på nett og selger får pengene sine. Om jeg skulle glemme å godkjenne så frigjøres pengene til selger etter en uke med mindre kjøper har meldt at varen er mangelfull eller returnert. Ved retur/klage er det vel så at selger må si ifra til Payex når varen er mottatt, ellers får ikke kjøper tilbake pengene. Endret 10. desember 2012 av Løvetanten
orgus Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har både kjøpt og solgt dyre varer med finns betalingsgaranti uten problemer. Men det betyr jo såklart ikke at man ikke kan møte på et råtten frukt.
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2012 #12 Skrevet 10. desember 2012 Edit: Dette er for postoppkrav ikke sant? Ja, var det jeg mente.
alexaa Skrevet 10. desember 2012 #13 Skrevet 10. desember 2012 Hva hvis kjøper ikke sender varen tilbake da? Er det mulig at kjøper sier at han har sendt varen i retur, tar ut igjen pengene og selger har tapt varen? Anonym poster: 087f8ce30029f94aadcd785b5060bfb0 Ikke hvis du sender den i postoppkrav. Da må han betale for å få pakken, hvis han ikke betaler blir den sendt tilbake til avsender
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Ikke hvis du sender den i postoppkrav. Da må han betale for å få pakken, hvis han ikke betaler blir den sendt tilbake til avsender Det er jeg klar over Lurte på hvordan det fungerte med sikker betaling via PayEx, synes det virker kun i kjøpers favør. Anonym poster: 087f8ce30029f94aadcd785b5060bfb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå